Loopt nog steeds helaas..
Vuurwerkverkoper uit Holten ontkent: ‘Het gaat om wat zand, rijst en karton. Dat is kennelijk gevaarlijk’
Ze waren niet van echt te onderscheiden, de mortierbommen die in de vuurwerkhandel van Stefan Schöppers in Holten hingen. Deze dummy’s waren volgens hem onderdeel van de partij van 1700 kilo vuurwerk die de politie bij hem eind 2021 in beslag nam. Maar hoe zat het dan met het vuurwerk dat hij sinds 2020 niet meer aan particulieren mocht verkopen?
Michiel Satink 05-09-24, 14:30
Stefan Schöppers zit op de gang van de rechtbank aan tafel met een paar plastic zakjes met zand, katoenzaden en rijst en een paar lege vuurwerkbuisjes, zogeheten dummy’s. ,,Daarvoor zit ik hier’’, zegt Schöppers. ,,Het gaat om wat zand, rijst en karton. Dat is kennelijk gevaarlijk.’’
De ondernemer in vuurwerk uit Holten sprak eerder al
uitvoerig over de zaak. Vandaar dat hij als verdachte hier met voor- en achternaam zijn verhaal doet.
Hij kreeg op 9 december 2021 de Inspectie Leefomgeving en Transport op bezoek. Eerder die maand werden twee mannen in Heerenveen aangehouden met in Nederland verboden rookfakkels. Zij hadden die van een handelaar gekocht en die kwam met het adres van de zaak van Schöppers op de proppen. Daar had hij dit spul gekocht voordat hij het weer doorverkocht.
De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) trof in de winkel in Holten illegaal vuurwerk, waarna de politie erbij werd gehaald.
In totaal werd er die dag 1700 kilo aan vermeend illegaal vuurwerk in beslag genomen. Daar zaten onder meer zware shells tussen, ook wel mortierbommen. ,,Dit waren lege en volle dummy’s’’, zegt Schöppers. Die volle waren dus met rijst, katoenzaden en zand gevuld. De zakelijke partner van Schöppers, de 60-jarige Johan H., kocht die dummy’s jaren terug in Duitsland. ,,Ze hingen al jaren in de zaak als decoratiemateriaal.’’
Wat moesten de heren ermee?
Ook lag in de bunker van de winkel vuurwerk dat sinds 2020 niet meer in Nederland aan particulieren verkocht mocht worden. Alleen: wat moesten de heren ermee?
Schöppers: ,,En wordt iets verboden en dan? Waarom komt de ILT dan niet met een praktische oplossing en zegt: we halen het bij u op? Het leek mij het beste het te laten waar het veilig lag: in de bunker.”
Hij meent dat hij het daar ook gewoon mocht opslaan. Volgens de officier van justitie zijn in 2020 subsidieregelingen uit de grond gestampt voor het afvoeren en vernietigen van dit vuurwerk. ,,Mijn wenkbrauwen gaan omhoog als deze heren zeggen: oh, daar hebben wij geen gebruik van gemaakt.’’
Toch verkocht de winkel wel degelijk gevaarlijke rookfakkels aan de handelaar die in december werd opgepakt. ,,Hij rekende af bij de zaak in Holten, maar deze fakkels heb ik in Duitsland geleverd’’, zegt Johan H. ,,In Nederland mag ik ze niet verkopen.’’ En wat die man er verder mee doet, vroeg de voorzitter. H.: ,,Dat is zijn verantwoordelijkheid.”
Ook zouden de heren gefraudeerd hebben met importmeldingen van vuurwerk. Schöppers meldde de invoer van 720 fakkels als categorie F1-vuurwerk. Die categorie mag in Nederland ingevoerd worden. Maar eenmaal ter plaatse in Duitsland zag hij dat deze fakkels van de verboden categorie T1 was. ,,Dus heb ik ze niet ingevoerd.’’
Van dat laatste blijkt echter niets uit zijn administratie. Het Openbaar Ministerie vermoedt dat hij bewust een verkeerde categorie invulde. Maar hij kon zijn importmelding niet meer wijzigen, zegt de ondernemer. ,,Het meldingssysteem werkt niet en daar ben ik de dupe van.’’
Het aantreffen van het vermeende illegale vuurwerk had voor Schöppers en H. tot gevolg dat de vergunning voor de verkoop van vuurwerk door de gemeente Rijssen-Holten werd ingetrokken.
Betrouwbaarheid
Inmiddels loopt er kennelijk nog een strafzaak die gaat over de vraag of Schöppers alle benodigde papieren aan de instanties heeft afgegeven. In die zaak is hij in juni 2022 al door de ILT gehoord. ,,Een proces-verbaal van dat verhoor toont aan dat wat hij vandaag zegt, hij al eerder aan de ILT heeft verteld’’, zegt advocaat Janbart Kalk. ,,Dat raakt de betrouwbaarheid van zijn verklaring.’’
De rechtbank wil dat proces-verbaal hebben, aldus de voorzitter. Hij besloot daarom dat de zaak donderdag niet verder kon. Een nieuwe zittingsdatum voor het vervolg van de strafzaak is nog niet gepland. Dan wordt ook de strafeis van de officier van justitie bekend.
Ze waren niet van echt te onderscheiden, de mortierbommen die in de vuurwerkhandel van Stefan Schöppers in Holten hingen. Deze dummy’s waren volgens hem onderdeel van de partij van 1700 kilo vuurwerk die de politie bij hem eind 2021 in beslag nam. Maar hoe zat het dan met het vuurwerk dat hij...
www.destentor.nl