[Stelling] Compound vuurwerk is een goede innovatie

Dit jaar 1 compound box in bezit, de Partyraiser Box.
Heb toch voor de zekerheid de lonten nagekeken, en zag er netjes uit.
Vanavond moet blijken of die zonder al te lange pauzes door schiet :)

Een innovatie mogen we het toch eigenlijk niet noemen. Ik had verwacht dat deze naast de gewone lonten een extra verbinding zouden hebben, maar in principe is het niets meer dan een in China doorgelonte box. Dat scheelt natuurlijk gepruts in de schuur, maar op deze manier gaan nog veel consumenten het los trekken om de pauzes eruit te halen.

Mijn Jackhammer was perfect met amper pauzes, helaas is dat niet bij iedere compound het geval. Dan vind ik het Rubro systeem eerlijk gezegd beter en ook GBV Weco heeft naar mijn idee een betere optie (de rietjes met snellonten en hoofdlont die je in elkaar steekt, tapeje erom en spektakel zonder pauzes).

Ik heb afgelopen jaarwisseling 5 compounds gehad, maar ben absoluut niet overtuigd. Naast het feit dat de pauzes ontzettend vervelend zijn, kan ik mij niet voorstellen dat dit omslachtige gedoe nu zoveel veiliger zou zijn. Zie de eerste gewonde al vallen omdat ie denkt dat de compound is stilgevallen en de reservelont aan wil steken...

Oplossing: gewoon EU cat.3 grote cakes tot 2kg toestaan. Met reservelont, of beter; connectors zodat je de stuntdrift van importeurs om nóg grotere bakken te verkopen veiliger maakt voor de consument. Geen onnodige platen d'r onder, zit al klei in de tubes, tenzij voor stabiliteit van bv lange zware boxen.

En kappen met die kooien/stalen banden, 't spul ontploft écht niet. Ramp voor winkelier en burger, vlijmscherp en vaak niet makkelijk hanteerbaar.

Allemaal idiote polderoplossingen die de plank juist misslaan.

Dit dus.

Leuk idee wat in de prakktijk wisselend uitvalt.

En de plank zorgt voor nog meer extra gewicht waar we nadeel van hebben met de 25kg regel.

Gewoon zelf doorlonten of in iedegeval de compound controleren en zelf verbetren.

Ik ben zeker een voorstander, al moeten ze wat met de pauzes doen. Merk wel dat de pauzes per box erg kunnen wisselen.

Die mening deel ik ook. Ik had een aantal compound producten zoals de Revolution, Mayhem, Triumph van Zena en de Siqnature Box van Vuurwerktotaal. Deze producten gingen allemaal goed af door het al gekoppelde systeem. Die van Vuurwerktotaal en Zena waren eigenlijk allemaal goed doorgelont. Bijna geen (grote) pauzes.

Toch heb ik op andere films gezien dat er veel grote vertragingen tussen zitten. Dan is het meer afbreuk dan een toegevoegde waarde.

Ik ben zeker een voorstander, al moeten ze wat met de pauzes doen. Merk wel dat de pauzes per box erg kunnen wisselen.

Zo denk ik er ook over. Was van tevoren niet helemaal zeker van mn compound boxen (Red Maroon & Primal Instinct), maar liepen aardig goed door.
Alleen jammer dat bij de Primal Instinct de eerste 3 cakes nagenoeg goed doorliepen, en dan net die finale-cake pas na 4 a 5 tellen. Bij de Red Maroon was het ook wisselend per overgang naar cake, ene ging heel soepel en vlot, de ander juist weer niet. (Ik had trouwens bij beiden geen plankje eronder zitten?)

Dus is het een goede innovatie? Ja, maar er moet echt wat meer consistentie in de overgang van cake naar cake komen.

Wat een ongein die compound. Crash box van rubro zelf doorgelont van Rubro omdat ik het niet vertrouwde. Goede keuze geweest! De transbomber die "compound" was VIER KEER moeten aansteken. Wil je waar voor je geld maak dan 10 minuten van je tijd vrij om zelf de lontjes vanaf onderaan de buis te verbinden!

Wat een ongein die compound. Crash box van rubro zelf doorgelont van Rubro omdat ik het niet vertrouwde. Goede keuze geweest! De transbomber die "compound" was VIER KEER moeten aansteken. Wil je waar voor je geld maak dan 10 minuten van je tijd vrij om zelf de lontjes vanaf onderaan de buis te verbinden!

Volgens mij zijn beide boxen sowieso geen compound, bevatten wss alleen het doorlontsysteem van rubro.

Ik vind zelf persoonlijk compound een leuke toevoeging.

Beide boxen die je noemt waren geen compound boxen. Rubro had maar 4 compound boxen in een speciale lijn.

Weet iemand of er binnen het BPN ook initiatieven zijn om een voorstel te doen om de 25 kg regeling ? Ik denk namelijk dat de compounds een goed argument zijn om die wet nog een te bekijken aangezien de plank die stevigheid moet bieden aan het geheel nogal wat gewicht toevoegt.

Het idee is leuk, de uitvoering laat helaas te wensen over;
Red Maroon, pauzes tussen de cakes..
Zena Dark Palm, cakes lopen niet synchroon..

Tja compound...op zich vind ik het een goede zet..al vind ik de pauzes tussen de cakes soms net wat te lang. Als je goed je effecten kiest moet dat niet echt een probleem zijn..

Maar ik had zo ook de compound van vuurwerkdiscount, zonder enige vertraging oid. Die box ramde vol door....Eigenlijk zou je dus qua compound gewoon naar kant en klare 2 kilo blokken moeten. En waarom ook niet?

Tja compound...op zich vind ik het een goede zet..al vind ik de pauzes tussen de cakes soms net wat te lang. Als je goed je effecten kiest moet dat niet echt een probleem zijn..

Maar ik had zo ook de compound van vuurwerkdiscount, zonder enige vertraging oid. Die box ramde vol door....Eigenlijk zou je dus qua compound gewoon naar kant en klare 2 kilo blokken moeten. En waarom ook niet?

Eigenlijk wou ik hetzelfde als jou typen. Zelf ook geen problemen gehad met compound boxen, heb ze uiteraard wel even gecontroleerd nog en alles liep soepel. Vuurwerkdiscount blokken en dan vooral de 100s waren super, leek ook 1 geheel en geen losse cakes. Heron had ik eigenlijk een foto van moeten maken, die hadden lont boven langs de randen van de cakes meelopen, bij andere cakes niet gezien. Liep ook perfect over, al bleek de hoofdlont de reserve te zijn:bonk:

Primal instinct liep ook goed door tot de finale cake, maar niet echt storend. Beetje stilte voor de storm kan geen kwaad.

Al met al is dit voor mij een stap in de goede richting al kan het allemaal simpeler, gewoon 1 blok tot 2 kg toestaan. Is gewoon veiliger en mensen hoeven er niet meer zelf aan te prutsen. Nu kan alsnog een blok stil vallen en mensen een lont gaan zoeken van de cake waar hij gestopt is. Gewoon 1 blok, hoofdlont reserve lont en klaar:)

Het idee is top, uitvoering helaas wat minder. dit jaar een hoop compound voorbij zien komen: Ultimate mythology box, 1,2 spinning to color, 1,2 titanium blue, red maroon, 1.0 final gold, Zena dark palm box. Allemaal hadden ze tussen de cakes door een pauze (op de dark palm box na), sommige vielen mee maar er zat soms wel 3-5 sec tussen, dat vind ik gewoon erg zonde. als dit opgelost kan worden zal het ideaal zijn, zo niet, dan lont ik het liever zelf door..

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de gewone consument die niet weet hoe er doorgelont moet worden. Die mensen maakt het ook niet uit als er 3/5 seconden pauze tussen zit, als het maar achter elkaar afgaat. Voor ons is het makkelijker omdat je er alleen snellont over hoeft te plakken om het achter elkaar door te laten lopen. Dus voor de normale consument ja! voor de liefhebbers/freaks denk ik dat het ietsje makkelijker is al vind ik het doorlonten van losse cakes nog steeds de meeste charme hebben.

Dit jaar 8 compound kisten gehad, zeer goed bevallen!
Eentje wel stil gevallen tussendoor, de andere verliepen super in elkaar over!
Voor mij een dikke 10!:D

Ik heb 2 compound boxen gehad, buiten dat ze een pauze hadden tussen de cakes zijn ze ook niet compleet af gegaan en heb ik ze nogmaals bij de reservelont aan moeten steken waardoor heel het effect van de box wegvalt. Ik had de vuurwerktotaal signature box en de barley legal distrator box. Volgende keer lont ik een compound zelf wel door dan weet ik zeker dat het bijna niet mis gaat.

Ik ben alleen wel van mening dat als compound is toegestaan je net zo goed de regels kan aanpassen en gewoon grotere cake boxen kan toestaan zonder het uit losse delen bestaat. Zit mijn inziens weinig verschil nog in dan.

Vroeger waren de alpeco blokken zwaar illegaal en Mega gevaarlijk volgens de deskundige met nu krabbelen ze allemaal terug dat boxen toch een stuk veiliger zijn omdat het tenminste niet omvalt.

Had dit jaar de big gold crystal. Zat tussen de cakes steeds een pauze in van een paar seconden. Best gevaarlijk! Het toestaan van grotere cakes lijkt mij dan ook veel veiliger

Back
Bovenaan