Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Het is maar een ideetje hoor.

Je hebt al een spiegelreflex fotocamera met de nodige lenzen. Waarom koop je geen nieuwe body die ook kan filmen? Lenzen heb je al, dus dat scheelt erg in kosten. Voor 400/500 euro kan je dan een prima cam hebben die ook kan filmen. Filmkwaliteit ligt misschien wat lager dan bij een camcorder, maar misschien geniet je er meer van omdat je immers ook een beter fototoestel hebt.

Nu nog even goed zoeken naar een groothoeklens voor de Sony, het liefste geen originele want die zitten rond de € 200,00 :bonk:. Dus mocht iemand iets weten dan zie ik dat graag hier verschijnen :)

En ik heb inmiddels de eerste show gefilmd met een groothoeklens, ik heb wel het gevoel dat de kleuren een beetje wegvallen, wel weet ik zeker dat ik inderdaad veel breder film en er in de film niets te zien is dat de wide angle er op zit :

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

En ik heb inmiddels de eerste show gefilmd met een groothoeklens, ik heb wel het gevoel dat de kleuren een beetje wegvallen, wel weet ik zeker dat ik inderdaad veel breder film en er in de film niets te zien is dat de wide angle er op zit :

movie

Ik heb dezelfde camera en ben wel benieuwd waar je die groothoeklens gekocht hebt.

Ik heb de Canon EOS 550D.. Hiermee heb ik al een aantal shows en demo's gefotografeerd.
Nu was ik laatst voor het eerst bij een demo waarbij het zeer vochtig was buiten. De lens werd helemaal vochtig.. probleem is alleen dat wanneer ik 'm handmatig heb scherpgesteld, dan kan ik de lens tussendoor niet meer schoonmaken omdat ik 'm dan terugduw en ik dus weer opnieuw moet scherpstellen, erg vervelend.

Iemand die hier een oplossing voor weet? Of is er een mogelijkheid om de lens vast te zetten?

Misschien heb je het al, maar je zou kunnen overwegen om een UV-filter te nemen. Die zit vóór het voorste lenselement, en kan soms minder gevoelig zijn voor condens. Ik was eens op een demo waar iedereen zat te klagen over condens op de lens, maar ik had HE_LE_MAAL nergens last van :p lag waarschijnlijk aan mijn UV-filter. Is misschien wel per omstandigheid verschillend. In een ander geval had ik wél last van condens.

Misschien heb je het al, maar je zou kunnen overwegen om een UV-filter te nemen. Die zit vóór het voorste lenselement, en kan soms minder gevoelig zijn voor condens. Ik was eens op een demo waar iedereen zat te klagen over condens op de lens, maar ik had HE_LE_MAAL nergens last van :p lag waarschijnlijk aan mijn UV-filter. Is misschien wel per omstandigheid verschillend. In een ander geval had ik wél last van condens.

Uvfilter heb ik al dus dat is geen oplossing helaas, maar toch bedankt voor de tip:)

Wie kan mij DE BESTE camera aanraden voor max 100 euro?
of tientje meer.
Niet heel veel!
Ik heb echt iets goedkoops nodig. Maar wel nog kunnen genieten paar jaar erna :)

Wie kan mij DE BESTE camera aanraden voor max 100 euro?
of tientje meer.
Niet heel veel!
Ik heb echt iets goedkoops nodig. Maar wel nog kunnen genieten paar jaar erna :)

Dan zou ik eens op marktplaats gaan snuffelen, want nieuw heb je voor die prijs niet echt een redelijke camera.

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Samsung HMX-H300, waarbij ik momenteel problemen heb met de Focus.

Overdag krijg ik gewoon normaal beeld zonder wazige delen, komt waarschijnlijk door het licht o.i.d ?

Als ik eenmaal in het donker begin te filmen dan raakt die zn focus kwijt, of hij focust helemaal niet, hier een voorbeeldje van de Lesli open dag :
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Zou dit iets te maken hebben met ;
- Scene
- Witbalans
- Diafragma
- Sluiter ?

Bij Scene kan ik kiezen uit:
- Auto
- Sport
- Portret
- Spotlight
- Strand/Sneeuw
- Voedsel
- Kaarslicht
- Binnen

Bij witbalans zou ik evt. kunnen kiezen uit;
- Auto
- Daglicht
- Bewolkt
- TL-Verlichting
- Kunstlicht
- Aangepast Witbalans

Diafragma staat momenteel op Auto, maar deze kan ik ook handmatig intellen op;
- F 1.8
- F 2.0
- F 2.8
- F 4.0
- F 5.6
- F 8.0
- F 11.0
- F 16.0

De Sluiter staat ook op Auto, maar ik kan bij handmatig instellen kiezen uit;
- 1/50
- 1/120
- 1/250
- 1/500
- 1/1000
- 1/2000
- 1/4000
- 1/10000

De Focus staat ook op auto, deze kan ik nog op Handmatig zetten, en dan Links/rechts o beeld scherp te krijgen, ook zit er nog een Aanraakpunt op waarbij je op LCD scherm moet drukken voor focus ???

Er zit ook nog een gehele Automatische functie op, zodat die alles zelf instelt deze heb ik nog niet kunnen uitproberen !

Verder ben ik een leek op het gebied van (video)Camera's.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Je hebt alles op de automatische stand staan waardoor je je camera al het werk laat doen. In jouw filmpje op 0.36 zie je heel goed dat je camera aan het zoeken is. Ik ken jouw camera niet dus de beste instellingen weet ik niet, maar zet de focus sowieso op handmatig. In de automatische stand stelt de camera zich zelf scherp op het object wat jij voor ogen hebt. In het donker zal de camera scherpstellen op het object wat het meeste licht geeft, dit is immers het beste te zien. Valt die lichtbron weg dan tast de camera (letterlijk :wink: ) in het duister. Het scherpste punt is weg dus de camera zoekt naar een nieuw scherpste punt.

Zet je focus op automatisch, stel scherp op een lichtbron ongeveer even ver als het vuurwerk (lantaarnpaal e.d.), zet nu de focus op handmatig en nergens meer aan komen.

Wat ook kan maar ik weet niet of jouw camera ondersteund is je focus op oneindig zetten. Iets minder scherp als automatisch scherp stellen maar veel makkelijker.

Als ik eenmaal in het donker begin te filmen dan raakt die zn focus kwijt, of hij focust helemaal niet, hier een voorbeeldje van de Lesli open dag :
movie

Zou dit iets te maken hebben met ;
- Scene
- Witbalans
- Diafragma
- Sluiter ?
Geen van allemaal! Focus is niet afhankelijk van die factoren! Besef dat alsjeblieft goed. Focus is gewoon zuiver de scherpte van de film/foto.

Er zit ook nog een gehele Automatische functie op, zodat die alles zelf instelt deze heb ik nog niet kunnen uitproberen !
Automatisch is juist dat jij zelf HE_LE_MAAL niks instelt, maar dat jij de camera automatisch alles laat uitvogelen.
Je moet juist op zoek gaan naar Manual/Manueel. Dat is 'handmatig' en dan heb jij juist zélf de touwtjes in handen. Dan moet jij het denkwerk voor de camera gaan doen.

Wat je sowieso moet doen, is de FOCUS op M(anual) zetten. En dan zelf scherpstellen.

De overige punten van Jappy-b sluit ik mij helemaal bij aan.

Was het niet een of ander signaal van je toestel, of raakte je per ongeluk een knopje aan van het toetsel ?

Niks aan de hand, er is volgens mij tijdens de demo op een knopje gedrukt door de spreker.

Bij mijn filmpje heb ik het ook, op 5.05 min.

+ YouTube Video

Bedankt voor het verhelderen Shell-Martijn.
Ja het kan natuurlijk ook gewoon ana de speaker van het omroep systeeme liggen.
Ik hoor het ook tijdens de gehele film, de speakers maken aardig wat herrie.

Maar toch reuze bedankt!!!

Bij mij hoor je tijdens de hele film het aggregaat. Stond er iets te dicht bij, of het aggregaat stond te dicht bij mij:)
Moet nu nog op zoek naar een goed statief, welke stevig is, maar dat ik ook hoog mijn cam kan plaatsen. Heb al een statief gezien met een werkhoogte van 1,70. Iemand een goede tip mbt statieven? Sorry als het al ergens staat, dan hoor ik het ook wel.

Back
Bovenaan