Stoor jij je ook zo aan harde vuurwerkknallen?

Onverantwoord gebruik (op rare tijden en te dicht bij woningen) van professioneel knalvuurwerk uit Categorie 4 verziekt het; dat zijn de dreunen waar mensen het meeste last van hebben.
Maar dit soort excessen zijn wel degelijk al jaren het gevolg van de strenge regelgeving in Nederland wat betreft de verkoop en afsteektijden.
Iets wat maar 3 dagen per jaar legaal is en slechts 8 uur per jaar gebruikt mag worden is bij voorbaat al interessant en "spannend" voor veel jongeren en dan maakt het niet uit welke categorie het is...

Waarom veel (doorsnee) mensen zeggen dat er in Frankrijk, België en Spanje bijvoorbeeld geen vuurwerk wordt afgestoken is logisch: het is daar het hele jaar te koop, over het algemeen wat zwaarder (ook vanaf juli 2017 in België) en er is meer mogelijk om het door het jaar heen te mogen afsteken. Bovendien wordt daar door de media geen (of stukken minder) nieuws van gemaakt. Vanzelfsprekend is dan de belangstelling naar vuurwerk veel minder aanwezig.

Laatst bewerkt:
Ik stoor mij niet echt aan de harde knallen maar meer aan de tijden en dagen.We hebben een traditie die langzaam gaat verdwijnen als het zo door gaat.Door deze harde knallen gaat het stukken sneller.
De afsteektijden zijn zo aangepast dus laat staan het verbod.
Daarom vind ik jammer dat deze mensen niet nadenken en niet wachten tot de dag van het jaar.
Op deze dag moeten de andere mensen dan ook niet zeuren.
Hopelijk leren wij allemaal een keer om voor de grens te blijven en er niet overheen te gaan want alleen dan beperk je de klachten en behoud je de traditie.
Ik woon zelf achteraf en heb 2 paarden en 2 honden.Gelukkig zit ik in de dorp waar alleen op 31 december gestookt word en dan ook goed stoken :-).
Om 10:00 halen we de carbidbussen te voorschijn en kan het feest beginnen.
Het is nemen en geven dus denk ook aan een ander.

Wat een zeikerds lees ik hier boven zeg..
Hoe kunnen jullie jezelf freaks noemen of uberhaubt vuurwerkliefhebber!
Toen je wat jonger was waren knallen het allerleukst. Ben je wat ouder mogen ze weg.
Dan ben je net zo erg als dat Groen links tuig:)

En oja:
Ik stook gewoon vanaf 10:00 ik ben geen JA knikker en ik ben zo opgegeoeid om vanaf 10:00 te stoken. Hoe kan je dat in godsnaam als vuurwerkliefhebber accepteren onder het mom: ja nou uh anders word het helemaal verboden!!
Serious?!! Geloof mij nou dat dat verbod er echt wel komt of we nog om 10 stoken of om 18:00!
Zeikerds

Ik geef mijn mening hierin juist omdat ik vuurwerk liefhebber ben. Jouw reactie zegt meer over jezelf dan over hen die JUIST de vuurwerk traditie willen behouden in Nederland i.P.v. overlast veroorzaken met illegale dreunen en vernielingen. Juist die 2 punten, waar jij kennelijk aan mee doet zorgt ervoor dat het straks gedaan is met vuurwerk in Nederland.

Nu aan jou de vraag:

Wie noemt zich een vuurwerk liefhebber terwijl hij het blijkbaar niet is?!?!

Heel jammer jouw reactie!!

Ik geef mijn mening hierin juist omdat ik vuurwerk liefhebber ben. Jouw reactie zegt meer over jezelf dan over hen die JUIST de vuurwerk traditie willen behouden in Nederland i.P.v. overlast veroorzaken met illegale dreunen en vernielingen. Juist die 2 punten, waar jij kennelijk aan mee doet zorgt ervoor dat het straks gedaan is met vuurwerk in Nederland.

Nu aan jou de vraag:

Wie noemt zich een vuurwerk liefhebber terwijl hij het blijkbaar niet is?!?!

Heel jammer jouw reactie!!

Misschien overdrjijft hij een beetje maar der zit zeker wat in of wilde je beweren dat jij vroeger je altijd netjes aan de regeltje hield. En stoken vanaf 10:00 moet gewoon kunnen. En wie zegt dat hij voor vernielingen is dat staat nergens.

Laatst bewerkt:
Laten we het gewoon netjes houden hier. Er is al gezeik genoeg in vuurwerkland. Met dit soort topics heb je gewoon 2 kampen. De 1 is voor en de ander is tegen die harde knallen. Sluit alsjeblieft dit topic voordat deze uit de hand loopt.

Laten we het gewoon netjes houden hier. Er is al gezeik genoeg in vuurwerkland. Met dit soort topics heb je gewoon 2 kampen. De 1 is voor en de ander is tegen die harde knallen. Sluit alsjeblieft dit topic voordat deze uit de hand loopt.

Idd, we veranderen elkaars mening toch niet. Wel hoop ik dat mensen tot inkeer komen dat de mensen die hier tegen zijn net zulke liefhebbers zijn. Daarmede zien ze hopelijk in dat knallers bijdragen aan de maatschappelijke ergenis ten aanzien van vuurwerk. Het hele punt nabij, alweer, of het illegaal is en of het nu leuk is of niet. Bij mij draait het daar niet om, het gaat er om wat de consequenties zijn, in deze is dat toewerken naar een verbod.

Die discussie is blijkbaar nodig Laurence omdat door de crew is besloten profvuurwerk van een bepaald caliber op dit forum te verbieden waardoor een select clubje het hier nodig vind om alles wat even hard knalt als het hier verboden te bespreken vuurwerk te bashen die mensen zijn ineens wakker en moeten doorgaan met continue dit forum te vergallen... Wat ooit een mooi en leuk forum was is nu niet meer... Dit komt mij in de geschiedenis bekend voor... Iets met christenen of iig gelovigen... Net zolang drangen tot zij z'n zin hebben.... Het gaat hier op Turkije lijken whahahha

Daarnaast Laurence is die 'minderheid' waar jij het hierover hebt best te verklaren.. Door die discussies waar de 'minderheid' toe behoort zijn al veel mensen gebanned hier. Of blijvem weg en zijn naar forums als Vuurwerkfreaks gegaan... En ook omdat mensen het zat zijn eeuwig te strijden tegen de gelovigen hier

Ik herinner je er even aan dat je hier vrijwillig komt...je HOEFT hier niet in te loggen hè? ;-)

Er is al tijden discussie aan de gang op dit forum tussen voor- en tegenstanders van knalvuurwerk, en dat is prima zolang dit fatsoenlijk en niet op de man gespeeld wordt.

Helaas blijkt dit laatste voor sommigen nog lastig. De eerste waarschuwingen zijn dan ook uitgedeeld in beide kampen. Gedraag je op dit forum, ben je van mening dat een ander dit niet doet, dan is er de optie om het bericht te melden. Op dezelfde manier reageren heeft enkel als effect dat er meer personen op het strafbankje terecht komen.

Ja ik stoor me eraan. Jochies van 15 die al een cobra weken van te voren afsteken. Midden in een winkel centrum zowat of dicht bevolkte straten. Lekker Flink laten dokken en op nieuwjaars dag laten opruimen. Doe zoiets op een afgelegen plek. Met goede voorzorgs maatregelen of niet.

Wat een discussie weer...
Ik hoor zelfs iemand zeggen dat die naar de buren loopt omdat zij wat cakes afsteken op een verjaardag... echt ongelofelijk.
En dan nog een hele rits argumenten erbij want mens en dier hebben er last van en zijn zo voor een verbod.
Komop man.
Wat cakes op een verjaardag, als mensen daar al last van hebben ligt dat eerder aan hun dan aan die cakes. (Uitzonderingen daar gelaten)

Of die mensen denken wel aan hun medemensen en wonen in een buurt waar niet iedereen maar doet waar hij of zij zin in heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus jij bbqt bijvoorbeeld ook niet in de tuin? Ja hebt nooit een feestje wat wat langer doorgaat dan 22:00. Jij hebt nooit bezoek wat extra parkeerplaatsen in beslag neemt. Jij hebt katten die niet in andermans tuinen komen. Katten die niet hun behoefte doen buiten jouw tuin om?
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iedereen heeft wel ergens overlast van.
Bij mij lopen er wel eens katten door de tuin die ook nog wel eens hun behoefte in mijn tuin doen.
Mijn buurman bbqt in de zomer vaak, hij is hier niet heel behendig in waardoor er erg veel rook vormt.
Ik vind ook wel wat dingen minder prettig.
Net zoals mijn buren dingen van mij wel eens minder prettig vinden.
Dat accepteer je gewoon.
Als iemand wat cakes op een verjaardag afsteekt kun je daar toch ook gewoon vrede mee hebben?
Hard knalvuurwerk met een verjaardag in de straat is een ander verhaal, en als je wekelijks cakkes af gaat schieten dan is die overlast ook een stuk grotern
Jij zegt die mensen denken wel aan hun medemensen.
Ik zeg draai het eens om.
Ik denk aan mijn medemensen door niet alles wat niet in mijn straatje past als overlast te zien.
Ik denk aan mijn medemens door mijn buurman het bbqen met de vele irritante rook te gunnen, en door mijn buren met katten die katten de vrijheid en ruimte te gunnen.
Al dat geklaag maar tegenwoordig..
Iedereen vind wel iets vervelend. Zolang dit geen extreme vormen aanneemt en iedereen elkaar gewoon meer gunt zou het veel relaxter leven zijn.

Fijne vuurwerk vrienden,

Waarom overschatten we onze invloed op een aankomend consumentenvuurwerk verbod toch zo?
Hou je je netjes aan de regels? Keurig! Daarmee toont de anti-lobby aan dat het inperken van de vuurwerktraditie zin heeft en dat geeft hen reden om net zo lang in te perken totdat je niks meer kunt afsteken.
Steek je iets anders af als Nederlands Vuurwerk? Geniet er van! Ook dat is reden voor de anti-lobby om te zeuren voor een verbod.

Maar wie zijn wij om te oordelen wat overlast veroorzaakt? Is overlast een cobra 6?, is overlast een 2 inch sierblok? Of is overlast ook mogelijk met goedgekeurd consumentenvuurwerk? Vuurwerk knalt en zolang het dat doet zullen er mensen overlast van ondervinden. En wat meer of minder overlast meebrengt kun je alleen vanuit je eigen perspectief beredeneren. Dring dit dan ook niet als waarheid op aan andere personen.

Laten wij vooral genieten van deze voor ons speciale maand met de 31e als climax.
En laat alsjeblieft opmerkingen over het bedreigen van mensen die anders met vuurwerk omgaan dan jou achterwege.
Dit was altijd een gezellig en informatief forum, laten we dat niet weggooien omdat de meningen verschillen over het behouden van de vuurwerktraditie.

Fijne vuurwerk vrienden,

Waarom overschatten we onze invloed op een aankomend consumentenvuurwerk verbod toch zo?
Hou je je netjes aan de regels? Keurig! Daarmee toont de anti-lobby aan dat het inperken van de vuurwerktraditie zin heeft en dat geeft hen reden om net zo lang in te perken totdat je niks meer kunt afsteken.
Steek je iets anders af als Nederlands Vuurwerk? Geniet er van! Ook dat is reden voor de anti-lobby om te zeuren voor een verbod.

Maar wie zijn wij om te oordelen wat overlast veroorzaakt? Is overlast een cobra 6?, is overlast een 2 inch sierblok? Of is overlast ook mogelijk met goedgekeurd consumentenvuurwerk? Vuurwerk knalt en zolang het dat doet zullen er mensen overlast van ondervinden. En wat meer of minder overlast meebrengt kun je alleen vanuit je eigen perspectief beredeneren. Dring dit dan ook niet als waarheid op aan andere personen.

Laten wij vooral genieten van deze voor ons speciale maand met de 31e als climax.
En laat alsjeblieft opmerkingen over het bedreigen van mensen die anders met vuurwerk omgaan dan jou achterwege.
Dit was altijd een gezellig en informatief forum, laten we dat niet weggooien omdat de meningen verschillen over het behouden van de vuurwerktraditie.

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Erg mooi geschreven!

Omdat vuurwerk afsteken buiten 31-12 18:00 01-01 02:00 verboden is, en de rest niet buiten geluidsoverlast na 22.00. Daar mag je je wel aan ergeren maar het mag wel.

Omdat vuurwerk afsteken buiten 31-12 18:00 01-01 02:00 verboden is, en de rest niet buiten geluidsoverlast na 22.00. Daar mag je je wel aan ergeren maar het mag wel.

Daar heb je gelijk in.
Dan nog lijkt het mij dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor jouw katten.
En kun je flinke rookontwikkeling ook zien als het veroorzaken van overlast.
Maar dat is een stuk vager dan dat je inderdaad geen vuurwerk mag afsteken buiten de toegestane tijd.
Als je het op die manier bekijkt zijn mijn argumenten een stuk minder sterk ja.

Dan nog ben ik van mening dat,het met een verjaardag moet kunnen. En vraag ik mij persoonlijk af hoeveel overlast een cake van 20 seconden nou echt geeft.
Maargoed, dat is mijn persoonlijke mening.

Om je vragen te beantwoorden:

Ja ik bbq wel eens, maar ik ben er heel erg goed in dus ik produceer geen rook.

Nee, ik heb nooit feestjes die na 22.00 doorgaan, ik houd deze tijd altijd in de gaten en als de visite langer blijft gaan we naar binnen. (behalve 31 december).

Nee, ik heb geen katten die buiten de tuin komen. Ze kunnen er niet uit want ik wil niet dat ze bij mijn buren in de tuin schijten.

En ik kan zelfs 6 auto's op mijn eigen grond laten parkeren zonder dat de buren daar last van hebben (niet dat ik zoveel vrienden heb hoor).

Dus ja... Ik kan zeggen dat ik rekening houd met mijn omgeving. En ik vind het heerlijk dat ik in een hele nette wijk woon met net zulke nette burgerlijke mensen zoals als wij. :D
En zodra er door mensen geen rekening met anderen gehouden wordt spreken wij elkaar daar op aan. Heel normaal mijns inziens.
Maar ik krijg steeds meer het idee dat ik van een uitstervend ras ben in onze egoïstische maatschappij.

Maar je mist het hele discussie punt hier: vuurwerk en overlast.

Vuurwerk staat zwaar onder druk in Nederland, katten niet, bbq's niet en geparkeerde auto's ook niet.
We moeten er met z'n allen iets aan gaan doen dat de overlastcijfers naar beneden gaan, anders komt er echt een verbod. En dat bereik je maar op één manier en dat is de overlast veroorzakers iedere keer weer met hun neus op de feiten drukken. Harde knallers en vroegtijdig afsteken zorgen voor overlast en dus uiteindelijk voor een onterecht algeheel verbod op consumentenvuurwerk.

Gelukkig zie je hier en op het andere grote forum de groep met mensen die zich dit realiseren steeds groter worden en de mensen die geen rekening met anderen willen houden zijn er eigenlijk nog maar een paar op deze twee fora. Een zeer goede ontwikkeling! Nu die paar ogen van de raddraaiers nog even openen en we kunnen nog lang genieten van Nederlands consumentenvuurwerk en de Oud en Nieuw traditie.

Laatst bewerkt:
die eindeloze discussie kan vrij kort gemaakt worden door cijfers..
Ik denk dat de hoeveelheid mensen die van dikke knallen houden flink in de minderheid zijn. Aangezien we in een democratie leven is het nou eenmaal bepaald dat dikke knallen niet geacepteerd zijn.

Misschien leuk om een poll te doen ipv van discussie ?

Wel kan er gediscussieerd worden of de huidige knallen van legaal vuurwerk wel wat harder mogen.

Zelf ooit nitraten gehad die lekker knalden maar de cobra 6 of hoger en vlinders en super vlinders vind ik gewoon te hard gaan.

Ik houd zelf af en toe ook wel van een dikke dreun,maar waar en wanneer steek je het af.Een cobra heeft een schitterende knal maar hoort niet in een woonwijk thuis.Ik ben het zeker met je eens dat er betere kwaliteit knalvuurwerk in NL moet komen.Maar zolang iedereen nog zwaar vuurwerk in het buitenland kan kopen of bestellen, zul je altijd mensen houden die zwaar vuurwerk niet op de juiste manier gebruiken.

Back
Bovenaan