Ik denk dat je dan toch een stap of wat achterloopt; de crisis is ook al dik 4 jaar aan de gang hè. De critici zijn in de afgelopen jaar al (realistischer) prijsbewust geworden, de massa golft daar juist nu achteraan.
Ik meen op dit forum ook een trendverschuiving te zien: werd vroeger voor een volle bak €50 normaal gevonden, en 60-70 verantwoord als het een echt vette bak was; nu gaat men (niet íedereen tuurlijk) al TE DUUR gillen bij €50 en wordt 35-40 bijna al als een bovengrens voor 500gram beschouwd.
Ik vind dat deze €200 voor een mooi 2kg assortiment best gerechtvaardigd kan zijn. Kijk, dat sommige winkeliers gaan stunten met prijzen (en dat vast compenseren op de balans via andere producten...), dat is puur conurrerende marktwerking waardoor de zuiniger geworden consument zich gewillig laat bespelen. Stel dat de volgorde van vrijgeving van de grote bakken dit jaar anders was geweest...of een effecttopper als Immortal Gold er niet was... Vorig jaar jubelde men nog over Four Seasons 1500gr. voor €139 (uit geheugen, kan wat naast zitten) of Cafferata's doos voor €169... In welke mate laten we ons bepoedelen door importeurscompetitie en in welke mate door de algehele economische (mediahype) situatie?