[Stelling] Een verbod op knalvuurwerk is helemaal niet zo erg voor de liefhebber.

Ik kan je redeneerlijn enigszins volgen Arahon. En vanuit oogpunt van dienders kan ik zelfs deze wens begrijpen. Het is voor de gemiddelde diender geen doen eerst vast te stellen of het een legale of een illegale knaller betreft alvorens op te treden. Dit neemt niet weg dat ik het zonde vind dat door het wangedrag van een enkeling de welwillende massa daar onder moet lijden.

Ik heb er nog de P in dat de romeinse kaarsen zijn verboden. Met wat afvalhout een standaard in elkaar knutselen en je had voor een paar euro een toffe waaier. Kan ik er wat aan doen dat er idioten zijn die zo nodig met die dingen op elkaar gaan schieten?

Het probleem zit echter niet in het vuurwerk, maar is een mentaliteits-/opvoedingsprobleem. Daar waar een draadje los zit in de bovenkamer, ga je dat niet met een partieel vuurwerk verbod oplossen. Op het moment dat de thunderkings verboden zijn, voorspel ik dat de knalblokjes onder de voet gaan zodat je 16, 25 of 36 schoten horizontaal door de straat gaan. Denk dat er dan al heel wat meer liefhebbers/freaks gaan steigeren als dat het volgende product op de verbodslijst wordt.

Ik sta er misschien alleen in. Maar ik gebruik alle categorieën vuurwerk om mijn dochter door de jaren heen op een verantwoorde wijze met vuurwerk om te laten gaan. En in die opvoeding hoort ook het leren omgaan met knallertjes en kleine single shots. Zij heeft respect voor de kracht van het SAS, maar geniet er met volle teugen van. En hier schrijft dan ook trotse vader dat zij klooiende tieners aanspreekt op hun gedrag. Afgelopen oudjaarsavond "Werkelijk, ga je nu echt die prullenbak opblazen?" waarop de knaap met z'n maatjes toch maar doorfietsen.

Zelfs mijn dochter begrijpt dat als wij niet met z'n allen een beetje normaal gaan doen, elkaar durven aan te spreken op ongewenst gedrag, dat het wel eens heel snel afgelopen kan zijn met het consumenten vuurwerk.

Zag net een item in Nieuwsuur over een totaalverbod. Een voorzitter van de vereniging van burgemeesters gaf aan een verbod op pijlen en zwaar knalvuurwerk. Vervolgens laat de staatsomroep filmpjes zien van zaken die worden opgeblazen met zwaar illegaal vuurwerk. Linksom of rechtsom zal de media onze hobby naar de klote helpen. Ook in de reportage te zien dat idioten stenen bij een huisartsenpost door de ramen gooiden. Geen vuurwerk bij te zien.
Het NL knalvuurwerk stelt werkelijk niks voor. Dat verbieden samen met de kleine single shots zal ervoor zorgen dat er meer illegaal vuurwerk in omloop komt.

Helaas weer een eenzijdig verhaal. Vrees ook dat onze hobby niet lang meer bestaat

Ik ben het zeker met je eens. Vroeger waren broden astronauten ontzettend gaaf. De hele dag in de weer en lekker knallen. Dat is er nu niet meer bij en het is ook niet spectaculair genoeg voor de jeugd. Vanuit het oogpunt van de liefhebber deel ik je mening. Echter vind ik het wel jammer dat er weinig weerwoord komt vanuit de vuurwerkbranche.

Ik las hier op het forum dat iemand opperde om iedereen die vuurwerk afhaalt een petitie te laten tekenen voor vuurwerk. Als je dat had gedaan, was er al een weerwoord vanuit de branche/liefhebbers. Dan kan je degenen die tegen vuurwerk stemmen een tegen geluid bieden.

Nu lijkt het alsof de liefhebber weer moet inleveren. Want de politiek weet dondersgoed dat legaal vuurwerk niet de oorzaak is. Maar ze kunnen illegaal vuurwerk en het sneue gedrag van velen niet bestrijden. Wat doen ze dan? Degenen pakken om toch nog spierballen taal te uiten.

Er zou eigenlijk een landelijke campagne moeten komen, waarbij het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd. Veel mensen kennen het verschil niet, weten niet wat legaal vuurwerk kan, maar vooral niet kan aanrichten. Als eerst die mensen het onderscheid weten, dan denk ik dat de helft al zal inzien dat niet wij of het legale vuurwerk debet is aan alle schade/leed

Wordt vuurwerk dan nog wel voor iedereen toegankelijk? Als er bepaalde formaten vuurwerk verdwijnen uit het assortiment. Ik ken veel normale consumenten die voor 100€ zoveel mogelijk potjes halen puur om wat af te steken te hebben. Zou zonde zijn als die mensen qua budget niet uitkomen of niet meer kopen omdat ze het zonde vinden

Precies. Ook in Duitsland wakkert na het dierentuindrama het verbod circus rondje weer op.
Laat Nederland, België en Duitsland gezamenlijk optrekken. Voor knalvuurwerk moet men dan "helemaal" naar Polen/Tsjechië. Wie lekker wilt knallen kan ook naar Spanje tijdens Las Fallas. Daar heb je dan de nitraten en vlinders voor het oprapen.

Wanneer we als Fans samen met importeurs kunnen laten zien dat we bereid zijn tot een compromis zoals alleen nog maar siervuurwerk en dat mag van mij meteen naar een minimum formaat/gewicht. Ik heb al meerdere van jullie hier op het forum horen klagen over omvallende kleine potjes. Dan hebben we alsnog genoeg stookvoer in diverse potten en compouds (dit vuurwerk vinden ook een groot deel van de tegenstanders nog wel mooi om te zien tijdens O&N). Met z'n compromis blijven alleen partijen als GL en PvdD nog over om milieu en dieren redenen maar zullen andere partijen wellicht de discussie verder achter wegen laten.

Goede stelling geschreven, en ik ben het ook met je eens dat dit misschien wel eens goed kan uitpakken voor de liefhebber.

Knalvuurwerk verbieden (rotjes, matjes, kleine singleshots) -> F3 singleshots legaal laten. Hierdoor zal het voor de baldadige jeugd minder interessant zijn om te gaan klooien.

Voor de jeugd leuke unieke producten bedenken om ze toch vuurwerk te kunnen laten kopen.

Vuurwerkbrillen verplichten en ten alle tijde gratis meegeven aan de consument.

25 KG regel veranderen naar 35KG netto kruitgewicht. Hierdoor stimuleer je het kopen van compound vuurwerk, waardoor er niet meer zelf geknutseld/doorverbonden hoeft te worden.

Maak campagnes met filmpjes van hoe mooi nederlandse cakes en compounds zijn, zodat ze zien dat je niet meer per se naar belgie of duitsland hoeft.

Ik ben het zeker met je eens. Vroeger waren broden astronauten ontzettend gaaf. De hele dag in de weer en lekker knallen. Dat is er nu niet meer bij en het is ook niet spectaculair genoeg voor de jeugd. Vanuit het oogpunt van de liefhebber deel ik je mening. Echter vind ik het wel jammer dat er weinig weerwoord komt vanuit de vuurwerkbranche.

Ik las hier op het forum dat iemand opperde om iedereen die vuurwerk afhaalt een petitie te laten tekenen voor vuurwerk. Als je dat had gedaan, was er al een weerwoord vanuit de branche/liefhebbers. Dan kan je degenen die tegen vuurwerk stemmen een tegen geluid bieden.

Nu lijkt het alsof de liefhebber weer moet inleveren. Want de politiek weet dondersgoed dat legaal vuurwerk niet de oorzaak is. Maar ze kunnen illegaal vuurwerk en het sneue gedrag van velen niet bestrijden. Wat doen ze dan? Degenen pakken om toch nog spierballen taal te uiten.

Er zou eigenlijk een landelijke campagne moeten komen, waarbij het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd. Veel mensen kennen het verschil niet, weten niet wat legaal vuurwerk kan, maar vooral niet kan aanrichten. Als eerst die mensen het onderscheid weten, dan denk ik dat de helft al zal inzien dat niet wij of het legale vuurwerk debet is aan alle schade/leed

Het is dood en dood zonde dat de afsteektijden naar de mallegiezen zijn. Vroeger kocht je inderdaad zo 5 sloffen rotjes, heel veel grondbloemen, jumpingjacks, romeinse kaarsen en thunderkings en je stond 09:45 buiten om richting je vrienden te gaan en 10:00 stipt ging het eerste stukje vuurwerk aan.
Een enkeling had wat nitraten uit Belgie en ging hier normaal mee om.

Nu zijn cobra 6 al niet meer "leuk" genoeg en steekt met big boys, delova rana of zelfs 4 inch salute shells op de grond af, in woonwijken tussen de huizen, onverantwoord.

We hebben ook slappe politici op handhaving gebied. Telkens zit er wel een linkse partij bij een coalitie. In landen als Italie/Spanje/griekenland maar ook oost europa hoef je echt geen vuurwerk naar politie te gooien, ze knuppelen je gewoon neer (of schieten in je knieschijf). Hier mogen agenten nog geen eens een waarschuwingsschot afvuren van sommige korpschefs. geen wonder dat politie niet optreed tegen raddraaiers.

Alles heeft te maken met opvoeding en voorlichting.

Tevens is de hele maatschappij verhard. In mijn tijd spraken volwassenen jongeren aan als ze grote hopen vuurwerk lieten liggen (of belde aan bij de desbetreffende ouders). Nu als je iets ervan zegt krijg je elk mogelijke ziekte naar je hoofd gegooid, soms komt er zelfs geweld bij te pas.

Een campange over het verschil gaat er niet 1,2,3 komen. De media is overall veel te links. De vuurwerk "experts" welke nieuwsprogramma's aan het woord laten zeggen ook de meest onzinnige dingen over legaal en illegaal vuurwerk.

Dat de vuurwerkbranche letterlijk cobra's op de markt brengt (met buskruit) is gewoon echt een verkeerd teken. De vuurwerkbranche doet er echt goed aan hun vuurwerk niet te associëren met illegaal vuurwerk.

De tegenstanders van vuurwerk zijn veelal het illegale geknal beu, ook de rotzooi van de 10.000 klappers wat velen niet opruimen is een doorn in het oog. De meeste freaks steken alleen cakes/compouds af en voeren deze zelf weer af naar de milleustraat, kliko of verbranden ze in de nacht op een grote stapel.

Wordt vuurwerk dan nog wel voor iedereen toegankelijk? Als er bepaalde formaten vuurwerk verdwijnen uit het assortiment. Ik ken veel normale consumenten die voor 100€ zoveel mogelijk potjes halen puur om wat af te steken te hebben. Zou zonde zijn als die mensen qua budget niet uitkomen of niet meer kopen omdat ze het zonde vinden

Het gaat ook om veiligheid. Van mij mag het ook een gewichtseis zijn (kleine potjes dus verzwaren bijvoorbeeld met gips aan de onderkant). Er zijn in diverse topics over betreffende artikelen genoeg voorbeelden van liefhebbers die klagen over de onveiligheid van bepaalde potjes (omvallen/waaien).
Als je kijkt naar de nieuwe producten tegenwoordig (bijvoorbeeld de supercell van Broekof) dan heb je al een 500 gram pot voor 18,- zonder freak korting en met de 25% korting 13,50. Ook met een klein budget kan je dus nog wel wat potjes inslaan.

Goede stelling geschreven, en ik ben het ook met je eens dat dit misschien wel eens goed kan uitpakken voor de liefhebber.

Knalvuurwerk verbieden (rotjes, matjes, kleine singleshots) -> F3 singleshots legaal laten. Hierdoor zal het voor de baldadige jeugd minder interessant zijn om te gaan klooien.

Voor de jeugd leuke unieke producten bedenken om ze toch vuurwerk te kunnen laten kopen.

Vuurwerkbrillen verplichten en ten alle tijde gratis meegeven aan de consument.

25 KG regel veranderen naar 35KG netto kruitgewicht. Hierdoor stimuleer je het kopen van compound vuurwerk, waardoor er niet meer zelf geknutseld/doorverbonden hoeft te worden.

Maak campagnes met filmpjes van hoe mooi nederlandse cakes en compounds zijn, zodat ze zien dat je niet meer per se naar belgie of duitsland hoeft.

Precies, vervallen van de 25kg eis is dan de compromis die de overheid ( en tegenstanders van knalvuurwerk) moet geven in ruil dat wij (liefhebbers en branche) bereid zijn bepaalde producten te laten verbieden. Omdat er (qua gewicht) zwaarder vuurwerk overblijft krijgen wij er voor terug dat de 25kg wordt opgerekt naar 35 of 40kg desnoods zelfs 50kg.

Zag net een item in Nieuwsuur over een totaalverbod. Een voorzitter van de vereniging van burgemeesters gaf aan een verbod op pijlen en zwaar knalvuurwerk. Vervolgens laat de staatsomroep filmpjes zien van zaken die worden opgeblazen met zwaar illegaal vuurwerk. Linksom of rechtsom zal de media onze hobby naar de klote helpen. Ook in de reportage te zien dat idioten stenen bij een huisartsenpost door de ramen gooiden. Geen vuurwerk bij te zien.
Het NL knalvuurwerk stelt werkelijk niks voor. Dat verbieden samen met de kleine single shots zal ervoor zorgen dat er meer illegaal vuurwerk in omloop komt.

Helaas weer een eenzijdig verhaal. Vrees ook dat onze hobby niet lang meer bestaat

Ik zie een algeheel verbod eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren, want handhaving is het probleem. We hebben in Nederland een heel strikt beleid voor opslag en distributie en daar zit het dilemma. Zodra vuurwerk in zijn geheel verboden wordt, valt die infrastructuur volledig weg. Dan krijgen we kelderboxen, schuurtjes en zolderkamers die volgepropt worden met vuurwerk, met alle gevaren van dien. Daar is men in Den Haag (terecht) bang voor. Nu zien we hier ook soms kamers vol met vuurwerk, maar dat is slechts 3 dagen in het jaar.

Nu heeft men een behoorlijk goed zicht op de (legale) vuurwerkdistributie, dat willen ze echt niet kwijt.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de politiek tot een goede overeenstemming te komt met de branche. Als je het legale knalvuurwerk gaat verbieden dan moet daar tegenover staan dat men veel beter moet worden opgetreden tegen illegaal knalvuurwerk. Wat mij betreft wordt het vanaf de bron aangepakt. Dus Europese beperkingen op import en productie, en afspraken met België en Duitsland om ook daar bepaald knalvuurwerk niet meer te verkopen aan consumenten.

Ik zie een algeheel verbod eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren, want handhaving is het probleem. We hebben in Nederland een heel strikt beleid voor opslag en distributie en daar zit het dilemma. Zodra vuurwerk in zijn geheel verboden wordt, valt die infrastructuur volledig weg. Dan krijgen we kelderboxen, schuurtjes en zolderkamers die volgepropt worden met vuurwerk, met alle gevaren van dien. Daar is men in Den Haag (terecht) bang voor. Nu zien we hier ook soms kamers vol met vuurwerk, maar dat is slechts 3 dagen in het jaar.

Nu heeft men een behoorlijk goed zicht op de (legale) vuurwerkdistributie, dat willen ze echt niet kwijt.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de politiek tot een goede overeenstemming te komt met de branche. Als je het legale knalvuurwerk gaat verbieden dan moet daar tegenover staan dat men veel beter moet worden opgetreden tegen illegaal knalvuurwerk. Wat mij betreft wordt het vanaf de bron aangepakt. Dus Europese beperkingen op import en productie, en afspraken met België en Duitsland om ook daar bepaald knalvuurwerk niet meer te verkopen aan consumenten.

Correcto :) Helemaal Europees wordt lastig (Polen, Tsjechie laten zich niet tegenhouden). Duitsland en Belgie zijn een goede eerste stap.

De illegale opslag van legaal vuurwerk zie je nu al (door de mist bewaard). Ook grut wat er nu uitgaat (F3 Single Shots) liggen massaal opgeslagen in kelders, schuren, garages maar veelal ook op zolders of in kasten. Dit is ook weer niet wenselijk.

Daarnaast zijn er een aantal partijen waar veel middenstanders op stemmen (fietsenzaken, andere speciaalzaken) welke het zonder de vuurwerkverkoop niet zouden redden (en tijdens de crisis failliet gegaan zouden zijn). Velen hebben in 3 dagen tijd 17,50 tot zelfs 30 procent van hun jaaromzet. Bij een totaalverbod sluiten al deze zaken en is de leegstand helemaal niet meer te houden (en vele banen weer op de tocht).

Als liefhebbers/freaks het al niet (in hoofdlijnen) eens kunnen worden, is het natuurlijk wel de vraag hoe de branchevereniging/importeurs met een goede overeenstemming moeten geraken met politiek en hulpverleners.

Namens mijn neefjes, de kinderen uit mijn straat, alle jonge vuurwerkfans en ikzelf 15 jaar geleden: nooit verbieden die rotjes en thunderkings!!

Een verbod op nederlands knalvuurwerk slaat nergens op.

Hou op met die discussie! Media maakt iedereen gek! Laat ze nou een vergelijking maken met een cobra en een astronaut dan kan elk groen figuur zien dat totaal niet bij elkaar in de buurt komt.met teveel alcohol op deelnemen in het verkeer mag ook niet.worden er dan alle auto s door afgeschaft? Al willen die groenen dat wel.ze willen toch 1 europa? Hou die illegale troep buiten Europa en laat dan de Nederlander genieten. En zie wel allemaal acties voor bij komen van vuurwerk filmpjes maken. Maar doe nou leuke acties met foto s van mensen met eenvuurwerkbril dat stimuleert ook. En maak daar bij ook duidelijk dat je gewone bril geen bescherming bied en deze er over heen moet!

Ik zou er zelf niet meer van wakker liggen maar denk dat iedereen hier ooit begonnen is met astronautjes en kleine cakes..als dit type vuurwerk verboden word zou dat betekenen dat de jeugd nog minder in aanraking met vuurwerk komt en er dus weinig nieuwe liefhebbers bij komen wat dan ook weer het begin van het einde is.

Ik zie nu al bijna geen jongeren meer door de straat gaan met rotjes etc... zelfs weinig met cat1 vuurwerk.

De jongeren die er lopen zijn minimaal 14/15 jaar en hebben illegaal vuurwerk en dingen als thunderkings

Vind dit beetje hypocriet, wij vinden siervuurwerk leuk en willen dat houden. De jeugd (sommige jeugd) vind knal leuk. Maar om nou te zeggen ik vind het niet leuk dus verbied het maar is hetzelfze als dat vuurwerkhaters zeggen ik vind het niet leuk dus verbied maar.

Vind dit beetje hypocriet, wij vinden siervuurwerk leuk en willen dat houden. De jeugd (sommige jeugd) vind knal leuk. Maar om nou te zeggen ik vind het niet leuk dus verbied het maar is hetzelfze als dat vuurwerkhaters zeggen ik vind het niet leuk dus verbied maar.

Ja dit is helaas wel de insteek die je veel ziet hier.
Maar het is gelukkig een stelling, meningen er over mogen verschillen.

Maar dan mis je de essentie van de stelling. De stelling is niet 'moeten we knalvuurwerk gaan verbieden', maar 'Is een eventueel verbod op knalvuurwerk wel zo erg voor de gemiddelde liefhebber hier op VWC'. Ik zou een eventueel verbod onwijs dom vinden, voor de eerder genoemde redenen. Het vuurwerk zelf wordt door de liefhebber hier amper afgestoken en er zijn tevens prima alternatieven beschikbaar ; knalcakes.

Dat de jeugd over het algemeen knal leuk vindt staat buiten kijf, maar kopen ze nog net zo massaal Nederlandse knalvuurwerk als voorheen? Ik denk dat dat namelijk niet het geval is. Ze lopen vrijwel uitsluitend rond met illegaal knalvuurwerk. Ook kunnen we het verbod op F3 single shots volledig toewijzen op gekloot met F2 single shots. 'De jeugd' koopt die F3 single shots niet, daarvoor zijn ze te duur. Nu moeten we altijd uitkijken voor generaliseren, want niet iedere jongere verkloot het voor een ander, maar grotendeels hebben ze het aan zichzelf te danken als er ook een verbod op F2 single shots en ander knalvuurwerk komt.

De roep om een verbod op legaal knalvuurwerk wordt steeds groter, en hoe krom dat ook is, dat kunnen we niet negeren. De vraag is alleen, is het wel echt zo erg als het gebeurd? Gaan wij het hier echt missen?

Net nu Katan een geweldige Oldschool Nederlandse Knaller met grijslont op de markt brengt die aan alle voorwaarden voldoet moeten we het knalvuurwerk gaan verbieden? Zou eeuwig zonde zijn toch liefhebbers?:angel:

Back
Bovenaan