Staakt het vuren uitgenodigd voor bespreking 18 april 2012

Ik ga er maar niet naar kijken, maak me toch alleen maar kwaad haha. Als er goed nieuws is willen jullie dat dan hier melden :wink:

Tot nog toe hoor ik vooral zinnige dingen: pak de bron aan en richt je qua preventie op illegaal vuurwerk. En dus niet zozeer volledig verbod of centrale shows o.i.d. Nu komen de politieke partijen aan het woord met een eerste vragenrondje.

VVD TEGEN een VERBOD

Meerdere partijen zijn tegen maar ook voor.
Het illegale vuurwerk is vooral een groot probleem.

Ook is er genoemd de Europese wet te veranderen.

Ook is er genoemd een verlichting van de zwaarste categorie legaal vuurwerk waarschijnlijk 500 grammers na 200 gram.
Citaat 'Het aftoppen van de zwaarste categorie legaal vuurwerk.'

Maar er is nog veel onduidelijk!

Pauze.

We zijn begonnen.
Staakt het vuren: 'Lasershows en professionele vuurwerkshows.
Beter voor het milieu en dieren.
Hij noemt nu allemaal grote vuurwerk ongelukken,Enschede, Hilversum zou aan een zelfde soort Enschede zijn ontsnapt.
Annulering van de verhoging van de regels.'
Er worden nu foto's gepresenteerd van oogletsel door vuurwerk door Tjeerd de Faber
2/3de van de Nederlanders zou een verbod willen.
Oud & Nieuw zou een oorlogsgebied zijn

Wil jij het ook live volgen: http://www.tweedekamer.nl/vergaderi...kezaal&analoog=Thorbecke112&adsl=Thorbecke111

Laatst bewerkt:
Hm, er volgt dadelijk een discussie over aftoppen zwaarste categorie legaal vuurwerk. Ik denk dat ze hier de 500 grammers mee bedoelen. Ben benieuwd wat daar de reactie op zal zijn...

Eerste formele reactie op aftoppen: geen geloof in, weinig nut. Andere reactie: laten we maar niet aftoppen want mogelijk drukken we dan legale afstekers juist in de richting van illegaal vuurwerk.

Er wordt qua overlast ook een vergelijk gemaakt met internationale grote steden die centrale vieringen en shows hebben (Parijs, Londen). Het blijkt dat ook daar veel, lees zelfs meer, overlast is dan in NL.

VVD TEGEN een VERBOD

Meerdere partijen zijn tegen maar ook voor.
Het illegale vuurwerk is vooral een groot probleem.

Ook is er genoemd de wet is heel Europa te veranderen zo zijn 'we' in 1x ervan af.

Ook is er genoemd een verlichting van de zwaarste categorie legaal vuurwerk waarschijnlijk 500 grammers na 200 gram.
Citaat 'Het aftoppen van de zwaarste categorie legaal vuurwerk.'

Maar er is nog veel onduidelijk!

Komt het kikkerlandje Nederland weer aan. In heel europa de wet veranderen. Ik wens ze veel succes:D:p:bonk:

En wie heeft dat voorstel ingediend? De partij van de dieren zeker? Of de christen unie?? Of onze noob johan meiering?

Tjongejonge, het 2e blok loopt nu en dit is allemaal anti-vuurwerk wat ik hier hoor. Natuurlijk, voor een deel vertolken ze de gedachten van niet-liefhebbers en/of onwetenden die vooral hun mening laten vormen door verhalen uit de media. Maar ik vind het onrealistisch en doemdenkerij wat er tot nu toe binnen dit blok gebeurd. Heksenjacht is een andere kreet die bij me opkomt.

Er wordt vooral veel gegeneraliseerd en cijfers in negatieve zin t.a.v. vuurwerk uitgelegd. Wij liefhebbers vertegenwoordigen kennelijk 7% van de NL-bevolking en van de rest hoeft het allemaal niet. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Het gaat vooral over letsel en slachtoffers. Laat duidelijk zijn: elk slachtoffer is er 1 teveel. En de overheid heeft de taak om haar burgers te beschermen. Dus ik snap dat men zich hier ook druk om moet maken. Maar doe dat op basis van betrouwbare gegevens en informatie!

2e pauze is aangebroken

Laatst bewerkt:
Vuurwerkbranche is nu aan het woord. Rode draad hierin is dat vuurwerk onderdeel uitmaakt van de Nederlandse traditie die bij de Oud & Nieuw-viering hoort en dat het NL-beleid en dat de huidige tendens dermate afwijkt dan wel haaks staat op het beleid in de ons omliggende landen.

Vandalisme en geweld zijn een groter probleem dan het vuurwerk zelf en het afsteken daarvan. De branche stelt zichzelf beschikbaar om de traditie van het zelf afsteken van vuurwerk voor NL te behouden en maakt zich er hard voor dat dit ook echt zo zal blijven.

Nu volgen er vragen. Bijv. over de stelling dat de vervuiler betaald, oftewel de branche dan wel koper moet een soort van tax gaan betalen. De branche geeft aan hier meer in te zullen duiken. Mijn reactie: we betalen toch ook BTW?

Is de branche bereid om gevaarlijk vuurwerk, uit de zwaardere categorie maar ook schadelijk voor de gezondheid, uit het aanbod te schrappen? Reactie is dat de afgelopen jaren hier al aandacht aan is besteed, bijv. het schrappen van rookartikelen en het uitdelen/aanbieden van veiligheidsmiddelen. De branche geeft aan bereid te zijn hier aandacht voor te blijven houden. Als voorbeeld worden de "pijlen van Aboutaleb" aangehaald waarmee oogschade wordt aangericht. Hiervan geeft de branche aan dat dit niet om illegale pijlen maar juist vaak om klein legaal spul gaat en als dat nodig is dit dan evt. geschrapt zou kunnen worden.

Hoe kijkt de branche aan tegen centraal vuurwerk afsteken? Het zou mogelijk kunnen zijn om voldoende vuurwerk in te slaan om in elke gemeente een show te doen maar het aantal bezigers is nu te beperkt. NL zou nieuwe extra bezigers kunnen opleiden maar dan is er nog steeds een opslagprobleem.

Over handhaving en veiligheid benadrukt de branche dat zij bereid is en blijft om daar een actieve rol in te spelen bijv. door campagnes in vuurwerkfolders, -websites, etc.

Einde van dit deel.

Laatst bewerkt:
Fijn dat je ons op de hoogte houdt, gizmo75. Dat men een gekleurd verhaal verteld verbaasd me niet. Als ze iets willen bereiken, moeten ze chargeren.

Dat heel Nederland "als puntje bij paaltje komt" van vuurwerk houdt is niet alleen te zien aan de omzet (bijna 70 miljoen), maar blijkt ook uit diverse enquetes. Dat er onvrede is over randverschijnselen moge duidelijk zijn. Wij delen deze onvrede, maar zoeken de oplossing bij het bestrijden van de probleemgevallen in plaats van het nog verder beperken van de welwillende massa.

(damn, ik had graag bij die bijeenkomst aanwezig geweest)

In voorgaande post e.e.a. toegevoegd.

Nu is de wetenschap aan de beurt.

Nieuwe pyrowetgeving/pyrorichtlijn brengt veel verbeteringen met zich mee waarbij vooral oncontroleerbare situaties meer zullen worden voorkomen. Te denken valt aan de verruiming van de opslagcapaciteit.

Vanuit oogpunt van de gezondheid wordt gesproken over "vuurwerksmog". Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar dit fenomeen maar uit informele bronnen kan worden geconcludeerd dat er in januari een verhoogd aantal patiënten is dat last krijgt/heeft van COPD i.c.m. fijnstof door vuurwerk. Dit kan leiden tot vervroegde sterfte bij risicogroepen en wordt de kreet "vuurwerkgif" gebruikt (?). De formele aanbeveling is om professioneel onderzoek te gaan doen.

Vervolgens is er aandacht voor de beperkte mogelijkheden die gemeenten zelf hebben om het afsteken van vuurwerk aan banden te leggen. De Europese richtlijnen en normen bieden ruimte aan lokale overheden om vuurwerk te verbieden, echter in NL is dat niet als zodanig geregeld. Voorstel is om het Vuurwerkbesluit op dit punt aan te passen en als dat snel gebeurd dat dit jaar nog kan worden doorgevoerd. Vervolgens kunnen gemeenten dan zelf bepalen hoe ze ermee om wensen te gaan.

Er wordt ook gesproken over de handel in illegaal vuurwerk. Het is de EU niet gelukt om dit aan banden te leggen, zelfs niet voor producten die binnen de EU worden ontwikkeld. De aanbeveling wordt gedaan om met de ministers te gaan praten zodat vanuit Brussel beleid kan worden gemaakt.

Vervolgens wordt door een "handhaver" het voorstel gedaan om al het losse vuurwerk, incl. knallers, te verbieden en enkel cakes/flowerbeds toe te staan. Deze zijn stabiel, vallen niet om en wordt niet mee gegooid of onjuist afgestoken zoals een pijl zonder stok o.i.d. Verder kan i.s.m. het buitenland beleid worden gemaakt en/of producten in legale vorm worden nagemaakt waardoor minder naar illegale producten zal worden gegrepen, bijv. de legale 100K rollen.

Tot slot komt Consument en Veiligheid aan het woord. De ernst van het letsel neemt toe, vooral door zwaar illegaal knalvuurwerk. Het zijn hierbij vooral jongeren rond 13 tot 16jr. die veelal ruim voor O&N dit vuurwerk afsteken. Maar een verbod moet je niet aan gaan beginnen. Ga samen met de branche en de overheid kijken naar alternatieven. Leg illegaal vuurwerk en m.n. de productie daarvan aan banden.

Nu volgen er vragen.

Laatst bewerkt:
Er wordt een vraag gesteld over opslag. Er is sprake van schaalvergroting: grotere cakes, grotere opslag, grotere transporten, etc. Kleinschalige opslag is sterk verbeterd maar de grote risico's zitten vooral in de opslag van illegaal vuurwerk bijv. onder het bed of op zolder. NL loopt voorop met veiligheidsmaatregelen zoals de kooien.

Welke bijdrage heeft vuurwerkfijnstof op de gehele fijnstof? Het vuurwerkaandeel is beperkt op het jaarlijks geheel. Als je het in een percentage moet uitdrukken dan kan gedacht worden aan ca. 10% op jaarbasis. Er worden getallen genoemd van jaarlijks duizenden doden a.g.v. fijnstof en ongeveer 0,5% tot 1% hiervan zouden te wijten zijn aan vuurwerkfijnstof. Dit is echter een grove schatting en kan niet formeel gestaafd worden.

Helpt het om gemeenten afzonderlijk beleid te laten bepalen? Je loopt het risico dat inwoners van een gemeente waar geen vuurwerk mag worden afgestoken met z'n allen naar een gemeente gaan waar dat wel mag. Maar dat verwacht men niet (dat zullen we nog wel eens zien). Men verwacht hierdoor terugloop van de vuurwerkverkoop.

Tenslotte vragen over een korte verkoop- en afsteekperiode. Afsteken verkorten kan, maar korter verkopen lijkt geen optie. Of jaarlijkse verkoop toestaan (!).

Slotwoorden: leg illegale fabricage en invoerstromen vanuit het buitenland aan banden. Maak beleid op dat gebied en niet alleen tijdens de laatste maanden van het jaar.

Algemeen overleg, het vervolg op dit ronde tafel gesprek, volgt na het mei-reces.

Laatst bewerkt:
Pfoe, een hoop tikwerk maar het zit erop! Ik heb ongetwijfeld nog details gemist, maar schroom niet om deze in dit topic toe te voegen!

Back
Bovenaan