Stijgende energie Prijzen kopen jullie minder Vuurwek

Ja mooi he. Hier bouwen we allemaal 'groene windmolens', moet iedereen van het gas af en in China blijven ze lekker kolencentrales bouwen :bonk:

Ik vind dit redelijk hypocriet. Met afstand de meeste CO2 in de atmosfeer is een gevolg van de westerse industrialisatie. CHina liep decennia lang achter. Die hebben dan ook een veel kleinere invloed op het CO2 budget, India ook. Van de 420 ppm CO2 inde atmosfeer is maar een klein deel afkomstig van CHina en India. En nu zij op stoom zijn doen we net alsof zij het probleem zijn. Ze zijn zeker een belangrijk onderdeel van de oplossing, maar liggen niet in gelijke mate aan de basis van het probleem.

Voorts is het grootste deel van de productie (waar komt al ons vuurwerk eigenlijk vandaan...hmmm....) in China ONZE uitstoot. Al die goederen worden namelijk door het westen geconsumeerd. Dus daar hebben wij ook een enorm aandeel in. Als we onze behoefte hier zouden realiseren, dan was CHina helemaal geen grote uitstoter.

Laatst bewerkt:
Je overschat de mens in je betoog wat mij betreft. De mens loopt pas net op aarde rond, als je je bedenkt dat deze bol al miljarden jaren oud is. Dan trek jij een conclusie op basis van slechts 30 jaar. Dat doen veel mensen vanuit hun overtuiging of lobby. Iedere storm of bosbrand is 'een direct gevolg van klimaatverandering' aldus deze groep.

De aarde zelf en de natuur zijn vele malen sterker dan de mens. Ja we hebben invloed op ons leven op aarde en zijn verantwoordelijk voor de consequenties van onze oneindige behoefte aan consumptie. Maar dat doet de aarde niets. Het is pas 10.000 jaar geleden dat de aarde ook best warm was, en toen kwam er een ijstijd. We bevinden ons nu in het Holoceen, en dezelfde klimatologen die nu geobsedeerd zijn door korte termijndenken, zijn er ook van overtuigd dat het huidige interglaciaal over 10.000 jaar afloopt en er weer een nieuwe ijstijd begint. En als je nog verder en verder terug gaat kom je nog tot veel schokkendere ontdekkingen. Dit om alles te relativeren in tijd en de 'kracht' van de mens. Het bewustzijn van de mens is echter nogal een behoorlijke beperking. Daarmee stelt men zich centraal, terwijl we slechts een zandkorreltje op een groot strand zijn. Zonder dat zandkorreltje is er nog steeds een strand en dat zandkorreltje maakt het verschil niet.

Wat jij hier totaal niet ziet is dat je met twee maten meet. Aan de ene kant geloof je klimatologen als ze (terecht) aangeven dat door natuurlijke factoren (die goed bekend zijn) de Aarde warmer en kouder wordt.
Als exact dezelfde klimatologen wetenschappelijk aantonen dat onze uitstoot zorgt voor een steeds sterkere opwarming. Als ze aangeven wat de gevolgen zijn. Dan geloof je dezelfde mensen ineens niet.

Waarom geloof je het een wel en het ander niet, wat is het feitelijke verschil in bewijskracht en waar kan ik de in de literatuur vinden. Want als je dat bewijs niet hebt (en ik weet dat het er niet is) kan ik kiezen tussen de persoonlijke overtuiging van Bonzo26 aan de ene kant, of de werkelijk stapels bewijs van klimatologen wereldwijd en daterend van ruim voor de wereldwijde opwarming anderzijds.

Je verwart klimatologen overigens met De Media. Klimatologen leggen namelijk helemaal geen verband tussen een hittegolf, een plensbui, een bosbrand of ander verschijnsel met klimaatverandering. Wat ze wel kunnen aantonen is dat een dergelijk verschijnsel in een onveranderd klimaat bijvoorbeeld eens in de 10000 jaar voorkomt. Maar in een veranderend klimaat bijvoorbeeld eens in de 100 jaar. Kortom: de kans dat een bepaalde extreem zich voordoet neemt dan toe of af.

Overigens was de Ijstijd 10000 jaar geleden al even voorbij. Er was kort daarna in Europa wel een korte terugkeer (het JOnger Dryas) dat een paar honderd jaar duurde. DIt was echter een lokaal verschijnsel. De Ijstijd is ongeveer 15000 geleden geeindigd. Een piek in warmte deed zich 6000 jaar geleden voor (op wereldschaal) en sinds kabbelen we al schommelend rondom een dalende trend langzaam weer naar beneden. Rond 1900 is deze daling al tot staan gekomen en sinds 1975 is er wereldwijd sprake van een snelle opwarming zoals die in honderdduizenden en waarschijnlijk zelfs miljoenen jaren niet is voorgekomen.
Dat zijn de feiten. Dat jij persoonlijk niet kunt geloven dat de uitstoot van CO2 dit veroorzaakt wordt door werkelijk geen enkel wetenschappelijk onderzoek gestaafd. Jij onderschat dus de invloed van CO2 en in dit geval helaas de mens.

Tip: koop bij HEMA thermokleding. Doe een thermobroek onder je spijkerbroek. Doe desnoods drie truien aan en koop geitenwollensokken of zo. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen direct verband tussen het dragen van deze sokken en het bekende geitenwollensokkensyndroom.
Ik had het zo met zelfs 16,5 C in huis helemaal niet koud en de overige gezinsgenoten evenmin.

Dus jezelf isoleren werkt het allerbeste: je moet toch energie tot je nemen om het 37 C te houden en hoe beter je die warmte vasthoudt, hoe warmer het je zult hebben.

Bedankt voor de tips :) 16,5 kan ik nog echt niet aan, bij 17 krijg ik na een paar uur bevroren handen. Maar goed ik had dan ook geen geitenwollen sokken, ga ik eens proberen. Mijn gierigheid is sterker dan de behoefte om het warm te hebben, desnoods ga ik in bed zitten tot het prijsplafond in januari.
Ik heb er trouwens geen vuurwerk minder om gekocht :)

Ik begin me steeds meer af te vragen wat jij hier op dit forum komt doen gelet op meerdere posts (nog los van de twijfel bij meerderen over je account). Je verkondigt met regelmaat onzin en aannames, die je verbloemt als feiten. Dan gaat het om importeurs, de CO2 uitstoot in China en nu zelfs over de ijstijd. Je hebt vast ooit van het Pleistoceen gehoord, die 11.700 kaar geleden eindigde. Het Weichselien bevat de afzettingen uit de laatste ijstijd en is onderdeel van dat Pleistoceen. Dat heb ik afgerond naar 10.000 jaar geleden. Geologen van Nederland, KNMI, er zijn genoeg bronnen waar je naar kunt luisteren in plaats van naar bonzo26. En zo kan ik nog lang doorgaan, maar dat doe ik niet.

Want... je aanvallende toon (niet alleen naar mij), je aannames, een gebrek aan begrijpend lezen omdat je er onmiddellijk en maar wat graag een sausje genaamd 'eigen gelijk' overheen gooit, maken dat ik pas voor verdere discussie (hoewel ik me helaas wel even liet verleiden). En als ik het niet doe, doen de moderators het vast wel (en van mij mogen ze).

Jullie praten langs elkaar en ad homienen voegen verder niks nuttigs toe.

Volgens mij wil hij zeggen dat opkomende ontwikkelinglanden niet de schuld hebben omdat zij pas in een recente periode veel uitstoten waarbij de westerse wereld al 300 jaar aan het uitsoten is waardoor dat aandeel aan co2 al in de atmosfeer veel groter is dan het aandeel van opkomende landen die pas in de laatste 50 jaar veel zijn gaan uitstoten.

Wat jij hier totaal niet ziet is dat je met twee maten meet. Aan de ene kant geloof je klimatologen als ze (terecht) aangeven dat door natuurlijke factoren (die goed bekend zijn) de Aarde warmer en kouder wordt.
Als exact dezelfde klimatologen wetenschappelijk aantonen dat onze uitstoot zorgt voor een steeds sterkere opwarming. Als ze aangeven wat de gevolgen zijn. Dan geloof je dezelfde mensen ineens niet.

Waarom geloof je het een wel en het ander niet, wat is het feitelijke verschil in bewijskracht en waar kan ik de in de literatuur vinden. Want als je dat bewijs niet hebt (en ik weet dat het er niet is) kan ik kiezen tussen de persoonlijke overtuiging van Bonzo26 aan de ene kant, of de werkelijk stapels bewijs van klimatologen wereldwijd en daterend van ruim voor de wereldwijde opwarming anderzijds.

Je verwart klimatologen overigens met De Media. Klimatologen leggen namelijk helemaal geen verband tussen een hittegolf, een plensbui, een bosbrand of ander verschijnsel met klimaatverandering. Wat ze wel kunnen aantonen is dat een dergelijk verschijnsel in een onveranderd klimaat bijvoorbeeld eens in de 10000 jaar voorkomt. Maar in een veranderend klimaat bijvoorbeeld eens in de 100 jaar. Kortom: de kans dat een bepaalde extreem zich voordoet neemt dan toe of af.

Overigens was de Ijstijd 10000 jaar geleden al even voorbij. Er was kort daarna in Europa wel een korte terugkeer (het JOnger Dryas) dat een paar honderd jaar duurde. DIt was echter een lokaal verschijnsel. De Ijstijd is ongeveer 15000 geleden geeindigd. Een piek in warmte deed zich 6000 jaar geleden voor (op wereldschaal) en sinds kabbelen we al schommelend rondom een dalende trend langzaam weer naar beneden. Rond 1900 is deze daling al tot staan gekomen en sinds 1975 is er wereldwijd sprake van een snelle opwarming zoals die in honderdduizenden en waarschijnlijk zelfs miljoenen jaren niet is voorgekomen.
Dat zijn de feiten. Dat jij persoonlijk niet kunt geloven dat de uitstoot van CO2 dit veroorzaakt wordt door werkelijk geen enkel wetenschappelijk onderzoek gestaafd. Jij onderschat dus de invloed van CO2 en in dit geval helaas de mens.

Wat doe je dan op een vuurwerkforum als je alles zo kapot ziet gaan door CO2? :p

die thanks was een foutje overigens

Nou dan moet je simpel naar feiten kijken en bewijs. De uitstoot van vuurwerk, als het gaat om CO2 maar ook fijnstof is zeer gering. Ik heb het eens nagerekend maar 10.000 oud en nieuws staan qua uitstoot gelijk aan een jaar CO2 uitstoten zoals we nu doen in NL. Het is niet significant. Dat geldt trouwens voor elke parameter die je op vuurwerk loslaat: als we vuurwerk morgen afschaffen en iedereen houdt zich eraan, heeft het geen meetbare invloed op het aantal bezoeken aan de eerste hulp per jaar, geen invloed op de fijnstof niveaus, geen invloed op het aantal dieren dat gestressed (als dat al te meten is) raakt of dood gaat door vuurwerk en je zult het effect van afschaffen niet kunnen aantonen als het om schadegevallen (in euro) door het uitoefenen van een hobby/liefhebberij gaat enzovoorts.
Wat we moeten doen is CO2 aanpakken bij waar het er echt toe doet. Het antropogene broeikaseffect is er niet gekomen door vuurwerk en zal er ook niet mee weggaan. Wat wel helpt is stoppen met het gebruik van gas, kolen, olie etc. Het effect hiervan in de atmosfeer is zeer significant en duurt eeuwen. De gevolgen ervan zijn talloos.
Het richten van burgers op burgers en hun gedrag is een heel fraaie manier overigens om te voorkomen dat er iets gebeurt. Zo blijven de grote uitstoters/veroorzakers mooi buiten schot.

Het mooie van deze zeer hoge prijzen is dat we mensen massaal zien vergroenen. HEt slechte is: de last komt terecht op de zwakste schouders. Ik zie ook geen enkele beweging dat er aan de bron, zij die fossiele brandstoffen ontginnen/produceren gaan gewoon door met hun business en spinnen er garen bij. Prima actie van die Franse pompbedienden en co.!

Inderdaad, dit hoort hier niet meer thuis. We gaan weer terug naar het onderwerp, bedankt alvast.

Ik wil je niet met een kut gevoel opzadelen, maar hier werd de huur verhoogd door de verhoging van het gas in de huurprijs. Maar hopelijk blijft jou dat bespaard :)

PS : 60 euro voor alles, uhhhhhhh hoe dan ... je kookt en stookt niet en zit altijd in het donker ?

Probleem voornamelijk is, dat met de stijgende m3 en kWh prijzen de verschillen enorm oplopen. Bij lagere prijzen was de basis aansluiting + belastingheffing + heffingskorting bepalend voor je maandbedrag bij de meeste mensen en was dus het verschil tussen huishoudens niet heel groot. Nu wordt via de hogere variabele deel van de rekening daar veel meer onderscheid in gemaakt.
En dan maakt het dus veel uit of je wel of geen zonnepanelen hebt, wel of geen gasaansluiting, een A++ woning of een G/H. Bij een combinatie van deze zaken aan de goede kant, krijg je dit jaar met de compensatie van de overheid naar alle waarschijnlijkheid gewoon geld terug. Bij een combinatie van deze zaken aan de slechte kant, zit je op 600+ per maand met uitschieters daar nog boven.

Ik betaal hier momenteel ook nog 40 euro per maand en dat is nog een te hoog voorschot, met de compensatie van 2x 190 wordt dat zelfs tegen een jaarrekening met netto 0 aan.
Ik heb een A+ huurhuis met enkele panelen (wel met 4 personen). Verwarming is tot nog toe ook niet aan geweest en het is nog steeds 20c in huis.

Dus al met al, sommige mensen zullen extra budget hebben, sommigen helemaal geen budget omdat alle reserves naar de energie moeten.

Voor mij geldt: wel extra budget beschikbaar, maar ik zet niks in, omdat ik nog 2 jaar aan bestellingen heb doorgeschoven.

Laatst bewerkt:
Nee, momenteel worden mijn aankopen beperkt door logistiek en opslagruimten. Ik koop dit jaar veel minder omdat ik nog 2 jaar doorgeschoven bestellingen heb staan. Als ik meer plekken zou hebben waar ik de legale 25kg kwijt zou kunnen, dan zou ik meer aankopen, met name als voorraad voor de komende jaren.
Wat betreft energieprijzen heb ik het geluk gehad in december 2021 een goed aanbod voor komende 3 jaar gekregen te hebben. Wel overgestapt naar een minder groene leverancier. Daar maal ik echter niet om en is m.i. een gevolg van de bevolking een mes op de keel zetten door overheid dmv de belachelijke energieprijzen.

Oftewel: graag ontopic! Als jullie dit niet kunnen gaan dit topic helaas dicht.

De uitleg van die energieprijzen en de constructies klopt trouwens ook niet, maar daar is dit topic niet voor geopend. Ik koop er geen minder vuurwerk om, wel koop ik minder vuurwerk door de hogere prijzen van het vuurwerk zelf. Ik heb ook gewoon een bepaald budget helaas.

Oftewel: graag ontopic! Als jullie dit niet kunnen gaan dit topic helaas dicht.
Als je het tegen mij hebt, mijn reactie is on topic. Zo niet, dan graag definitie waarover gepraat mag worden en waarover niet. En een ander toontje zou wel prettig zijn.
Edit: Als je het niet tegen mij hebt kan je voorgaande negeren :)

Laatst bewerkt:
Als je het tegen mij hebt, mijn reactie is on topic. Zo niet, dan graag definitie waarover gepraat mag worden en waarover niet. En een ander toontje zou wel prettig zijn.
Denk dat ie getiem bedoeld

en als zn toon je niet aanstaan ga je lekker naar ander forum

Edit: Als je het niet tegen mij hebt kan je voorgaande negeren :)

Het gaat inderdaad niet om jouw reactie. Maar als een andere mod reeds aangeeft dat we het ontopic willen houden en vervolgens staat er reacties die in feite niets met het topic te maken hebben, dan wordt de toon iets anders idd.

Nah ik heb het geluk dat mijn energieprijzen minimaal zijn (appartement, verwarmen met airco, en in de duurste maanden gaan samenwonen) en waarschijnlijk zelfs netto op 0 euro uitkom met de energietoeslag. Vorig jaar 240m3 gas gebruikt en dit jaar dus nog minder. Niet per se super goed geïsoleerd, wel modulerende thermostaat en relatief nieuw CV.

Dus al met al doen de energieprijzen niks voor mijn budget gelukkig.

En qua stijgende energieprijzen: de brandstof stijgt ook weer in prijs.

Heeft bij mij wel bewust geleid tot het kopen bij 1 shop, dichtbij. Zo min mogelijk km maken.

Helaas heeft die keuze wel tot het omgekeerde geleid van wat ik wilde. Met gezin nu besloten alsnog O&N te vieren aan de andere kant van het land en al voor de eerste ophaaldag weg te gaan. Moet ik op de ophaaldag alsnog een eind heen en weer rijden en dus brandstof verstoken. Nu maar hopen dat de brandstof tegen het eind van het jaar weer goedkoper is aan de pomp.

Back
Bovenaan