[Stelling] Wat doe jij om de veiligheid te garanderen?

wat is eigenlijk de rede van somige om het vuurwerk niet in huis te bewaren?
ik heb er nooit over nagedacht maar de kans dat er iets gebeurt is toch niet zo groot?
bij mij staat het gewoon in de woonkamer( zou niet weten waar ik het anders zou moeten zetten).
zonder onsteking gaat het vuurwerk toch niet af!?

wat is eigenlijk de rede van somige om het vuurwerk niet in huis te bewaren?
ik heb er nooit over nagedacht maar de kans dat er iets gebeurt is toch niet zo groot?
bij mij staat het gewoon in de woonkamer( zou niet weten waar ik het anders zou moeten zetten).
zonder onsteking gaat het vuurwerk toch niet af!?

Je kan het prima in huis bewaren. Ik denk dat het meer gaat om de hoeveelheid.

Bewaar het vuurwerk ook gewoon in huis, pas op de 31ste sleep ik het naar de garage. Het afsteken doe ik op een groot grasveld die ik achter het huis heb liggen van 50x50m dus geen last van omstanders die in de weg staan etc...

Misschien kun je in het vervolg iets meer een volwassen reactie geven ? De opmerkingen die jij maakt tegen velen hier op het forum worden er niet gezelliger op. Dat je het anders doet dan Arahon is prima, maar dat begin van je is vrij kansloos.

Lekker bezig Arahon, veiligheid boven alles. Werk niet alle punten van je lijst af, alhoewel veel vanzelfsprekend is. Alcohol drinken vind ik een dikke no go als je stookt.
In de forum regels staat nergens dat sarcssme verboden is? Mischien heb ik erover heen gelezen . Niet alles zo zwaar opvatten een beetje humor en sarcasme op zn tijd moet kunnen toch:)

Hulde voor de topic starter en zijn bericht.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen of helemaal niet meer genezen.
Ik zeg niet dat ik al zijn maatregelen volg maar wel de meesten.

Ik zorg naast het genoemde nog voor extra maatregelen:

- Bakstenen tussen de cake,s zetten zodat ze niet om kunnen vallen.
- Publiek op grote afstand houden.
- Vuurpijlen afsteken doe ik op een aparte en veilige plaats.
- Gebied rondom de stookplek auto vrij houden.

Vuurwerkbril op, ook de jongens anders komen ze bij mij de deur niet uit
Leren jasjes aan
Cakes aan elkaar vast maken tegen omvallen en dan om en om of tegelijk aansteken
Als het buiten te druk of mensen zie klooien ga ik lekker in me eigen tuin schieten met de familie
Vuurwerk in de schuur bewaren en op oudjaarsmiddag naar binnen halen
Gasbrander voor aansteken en of een aansteeklont
Ramen dicht
Tussendeurdicht, voordeur op een kleine kier
Na afloop rond een uur of 3 vegen om alle blindgangers weg te hebben en het veegt tevens makkelijk dan de volgende ochtend als er iets dauw overheen is gegaan
Niet te veel drinken, dat doen we daarna wel.

Prima topic Arahon, iedereen kan goede tips gebruiken om het veilig te houden.

zelf doe ik volgende zaken:

Alle cakes voorzien van betonblok of kassei langs beide zijden
voldoende afstand tot het publiek, daarom stook ik op een open veld van 100m bij 100 m, niemand komt met z'n mooie schoenen in een zanderig veld
ik gebruik elektronische ontsteking met cobra, niemand hoeft dus kort in de buurt van het vuurwerk te komen
ik gebruik geen vuurpijlen, te groot risico voor afwijken van de beoogde richting
ik drink pas alcohol na het vuurwerk op een slokje na om0.00u
steeds vuurwerkbril
Vuurwerk bewaar ik gewoon binnenshuis, buiten bereik van andere huisgenoten of bezoekers en uiteraard niet in de buurt van ontstekingsbronnen. Zo is het minder gevaarlijk dan een bus gas die je voor een brandertje of gasvuur hebt
montage van de elektronische ontstekers doe ik steeds buitenshuis zodat er geen kruitrestjes op de vloer of tafel vallen.
steeds blusser en water in de buurt bij het stoken

Goed topic! Wat mij betreft kan het niet veilig genoeg zijn.

Mijn 'spelregels':
- Maximaal 1 biertje tussen 18:00 en 0:00, om 0:00 één slokje champagne om mee te kunnen doen met proosten.
- Vuurwerk wordt alleen afgestoken door mensen met een vuurwerkbril.
- Ik heb 24 vuurwerkbrillen klaarliggen voor mensen die daar behoefte aan hebben.
- Willen er mensen dichtbij staan? Prima, maar zolang diegenen geen vuurwerkbril op hebben steek ik niks af.
- Alle lontjes worden na het ophalen alvast vrijgemaakt zodat ik niet tijdens het afsteken moet zoeken naar lontjes.
- Mensen met zeer zwaar illegaal knalvuurwerk worden vriendelijk verzocht de wijk te verlaten. En als ik dat spul voor mijn voeten krijg wordt de aansteker aangehouden volgens het burgerarrest en dan mogen ze mee met de politie waarna ze worden aangeklaagd voor zware mishandeling met blijvende gehoorschade.
- Cakes en pijlen worden op een open veld afgestoken, vorig jaar was het in een smalle straat totaal niet bevallen.
- Vuurwerk wordt alleen afgestoken tussen 18:00 en 2:00. (Liever zou ik het vanaf 10:00 willen kunnen maar dat mag nou eenmaal niet meer.

Een mooie stelling waar iedereen een eigen invulling aan geeft zo te lezen.
Persoonlijk zorg ik voor brillen, zelf draag ik een veiligheidsbril op sterke van mijn werk altijd handig.
Verder zetten we de boel af met een lint. Worden de buren vriendelijk verzocht om de auto's te verplaatsen, al hebben wij ze afgelopen jaar omgekocht met een coupon voor de wasstraat om eventuele vuurwerk en kleiresten te verwijderen.....werkte prima. Cakes zetten we klem met 2 klinkers.
Ontsteken doen we met torches en schietkisten voor de shows, en alcohol na het afsteken, al drink ik buiten de verplichte champagne geen druppel....normaal ook niet.

Ik ben echter wel van mening dat de omstanders ook enig zelf inzicht moeten hebben en voor hun eigen veiligheid te zorgen. Bovenal wil ik zelf genieten en niet de hele tijd een controlerende functie te hebben.

Ik drink in ieder geval geen slok alcohol tijdens voor en tijdens t afsteken. Ik zorg voor brillen en zet de cakes vast tussen een klem.

bij het afsteken van vuurwerk hoort gewoon het nemen van je verantwoordelijkheid, ook voor omstanders. Uiteraard dient ieder ook voor zichzelf te zorgen.

hier altijd:
- autovrije straat
- omstanders op afstand
- eigen vuurwerk pas afsteken als het rustig is in de buurt
- vuurwerkbril op
- aansteken met pyrotorch of brander
- geen alcohol totdat het vuurwerk er doorheen is
- direct opruimen van afval (grote stukken), volgende ochtend vegen

"Cakes worden verstevigd vastgezet door zandzakjes"
Goed idee. Ik heb wel eens zo'n klem gehad maar dat vond ik inderdaad verre van ideaal. Wat voor zakjes gebruik je dan, en vul je die zelf?

Een van de belangrijkste dingen die ik mezelf opleg is dat ik niet al te veel drink voor twaalven. Dat was vroeger wel eens anders, en hoewel ik niet opeens heel gekke dingen ging doen was mijn inschattingsvermogen niet optimaal. Verder sinds twee jaar altijd wat briletjes: niet voor mezelf maar wel voor wie dat wil.

Wat ik lastig vind is de kwestie van afgeschoten cakes. Direct opruimen vind ik gevaarlijk, wat als er nog iets afgaat. Omtrappen zoals sommige doen is natuurlijk ook niks.. dus laat ik ze nu meestal liggen tot diep in de nacht en dan ruim ik ze op. Maar op voorbijgangers komt dan dan ook weer over alsof het me geen reet interesseert en ik het gewoon laat liggen. Tips?

Goed idee. Ik heb wel eens zo'n klem gehad maar dat vond ik inderdaad verre van ideaal. Wat voor zakjes gebruik je dan, en vul je die zelf?

Een van de belangrijkste dingen die ik mezelf opleg is dat ik niet al te veel drink voor twaalven. Dat was vroeger wel eens anders, en hoewel ik niet opeens heel gekke dingen ging doen was mijn inschattingsvermogen niet optimaal. Verder sinds twee jaar altijd wat briletjes: niet voor mezelf maar wel voor wie dat wil.

Wat ik lastig vind is de kwestie van afgeschoten cakes. Direct opruimen vind ik gevaarlijk, wat als er nog iets afgaat. Omtrappen zoals sommige doen is natuurlijk ook niks.. dus laat ik ze nu meestal liggen tot diep in de nacht en dan ruim ik ze op. Maar op voorbijgangers komt dan dan ook weer over alsof het me geen reet interesseert en ik het gewoon laat liggen. Tips?

Wij leggen de cakes altijd op een grote bult en steken het in de fik ! scheelt een hoop karton in je papier kliko :)

Sinds 2 jaar draag ik trouw mijn vuurwerkbril. En moet zeggen dat het mij geen belemmeringen geeft tijdens het uitoefenen van mijn hobby. Daarnaast drink ik niet of nauwelijks ( over de hele avond 2-3 biertjes ) Daarnaast zoeken/hebben we een mooie stooklocatie waar publiek op een afstandje kan toekijken hoe alles de lucht in gaat. Heb nog nooit een brandwondje of wat dan ook gehad.

Goed topic! Wat mij betreft kan het niet veilig genoeg zijn.

Mijn 'spelregels':
- Maximaal 1 biertje tussen 18:00 en 0:00, om 0:00 één slokje champagne om mee te kunnen doen met proosten.
- Vuurwerk wordt alleen afgestoken door mensen met een vuurwerkbril.
- Ik heb 24 vuurwerkbrillen klaarliggen voor mensen die daar behoefte aan hebben.
- Willen er mensen dichtbij staan? Prima, maar zolang diegenen geen vuurwerkbril op hebben steek ik niks af.
- Alle lontjes worden na het ophalen alvast vrijgemaakt zodat ik niet tijdens het afsteken moet zoeken naar lontjes.
- Mensen met zeer zwaar illegaal knalvuurwerk worden vriendelijk verzocht de wijk te verlaten. En als ik dat spul voor mijn voeten krijg wordt de aansteker aangehouden volgens het burgerarrest en dan mogen ze mee met de politie waarna ze worden aangeklaagd voor zware mishandeling met blijvende gehoorschade.
- Cakes en pijlen worden op een open veld afgestoken, vorig jaar was het in een smalle straat totaal niet bevallen.
- Vuurwerk wordt alleen afgestoken tussen 18:00 en 2:00. (Liever zou ik het vanaf 10:00 willen kunnen maar dat mag nou eenmaal niet meer.

Ja joh?

///

Ontopic:
Ik steek alleen legaal af, potten zet ik vast en ik draag meestal een vuurwerkbril.
Verder gebruik ik gewoon mijn verstand en let ik een beetje op de rest die buiten staat.
Tot nu toe altijd veilig gegaan.

Lijkt me persoonlijk niks als ik die hele lijsten hier lees, dan ben je meer bezig met alles eromheen dan het vuurwerk zelf lijkt me.

Wij leggen de cakes altijd op een grote bult en steken het in de fik ! scheelt een hoop karton in je papier kliko :)

Ik heb er een keer naast gestaan toen er iets in zo'n toren ontplofte. Mijn buurjongetje werd er bijna door geraakt. Ik heb geen zin om een dezer jaren bij buurvrouw uit te moeten leggen dat ik een minder volle kliko belangrijker vond dan het gezicht van haar zoontje :bonk:

Ja joh?

///

Ontopic:
Ik steek alleen legaal af, potten zet ik vast en ik draag meestal een vuurwerkbril.
Verder gebruik ik gewoon mijn verstand en let ik een beetje op de rest die buiten staat.
Tot nu toe altijd veilig gegaan.

Lijkt me persoonlijk niks als ik die hele lijsten hier lees, dan ben je meer bezig met alles eromheen dan het vuurwerk zelf lijkt me.

Ja! Hoezo?

Ik gebruik van die deurstoppen gevuld met zand. Ik heb er 6 stuks, a 2-3 kilo per stuk. Het is natuurlijk een creatieve oplossing en is misschien minder stevig dan een klem, maar als ik deze inklem tussen 4 zakjes, is omvallen vrijwel onmogelijk.

Wat betreft opruimen, alles wat ik niet vertrouw gooi ik een emmer water overheen, laat het allemaal wel afkoelen voor ik ga opruimen.

Ik heb er een keer naast gestaan toen er iets in zo'n toren ontplofte. Mijn buurjongetje werd er bijna door geraakt. Ik heb geen zin om een dezer jaren bij buurvrouw uit te moeten leggen dat ik een minder volle kliko belangrijker vond dan het gezicht van haar zoontje :bonk:

Raar nog nooit mee gemaakt

Back
Bovenaan