Stad ontraadt privégebruik vuurwerk op nieuwjaarsnacht.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Stad ontraadt privégebruik vuurwerk op nieuwjaarsnacht.

Het stadsbestuur zal geen verbod heffen op het ontsteken van vuurwerken tijdens de nacht van oud op nieuw tussen middernacht en één uur. Ze zal het burgers wel ontraden. Dat vernam gemeenteraadslid Sylvie Van Acker (N-VA) van burgemeester Filip Anthuenis (Open Vld).
Van Acker informeerde naar de houding van het stadsbestuur naar aanleiding van de incidenten die zich begin dit jaar afspeelden tijdens de eerste uren van 2019 waarbij vuurwerk en -pijlen roekeloos werden afgestoken op de Markt. Het gemeenteraadslid polste bij de stad of de daders al gevat zijn en of er een verbod komt op privévuurwerk tijdens de komende feestperiode, naar analogie met de houding van de Vlaamse regering

Burgemeester Anthuenis verschafte duidelijkheid over de houding van de stad. “We gaan vuurwerk niet verbieden tussen middernacht en één uur. Wel gaan we het ontraden en is het enkel nog toegelaten om op privéterrein vuurwerk af te schieten. Het vuurwerk van de stad op de nieuwjaarsreceptie blijft sowieso behouden.”

Van Acker betreurt het standpunt van de stad. “Spijtig te horen dat het stad privévuurwerk enkel zal ontraden en toestaan dat dit alleen op privéterrein mag afgestoken worden. Nochtans werd dit Vlaams decreet ook ondersteund door Open Vld en CD&V. Het stadsbestuur verkiest dus duidelijk plezier boven veiligheid”, stelt het oppositieraadslid.

https://www.hln.be/in-de-buurt/loke...gebruik-vuurwerk-op-nieuwjaarsnacht~ae17b97b/

Als er in NL dan toch ooit een vuurwerkverbod ingesteld zou worden, vind ik dit Vlaams voorstel zo slecht nog niet- als voorbeeld. Maar natuurlijk ben ik tegen alle vuurwerkverboden. Van mij mag zelfs stoken overdag terugkomen,al is het maar voor de rotjes e.d. voor de kids.

Maar deze burgemeester heeft een goede beredenering vind ik;
Handhaaf op pleinen op gevaarlijke situaties, vooral bij belagen van hulpverleners en politie, maar laat de burgers in de wijk en straat in hun waarde, en laat ze op familiair/buurt/straatniveau, of privéterrein zoals voor- of achtertuin, hun vuurwerkjes ontsteken. Onder de noemer van " sociale controle" zeg maar.

"Ontraden" mag altijd, heb ik geen probleem mee. Gebeurt bij bijv drank- en tabaksgebruik ook :-)
Deze burgemeester bedoelt het in mijn ogen goed; waren er maar meer van deze politici in belgie en nederland.Pak de rotte appels en laat de nette burger eventjes afsteken.

Laatst bewerkt:
op prive terrein afsteken kan ik nog wel mee leven,... op zich helemaal geen gek idee om dit als een midden oplossing te hebben.

De meeste flats of appartementen hebben toch wel een parkje, patio, parkeerplaats of een groenstrook erbij. Dat is ook privebezit. Zal een verhuurder of cooperatie best afsteken gedogen, mits men zich netjes aan de regels houdt.

Back
Bovenaan