[Stelling] Vuurwerk een verslaving?

1. Kunnen jullie zonder vuurwerk?
Euhm, ik kan waarschijnlijk wel even zonder vuurwerk, maar vanaf september sowieso niet. Kijk als ik een keer een dagje niets met vuurwerk doe, dan kan dat best wel. Alleen helemaal zonder vuurwerk, nee dat wordt hem niet. Ik vind het gewoonweg een te mooie bezigheid/hobby om hiermee te stoppen.

2. Kunnen jullie zonder vuurwerkwebsite,s?
Nee. Een heel duidelijk nee. Hïervan haal je namelijk alle nieuwe en oude info die je kan gebruiken om je nieuwe collectie voor het oudjaar samen te stellen. Show's te volgen en op de hoogte zijn van de laatste regeltjes, nieuwtjes in vuurwerkland. En uiteraard is het een heerlijk tijdverdrijf.

3. Gaat vuurwerk bij jullie voor alles?
Nee, wel voor veel. Ik verzet er wel dingen voor en zeg dingen ervoor af, maar er zijn zeker een aantal belangrijke zaken die wel voor gaan (o.a. familie/gezin en polo-wedstrijden). Maar als het een btje kan.....:D

4. Als je door omstandigheden (vakantie, ziekte e.d.) niet met vuurwerk bezig kan zijn, treden er dan ontwenningsverschijnselen op?
Nee, geen last van. Het is niet perse nodig dat ik dagelijks met vuurwerk bezig ben of wil zijn. Maar als ik ermee bezig ben, dan geniet ik ook. Met ziekte probeer ik toch op de hoogte te blijven door even op de fora te kijken (of je moet heel erg ziek zijn....). Met vakanties komt het wel eens voor dat ik twee weken niet op een fora ben, maar goed erg vind ik het niet hoor.

5. Moet je perse elke dag met vuurwerk bezig zijn anders is je dag niet compleet?
Nee, alhoewel ik er wel als het even kan elke dag mee bezig ben. Ook al is het alleen maar even op de fora neuzen. Maar als dit niet gebeurd is het niet zo dat mijn dag niet compleet is hoor.

Al met al vind ik het zelf wel meevallen om het een verslaving te noemen, al zou de vriendin wel vaak willen dat het iets minder kon denk ik :D Gelukkig gaat ze ook wel eens mee en vind vuurwerk ook leuk, anders was het waarschijnlijk wel een probleem geweest....:D

Nee, eigenlijk niet:p.

Ja, maar ik zou het wel jammer vinden, internet geeft toch weer extra info.

De laatste 3 dagen van het jaar staat het met stip op nummer 1, toch echt even boven alles. In het seizoen (okt.-jan.) vind ik het iig belangrijker dan mijn school(die ik haat:frusty:), maar het dagelijks leven met familie enz. gaat gewoon door.

4. Als je door omstandigheden (vakantie, ziekte e.d.) niet met vuurwerk bezig kan zijn, treden er dan ontwenningsverschijnselen op?
Als het buiten het seizoen is, vind ik het niet zo erg, maar waarom zou ik tijdens vakantie niet met vuurwerk bezig kunnen zijn??

5. Moet je perse elke dag met vuurwerk bezig zijn anders is je dag niet compleet?
Op dit moment zou ik wel zonder vuurwerk kunnen, maar als de tijd er weer is, is het vuurwerk toch echt een groot deel van de dag.

1.Kunnen jullie zonder vuurwerk?

Pas als een dokter tegen me zecht: Meneer het kan niet langer zo,Je moet stoppen met je vuurwerk hobby. Maarja dan ik moet aardig in de war zijn,Dus voorlopig niet.

2. Kunnen jullie zonder vuurwerk website,s?

Ja en nee. Ik kan als ik thuis ben,Prima een paar dagen zonder,Ook in een leuke zonnige vakantie is het voor een paar weken geen probleem. Maar nu komt het: Als ik dan op vakantie ben betrap ik mezelf er toch op,Dat de gedachten hier na toe gaan. En dan heb ik gedachten zoals: Hoe zou het met de heren gaan?,Zijn er al nieuwe producten bekend?,Zijn er verslagen van de bezoeken aan de importeurs?. Maar niet zo erg dat ik niet kan genieten,Op de plek waar ik dan ben.

3. Gaat vuurwerk voor alles?

Nee absoluut niet. Ik ben iemand die familie op nummer 1 heeft staan. Maar ik moet ook me eigen ding kunnen doen,Dus een paar dagen denk ik alleen aan mezelf. Maar als er wat gebeurd,Dan sta ik klaar.

4. Als jullie door omstandigheden niet met vuurwerk bezig kunnen zijn,Treden er dan ontwenningsverschijnselen op?

Als ik erg ziek ben,Dan gaat het lichaam voor. Op vakantie zie 2

5.Moet je perse elke dag met vuurwerk bezig zijn,Anders is je dag niet compleet?

Het is er ingeroesd,Mis toch wat als ik hier niet even kom kijken. Maar een andere leuke invullig van de dag,Zoals een film kijken of iets anders,Kan een dag ook zeker compleet maken.

hier dan ook maar even mijn antwoorden op de vragen :p

nee kan ik niet.
nee ook niet :p
ligt er aan hoe je het bekijkt denk ik. de 31e gaat het voor alles behalve eten en ongelukjes enzo. maar verder ga ik niet op vuurwerk forums kijken als dat ten koste gaat van een andere hobby of andere belangrijke dingen.
nee dat zeker niet.
nee hoeft ook niet, heb vaak genoeg dat ik een week lang het forum niet bekijk :D
:bye:

Nee, dat zie ik echt niet gebeuren.
Nee, alleen al omdat je er veel wijzer van word. en daar waardeerd iedereen je hobby.
Nee eigenlijk niet... maar soms gaat het bij mij toch echt wel te ver en laat ik familie & vriendin een beetje in de steek
Echt ontwenningsverschijnselen niet, maar als ik ziek zou zijn de 31ste dan baal ik er wel vies van :p
Nee alsjeblieft niet. zoals jullie weten ben ik van debuizenwinkel.webs.com en dan ben je dus elke dag bezig met "vuurwerk". ben blij als ik een dagje van huis ben dan heb ik even rust :p

Ik denk dat iedereen die nu nog op vuurwerksite's actief zijn de echte freaks/liefhebbers zijn. Dus allemaal wel een lichte vorm van verslaving hebben.

Ik denk dat iedereen die nu nog op vuurwerksite's actief zijn de echte freaks/liefhebbers zijn. Dus allemaal wel een lichte vorm van verslaving hebben.

Ik ga niet ontkennen dat ik geen freak ben, maar ik zit toch ook vooral hier op dode momenten. En gewoon omdat het dit jaar echt een gewoonte was voor mij om elke dag even op de vuurwerksites te kijken vanaf september.
Dat sluipt er dan al gauw in.

Of ik een lichte verslaving heb, dat zou ik niet weten eigenlijk. Vroeger zeker, maar je leert het wel onder controle te houden als je ouder wordt. Ik heb het nu mooi gecombineerd met de rest van mijn hobby's, en het is voor mij leuker als ik er in mijn gedachtes niet heel de tijd mee bezig ben. Wat nu goed gaat!
Zullen we het gewoon een lichte stoorniss noemen :p ?

Nee.
2. Kunnen jullie zonder vuurwerkwebsites?
Nee.
Nee, maar het scheelt weinig.
Ja.
Ja.

Ik kan me het niet voorstellen, een leven zonder vuurwerk.
Dus het antwoord is volmondig nee:p

Het zou wel kunnen, maar de sfeer vind ik altijd heerlijk.
Dus ik probeer zo veel mogelijk vwc te checken;)

Niet voor alles, niet voor het werk/familie/vriendin, ook al vraag ik af en toe er wel vrij voor:p

Yup, gelukkig is mijn kamer ingericht met dummies, dus geniet ik alsnog wel een beetje. En de laptop is ook een geweldige uitvinding, vwc'en vanuit mn bed;)

Het komt er toch wel op neer, elke dag even naar de dummies kijken, vwc checken, hoort er allemaal bij:)

1 nee ik kan niet zonder vuurwerk, het geeft me rust het maakt me hoofd leeg: het helpt me

2 zou wel kunnen maar het is gewoon handig om zoveel informatie bij de hand te hebben

3 Vuurwerk gaat bij mij vaak voor alles. ik hou ontzettend veel van bier maar zelfs dat laat ik schieten om even naar vuurwerk te kunnen kijken.
op het moment dat ik vuurwerk kan afsteken of bewonderen laten me vriendin en vrienden me koud

4 Als ik op vuurwerkdagen zoals oud en nieuw en Fallas niet met vuurwerk bezig kan zijn word ik daar ontzettend gestresst van en zelfs aggressief

5 niet het hele jaar door, vanaf september moet ik wel iedere dag een forum gechecked hebben voor een goede nachtrust

1) Als het niet anders kan dan wel. Heb zoveel andere hobbys dat ik daar ook nog tijd genoeg aan kan besteden.
2) Ja
3) Aboluut niet
4) Nee
5) Nee

Laatst bewerkt:
Ik hoef niet elke dag wat te stoken, maar op 31 december ben ik niet te houden, maar dat is volgensmij bij iedere freak.

2. Kunnen jullie zonder vuurwerkwebsite,s? Sinds kort zit ik op deze sites en vind het reuze gezellig, elke dag ben ik wel online. Maar als ze er niet waren, tja, minder gezellig. Maar geen probleem.

3. Gaat vuurwerk bij jullie voor alles? Nee, zeker niet!

4. Als je door omstandigheden (vakantie, ziekte e.d.) niet met vuurwerk bezig kan zijn, treden er dan ontwenningsverschijnselen op? Al ben ik ziek, stoken zal ik!

5. Moet je perse elke dag met vuurwerk bezig zijn anders is je dag niet compleet? Nee, ik hoef er niet elke dag mee bezig te zijn. Anders wordt het ook weer zo normaal.

- Alhoewel ik wel iets zou missen, zou ik er wel zonder kunnen. Maar dan moet het noodgedwongen zijn door financiële omstandigheden o.i.d. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat vuurwerk een luxe product is en niks noodzakelijks.

- Liever niet. Zoals nu kijk ik er zelden tot nooit op, maar vanaf september geniet ik er weer dagelijks van.

- Wel voor veel dingen, maar toch niet voor alles. Ik stel bijvoorbeeld wel een grote aankoop uit om meer geld over te houden voor vuurwerk (zoals witgoed o.i.d.) maar als er een rekening ligt die betaald moet worden dan gaat die wel voor.

- Nu absoluut niet, maar als ik zo in december niet met vuurwerk bezig kan zijn dan word ik wel narrig ja.

- Hetzelfde antwoord als vraag 4. Aan het einde van het jaar heb ik mijn dagelijkse portie wel weer nodig ja. maar nu alsjeblieft niet zeg, de zomer staat net op het punt van komen :cool:

1.Kunnen jullie zonder vuurwerk.
- Nee, ik denk het niet. (Weet geen verdere toelichting te kunnen vinden)

- Ja, als ik zonder computer zit kan ik wel zonder. Als ik de beschiking heb over een computer met internet moet ik altijd toch wel even kijken.

- Nee, vuurwerk gaat niet voor alles. Er zijn natuurlijk dingen belangrijker dan vuurwerk.

4.Als je door omstandigheden (vakantie, ziekte e.d.) niet met vuurwerk bezig kan zijn, treden er dan ontwenningsverschijnselen op?
- Nee, dat zeker niet. Al komt dat wel heel weinig voor.

5. Moet je perse elke dag met vuurwerk bezig zijn, anders is je dag niet compleet?
- Nee ik moet niet elke dag met vuurwerk bezig zijn.

nee, heb er al een paar keer over nagedacht om te sparen, maar dan zou oud en nieuw niet compleet zijn voor mij

ja, maar als ik internet aanzet kijk ik toch altijd eerst even. zijn ze offline ga ik wat anders doen

uiteindelijk stiekum meer als ik zelf denk

nee, ik kan heel goed met andere dingen bezig zijn. meestal als ik thuis even niks te doen heb dat ik dan weer even ga kijken op internet.

nee

- Nee, ik kan me niet meer herinneren dat ik oud&nieuw zonder vuurwerk heb gevierd. Heb mezelf wel een aantal keer voorgenomen het volgend jaar geen geld meer aan vuurwerk uit te besteden of niet meer zoveel, maar dat is een verloren strijd... ieder jaar rond half nobember beginnen mn vingers weer te juiken en koop ik het toch.

- Heb het wel gekund, aangezien ik pas sinds 2008 lid ben van VWC. Maar sindsdien kom ik aant einde van het jaar altijd hier rondneuzen voor informatie en probeer zelf te participeren aan het verschaffen van info, maar dat is meestal niet nodig, gezien t feit dat hier bijna alles al genoteerd staat.

- Geen idee, denk het zelf niet, want heb er verder geen problemen mee gehad.

- Nee, want bij mij begint het vuurwerkgehalte pas 3 maanden voor oud&nieuw zich op te treden en dan is de vakantie al voorbij en ben op t moment niet zo'n grote vuurwerkfanaat zoals sommige leden hier wel zijn. Mocht ik mn geld kunnen verdienen rondom vuurwerk dan zou ik er graag jeden tag mee bezig willen zijn.(ben over t algemeen niet verslavingsgevoelig, kan me er makkelijk van distancieren)

- Nee, zie vraag 4.

Geen oudjaarsdag zonder vuurwerk voor mij. Er is al een aantal keer voorgesteld om met oudjaarsdag op vakantie te gaan, maar dat heb ik gelukkig tegen weten te houden.
Door het jaar heen wil ik nog wel eens een morning glory afsteken. Gewoon om die heerlijke kruitlucht binnen te krijgen. (Ik vrees dat er zo weer ééntje aangaat....)

Er is veel voor mij veranderd sins ik op de vuurwerkwebsites rondkijk. Het simpele chinese pakketje is veranderd in een behoorlijk aantal cakes. Ook is het budget op de één of andere manier flink omhoog gegaan.

Nee, er zijn belangrijker zaken dan vuurwerk.

Ik ben inmiddels op de leeftijd dat ik geen verplichte vakanties heb met famillie. Tijdens een griepje heb ik nog altijd mijn laptop en kan ik daar mooi op de websites kijken. Ziek zijn tijdens oudjaarsdag wordt lastig, het zal behoorlijk ernstig moeten zijn wik ik geen vuurwerk kunnen afsteken. En volgens mij heb je dan ook niet echt last van ontwenningsverschijnselen.

In de periode februari tot augustus ben ik minder met vuurwerk bezig. Ik bezoek wel een aantal shows hier in de buurt, maar ben zeker niet iedere dag met vuurwerk bezig.
Voor mijn gevoel begint het seizoen weer na de zomervakantie. Dan zijn vaak de eerste demo's en komen er de discussies over de nieuwe producten.

Ik Ben Ook wel zeker vuurwerk verslaaft ons mam word HE-LE-MAAl gek van mij als ik bijvoorbeeld vuurwerk heb moet ik het wel minimaal 1x per dag zien of aanraken kijken filmpjes zoeken meer info noem maar op ben ik de enige of ......

Nee, ik kan niet zonder vuurwerk. Al heb ik het niet, vuurwerk is in mijn hoofd, gedachten, dromen. Het is een stukje uniek menselijke creatie, die mij blijft fascineren. Vuurwerk is voor mij mijn grootste hobby en werd zelfs een te grote hobby waardoor ik het niet meer kon combineren. Maar gelukkig is dat goed gekomen.

Nee, ik kan niet zonder vuurwerksites. Ik ben actief elke dag op vuurwerkcrew.nl, snuffel ik freakpyromaniacs.com door voor de laatste nieuwtjes en zit ik vaak op youtube films te kijken.

Nee, vuurwerk gaat niet voor alles. Ik heb een vriendin, studie, familie die nog altijd voor gaan, maar ik probeer het zoveel te combineren dat het toch leuk blijft.

Ontwenningsverschijnselen in welke vorm? Als ik op vakantie ga, kies ik daar zelf voor en heb ik zelf de behoefte om enige vorm van rust en comfort te ontvangen. Wel heb ik als ik op de terugreis ben, dat ik zin heb om eens te kijken op de vuurwerk fora's voor de laatste nieuwtjes die ik gemist heb. Maar ik mis het niet op vakantie.

Vuurwerk is een grote hobby, maar als ik niet kan d.m.v. prive-omstandigheden, dan mis ik het niet.

Niet serieus.

Ja hoor.
En zonder bier.
Zonder sigaren.
Zonder scouting
Zonder auto.

Ja hoor, me buurman trapt niet altijd door om de internet verbinding constant te houden.

Vrouwen en kinderen eerst.

Nee hoor, ik gebruik zat medicijnen, als ik daar mee stop, is maar 1 ontwennings verschijnsel.
Kassie 6. (Is dus wel serieus, maar dat is een andere verhaal...)

Nee, 1 x per is jaar is al veels te veel.

----

Wel serieus.
Nee, ik ben 365 dagen mee bezig.

Nee, dat is een dagelijks, ehuh uurlijks ritueel.
Tijdens vakanties enz, kan ik wel zonder.
Dus zo ernstig is het nou ook weer niet.

Ja en nee.
Ligt aan de situatie, als ik een avondje film of theater heb, dan moet ik een vuurwerkshow ook missen.
En daar zit ook niet altijd mee.
Ja soms ook wel.

Nee hoor, glas bier en in en het gaat wel weer.
Hips.
Moet dan wel vaker aan vuurwerk en vuurwerksites denken.

Zonder vuurwerk is mijn dag ook compleet hoor.
Een lepeltje completa doet ook wonderen... toch?
Ik ben altijd met vuurwerk bezig, of ik denk er elke dag aan.

Back
Bovenaan