Stelling: Het is achterhaald dat op zondag geen vuurwerk verkocht mag worden

Een extra dag vuurwerk in huis en wanneer o&n op zondag valt lekker al vanaf 18:00 stoken met freaks die normaal in een vuurwerkwinkel werken.

wat mij betref mooi laten zo, even een dagje rustig aandoen ertussen is voor de meeste winkeliers prima . en daarbij is het volgens mij verboden op zondag met vrachtwagens in duitsland te rijden of zoiets. en aangezien de meeste groothandels daar hun opslag hebben. dus dan zou je maar 2 dagen goed kunnen bevoorraden en kan het zijn dat er veel uitverkocht is en je een dag later weer op pad moet in plaats van de dag der dagen te kunnen genieten.

Laten we weer terugkeren naar Nederland waar iedereen lekker zelf mag weten wat die doet en wil.

Als ondernemers open willen moet dat kunnen, als klanten willen winkelen ook. Wil je het niet doe je het lekker niet. Klaar.

Zo werkt dit niet. Als 1 vuurwerkwinkel open gaat op zondag dan moeten de anderen ook open als ze geen omzet mis willen lopen. De winkeliers die de zondag traditie willen behouden worden zo verplicht ook open te gaan.

Alle winkels zijn iedere zondag open hier, maar omdat er nog ergens 3 dorpjes zijn waar dat niet zo is, moeten de rest van Nederlandse vuurwerk verkopers zich maar aanpassen.
Totaal achterhaald

Ik vind niks achterhaald zolang het ons vuurwerkliefhebbers voordelen geeft! In dat geval kunnen we het vuurwerk een dag eerder in huis hebben.

Voelen mensen geen drang om de 24-uurs economie niet even één dag te onderbreken? Om even rust te hebben van al het werk en bezig zijn. Snap niet dat mensen geen rustdag willen. Het kost ook veel meer om op zondag mensen te betalen dus waarom houden we de zondag niet gewoon vrij?

Zo werkt dit niet. Als 1 vuurwerkwinkel open gaat op zondag dan moeten de anderen ook open als ze geen omzet mis willen lopen. De winkeliers die de zondag traditie willen behouden worden zo verplicht ook open te gaan.

Buiten dat, weekend opening en vooral de overgebleven zondag, hebben een slechte invloed op extra loon voor deze dagen. Voorheen kreeg je 200% op zaterdag en 250 of 300% op zondag. Tegenwoordig mag je blij zijn met 120 op zaterdag en 150 op zondag. Het worden tenslotte normale werkdagen.

Gooi alle zaken maar dicht op zo dag. Zaterdag beperkt open. En dus ook de vuurwerkwinkel lekker dicht houden op zondag :)
Is beter voor ons allema

Buiten dat, weekend opening en vooral de overgebleven zondag, hebben een slechte invloed op extra loon voor deze dagen. Voorheen kreeg je 200% op zaterdag en 250 of 300% op zondag. Tegenwoordig mag je blij zijn met 120 op zaterdag en 150 op zondag. Het worden tenslotte normale werkdagen.

Gooi alle zaken maar dicht op zo dag. Zaterdag beperkt open. En dus ook de vuurwerkwinkel lekker dicht houden op zondag :)
Is beter voor ons allema

wat was het vroeger heerlijk rustig als je op zondag de straat op ging :-D Als ik nu op zondag de straat op gaat lijkt het wel drukken dan op een doordeweekse dag al die families die opweg zijn naar een winkelcentrum. Mij niet gezien toegegeven dat de AH open is dat is wel handig maar als die dicht blijft overleef ik dat ook wel.

Gewoon alles weer dicht op zondag wat mij betreft. Back to the 70's hahaha:D
Nee geintje hoor. Het is best fijn dat er op zondag wat open is.

Gewoon alles weer dicht op zondag wat mij betreft. Back to the 70's hahaha:D
Nee geintje hoor. Het is best fijn dat er op zondag wat open is.

Wat ik me dan eigenlijk afvraag afgezien van een supermarkt wat is er fijn aan dat een gewone winkel open is. Ja dat je kan kopen wanneer je wil maar leven wij nu in een tijd dan dat je geen dag meer kan wachten om iets te kopen? Winkels moeten wel op zondag open omdat we 7 dagen moeten kunnen kopen maar ondertussen kopen we online en moeten we minimaal een dag wachten tot we het hebben. Dan kan de winkel op zondag toch ook wel weer dicht? Nu ik het zelf zo stel ga ik eigenlijk twijfelen of het niet alweer achterhaalt is dat een winkel op zondag open moet zijn gezien de komst van de webshop.

Vind wel een leuk vraagstuk de zondag openstelling van winkels

Ik schreef ook dat er wat open is. Hoeft voor mij niet alles te zijn hoor. Maar dat ik gewoon mijn boodschappen ook op zondag kan doen vind ik wel heel erg prettig. En je hoeft er natuurlijk niet aan mee te doen he.

Wat ik me dan eigenlijk afvraag afgezien van een supermarkt wat is er fijn aan dat een gewone winkel open is. Ja dat je kan kopen wanneer je wil maar leven wij nu in een tijd dan dat je geen dag meer kan wachten om iets te kopen?
Beetje off-topic natuurlijk maar vooruit; als je een gezin bent met 2 werkende ouders en schoolgaande kids, dan is het wel lekker om ook zondag nog een booschapje te kunnen doen. Ik zeg niet dat het per se moet op zondag hoor, zeker ook dankzij webshops, maar er zijn zeker weken waarbij je niet alles redt op de zaterdag en dan is de zondag wel handig. Al probeer ik dat persoonlijk wel zoveel mogelijk te vermijden :D behalve rond de tijd van de kerstmarkten e.d. dan is het gewoon gezellig om te doen.

Dan zal ik maar open kaart met jullie spelen.
Vanuit mijn perspectief gezien als iemand die van de kerk is,mogen de winkels wel weer dicht op de zondag,dit onder meer vanwege dat het niet 'noodzakelijk' werk is.
Dit in tegenstelling tot werk in de zorg,ziekenhuizen,boerenbedrijven etc,wat wel noodzakelijk werk is.

Ook de vraag/stelling van vuurwerkpro in post#49 is een goede,waarom openstelling op een zondag,als het steeds meer verschuift naar online?wat voor nut en voordelen heb je dan nog?

Beetje off-topic natuurlijk maar vooruit; als je een gezin bent met 2 werkende ouders en schoolgaande kids, dan is het wel lekker om ook zondag nog een booschapje te kunnen doen. Ik zeg niet dat het per se moet op zondag hoor, zeker ook dankzij webshops, maar er zijn zeker weken waarbij je niet alles redt op de zaterdag en dan is de zondag wel handig. Al probeer ik dat persoonlijk wel zoveel mogelijk te vermijden :D behalve rond de tijd van de kerstmarkten e.d. dan is het gewoon gezellig om te doen.

Maar dan is de ouderwetse koopzondag toch prima? Niet elke week alles open maar eens in de maand.
Ik weet niet hoe het in de rest van Nl zit maar de winkels hier in de omgeving zijn ook steeds later open. Je kan hier tot 19:00 in de avond kleding kopen en parfum (WHY????) electronica tot 21:00 en er is zelfs een hema geopend tot 23:00 en er zijn meerdere supermarkten tot 21/22/23:00 geopend. Waar komt toch die behoefte vandaan om 7 dagen per week tot 23:00 een rookworst te kunnen scoren... Als je er over nadenkt is het natuurlijk te gek voor woorden!

Maar dan is de ouderwetse koopzondag toch prima? Niet elke week alles open maar eens in de maand.
Ik weet niet hoe het in de rest van Nl zit maar de winkels hier in de omgeving zijn ook steeds later open. Je kan hier tot 19:00 in de avond kleding kopen en parfum (WHY????) electronica tot 21:00 en er is zelfs een hema geopend tot 23:00 en er zijn meerdere supermarkten tot 21/22/23:00 geopend. Waar komt toch die behoefte vandaan om 7 dagen per week tot 23:00 een rookworst te kunnen scoren... Als je er over nadenkt is het natuurlijk te gek voor woorden!

Bij ons was het afgelopen week zelfs zo gek dat er een kleding winkel tot 22.00 geopend was voor een kerstmarkt. Echt belachelijk dat dit kan en dat met kerst zelfs de winkels open zijn maar ja zo is Nederland.

Ik kan me hier nu echt niet meer druk om maken hoor, als er geen behoefte voor is zullen ze voortaan gewoon dicht blijven en lost het probleem zichzelf op. Verder ben ik serieus verbaast dat mensen zich hier zo druk over maken met alle andere problemen in ons vuurwerklandje.

Ik vind het zeker niet achterhaald, meer branches zouden een verkoopverbod moeten krijgen op zondag. En juist hierdoor hebben we ons vuurwerk eerder binnen, snap niet dat mensen dat niet willen. Hiermee schieten we ons in onze eigen voet als we dat willen afschaffen.

precies dit, al hoewel ik de principe wel snap van de andere kant. ben wel blij met 4 dagen. dus mooi houden zo!

Als een verkoopdag op zondag valt,dan zouden de winkels die vuurwerk verkopen van mij zelf mogen uitzoeken of ze open gaan.

De ene hecht aan "zondagsrust" en de ander aan een vollere kassa,voor beide valt wat te zeggen.
Maar laat mensen het nou is lekker zelf beslissen,de afgelopen jaren word er al steeds meer en teveel voor ons beslist alsof we een stel kleuters zijn.

Daar word ik behoorlijk sjagerijnig van,ik/wij zijn geen stel kleuters meer van 6 jaar die beginnen te janken dat ze dat snoepje nu niet krijgen,de meeste van ons werken,hebben een eigen huis+auto en dus een volwassen leven waarin we ook dingen moeten kopen en betalen,dat runnen we elke dag zelf en bij de meeste van ons gaat dat elke dag weer goed.
Als we dat dus zelf elke dag weer met een goed resultaat weten te doen,dan zijn we dus capabel genoeg om ook andere dingen zelf te beslissen.

Een ander hoeft voor mij niet te bepalen of het woord negerzoen discriminerend is,of dat die chocolade reep niet lekker is,of dat zwarte piet staat voor discriminatie,ook bepaal ik zelf wel of dat ik alle dagen van de verkoopdagen vuurwerk ga shoppen.
Dat beslis ik/wij zelf wel,dat hoeft een ander niet voor me/ons te beslissen,doe normaal zeg.

Als de ene winkelier dicht wil blijven,dan doet hij/zij dat maar lekker.
Wil de buurman ernaast die dag extra vuurwerk verkopen dan moet hij/zij die mogelijkheid ook hebben.

En dat gelul over dan is er straks een dag extra "overlast" ,daar zeg ik enkel over doe normaal en krijg een leven,het merendeel van de groep die overlast ervaren zijn oudere of mensen met huisdieren.
De oudere janken ondanks dat ze het zelf vroeger ook deden(maar toen was dat anders) zegt men dan,ik zeg je misgunt een ander zn lol terwijl je m zelf wel had.
En degene met een huisdier die zijn deels zelf verantwoordelijk voor dat bange huisdier,als jij bang bent/reageert bij een huisdier dan ervaart die dat ook als eng en bang.
De maatschappij van tegenwoordig kan niks meer van een ander hebben,als je een scheet laat op de verkeerde tijd dan is t al "overlast"
Het is jammer voor sommige,maar dat is mijn visie/ervaring/mening.

Dit komt uit Amerika. Daar hebben ze Walmart supermarkt die is gewoon 24/7 open. En dan denk wie gaat er nou om 00:00 boodschappen doen. Het antwoord is "hele gizinnen" karretjes gevuld tot de bovenkant. Doe mij maar alles dicht op zondag. 6 dagen is voor mij goed. En dan heb ik het vuur werk een dagje eerder in huid.

Dit komt uit Amerika. Daar hebben ze Walmart supermarkt die is gewoon 24/7 open. En dan denk wie gaat er nou om 00:00 boodschappen doen. Het antwoord is "hele gizinnen" karretjes gevuld tot de bovenkant. Doe mij maar alles dicht op zondag. 6 dagen is voor mij goed. En dan heb ik het vuur werk een dagje eerder in huid.

Dat weet ik en ik vind het ook geen punt als de ah altijd open is. Je moet jezelf altijd kunnen voorzien in eten en drinken. Niet iedereen leeft het zelfde en het kan dan juist een uitkomst zijn snachts na je weer je week boodschappen te doen. Voor supermarkten ben ik helemaal voor eten en drinken heb een mens nodig! Maar electronica,kleding etc doe normaal daar is het internet voor pleur die winkels lekker dicht.

Het ergste vind ik nog dat een groot deel van de winkels hier toe verplicht word omdat er soms zelfs een boete tegen over staat als ze dicht zijn op zondag. Er is geen vrije wil meer bij voor de ondernemers. Niks over geloof of iets dergelijks maar als ik ook de zeikert zou gaan uithangen ervaar ik winkels op zondag open als een grotere overlast dan zwarte piet of vuurwerk! Het is tenslotte 1x per week dan per jaar!

Back
Bovenaan