Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik heb 0,0 verstand van camera’s dus vraag ik het maar even zo.. Hoe komt het dat een Iphone xs velen malen scherper is in het opnemen van vuurwerk dan bijvoorbeeld de Panasonic v770 waar velen zo over te spreken zijn?

Heeft de iphone gewoon een scherpere camera of is de v770 al zo veroudert dat het daarom minder is?

Zat te kijken om de Panasonic v990 aan te schaffen maar na het zien van de kwaliteit van een Iphone twijfel ik.

Ik vraag me ook wel eens af waarom mensen met een vijf jaar oude camcorder gaan filmen terwijl ze de nieuwste smartphone in hun broekzak hebben zitten. De ontwikkelingen op camera-gebied in smartphones zijn echt snel gegaan. Menig high-end smartphone maakt mooiere opnames dan een camcorder.

Een iPhone X of XS is natuurlijk een stuk duurder dan een simpele camcorder. Niet iedereen kan het betalen. Een instap mobiel heeft nou eenmaal een minder geavanceerde camera.
Ik beschouw een mobiel als "point and shoot camera". Je hebt niet allemaal toetsen, je kunt geen lenzen verwisselen, beeld stabilisatie is er niet, geen kantelbaar scherm, beperkte edit mogelijkheden, veel pre-sets en filters, maar weinig optische mogelijkheden zoals zoom. Daarin liggen de grootste verschillen voor mij. "Scherpere camera" is niet het juiste woord. Kwestie van scherpstellen, wat bij een mobiel ook kan tegenvallen met vaak uitsluitend autofocus.

Gewoon die iphone halen. #Telefoonfilmers4TheWin :cool:

Ik film zelf sinds afgelopen jaar met een Iphone 8, en dat bevalt meer dan prima kan ik je vertellen. Wat je zelf ook al zegt, het oogt net wat scherper, de kleuren zijn mooi helder, en zelfs het geluid is niet geheel verkeerd. En wat DarkSoul zegt over de prijs is deels waar, maar ik neem aan dat je een Iphone niet alleen koopt om te filmen, toch? En als je het er voor over hebt zijn er zelfs genoeg (vaak betaalde) apps, waarmee je nog hele fijne extra's kunt toepassen.

Gewoon die iphone halen. #Telefoonfilmers4TheWin :cool:

Ik film zelf sinds afgelopen jaar met een Iphone 8, en dat bevalt meer dan prima kan ik je vertellen. Wat je zelf ook al zegt, het oogt net wat scherper, de kleuren zijn mooi helder, en zelfs het geluid is niet geheel verkeerd. En wat DarkSoul zegt over de prijs is deels waar, maar ik neem aan dat je een Iphone niet alleen koopt om te filmen, toch? En als je het er voor over hebt zijn er zelfs genoeg (vaak betaalde) apps, waarmee je nog hele fijne extra's kunt toepassen.

Ja goed ik heb de telefoon dan al, maar in principe filmde ik alles met een echte videocamera. Alleen afgelopen weekend zelf wat gefilmd dan met de Iphone maar heb letterlijk nog geen vuurwerkvideo gevonden wat overeen kwam met de kwaliteit van de Iphone.

Goed nadeel wat je wel hebt, een externe microfoon word lastig. Het geluid wil geloof ik nog wel eens dichtslaan op een mobiel..

Ja goed ik heb de telefoon dan al, maar in principe filmde ik alles met een echte videocamera. Alleen afgelopen weekend zelf wat gefilmd dan met de Iphone maar heb letterlijk nog geen vuurwerkvideo gevonden wat overeen kwam met de kwaliteit van de Iphone.

Goed nadeel wat je wel hebt, een externe microfoon word lastig. Het geluid wil geloof ik nog wel eens dichtslaan op een mobiel..

Toevallig tijdje terug nog een externe microfoon aangeschaft, dus het kan wel. Een "Røde VideoMic Me-L" is speciaal voor ios apparaten. :wink:
Moet hem alleen nog wel uittesten bij een showtje binnenkort ergens. Dus weet nog niet precies of die ook voor vuurwerk geschikt is. Maar de algemene beoordelingen op youtube waren positief in elk geval.

Toevallig tijdje terug nog een externe microfoon aangeschaft, dus het kan wel. Een "Røde VideoMic Me-L" is speciaal voor ios apparaten. :wink:
Moet hem alleen nog wel uittesten bij een showtje binnenkort ergens. Dus weet nog niet precies of die ook voor vuurwerk geschikt is. Maar de algemene beoordelingen op youtube waren positief in elk geval.

Kijk daar hebben we wat aan, laat me even weten hoe het klinkt tegen die tijd :)

Ja ik hoor ook graag je bevindingen over de microfoon :)

Ik heb niet heel veel verstand er van, maar ik ben op zoek naar een goede camera die zowel geschikt is voor fotograferen en filmen (moet goed vuurwerk kunnen filmen), mijn budget is 200-400 euro. 4K zo mooi zijn, maar is geen pré, heeft iemand adviezen?

Dat ga je niet vinden.
Fotograferen én filmen, is alleen mogelijk met een DSLR of systeemcamera. Met jouw budget ga je daarin zwakke tweedehandjes of instapmodellen vinden. Daarmee ga je geen vuurwerk "goed" kunnen filmen.

Mijn advies: koop een camcorder (dan kun je niet fotograferen), spaar nog verder door, of leg die 200-400 euro bij een nieuwe telefoon extra neer.

Je zou een compactcamera als Panasonic Lumix DMC-FZ300 kunnen nemen, maar de vraag is of je huidige mobiel niet net zo goed filmt.

Die laatste had ik ook eerder gezien, en die heb ik inmiddels in huis. Hij filmt heel scherp, alleen voor vuurwerk moet ik hem nog uittesten. Iemand tips voor een externe microfoon onder de 100 euro?

Hier een video van de show gisteren in Düren, waar ik voor het eerst de mic heb getest. Ik vind het een prima geluid, alleen bij de finale had die zo te horen wat moeite met het eindsalvo aan salutes. Verder vind ik het een hele vooruitgang. :)

Klinkt erg goed beast! Prima kwaliteit en ja dat die microfoon een beetje moeite heeft met de finale is ook wel verklaarbaar denk ik. Alsnog vele malen beter dan de gewone standaard microfoon van een telefoon.

Hier een video van de show gisteren in Düren, waar ik voor het eerst de mic heb getest. Ik vind het een prima geluid, alleen bij de finale had die zo te horen wat moeite met het eindsalvo aan salutes. Verder vind ik het een hele vooruitgang. :)

Dreunt lekker door ja, bedankt voor het delen!

Ik ben dit jaar ook op zoek naar een goeie oplossing om oud en nieuw eens volledig te filmen. ik wil liefst een camera op statief neerzetten en 23:55 aanzetten ofzo.

Back
Bovenaan