[Stelling] Compound vuurwerk; willen we dit wel als consument?

Het idee achter de compound boxen ben ik best positief over .
Maar wat ik merk is dat er wel behoorlijk in geïnvesteerd word waardoor de losse 500 grams cake toch wat in kwaliteit is achter uit gegaan .
Je wordt daar door toch een beetje gedwongen om zo n duur ding aan te schaffen .
Persoonlijk beschouw ik me zelf een beetje van de oude stempel die alles nog zelf samen stelde weetje wel .

Ik vind dat een importeur de aandacht goed moet verdelen over zijn gehele arsenaal .
Dus niet alleen de focus leggen op de compound boxen maar ook de lossen cakes die hij
op de markt brengt .

Compound? Prima, maar niet ten kosten van andere cakes en/of boxen en al helemaal niet ten kosten van de prijs. Ik zie nu 1" boxjes met zeer hoge adviesprijzen. Dezelfde boxen zouden misschien de helft goedkoper zijn wanneer het geen compound zou zijn geweest. Ik vind dus dat ze hier in doorslaan. Ja, sommige zijn heel mooi maar rechtvaardigt de prijs niet.

voor diegene die geen zin of behoefte hebben om zelf creatief te zijn is dit een prima idee , ik zelf geef liever de voorkeur om zelf een beetje te klooien maar ieder zijn ding

Compound prima alleen dan wel met normale prijzen. Eerder betaalde ik voor een 150sh 25 mm doosje 60 euro. Nu betaal je voor 100sh 25 mm 4 potjes 1100 gram maar gewoon dik 100euro.

Het is prijs technisch zeer slim bedacht, de marge wordt vergroot. En het is een ideale uitkomst voor alle vuurwerk liefhebbers die niet willen/kunnen/durven door te lonten. In zo'n situatie verkiezen ze compound boven doorlont boxen. En zeg nou zelf, heel veel mensen kopen vuurwerk, maar doen weinig tot geen research. Die merken het verschil niet in grammen. Dus dit concept gaat sowieso als warme broodjes over de toonbank!

Inmiddels ben ik er wel klaar mee. ALLE nieuwe boxen, met uitzondering van evolusion, komen als compound. Hierdoor stijgt de prijs met minimaal 4 tientjes per box. Dit weerhoudt mij ervan om ze te kopen, omdat ik doorlonten helemaal niet erg vindt. Dus een leuke toevoeging was t geweest, maar het neemt nu de hele boel over. Zonde.

Rubro en mania komen ook met nieuwe boxen die geen .compound zijn

Ik was sceptisch maar ben wel overtuigd dat het een verbetering is, dit willen we toch? grote boxen. Heb een aantal boxen gezien zonder merkbare vertraging en dat is wel echt fijn, dat doorlonten van bestaande cakeboxen is leuk voor 1 of 2 doosjes maar ik heb het niet zo op knutselen dat laat ik liever aan andere over en het gaat je tegenstaan als je veel boxen moet doen.

2 nadelen die ik nu merk. Al eerder genoemd hier maar lijkt erop dat ze echt veel meer vragen en de andere is dat ik de volgorde soms niet goed vind en dat kun je helaas niet wijzigen zonder veel gedoe.

Boxen met losse cakes en losse 19s cakes etc moeten gewoon blijven voor de diversiteit en kleinere budgettten.

voorlopig ga ik niet compound kopen. Op demo's lopen ze lekker door, maar daar snap ik dan niet echt wat van omdat er een vertraging tussen de cakes moet zitten. Zelf zit ik niet te wachten op die vertragingen.
Daarnaast hoorde ik links en rechts ook al wat geluiden dat compound soms wat mis ging.
Ik wacht rustig nog een jaartje of 2 zodat alle kinderziektes eruit zijn gehaald. Dan kijk ik wel weer verder.
greetzzz

Kun je die compound boxen met behulp van wat knutselwerk niet zelf op een eenvoudige manier ontkoppelen?

Jawel maar da moet je dat flink slopen want ze zitten met lijm vast.
Ben ook wel tevreden hoe rubro het doet me een serie dikke snellonten die voor overslag zorgen.

voorlopig ga ik niet compound kopen. Op demo's lopen ze lekker door, maar daar snap ik dan niet echt wat van omdat er een vertraging tussen de cakes moet zitten. Zelf zit ik niet te wachten op die vertragingen.
Daarnaast hoorde ik links en rechts ook al wat geluiden dat compound soms wat mis ging.
Ik wacht rustig nog een jaartje of 2 zodat alle kinderziektes eruit zijn gehaald. Dan kijk ik wel weer verder.
greetzzz

Heb op vele demo's al heel wat compound gezien, maar die vertraging zit er echt wel in hoor.
Ik zelf vind die vertraging niet storend, en jou dus blijkbaar ook niet :wink:.

greetzzz

Op de demo's lopen ze vooral lekker door omdat ze elektrisch per cake worden geschoten. Dit doen ze om bij elke cake de boel weer te syncen. Behalve wellicht als ze per 1 schieten.

Back
Bovenaan