Het ergste van alles is dat dit ons overkomt door politieke keuzes. Ik ben van mening dat de klimaatdoelstellingen uitgesteld moeten worden, juist nu moet het gewoon de ijskast in. Daarnaast moet men gewoon het gas in Groningen gaan gebruiken maar wel de mensen in Groningen die hier echt last van hebben royaal compenseren en eventueel uitkopen tegen een vergoeding dat een stuk hoger ligt dan de marktwaarde van hun huis. Het is gewoon verkeerd beleid dat men voert en dan is het ook aan de regering om hier iets aan te doen maar dan niet met geld dat eerst door ons allemaal is opgehoest. De energiemaatschappijen moeten wereldwijd gewoon aan een plafond gelegd worden, zoveel winst en niet meer, zodat energie betaalbaar blijft voor iedereen. Het is verdomme een eerste levensbehoefte en ze gaan het straks in januari belasten met 21% als ware het een luxe product. De mensen in Den Haag zijn helemaal doorgedraaid en dienen allemaal vervangen te worden.
Waar moet ik eens beginnen....het feit dat CO2 de Aarde opwarmt is al sinds 1895 bekend. Arrhenius was toen heel blij, als Zweed zag hij het graag warmer worden. Hij was heel accuraat: bij een verdubbeling zou het 4 C warmer worden. Dat is nog steeds een behoorlijk goede inschatting.
In 1937 was het Guy Calender die ook aan de alarm bel trok. Maar de oorlog kwam en het raakte inde vergetelheid. In 1954 schreven klimatologen dat het bij een verdubbeling van Co2 het 2 C warmer zou worden en op basis van de uitstoot en de toename zou dat in 2070 een feit zijn. Dat klopt nog steeds. 2 C is de onderkant.
In 1978 kwamen er modellen. Shell en Exxon wisten toen ook al dat hun product een ENORM probleem gingen veroorzaken. In 1977 kwamen hun eigen geofysici met eigen onderzoek tot die conclusie.
Vanaf dat moment was het credo van fossiele industrie: twijfel zaaien. Dat deden ze met roken ook. Het was niet zo zeker etc.
Dit alles is van belang want het resultaat was uitstel uitstel uitstel. Als we in 1990 serieus hadden ingegrepen waren we nu van het gas af geweest, ook van olie en waren we op een veel lager niveau uitgekomen.
Maar we hebben vrijwel niets gedaan. De gevolgen van dit alles zijn nu al zo duidelijk zichtbaar, rampzalig en nee: we kunnen dit niet uitstellen. Dat hebben we dertig jaar gedaan en nu komen we ook door de omstandigheden ineens voor een muur te staan. Juist omdat we teveel uitstelden.
Dit alles is een beetje zoals iemand die schulden maakt, steeds meer. De aanmaningen etc onder de bank stopt, wegkijkt en doorgaat met zijn/haar te hoge uitgave patroon. Op een dag komen de schuldeisers op je stoep. Je zit zo zwaar in de shit dat je of kan kiezen voor de WSNP of je gaat failliet. Dan kom je er dus ook niet met nog meer uitstel. Het is of het resultaat van je eigen acties aanvaarden en zo goed mogelijk er uit proberen te komen of het schip volledig laten zinken.
Overigens is het de burgers in de wereld niet kwalijk te nemen. Dat hoor ik te vaak. Die burger is overal al decennia lang een rad voor ogen gedraaid. Opdat ze maar niet zouden stemmen voor een partij die actie wilde tegen CO2. Maar we dragen er wel de gevolgen van.
Zoals altijd zijn het zoals ik aangaf de zwakkeren, de armen, de minder hoog opgeleiden die de klos zijn. Dat is ook nog eens precies wat altijd zo is. Toen de banken in 2008 het totaal hadden verknald, toen wilden ze geen "vrije markt". Nee: toen moesten ze worden uitgekocht. Met honderden miljarden. BElastinggeld. Van jou en mij. En nu moeten we Shell en co ook weer steunen, met ons belastinggeld om te vergroenen. Miljarden en miljarden. Meanwhile besteedt Shell 95% van al zijn investeringen aan het ontginnen van NOG MEER Gas en Olie en slechts 5% aan vergroening. Het is water naar de zee dragen, van arm naar rijk.