Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

ik vond net toch een mooie uitleg waarin duidelijk uitgelegd wordt hoe je vuurwerk kunt fotograferen, hoop dat mensen er wat aan hebben:)

thumb.php
'

Vuurwerk fotograferen is een kunst apart. Je moet op een heel aantal dingen letten.

Als eerste moet je letten op de plaats waar het vuurwerk doorgaat. Ga als eens op voorhand kijken waar je kan staan, waar je de beste achtergrond hebt enzoverder. Probeer ook te weten te komen wanneer de grote finale er aan komt, want dat moment mag je zeker niet missen! Zoek jezelf een leuk plaatsje en kom dan later terug.

Wat heb je nodig?
(natuurlijk) je camera, want anders kan je geen foto’s maken. Een lens met het nodige zoombereik, dit hangt af van de plaats waar je staat. Als je tijdens de inspectie merkt dat je vrij ver van het vuurwerk af moet staan, neem je beter een lens met een groot zoombereik. Anders heb je zelfs genoeg aan een 18-55mm lens. Je hebt natuurlijk natuurlijk ook een statief nodig, aangezien we langere sluitertijden gaan gebruiken. Anders zijn je foto’s onscherp. Een afstandsbediening is ook handig, maar eerder optioneel. Zelf heb ik (nog) geen afstandsbediening en ik heb nog geen problemen gehad om foto’s van vuurwerk te maken.

Welke instellingen gebruik je?
Je gebruikt best een ISO-waarde van ISO-100 of ISO-200 aangezien we langere sluitertijden gaan gebruiken heb je zeker genoeg licht. Ik gebruik meestal als F-stop f/9 of f/10. Aangezien het donker is en vuurwerk niet een half uur op je staat te wachten kan je geen automatische focus gebruiken. Want je zoeker gaat namelijk niets vinden, want er is nog niets. Een trucje is dan om helemaal naar oneindig te draaien met je focus-ring en dan een klein beetje terug. Als je dan met de eerste vuurwerkpijl eventjes checkt of de focus juist zit kan je verder, anders moet je de focus eventjes bijstellen.

Hoe kan je nu vuurwerk fotograferen?
Nadat het vooronderzoek naar de plaats gebeurd is en je ook het juiste materiaal bij je hebt, kunnen we beginnen aan het fotograferen van vuurwerk. Als je een foto maakt van vuurwerk tegen een sluitertijd van 1/1000sec, dan zie je (waarschijnlijk) een zwarte foto met een heel klein beetje vuurwerk verschijnen op je LCD-scherm. Om dit te vermijden gaan we de sluitertijd zelf bepalen. Je moet het een beetje aanvoelen. De ene vuurwerk pijl bloeit groter open dan de andere. We gebruiken dan ook de BULB-modus van de camera, zo kunnen we zelf perfect bepalen hoe lang de sluiter open blijft. Als je een afstandsbediening hebt kan je het hiermee doen, anders moet je op de camera zelf het knopje blijven induwen tot de sluiter weer dicht moet. Het langste dat ik bij vuurwerk mijn sluiter heb laten opstaan is 4 seconden en toen was er al een tweede vuurwerk pijl (half) te zien op de foto. Daarna heb ik de sluitertijden korter gehouden, op ongeveer 2,5 seconden.

Het resultaat daarvan zie je op de foto hieronder:
Fireworks-1024x685.jpg

Wat ik gebruikte om deze foto te maken:
Nikon D3000
Nikon 18-55mm (op 28mm)
ISO-100
2,5sec sluitertijd
4,3 lensopening
De BULB-modus en een statief.

Veel succes met het vuurwerk op Koninginnedag!

http://learnphotography.nl/2011/04/vuurwerk-fotograferen/

Kwam dit filmpje tegen op youtube, hopelijk heb je er wat aan.
P.s voor 120 euro vind ik het geen verkeerde cam ! maar helaas geen film kunnen vinden waar vuurwerk wordt gefilmd,sucses ermee. Gr stefan

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Denk dat ik maar wat langer doorspaar voor een goede camera.

Je hebt wel gelijk Vinnie.
Vooral in het donker lijkt het als je iemand met een reflectie vest aan op de foto zet.
Lekker wit terugkaatsend.

Goeiemiddag, ik wou graag een externe microfoon kopen voor mij Sony HDR-CX505VE sommige sites zeggen dat die mogelijkheid er niet is, maar als ik de online manual mag geloven van sony is dit wel mogelijk. ik zou graag een microfoon willen die natuurlijk vuurwerk het best laat klinken, ik had zelf al wat onderzoek gedaan maar er is niet zoveel keus sony heeft er 3 met o.a.de ECM-HST1 en Sennheiser heeft er ook 1 genaamt de Sennheiser MKE 400. Is er geen andere keus dat deze 2? alvast bedankt!

Thanks, ik zie alleen geen slotje voor de externe microfoon in mn camera, wel een Active interface shoe voor elektriciteit voor de externe microfoon maar geen 3.5mm slotje

Iemand ervaring met de Samsung - HMX-Q100 Nu in de aanbieding.

http://www.wehkamp.nl/beeld-geluid/...itale-flash-camcorder-kit/C26_6F9_F36_718113/

Specificaties
Opslagmedium: geheugenkaart
Optische zoom: 10
Opnamemodus : Full HD
Formaat LCD-scherm (inch): 2,7
Digitale zoom: 20
Steady shot: Ja
Overige bijzonderheden: Zeer geschikt voor zowel rechts- als linkshandigen.
Bijzonderheid: Media Totaal Award
Fabriekstype: HMX-Q100
EAN: 8806071183589

Video opname
- opnameformaat: H.264
- opnameresolutie: 1920x1080 / 50i, 1280x720 / 50p, 720x480 / 50p
- image stabilizer (OIS Duo)
- gezichtsherkenning
- gevoeligheid bij weinig licht: 3 lux (C.Nite mode)
- automatische witbalans

Beeldsensor
- sensortype: BSI CMOS
- sensor grootte: 1/4"
- 5 megapixel
- resolutie: 4.9 M (2944x1656) / 2 M (1920x1080)

Lens
- F-getal: 1.8
- 10x optische zoom
- 20x digitale zoom
- type: Schneider-Kreuznach HD lens
- focal lengte: 2.75 mm ~ 27.5 mm (35 mm equivalent 38.3 - 383 mm)

Prijs €219

Of zouden jullie gaan voor 1 van deze Cannon's
http://www.wehkamp.nl/beeld-geluid/..._2_3_17_22_&KW4=&SKC=&KW3=&KW1=&ML=&MK=_16903

In de prijs klasse van +- € 250 a 350

Van Sony:

ECM-HST1

ECM-HGZ1

Er is ook nog de ECM-HW2
Maar zijn deze mics beter dan de ingebouwde 5.1 surround sound van mijn hdr-cx505ve, want ik ben niet tevreden van de geluidopnames van mijn camera bij harde knallen, er zijn trouwens ook geen tests op youtube van de ECM-HST1, ECM-HGZ1 en ECM-HW2 met vuurwerk. de ECM-HW2 klinkt wel het best maar hoe zit dat met vuurwerk? want hij word vooral aangeraden voor interviews etc, iemand enig idee? alvast bedankt!

Heren, even een vraag.

Ik zit nu op het punt om een goede camera te kopen. Maar nu zit ik te twijfelen, koop ik een filmcamera van zo rond de € 350 (en behoudt ik mijn canon sx200) of koop ik een spiegelreflex camera met film optie (mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon D3100).

Wat is wijsheid? Het is niet zo dat ik het beste wil filmen, maar ik wil mijn oud&nieuw, vakantie, feestje wel leuk op beeld zetten.
Fotograferen blijft iets moois, wil wel zeggen dat wanneer ik een spiegelreflex koop ik er meer aandacht aan moet/ga besteden.

Iemand tips?

Als je een beetje goede kwaliteit film wil uit een spiegel reflex moet je niet naar de instappen modellen kijken. En de pro modellen zijn iets boven je budget denk ik.

Wat Gerwin dus zegt. Een beetje kwaliteit gaat al snel minimaal 500-600 euro kosten. als je een fotocamera wil kopen die een beetje goede kwaliteit kan filmen.

ik zou je huidige camera dan behouden als je niet meer budget kunt vrij maken.

ik zelf heb ook de nikon d3100, hij filmt mooi hoor en het scherpstellen met de hand is ook ideaal maar de kwaliteit van hd filmcamera overtreft hij niet , hier een filmpje;
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

ik zelf heb ook de nikon d3100, hij filmt mooi hoor en het scherpstellen met de hand is ook ideaal maar de kwaliteit van hd filmcamera overtreft hij niet , hier een filmpje;
Ehuh een Nikon D3100 filmt en fotograveerd niet in HD kwaliteit.:wink:

Als je een spiegel reflex camera wilt die HD filmt en fotograveerd (Kan dit?) dan moet je aan de D5100 denken.

Ik wil ook graag een camera kopen, maar ik wordt wous wat je allemaal kan kopen en de prijzen die er voor gevraagd worden.:frusty:

Ga geen nieuwe spiegel reflex camera kopen, me Nikon D80 bevalt mij prima.
Never change a winning horse. (Gaat nergens over..)

Laatst bewerkt:
Maar met een Nikon 3100/5100 of Canon 550D zit ik denk wel goed!? Wat betreft fotograferen en filmen in HD!?
Liefst koop ik dan een pakket met 2 lenzen erbij.

Back
Bovenaan