Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb zelf een iPhone SE, 2020 model.
Zijn er mensen die hier al mee gefilmd hebben en er iets nuttigs over kunnen zeggen?
Wellicht ook iets doen met de (beperkte) instellingen?
Aangezien ik een leek ben op het gebied van film en fotografie vraag ik jullie hulp: Ik heb nog een aantal mini-DV bandjes liggen waarop filmbeelden staan gemaakt tijdens oud en nieuw in de periode 2004-2008 schat ik zo. Hierop staan zowel legale als illegale producten. Flowerbeds, shells, blokken, rekken etc. Ook spul uit de Alpeco tijd. Nou heb ik een mini-DV camcorder alleen werkt deze niet meer (na plaatsen cassette klikt de cassette houder niet dicht). Kan ik deze tapejes overzetten zonder camcorder? Of met een camcorder, maar hoe sluit ik die aan op de pc? Ben benieuwd naar jullie ideeën. Gr
Top. Bedankt voor je tips. Hebben moderne laptops en pc's nog wel een firewire aansluiting dan?
Top. Bedankt voor je tips. Hebben moderne laptops en pc's nog wel een firewire aansluiting dan?
Ik kan waarschijnlijk van een vriend een Nikon Z6ii lenen voor het filmen van mijn oud&nieuw (eindelijk eens af van de telefoon..) met een 24mm 1.8 lens. Nu is dat volgens mij een redelijk groothoek lens, is er dan nog sprake van vervorming en nog specifieke instellingen waar ik rekening mee moet houden? Ik wil vooraf proberen hem ook mee te nemen naar een show zodat ik wat kan oefenen alvast.
De Nikon Z6II is een 35mm full-frame systeem camera. Met een 24mm lens op een 35mm sensor heb je dan inderdaad groothoek formaat beeld. Als het een prime lens betreft heb je enkel die brandpunt afstand en is niet aanpasbaar. Als je een zoomlens hebt kun je de brandpunt afstand veranderen.
Voor het filmen van vuurwerk en waarbij je graag zowel de mine als de boeketten op beeld wil hebben is dan een minder grote afstand van de camera ten opzichte van de stooklocatie vereist ten opzichte van bijvoorbeeld 35mm. Ik denk niet dat je teveel vervorming zult hebben met 24mm en dit is ook een gangbaar groothoek formaat. Je bent hier wel afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Er kan namelijk veel verschil in lenskwaliteit zitten door de opbouw van de optische elementen.
Zelf heb ik een Fuji X-T3 met APSC sensor van 24mm in combinatie met 18mm lens. Dit is gelijk aan een full-frame brandpunt afstand van een 28mm lens (ook groothoek maar net wat minder groothoek dan 24mm).
Wanneer je met een systeem camera gaat filmen zijn er een aantal basis instellingen belangrijk om goed te hebben staan en heb je met een aantal andere instellingen speelruimte.
Opname snelheid
Allereerst is het belangrijk om van tevoren een keuze te maken of je 4K in 25/50 of 30/60 fps gaat filmen waarbij de 25 en 50 fps vooral in europa (voormalig PAL) wordt gebruikt en 30/60fps (NTSC) in Amerika. Deze keuze kan belangrijk zijn wanneer je bijvoorbeeld ook lantaarnpalen of andere elektrische lichtbronnen in je shot hebt staan. Elektrische lichtbronnen worden in europa namelijk met 50hz wisselspanning gevoed en wanneer je met 60fps gaat schieten zie je dat terug in je beeld omdat dan het licht van de lantaarnpalen lijken te flikkeren.
Wanneer je geen last hebt van elektrisch omgevingslicht maakt het niet uit of je in 50hz of 60hz video opneemt. Als er wel lichtbronnen aanwezig zijn is het beter om in 25/50hz te filmen zodat het risico op licht flikkeringen worden voorkomen.
Video bitrate
Het instellen van de videostream bitrate is van belang voor goede opnames. deze zal waarschijnlijk instelbaar zijn en hier zou ik minimaal 100mbit kiezen. Ik heb zelf op mijn camera 200mbit ingesteld i.c.m. H.265 code opname.
Basis video instellingen:
Op de camera in de video instellingen kun je de sluitertijd snelheid kiezen. Voor 25fps is het aanbevolen om 25 in te stellen, voor 30fps 30 en voor 50 en 60 fps hetzelfde idee. Door de sluitersnelheid gelijk te houden verminder je kans op donkere opnames en eventuele andere nare bij-effecten welke kunnen optreden als je de sluitertijd afwijkend instelt van je opnamesnelheid.
Witbalans
Als witbalans instelling voor vuurwerk wordt vaak gebruik gemaakt van de zgn. daglicht lichtbalans. Het klinkt een beetje tegenstrijdig maar deze witbalans vangt de kleuren normaal gesproken het mooiste op bij vuurwerk.
Diafragma
Voor wat betreft de diafragma grootte zou ik 1.8 als uitgangspunt proberen aan te houden. 1.8 diafragma vangt het meeste licht, dit kan echter wel ten koste gaan van scherpte. Hier zou je een beetje mee kunnen spelen door het diafragma naar bijvoorbeeld F3 of F4 toe te zetten. Mijn camera staat op F3 ingesteld.
ISO
De ISO waarde is afhankelijk van je gekozen diafragma grootte. Hiermee kun je de lichtsterkte regelen afhankelijk van je diafragma instelling. Dit kan ook met sluitertijd maar zoals eerder aangegeven is het beter om deze gelijk te houden. ISO wat hoger instellen bij filmopnames met een systeemcamera levert een helder beeld op. Afhankelijk van de hoeveelheid ruis welke de camera geeft bij een bepaalde ISO instelling kan hier een keuze gemaakt worden. Op mijn camera kan ik bijvoorbeeld niet hoger dan ISO6400 gaan omdat alle waarden erboven dermate veel beeldruis opleveren dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit. Ik heb deze instelling zelf op ISO3200 staan.
Dynamic Range
Als er een Dynamic range instelling op de camera zit kun je deze proberen in te stellen op 200/ 400. Deze instelling zorgt ervoor dat een groter dynamisch bereik wordt vastgelegd in de beeldopnamen. Dit kan zorgen voor een wat helderder output.
Autofocus/Manual Focus
Je dient voor jezelf een afweging te maken of je met auto-focus wilt werken of met manual focus. Met autofocus aan loop je het risico dat je camera gaat proberen opnieuw te focussen wanneer er bijvoorbeeld even een pauze in een stuk vuurwerk aanwezig is. Als dan daarna er weer een nieuw salvo wordt geschoten heb je kans op onscherp beeld. Je kunt dit voorkomen door je camera op manual focus in te stellen en dan de focus op oneindig in te stellen. Dit wordt vaak aangegeven met een ∞ symbool.
Zebra instelling
Als er een zgn. zebra instelling aanwezig dan zou ik deze activeren. Hiermee kun je het bereik van donker naar licht goed zien en de zebra strepen geven aan waar het licht boven de grenswaarde uitkomt. Hiermee kun je zien of er overbelichting aanwezig is. Overbelichting gaat ten koste van de kwaliteit.
Testen
Met de Sluitertijd, Diafragma, ISO, Dynamic range en autofocus instellingen kun je zelf spelen door wat tests te doen met bijvoorbeeld wat F1 vuurwerk en dan vervolgens te reviewen op kwaliteit en lichtsterkte op een PC met goed beeldscherm.
Zo doe ik dat zelf ook en als ik dan met het grotere werk aan de gang ga staat hij goed.
Hoop dat je wat hebt aan deze tips zodat je het maximale eruit kunt halen. Ik wacht met smart op video opnames van vuurwerk met die systeemcamera![]()
![]()
De Nikon Z6II is een 35mm Full-Frame systeem camera. Met een 24mm lens op een 35mm sensor heb je dan inderdaad groothoek formaat beeld. Als het een prime lens betreft heb je enkel die brandpunt afstand en is niet aanpasbaar. Als je een zoomlens hebt kun je de brandpunt afstand veranderen.
Voor het filmen van vuurwerk in het donker en waarbij je graag zowel de mine als de boeketten op beeld wil hebben is dan een minder grote afstand van de camera ten opzichte van de stooklocatie vereist ten opzichte van bijvoorbeeld 35mm. Ik denk niet dat je teveel vervorming zult hebben met 24mm en dit is ook een gangbaar groothoek formaat. Je bent hier wel afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Er kan namelijk veel verschil in lenskwaliteit zitten door de opbouw van de optische elementen.
Zelf heb ik een Fuji X-T3 met APSC sensor van 24mm in combinatie met 18mm lens. Dit is gelijk aan een Full-Frame brandpunt afstand van een 28mm lens (ook groothoek maar net wat minder groothoek dan 24mm).
Wanneer je met een systeem camera vuurwerk gaat filmen in het donker zijn er een aantal basis instellingen belangrijk om goed te hebben staan en heb je met een aantal andere instellingen speelruimte.
Opname snelheid
Allereerst is het belangrijk om van tevoren een keuze te maken of je 4K in 25/50 of 30/60 fps gaat filmen waarbij de 25 en 50 fps vooral in europa (voormalig PAL) wordt gebruikt en 30/60fps (NTSC) in Amerika. Deze keuze kan belangrijk zijn wanneer je bijvoorbeeld ook lantaarnpalen of andere elektrische lichtbronnen in je shot hebt staan. Elektrische lichtbronnen worden in europa namelijk met 50hz wisselspanning gevoed en wanneer je met 60fps gaat schieten zie je dat terug in je beeld omdat dan het licht van de lantaarnpalen lijken te flikkeren.
Wanneer je geen last hebt van elektrisch omgevingslicht maakt het niet uit of je in 50hz of 60hz video opneemt. Als er wel lichtbronnen aanwezig zijn is het beter om in 25/50hz te filmen zodat het risico op licht flikkeringen worden voorkomen.
Edit 11-11: Dit geldt enkel voor verlichting welke direct op de 50hz net frequentie licht geeft. Bij lampen met een lamp driver (oa. LED lampen) zal over het algemeen minder tot geen last van worden ondervonden omdat hier nog de converter/driver tussen zit welke de wisselspanning omvormt voordat deze de lichtbron bereikt.
Video bitrate
Het instellen van de videostream bitrate is van belang voor goede opnames. deze zal waarschijnlijk instelbaar zijn en hier zou ik minimaal 100mbit kiezen. Ik heb zelf op mijn camera 200mbit ingesteld i.c.m. H.265 codec opname.
Sluitertijd
Op de camera in de video instellingen kun je de sluitertijd snelheid kiezen. Voor 25fps is het aanbevolen om 25 in te stellen, voor 30fps 30 en voor 50 en 60 fps hetzelfde idee. Door de sluitersnelheid gelijk te houden verminder je kans op donkere opnames en eventuele andere nare bij-effecten welke kunnen optreden als je de sluitertijd afwijkend instelt van je opnamesnelheid.
Witbalans
Als witbalans instelling voor vuurwerk wordt vaak gebruik gemaakt van de zgn. daglicht lichtbalans. Het klinkt een beetje tegenstrijdig maar deze witbalans vangt de kleuren normaal gesproken het mooiste op bij vuurwerk.
Diafragma
Voor wat betreft de diafragma grootte zou ik 1.8 als uitgangspunt proberen aan te houden. 1.8 diafragma vangt het meeste licht, dit kan echter wel ten koste gaan van scherpte. Hier zou je een beetje mee kunnen spelen door het diafragma naar bijvoorbeeld F3 of F4 toe te zetten. Mijn camera staat op F3 ingesteld.
ISO
De ISO waarde is afhankelijk van je gekozen diafragma grootte. Hiermee kun je de lichtsterkte regelen afhankelijk van je diafragma instelling. Dit kan ook met sluitertijd maar zoals eerder aangegeven is het beter om deze gelijk te houden. ISO wat hoger instellen bij filmopnames met een systeemcamera levert een helder beeld op. Afhankelijk van de hoeveelheid ruis welke de camera geeft bij een bepaalde ISO instelling kan hier een keuze gemaakt worden. Op mijn camera kan ik bijvoorbeeld niet hoger dan ISO6400 gaan omdat alle waarden erboven dermate veel beeldruis opleveren dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit. Ik heb deze instelling zelf op ISO3200 staan.
Dynamic Range
Als er een Dynamic range instelling op de camera zit kun je deze proberen in te stellen op 200/ 400. Deze instelling zorgt ervoor dat een groter dynamisch bereik wordt vastgelegd in de beeldopnamen. Dit kan zorgen voor een wat helderder output.
Autofocus/Manual Focus
Je dient voor jezelf een afweging te maken of je met auto-focus wilt werken of met manual focus. Met autofocus aan loop je het risico dat je camera gaat proberen opnieuw te focussen wanneer er bijvoorbeeld even een pauze in een stuk vuurwerk aanwezig is. Als dan daarna er weer een nieuw salvo wordt geschoten heb je kans op onscherp beeld. Je kunt dit voorkomen door je camera op manual focus in te stellen en dan de focus op oneindig in te stellen. Dit wordt vaak aangegeven met een ∞ symbool.
Zebra instelling
Als er een zgn. zebra instelling aanwezig dan zou ik deze activeren. Hiermee kun je het bereik van donker naar licht goed zien en de zebra strepen geven aan waar het licht boven de grenswaarde uitkomt. Hiermee kun je zien of er overbelichting aanwezig is. Overbelichting gaat ten koste van de kwaliteit.
Microfoon
Zorg als het mogelijk is voor een goede externe microfoon. Goed beeld is belangrijk maar goede audio opname is ook zeker zo belangrijk bij het filmen van vuurwerk. Het maakt of breekt de ervaring van de gemaakte opnames.
Testen
Met de Sluitertijd, Diafragma, ISO, Dynamic range en autofocus instellingen kun je zelf spelen door wat tests te doen met bijvoorbeeld wat F1 vuurwerk en dan vervolgens te reviewen op kwaliteit en lichtsterkte op een PC met goed beeldscherm.
Zo doe ik dat zelf ook en als ik dan met het grotere werk aan de gang ga staat hij goed.
Hoop dat je wat hebt aan deze tips zodat je het maximale eruit kunt halen. Ik wacht met smart op video opnames van vuurwerk met die systeemcamera![]()
![]()
Thanks voor deze uitgebreide en heldere post! Ik sta op ongeveer 25 meter afstand van de stookplek dus ik hoop dat met deze groothoek alles er mooi opkan. Dit jaar best veel brede waaiers die ik er volledig op wil krijgen, en liefst ook de mine inderdaad. Ik ga sowieso eens testen hoeveel beeld ie pakt, ik weet nu uit ervaring hoe breed het vuurwerk ongeveer schiet.
Voor de lantaarnpaal heb ik als het goed is niet teveel last, er staat er eentje aan de overkant op een meter of 30 die soms in beeld komt als de shot naar de grond gaat. Dat zou denk ik niet veel moeten uitmaken, liefst schiet ik op 60fps voor het meest vloeiend beeld. Sowieso ook een optie om vooraf eens te testen.
Voor de manual focus, begreep dat meeste mensen dit op handmatig zetten maar hoe zorg je dan dat het scherp beeld wordt? Want op oneindig wordt het nooit scherp toch? Wordt ook even kijken bij de geplande vuurwerkshow, hoop dat Ano dit jaar doorgaat.
Wat betreft witbalans heb ik ook gelezen in het topic dat je vooraf een wit A4 moest gebruiken en daar de witbalans op instellen?
Is het nog aan te raden om proberen alles in raw te schieten met zo weinig mogelijk correctie of juist de camera veel zelf te laten doen? Als ik zie wat de Iphone's van tegenwoordig aan eigen correctie doen is dat magisch, zelf ben ik nog niet ervaren met in post alles na te bewerken en het kost al best veel tijd met de hoeveelheid film die ik heb.
In ieder geval goed om deze informatie al te hebben!
De Nikon Z6II is een 35mm Full-Frame systeem camera. Met een 24mm lens op een 35mm sensor heb je dan inderdaad groothoek formaat beeld. Als het een prime lens betreft heb je enkel die brandpunt afstand en is niet aanpasbaar. Als je een zoomlens hebt kun je de brandpunt afstand veranderen.
Voor het filmen van vuurwerk in het donker en waarbij je graag zowel de mine als de boeketten op beeld wil hebben is dan een minder grote afstand van de camera ten opzichte van de stooklocatie vereist ten opzichte van bijvoorbeeld 35mm. Ik denk niet dat je teveel vervorming zult hebben met 24mm en dit is ook een gangbaar groothoek formaat. Je bent hier wel afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Er kan namelijk veel verschil in lenskwaliteit zitten door de opbouw van de optische elementen.
Zelf heb ik een Fuji X-T3 met APSC sensor van 24mm in combinatie met 18mm lens. Dit is gelijk aan een Full-Frame brandpunt afstand van een 28mm lens (ook groothoek maar net wat minder groothoek dan 24mm).
Wanneer je met een systeem camera vuurwerk gaat filmen in het donker zijn er een aantal basis instellingen belangrijk om goed te hebben staan en heb je met een aantal andere instellingen speelruimte.
Opname snelheid
Allereerst is het belangrijk om van tevoren een keuze te maken of je 4K in 25/50 of 30/60 fps gaat filmen waarbij de 25 en 50 fps vooral in europa (voormalig PAL) wordt gebruikt en 30/60fps (NTSC) in Amerika. Deze keuze kan belangrijk zijn wanneer je bijvoorbeeld ook lantaarnpalen of andere elektrische lichtbronnen in je shot hebt staan. Elektrische lichtbronnen worden in europa namelijk met 50hz wisselspanning gevoed en wanneer je met 60fps gaat schieten zie je dat terug in je beeld omdat dan het licht van de lantaarnpalen lijken te flikkeren.
Wanneer je geen last hebt van elektrisch omgevingslicht maakt het niet uit of je in 50hz of 60hz video opneemt. Als er wel lichtbronnen aanwezig zijn is het beter om in 25/50hz te filmen zodat het risico op licht flikkeringen worden voorkomen.
Edit 11-11: Dit geldt enkel voor verlichting welke direct op de 50hz net frequentie licht geeft. Bij lampen met een lamp driver (oa. LED lampen) zal over het algemeen minder tot geen last van worden ondervonden omdat hier nog de converter/driver tussen zit welke de wisselspanning omvormt voordat deze de lichtbron bereikt.
Video bitrate
Het instellen van de videostream bitrate is van belang voor goede opnames. deze zal waarschijnlijk instelbaar zijn en hier zou ik minimaal 100mbit kiezen. Ik heb zelf op mijn camera 200mbit ingesteld i.c.m. H.265 codec opname.
Sluitertijd
Op de camera in de video instellingen kun je de sluitertijd snelheid kiezen. Voor 25fps is het aanbevolen om 25 in te stellen, voor 30fps 30 en voor 50 en 60 fps hetzelfde idee. Door de sluitersnelheid gelijk te houden verminder je kans op donkere opnames en eventuele andere nare bij-effecten welke kunnen optreden als je de sluitertijd afwijkend instelt van je opnamesnelheid.
Witbalans
Als witbalans instelling voor vuurwerk wordt vaak gebruik gemaakt van de zgn. daglicht lichtbalans. Het klinkt een beetje tegenstrijdig maar deze witbalans vangt de kleuren normaal gesproken het mooiste op bij vuurwerk.
Diafragma
Voor wat betreft de diafragma grootte zou ik 1.8 als uitgangspunt proberen aan te houden. 1.8 diafragma vangt het meeste licht, dit kan echter wel ten koste gaan van scherpte. Hier zou je een beetje mee kunnen spelen door het diafragma naar bijvoorbeeld F3 of F4 toe te zetten. Mijn camera staat op F3 ingesteld.
ISO
De ISO waarde is afhankelijk van je gekozen diafragma grootte. Hiermee kun je de lichtsterkte regelen afhankelijk van je diafragma instelling. Dit kan ook met sluitertijd maar zoals eerder aangegeven is het beter om deze gelijk te houden. ISO wat hoger instellen bij filmopnames met een systeemcamera levert een helder beeld op. Afhankelijk van de hoeveelheid ruis welke de camera geeft bij een bepaalde ISO instelling kan hier een keuze gemaakt worden. Op mijn camera kan ik bijvoorbeeld niet hoger dan ISO6400 gaan omdat alle waarden erboven dermate veel beeldruis opleveren dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit. Ik heb deze instelling zelf op ISO3200 staan.
Dynamic Range
Als er een Dynamic range instelling op de camera zit kun je deze proberen in te stellen op 200/ 400. Deze instelling zorgt ervoor dat een groter dynamisch bereik wordt vastgelegd in de beeldopnamen. Dit kan zorgen voor een wat helderder output.
Autofocus/Manual Focus
Je dient voor jezelf een afweging te maken of je met auto-focus wilt werken of met manual focus. Met autofocus aan loop je het risico dat je camera gaat proberen opnieuw te focussen wanneer er bijvoorbeeld even een pauze in een stuk vuurwerk aanwezig is. Als dan daarna er weer een nieuw salvo wordt geschoten heb je kans op onscherp beeld. Je kunt dit voorkomen door je camera op manual focus in te stellen en dan de focus op oneindig in te stellen. Dit wordt vaak aangegeven met een ∞ symbool.
Zebra instelling
Als er een zgn. zebra instelling aanwezig dan zou ik deze activeren. Hiermee kun je het bereik van donker naar licht goed zien en de zebra strepen geven aan waar het licht boven de grenswaarde uitkomt. Hiermee kun je zien of er overbelichting aanwezig is. Overbelichting gaat ten koste van de kwaliteit.
Microfoon
Zorg als het mogelijk is voor een goede externe microfoon. Goed beeld is belangrijk maar goede audio opname is ook zeker zo belangrijk bij het filmen van vuurwerk. Het maakt of breekt de ervaring van de gemaakte opnames.
Testen
Met de Sluitertijd, Diafragma, ISO, Dynamic range en autofocus instellingen kun je zelf spelen door wat tests te doen met bijvoorbeeld wat F1 vuurwerk en dan vervolgens te reviewen op kwaliteit en lichtsterkte op een PC met goed beeldscherm.
Zo doe ik dat zelf ook en als ik dan met het grotere werk aan de gang ga staat hij goed.
Hoop dat je wat hebt aan deze tips zodat je het maximale eruit kunt halen. Ik wacht met smart op video opnames van vuurwerk met die systeemcamera![]()
![]()
Hi Flutsjah,
Ik heb nog even wat voor je uitgezocht i.v.m. je vragen en hier mijn onderstaande antwoorden.
Afstand tot locatie en opname oppervlakte berekenen
Om de opname oppervlakte te berekenen kun je gebruik maken van handige camera Field Of View (FOV) calulatie tools. Ik maak daar zelf ook gebruik van om te bepalen welke afstanden ideaal zijn om een object goed in het frame te kunnen passen.
1 hele goede calculator tool hiervoor is de kowa lens calulator
Ik heb hier nog een link ingevoegd waarbij de parameters meteen zijn ingevuld op basis van jouw eerder aangegeven specs. FullFrame sensor, 24mm lens, 25m afstand.
Ik denk dat je net niet alles erop kunt krijgen aangezien sommige F2 boxen tot 40m hoog schieten. Dan moet je daar boven op nog de straal van de boeket grootte erbij optellen à 10 tot 15m. je komt dan dus uit op een benodigde hoogte van 55m
Volgens de output van de calculator kun je met deze parameters 37,5 m aan hoogte in beeld vastleggen. je zult in dit geval dus altijd onder een verticale hoek moeten filmen bij een afstand van 25m.
Focus
Wanneer je bij manuele focus de focus op oneindig zet dan is alles scherp vanaf een afstand groter dan # meters scherp. Dit is afhankelijk van je lens en verschilt dus enigszins. Je kunt er wel van uit gaan dat wanneer de camera op oneindige stand staat het scherp zal zijn. Om de focus scherpte te bepalen op manuele stand is op een systeem camera ook een functie. Hier kun je Focus Highlighting voor gebruiken. Op mijn camera kan ik daar ook een kleur voor kiezen en een helderheid niveau. Op het moment dat je dan in je live view kijkt zie je op de randjes waar de focus ligt bijvoorbeeld een rode rand. Aan de hand hiervan kun je dan dus bepalen of je goed zit met de focus.
Witbalans
Ja je kunt de witbalans van de camera calibreren met een wit A4 papier. Als je daar gebruik van wilt maken moet je de witbalans overdag op een zonnige stralende dag calibreren. Maak hiervoor gebruik van de instructies behorend bij de camera. Tevens wil ik je dan adviseren om dik wit papier (+200gr) te gebruiken op een donkere achtergrond. Het contrast van de 2 zorgt voor een nauwkeuriger calibratie. Het witte papier mag geen zwarte achtergrond doorlaten en moet volledig door de zon belicht worden. Als je hier een foto van maakt heb je een dag witbalans calibratie.
De eerder door mij geadviseerde daglicht witbalans komt hier heel dichtbij in de buurt en scheelt jou een hoop instel moeite.
Camerastand
Je kunt ervoor kiezen om met een voorgedefinieerde stand te filmen of met LOG. Als je met LOG filmt moet je weten hoe je de content moet graden. Als je niet weet hoe je dat moet doen dan kun je beter de geadviseerde standaard film stand van de camera gebruiken.
4K filmen met de Nikon Z6II
Ik las op de Nikon website dat je voor het filmen in 4K resolutie met 60fps een camera firmware nieuwer dan 2021 moet hebben. Ik zou even vragen aan je vriend / kennis of hij de firmware van de camera naar de laatst beschikbare versie wilt upgraden.
Ik hoop dat je nog wat hebt aan de aanvullende informatie en dat je die camera hier goed mee onder controle kunt krijgen.
Als ik 4k 60fps film en ik haal hem door de videobewerking dan krijg ik groene bluwe vlakken inbeeld, is dit dus de sluutertijd?
Bedankt voor de tips! Ik ga binnenkort eens oefenen met wat cat 1 vuurwerk.Mooie camera RickGae, veelzijdig! Wat tips betreft:
Belangrijkste tip: geen autofocus. Zet hem scherp op een vast punt. Wat je vaak ziet bij autofocus aan, is dat bij een effect het eerst wazig is en pas later scherp is, dan weer wazig en dan weer scherp. Door zelf scherp te stellen heb je niet dat ie zo 'ademt'.
Andere belangrijke tip: gebruik een statief. Blijft het beeld mooi strak
Verder als tip, kijk filmpjes op Youtube, genoeg experts die je alles kunnen leren over vuurwerkfilmen en fotografie, dingen waar je o.a. rekening mee moet houden is:
- Diafragma, zo laag mogelijk bij voorkeur
- Witbalans (uitgedrukt in kelvin), kies je voor warmte of meer een coole tint
- ISO waarde, te lage ISO waarde (bijv, 200-400) en alles is zwart, te hoog (bijv, 6400-12800) en alles is korrelig als je het later terugkijkt. Net als met witbalans is het een kwestie van experimenten en oefenen ook. Ben je tevreden met de eerste shots, dan kan je eventueel ook ervoor kiezen om met hogere framerates (120 fps) te werken. Dan kan je dat later als slowmotion editen.
Succes! Benieuwd naar je beelden.
Hi Flutsjah,
Ik heb nog even wat voor je uitgezocht i.v.m. je vragen en hier mijn onderstaande antwoorden.
Afstand tot locatie en opname oppervlakte berekenen
Om de opname oppervlakte te berekenen kun je gebruik maken van handige camera Field Of View (FOV) calulatie tools. Ik maak daar zelf ook gebruik van om te bepalen welke afstanden ideaal zijn om een object goed in het frame te kunnen passen.
1 hele goede calculator tool hiervoor is de kowa lens calulator
Ik heb hier nog een link ingevoegd waarbij de parameters meteen zijn ingevuld op basis van jouw eerder aangegeven specs. FullFrame sensor, 24mm lens, 25m afstand.
Ik denk dat je net niet alles erop kunt krijgen aangezien sommige F2 boxen tot 40m hoog schieten. Dan moet je daar boven op nog de straal van de boeket grootte erbij optellen à 10 tot 15m. je komt dan dus uit op een benodigde hoogte van 55m
Volgens de output van de calculator kun je met deze parameters 37,5 m aan hoogte in beeld vastleggen. je zult in dit geval dus altijd onder een verticale hoek moeten filmen bij een afstand van 25m.
Focus
Wanneer je bij manuele focus de focus op oneindig zet dan is alles scherp vanaf een afstand groter dan # meters scherp. Dit is afhankelijk van je lens en verschilt dus enigszins. Je kunt er wel van uit gaan dat wanneer de camera op oneindige stand staat het scherp zal zijn. Om de focus scherpte te bepalen op manuele stand is op een systeem camera ook een functie. Hier kun je Focus Highlighting voor gebruiken. Op mijn camera kan ik daar ook een kleur voor kiezen en een helderheid niveau. Op het moment dat je dan in je live view kijkt zie je op de randjes waar de focus ligt bijvoorbeeld een rode rand. Aan de hand hiervan kun je dan dus bepalen of je goed zit met de focus.
Witbalans
Ja je kunt de witbalans van de camera calibreren met een wit A4 papier. Als je daar gebruik van wilt maken moet je de witbalans overdag op een zonnige stralende dag calibreren. Maak hiervoor gebruik van de instructies behorend bij de camera. Tevens wil ik je dan adviseren om dik wit papier (+200gr) te gebruiken op een donkere achtergrond. Het contrast van de 2 zorgt voor een nauwkeuriger calibratie. Het witte papier mag geen zwarte achtergrond doorlaten en moet volledig door de zon belicht worden. Als je hier een foto van maakt heb je een dag witbalans calibratie.
De eerder door mij geadviseerde daglicht witbalans komt hier heel dichtbij in de buurt en scheelt jou een hoop instel moeite.
Camerastand
Je kunt ervoor kiezen om met een voorgedefinieerde stand te filmen of met LOG. Als je met LOG filmt moet je weten hoe je de content moet graden. Als je niet weet hoe je dat moet doen dan kun je beter de geadviseerde standaard film stand van de camera gebruiken.
4K filmen met de Nikon Z6II
Ik las op de Nikon website dat je voor het filmen in 4K resolutie met 60fps een camera firmware nieuwer dan 2021 moet hebben. Ik zou even vragen aan je vriend / kennis of hij de firmware van de camera naar de laatst beschikbare versie wilt upgraden.
Ik hoop dat je nog wat hebt aan de aanvullende informatie en dat je die camera hier goed mee onder controle kunt krijgen.