Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er strak uit! Met welke lens heb je gefilmd?
Je spotmeting heeft niet zo veel te maken met de focus. Het is een van de lichtmeet functies, en die instelling bepaalt welk deel van het beeld wordt genomen om vast te stellen hoe donker of licht je foto is. Het beïnvloedt daarmee dus wél je iso waarde die je op automatisch hebt ingesteld!
De meeste controle heb je door de focus handmatig in te stellen. En door je diafragma wat verder dicht te gooien heb je een groter deel van je beeld in focus, wat dus ook de camera zou moeten helpen bij het (automatisch) scherpstellen. Bij fotografie ga ik altijd uit van minimaal F10, van 3.2 zoals je zegt word ik stiekem zelfs al een beetje zenuwachtig, dat is een bijzonder smal scherpstelgebied voor vuurwerk.
Daarnaast kun je de snelheid van de autofocus instellen. Door te kiezen voor een langzamere autofocusmodus, blijft de camera bij het voorgaande schot van de cake, waardoor de kans op scherp beeld aanzienlijk groter wordt. Bij het eerste schot is het dan waarschijnlijk wel echt zoeken naar focus voor de camera. Vandaar mijn keuze voor handmatig scherpstellen.
Eens met bovenstaande. Handmatig scherpstellen. Zo weet je altijd dat je camera scherp blijft op het punt wat je wil filmen. Groot voordeel van het filmen van vuurwerk is dat je waarschijnlijk vanaf 1 positie stookt en vanaf 1 punt filmt. Dus eenmaal je focus goed, hoef je er niet veel meer aan te doen. Wat je weleens ziet bij shows en demo's is dat ze wat cakes of shells schieten zodat filmers en fotografen de focus kunnen bepalen. Zou je ook kunnen overwegen.
Op je camera heb je 2 tools die je bij handmatige focus kan helpen. Focus peaking en mf assist. Met focus peaking geeft je camera aan wat in focus is en wat niet. Dit doormiddel van de contouren te highlighten met gekleurde pixels. Alles wat gehighlighted is, is in focus. MF assist is vaak dan niet nodig, maar MF assist laat een ingezoomde weergave zien van het beeld en daarmee kan je focus beter vaststellen.
Ik wil dit jaar beginnen met het filmen van vuurwerk, maar in de toekomst ook zeker langs shows en demo's gaan en hierbij filmen. Maar nu twijfel ik tussen 2 opties.
Ik heb momenteel een iPhone 13 waar ik vorig jaar al het een en ander mee heb gefilmd en dit was goed bevallen. Nu wil ik als 1 van de opties voor de telefoon een externe microfoon halen (Zoom iq6/7 of Rode Videomic Me-L) en deze gebruiken voor het filmen van vuurwerk en een soort vlogstick hierbij te gebruiken ook.
Voordelen iPhone:
- Goedkope oplossing
- Makkelijk uploaden vanaf de telefoon naar YouTube.
Nadelen Iphone:
- Redelijk bulky en zwaar met alles erop en eraan.
- Last van lensflare.
- Batterij gaat ontzettend snel leeg als ik op 4k film.
Optie 2 is het halen van een speciale camera hiervoor, dit zou dan de DJI Osmo Pocket 3 worden met eventueel ook hiervoor een externe microfoon. Las dat deze camera ontzettend goed filmt in omgevingen met weinig licht en hierdoor dus ook goed geschikt is voor het filmen in de avond.
Voordelen Osmo Pocket:
- Smal en compact.
- Goede kwaliteit van het filmen in de avonden.
Nadelen Osmo Pocket:
- De prijs, dit is eigenlijk het grootste probleem waar ik mee zit. Is de prijs te rechtvaardigen met de extra kwaliteit die je ermee behaalt.
- Extra stap voor het uploaden naar YouTube.
Mijn vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met de Osmo Pocket 3, of eventueel de 2? Zijn deze beelden echt een stuk beter dan van een Iphone, of is dit verschil te verwaarlozen? Ik zelf hou van gadgets en vindt het design van de Osmo Pocket geweldig, dit speelt ook zeker een rol maar de prijs is dusdanig hoog dat ik ook wel een goed verschil in kwaliteit van de filmpjes wil hebben mocht ik voor de 2e optie gaan.
Bezuinigen op wat!?!Omdat ik zelf dit jaar een stuk minder vuurwerk aanschaf en vooral meer shows wil bezoeken ben ik opzoek naar een video camera.
Ben zelf niet zo erg thuis hierin.
Heeft iemand misschien een suggestie?
Budget... onder de 2000 euro zou mooi zijn, daarboven is wat meer bezuinigen op vuurwerk aankomen jaar
Vuurwerk voor aankomend jaarwisseling.....Bezuinigen op wat!?!
Vuurwerk voor aankomend jaarwisseling.....
Maar even serieus, mocht iemand mij meer informatie kunnen geven dan hoor ik dat heel graag!
Mag uiteraard ook via privé bericht.
Bedankt voor je bericht.2000 euro voor de videocamera alleen of moet je daar ook nog de lens van kopen, microfoon, geheugenkaart, statief, extra batterijen, beschermfilter en misschien nog een 2e lens? Belangrijk om rekening mee te houden dat dat bij elkaar ook wat gaat kosten. Als ik jou was zou ik kijken naar een goedkope optie om 10 bit in 4K te filmen (GH5 of Blackmagic), dan heb je nog budget over voor extra's