Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Vroeger zaten die babypijltjes toch in een doosje van 10 stuks of zo? Dat weet ik nog wel heuul lang geleden een vuurwerkpakketje. Het eerste vuurwerkpakketje dat ik mij weet te herinneren en het facisneerde mij al zo erg dat ik er stiekem even naar ging kijken telkens. De pijltjes in een apart doosje staan me nog bij. Dit waren ook gewoon de moontravelers volgens mij, de afbeelding die nu op het kleine etiketje staat stond toen op dat doosje.
Het zijn dus gemiddeld genomen volwassenen die letsel hebben van knal en sier en nauwelijks van pijlen.
Het aandeel knal is waarschijnlijk illegaal vuurwerk
.
Carbid zou niet eens tussen de vuurwerkcijfers moeten staan.
Ja prachtig; op een stukje karton dat als harmonica was gevouwen.
De pijltjes zaten ook doorgelont en de verpakking was dus de lanceerbasis.
Ja prachtig; op een stukje karton dat als harmonica was gevouwen.
De pijltjes zaten ook doorgelont en de verpakking was dus de lanceerbasis.
afgelopen jaren nog wel zo in pakketjes tegengekomen![]()
Niemand verbiedt hier iets. De importeur niet, de overheid niet. Die laatste heeft zich daar zelfs helemaal niet mee bemoeid. De importeurs gaan baby pijltjes in de ban doen als preventieve maatregel. That's it.
Wat de reden ook is, in de huidige vorm zijn die pijltjes gevaarlijk. Slechte kwaliteit door de absurd lage prijs die men er tegenwoordig gewend is voor te betalen. Als je €1.50 voor een pakje vraagt is het al te duur. Absurd natuurlijk als je ook nog wil dat die dingen goed fluiten en veilig opstijgen zonder uitvallende lontjes, brekende stokjes. En dan zijn de meeste er ook nog mee aan het klooien. Ergo.... Niemand verdient er iets aan en zijn nog gevaarlijk ook. Dan maar uit de handel.
Het is eigenlijk een gotspe dat dit al jaren gewoon wordt goedgekeurd door keuring instanties en sommige cakes worden afgekeurd als er een shot 1dB te hard is.
En toch blijft het vreemd want de winkeliers en alles bieden die rotzooi aan. Gevaarlijk vuurwerk verkopen ze dus al jaren voor een zeer lage prijs en nu dan in eens uitbannen
De branche is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en prijs. Als het niet voor 1,50 kan dan maken ze toch betere voor 5,- per pak. Nee dit doen ze niet.
Ze brengen zichzelf behoorlijk in diskrediet en geven vuurwerk een slechte naam met deze actie. Ze moesten zich schamen want ze dragen zelf bij aan een total vuurwerkverbod
En toch blijft het vreemd want de winkeliers en alles bieden die rotzooi aan. Gevaarlijk vuurwerk verkopen ze dus al jaren voor een zeer lage prijs en nu dan in eens uitbannen
De branche is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en prijs. Als het niet voor 1,50 kan dan maken ze toch betere voor 5,- per pak. Nee dit doen ze niet.
Ze brengen zichzelf behoorlijk in diskrediet en geven vuurwerk een slechte naam met deze actie. Ze moesten zich schamen want ze dragen zelf bij aan een total vuurwerkverbod
Ik wil toch nog even reageren op alle verhalen omtrent het babypijltje.
Ze gaan er niet uit omdat ze gevaarlijk zijn maar omdat ze gevaarlijk gebruikt worden waardoor er onnodig (oog)slachtoffers vallen.
Wij hebben vorig jaar samen met Katan hele goede babypijlen op de markt gezet (€4.95) die weer deden wat ze moesten doen, namelijk een meter of 25 vliegen in tegenstelling tot de spotgoedkope stuntpijltjes die vaak maar enkele meters hoog of zoals de meesten ze misbruiken ver kwamen.
Nu zijn de betere kwaliteit babypijltjes dus nog gevaarlijker dan de slechte kwaliteit bij verkeerd gebruik.
Zolang er onnodig veel slachtoffers vallen door verkeerd gebruik van consumentenvuurwerk zal er op de hele vuurwerkbranche gelet worden, jullie hebben dus zelf ook een taak.
Gebruik vuurwerk zoals het hoort.
En, zet die vuurwerkbril op.