Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik heb voor jullie nog even gekeken met diafragma ed. Deze past hij zelf aan. Al deze instellingen zijn voor het maken van foto's. De settings voor het filmen zijn redelijk beperkt. Geluidssterkte, kleurtoon, contrast en verfijning kunnen worden ingesteld.

Het scherpstellen doe ik meestal als volgt. Camera op foto modus en automatische focus. Lens op 18mm. Richt op een punt dat even ver is als je schietveld. Of heel iets verder. Dit i.v.m. De hoogte van het vuurwerk. (Hoe meer afstand, hoe minder dit uitmaakt)
Nu de camera laten scherpstellen (doe dit wel in de zoeker modus zodat hij zijn af punten pakt. Ipv op de contrast modus uit de live view.)
Wanneer dit is gebeurd. Zet de lens op Manual focus en switch naar film modus. (Focusring nu uiteraard niet meer aanraken tenzij t onscherp lijkt)
En filmen maar!!

De whitebalance heb ik meestal op automasch staan. Hij past zich nu aan naar de hoeveelheid licht die hij krijgt. Dit is bij mij altijd goed gegaan.

De cropfactor heb je met een 600d en de kitlens geen last van. Dit is namelijk een ef-s lens, welke gemaakt is voor een crop body. Wanneer je een lens pakt met een EF markering krijg je hier wel mee te maken. Doe dan het aantal MM x 1,6 (mijn 24-105 is dus eigenlijk een 38-168)

Ik pak meestal de settings voor 1080P 30 fps. Wanneer je met slomo wil werken is 720P 50/60 fps mooier! (Jammer dat hij geen 1080 60fps doet)

Hoop dat jullie er wat aan hebben!

Thnx voor je info! Maar ik stel zelf altijd meer dingen in tijdens het filmen. Bij de 600D kun je o.a. diafragma, sluitertijd (ja, een (digitale)sluitertijd bij t filmen!) ISO, witbalans etc instellen. :)

Ik heb een paar video-projecten met de 600D gedaan voor andere hobby's van me, maar nog nooit vuurwerk met de 600d gefilmd. Vandaar mijn vraag over jouw instellingen :wink:

Het scherpstellen doe ik handmatig tijdens het filmen, ook met behulp van focus peaks van Magic Lantern.

Haha, Rasco, precies dezelfde situatie hier, alleen dan gewoon 18mm zonder die converter.

Zo'n 0.45x wide angle converter is misschien voor jou ook wel t proberen waard, kost rond de 10 euro van ebay! :D
En magic lantern, echt super handig he! Ik film eigenlijk niet meer zonder gebruik te maken van focus peaking.. Het is jouw eerste jaar dat je vuurwerk filmt met je DSLR?

Nee, zal de kwaliteit waarschijnlijk verlagen, niks voor mij. Ik ben op zoek Nast een nieuwe lens. Miss 17-50mm f2.8 ofzoiets. Vooral voor familie foto's enzo.
Ook ik kan niet meer zonder magic lantern :p. En ja eerste jaar idd.

Had nog nooit gehoord van magic latern en werk toch al weer een jaar met mijn 600d.
Wat doet dit programma precies?

Zegmaar alles wat je camera nog niet doet... Wat Canon doet sinds de 550D tot 700D in vergelijking met Magic Lantern in een paar jaar..
Magic Lantern installeer je op je SD kaart, een soort programma waardoor je andere mogelijkheden met je camera vrijgeeft.
Je hebt bijvoorbeeld focus peaking, dus in live view kan je precies zien waar je focust, je hebt een timelapse modus (gebruik ik op dit moment met de kerstboom optuigen) je hebt zéér véél mogelijkheden met betrekking tot filmen, teveel om op te noemen.

Bekijk deze video als je wilt weten hoe je het moet installeren, daarna kan je het testen.
Het programma staat dus op je SD ipv op de camera, dat vind ik wel weer een stuk fijner.

Iemand misschien ervaring met het instellen van een video camera?
Laatst de demo van Haokan Fireworks gefilmd met de Panasonic HC-V210 op de vuurwerk stand. Beeld is perfect alleen had last van de sterren die hij gaf bij bepaalde kleuren ... Weet iemand misschien de reden waarom hij sterren filmd en niet gewoon puur de kleur? Gr

Diafragma staat te klein ingesteld, camera staat waarschijnlijk in automatisch en kiest bij fel licht zoals vuurwerk voor een klein diafragma(hoge f-waarde).
Kijk of je de f-waarde kan aanpassen en zet die dan ergens rond 6, oefenen tot je hebt wat je zoekt.
SLuitertijd verkorten kan ook een optie zijn als dat mogelijk is in de settings.

Ik denk het niet...
Volgensmij ziet de camera 95% puur zwart en 5% fel licht, dus logischerwijs zou de camera het diafragma juist open gooien. Hoe groter je diafragma hoe minder scherp, meer verkleuringen en vignetting.

Dit jaar heb ik een Nikon Coolpix s9500 gekocht, gewoon om simpele maar toch nog een beetje mooie foto's te kunnen maken op vakantie. Nu heb ik deze camera meegenomen naar de demo van Haokan, en wat me toen opviel was dat het kwaliteit van het filmpje wel goed is maar het geluid heel raar is. Ik verwacht ook geen super kwaliteit maar je hoort een heel vaag geluid. En zou nu toch wel willen weten wat dat kan zijn... Ben niet zo handig op het gebied van camera's :p Ben een video ervan aan het uploaden, is wat makkelijker.

http://vimeo.com/81581695

Misschien dat ik met me hand voor het interne microfoontje zat.

Laatst bewerkt:
Ik denk het niet...
Volgensmij ziet de camera 95% puur zwart en 5% fel licht, dus logischerwijs zou de camera het diafragma juist open gooien. Hoe groter je diafragma hoe minder scherp, meer verkleuringen en vignetting.

Nope, doen die kleine cams niet en dat is juist het probleem.
Waarvan wij denken dat dat logisch is denkt de cam daar anders over.

@Robinhood: waaide het hard die dag, misschien dat de microfoon meer wind opneemt waardoor je de knallen minder hoort.

@Robinhood: waaide het hard die dag, misschien dat de microfoon meer wind opneemt waardoor je de knallen minder hoort.

Zelf dacht ik ook dat het misschien iets met de wind te maken had. Maar nee, het waaide helemaal niet op dat moment, was het perfecte weer voor een demo.
Aanstaande zaterdag ga ik waarschijnlijk weer naar een demo en dan ga ik het weer proberen te filmen.
Hopelijk klinkt het dan beter :p want dit is 10 keer niks. Lijkt mij dat het geluid in ieder geval beter moet zijn dan in dat filmpje wat ik poste. Wat je daarop hoort is: plop, plop, plop.

Dit jaar heb ik een Nikon Coolpix s9500 gekocht, gewoon om simpele maar toch nog een beetje mooie foto's te kunnen maken op vakantie. Nu heb ik deze camera meegenomen naar de demo van Haokan, en wat me toen opviel was dat het kwaliteit van het filmpje wel goed is maar het geluid heel raar is. Ik verwacht ook geen super kwaliteit maar je hoort een heel vaag geluid. En zou nu toch wel willen weten wat dat kan zijn... Ben niet zo handig op het gebied van camera's :p Ben een video ervan aan het uploaden, is wat makkelijker.

http://vimeo.com/81581695

Misschien dat ik met me hand voor het interne microfoontje zat.

Dat zou zomaar eens kunnen. Je camera heeft een stereo-geluidsopname, dus dat zou gewoon prima moeten klinken... Hieronder kun je zien waar de microfoontjes zitten:

Naamloos.jpg

Wel een vreemde plek overigens om je vinger(s) te laten tijdens het filmen :p
Maar jij weet uiteindelijk toch het beste waar je ze gelaten hebt op dat moment :idea:

Jwtjuh :bye:

Dat zou zomaar eens kunnen. Je camera heeft een stereo-geluidsopname, dus dat zou gewoon prima moeten klinken... Hieronder kun je zien waar de microfoontjes zitten:

Bekijk bijlage 15791

Wel een vreemde plek overigens om je vinger(s) te laten tijdens het filmen :p
Maar jij weet uiteindelijk toch het beste waar je ze gelaten hebt op dat moment :idea:

Jwtjuh :bye:

Ja dat zat ik zelf ook al, en ik weet zeker dat ik me vingers niet op de microfoontjes heb gehouden.
Heb vanmiddag nog wat gefilmd en het klonk precies hetzelfde... heel vaag... Op Google kan ik ook weinig vinden, dus ik denk dat ik maar naar Nikon mail/bel of even langs de mediamarkt ga, heb namelijk nog garantie. Waarschijnlijk heeft het geluid het ook nooit goed gedaan, want dit is pas de eerste keer dat ik het probeer. En anders doe ik het wel met een wat mindere camera die het geluid wel fatsoenlijk opneemt :p

Laatst bewerkt:
Help haha,

Ik film al een aantal jaar mijn vuurwerk, maar met mijn nieuwe camera Samsung NX200 lens 18-55 OIS lukt het mij niet om het vuurwerk goed vast te leggen.

In de stand Movie kan ik HD-videoclips met stereogeluid maken. Er kan gekozen worden uit de formaten HD (1920x1080), HD-Ready (1280x720), VGA (640x480) en QVGA (320x240) met 60 of 30 beelden per seconde. De videoclips worden opgeslagen in het MP4-formaat (H.264).

Welke instellen moet ik aanhouden?

Ik film nu meestal op Iso 400, F13 en 1/50.

Bereik van mijn camera is:
1/30 t/m 1/4000
F5.6 t/m F22
ISO100 t/m 3200

Hallo

wil zelf filmen met de sony xperia z,mischien niet de beste manier om filmpjes te maken,nu heb ik bij een demo wat gefilmt maar het is niet mooi strak,weet iemand ook op welke stand de camera instelling moet staan

alvast bedankt

Heb zelf ook een demo gefilmd met me XperiaZ.
Instellingen had ik staan op max resolutie (13M) en scherpstelmodus op Enkelv.automat.scherpstellen.
HDR uit. Flitser uit. En de rest alles op automatisch.

Waar je verder op moet letten is dat als je filmt je vinger niet voor de lens komt, wil gek genoeg nog wel eens gebeuren.
En toestel horizontaal houden he:)

Filmpje met de XperiaZ, sorry voor het trillen, ben statief gewend:)

Ja dat zat ik zelf ook al, en ik weet zeker dat ik me vingers niet op de microfoontjes heb gehouden.
Heb vanmiddag nog wat gefilmd en het klonk precies hetzelfde... heel vaag... Op Google kan ik ook weinig vinden, dus ik denk dat ik maar naar Nikon mail/bel of even langs de mediamarkt ga, heb namelijk nog garantie. Waarschinlijk heeft het geluid het ook nooit goed gedaan, want dit is pas de eerste keer dat ik het probeer. En anders doe ik het wel met een wat mindere camera die het geluid wel fatsoenlijk opneemt :p

Oke dan, ik ben erg benieuwd wat nou het probleem geweest is.
Waarschijnlijk dan dus de microfoon(s) die het nooit gedaan heeft.
Laat je het nog ff weten? :p

Oke dan, ik ben erg benieuwd wat nou het probleem geweest is.
Waarschijnlijk dan dus de microfoon(s) die het nooit gedaan heeft.
Laat je het nog ff weten? :p

Ja dat ben ik nu ook wel. Van de week breng ik de camera naar de mediamarkt, en dan is het even afwachten wat ze ermee doen...

ik heb zelf geen verstand van camera dus ik vraag het maar even en wie weet
ik heb de canon hf 100 video camera een tijdje terug gekocht mer moet zeggen beeld ziet er heel goed uit maar in het begin duurt het zo lang dat hij zich scherp stelt
licht dit nou aan een instelling of aan de camera zelf ?

Back
Bovenaan