"Spotgoedkoop babypijltje in de ban"

Het zijn dus gemiddeld genomen volwassenen die letsel hebben van knal en sier en nauwelijks van pijlen.
Het aandeel knal is waarschijnlijk illegaal vuurwerk
.
Carbid zou niet eens tussen de vuurwerkcijfers moeten staan.

Vroeger zaten die babypijltjes toch in een doosje van 10 stuks of zo? Dat weet ik nog wel heuul lang geleden een vuurwerkpakketje. Het eerste vuurwerkpakketje dat ik mij weet te herinneren en het facisneerde mij al zo erg dat ik er stiekem even naar ging kijken telkens. De pijltjes in een apart doosje staan me nog bij. Dit waren ook gewoon de moontravelers volgens mij, de afbeelding die nu op het kleine etiketje staat stond toen op dat doosje.

Die kleine rottige pijltjes van tegenwoordig zijn inderdaad ook bij normaal gebruik niet veilig. Ik heb er hier ook wat gehad vorig jaar die inderdaad slechte stokjes hadden, of waar de etiketjes er los om zaten zodat het pijltje alsnog zonder stokje weg zou kunnen schieten.

Ik vind eigenlijk dat je vuurwerk helemaal niet zou moeten verbieden, maar het lijkt mij toch evident dat als bepaald vuurwerk niet veilig is, je liever niet hebt dat dit te verkrijgen zou moeten zijn? Dan zou je inderdaad moeten zeggen de babypijltjes in de huidige vorm weg (slecht gemaakt, door de lage prijs) en als men babypijltjes weer terug wil zien gewoon een vernieuwde variant op de markt brengen die wel deugdelijk zijn. Probleem toch opgelost?

Vroeger zaten die babypijltjes toch in een doosje van 10 stuks of zo? Dat weet ik nog wel heuul lang geleden een vuurwerkpakketje. Het eerste vuurwerkpakketje dat ik mij weet te herinneren en het facisneerde mij al zo erg dat ik er stiekem even naar ging kijken telkens. De pijltjes in een apart doosje staan me nog bij. Dit waren ook gewoon de moontravelers volgens mij, de afbeelding die nu op het kleine etiketje staat stond toen op dat doosje.

Ja prachtig; op een stukje karton dat als harmonica was gevouwen.
De pijltjes zaten ook doorgelont en de verpakking was dus de lanceerbasis.

Deze is ook prachtig:

PA190032.jpg

Het zijn dus gemiddeld genomen volwassenen die letsel hebben van knal en sier en nauwelijks van pijlen.
Het aandeel knal is waarschijnlijk illegaal vuurwerk
.
Carbid zou niet eens tussen de vuurwerkcijfers moeten staan.

Juist hoeveel pijlen zijn dan niet illegaal en zeker op illegale wijze aan gestoken.

Maar ben ik bot als ik zeg dat het allemaal wel mee valt? Het is natuurlijk een onwerkelijke droom een oudjaar voorbij te gaan met slachtoffers waarbij knal misschien zelfs ook nog veel zelfmaak zit.

ik heb die dingen jaren gehad omdat ik vond dat ze bij mijn collectie hoorde .
na al die jaren is er nog nooit wat met mij gebeurt ook niet in mijn directe omgeving .
natuurlijk heb ik er ook wel eens gekke dingen mee gedaan hoor .
maar toch snap ik persoonlijk niks van al die rare ongelukken .
ik zal misschien wel heel veel mazzel hebben gehad of zo .
ik kan mij wel goed voorstellen dat ze die baby pijltje in de ban doen .
want op die manier sta je als branche sterker in een politiek debat .

Een goed voornemen van de branche, dat zeker, wel rijkelijk laat. De vuurwerk-moet-verboden-worden-discussie loopt al een paar jaar, maar de vuurwerkimporteurs en verkopers schitterden voornamelijk door afwezigheid in de discussie. Althans, in de zichtbare discussie. En dat is wat tegenwoordig telt, de publieke opinie beinvloeden, het maakt niet uit hoe. Meldpunten, dagelijkse persberichten, gemanipuleerde polls, onjuist cijfermateriaal, bewust valse vergelijkingen; niets wordt geschuwd. De vuurwerkbranche heeft deze invloed volgens mij onderschat en gedacht, het waait wel over of valt wel mee. Niet dus, zo bleek eerder dit jaar.

Nu is het opeens menens, de afsteektijd is verkort en dit dreigt ook voor de verkoopperiode. Achter de schermen werken aan een oplossing is leuk, maar weinig effectief om de mening van de onwetende massa bij te stellen. Waren er eerder compromissen afgesloten, zoals de babypijltjes eruit gooien, dan had dat weerstand weggenomen en de discussie mogelijk doen afnemen.

Hetzelfde geldt onder andere voor de romeinse kaarsen. Of het niet meer verkopen ervan werkelijk substantieel bijdraagt aan een afname van de overlast en het aantal vuurwerkgewonden, is dan nog steeds de vraag. Maar je geeft een positief signaal af: ' wij denken en werken als branche mee'. Nu het water aan de lippen staat, is afschaffen van de babypijltjes wel een optie. Op zich prima, maar wie wil er na 18.00 uur in het donker uberhaupt nog babypijltjes afsteken? Daarbij, de marge is toch al beperkt.

Hoe vervelend het ook is, ik denk dat er nog meer klein vuurwerk zal moeten sneuvelen. Blijven vertrouwen op het gezonde verstand van kinderen, ouders en vandalen werkt niet, leert het verleden. En hopen dat de anti-vuurwerklobby zelf stopt, is helemaal een illusie. Beter is het om nu zelf in te grijpen, met hopelijk een merkbaar effect, dan te wachten op nieuwe en zwaardere maatregelen van de landelijke of plaatselijke politiek. Als we dat doen stopt het niet voordat stap voor stap onze vuurwerkhobby is vernietigd.

Tenenkrommend de discussie hier gaat het hier over de bescherming van mensen? Of over de bescherming van de vuurwerk traditie? Of over markt bescherming? Ik denk zelf het laatste.men gooit in de media alles op de bezoeken van vuurwerk slachtoffers aan het oog ziekenhuis(ik vind ook elk ongeluk er een teveel) maar men moet het wat mij betreft wel in perspectief plaatsen.eerst was de babypijl zeer gevaarlijk maar toen bedacht men dat dat teveel geld ging kosten(aangezien mensen gek zijn op de populaire fluitbakken wat eigenlijk ook baby pijlen zijn)toen gooiden men het maar op verkeerd gebruik door de jeugd.tja men kan alles verkeerd gebruiken moet men dan alles verbieden? Ik vind van niet.en dan nog even over het oogziekenhuis hoeveel mensen komen daar wel niet omdat men door verkeerd gebruik van de slijptol(niet gebruiken van een bril)zijn ogen bezeerd.ik heb het idee dat dit onderwerp door velen word misbruikt voor hun eigen agenda bv door de politiek voor hun anti propaganda of door de branche omdat ze bang zijn voor inkomstenderving.

Chappie, ik ben het met je eens, dat alles bij verkeerdgebruik gevaarlijk is. Vuurwerk natuurlijk ook. Er wordt niet voor niets zo gehamerd op het feit dat je de instructies moet lezen, etc. Dit is ook geen reden om wat voor vuurwerk dan ook te verbieden. Want wat is dan het eind punt? Welk volgend stuk vuurwerk gaat men dan misbruiken? Want dat is wat ze eigenlijk doen. En dan is het inderdaad maar net waar houdt het dan op.

Het moet even heel duidelijk zijn dat die babypijltjes niet zo zeer verboden worden omdat ze verkeerd gebruikt worden, maar ze worden verboden (of tenminste dat wil men) omdat zelfs bij normaal gebruik die dingen niet erg veilig zijn. Dit komt door dat het gewoon slecht kwaliteit vuurwerk is. Stokjes die breken. Papiertjes die niet goed vast zitten waardoor de pijltjes van de stokjes los raken, en daardoor alle kanten uitschieten, etc. Daarnaast is het inderdaad zo dat men dit vuurwerk steevast verkeerd gebruikt (tenminste de kinderen) maar dat is volgens mij niet de reden waarom ze het babypijltje iig in zijn huidige vorm willen verbieden. De reden is dat het babypijltje in zijn huidige vorm niet veilig genoeg is.

Niemand verbiedt hier iets. De importeur niet, de overheid niet. Die laatste heeft zich daar zelfs helemaal niet mee bemoeid. De importeurs gaan baby pijltjes in de ban doen als preventieve maatregel. That's it.
Wat de reden ook is, in de huidige vorm zijn die pijltjes gevaarlijk. Slechte kwaliteit door de absurd lage prijs die men er tegenwoordig gewend is voor te betalen. Als je €1.50 voor een pakje vraagt is het al te duur. Absurd natuurlijk als je ook nog wil dat die dingen goed fluiten en veilig opstijgen zonder uitvallende lontjes, brekende stokjes. En dan zijn de meeste er ook nog mee aan het klooien. Ergo.... Niemand verdient er iets aan en zijn nog gevaarlijk ook. Dan maar uit de handel.

Het is eigenlijk een gotspe dat dit al jaren gewoon wordt goedgekeurd door keuring instanties en sommige cakes worden afgekeurd als er een shot 1dB te hard is.

Niemand verbiedt hier iets. De importeur niet, de overheid niet. Die laatste heeft zich daar zelfs helemaal niet mee bemoeid. De importeurs gaan baby pijltjes in de ban doen als preventieve maatregel. That's it.
Wat de reden ook is, in de huidige vorm zijn die pijltjes gevaarlijk. Slechte kwaliteit door de absurd lage prijs die men er tegenwoordig gewend is voor te betalen. Als je €1.50 voor een pakje vraagt is het al te duur. Absurd natuurlijk als je ook nog wil dat die dingen goed fluiten en veilig opstijgen zonder uitvallende lontjes, brekende stokjes. En dan zijn de meeste er ook nog mee aan het klooien. Ergo.... Niemand verdient er iets aan en zijn nog gevaarlijk ook. Dan maar uit de handel.

Het is eigenlijk een gotspe dat dit al jaren gewoon wordt goedgekeurd door keuring instanties en sommige cakes worden afgekeurd als er een shot 1dB te hard is.

En toch blijft het vreemd want de winkeliers en alles bieden die rotzooi aan. Gevaarlijk vuurwerk verkopen ze dus al jaren voor een zeer lage prijs en nu dan in eens uitbannen

De branche is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en prijs. Als het niet voor 1,50 kan dan maken ze toch betere voor 5,- per pak. Nee dit doen ze niet.

Ze brengen zichzelf behoorlijk in diskrediet en geven vuurwerk een slechte naam met deze actie. Ze moesten zich schamen want ze dragen zelf bij aan een total vuurwerkverbod

En toch blijft het vreemd want de winkeliers en alles bieden die rotzooi aan. Gevaarlijk vuurwerk verkopen ze dus al jaren voor een zeer lage prijs en nu dan in eens uitbannen

De branche is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en prijs. Als het niet voor 1,50 kan dan maken ze toch betere voor 5,- per pak. Nee dit doen ze niet.

Ze brengen zichzelf behoorlijk in diskrediet en geven vuurwerk een slechte naam met deze actie. Ze moesten zich schamen want ze dragen zelf bij aan een total vuurwerkverbod

Erg benieuwd naar de reactie van bpn.
De branche heeft er zelf voor gekozen om te gaan stunten met bv babypijltjes en rotjes.

Makkelijk om nu te gaan zwarte pieten en wat artikels te skippen waar toch geen winst op valt te pakken.

Dat is wel een beetje te makkelijk. Als een ondernemer ziet dat spullen bij een concurrent steeds goedkoper aangeboden worden ga je in dit geval (gedeeltelijk) in mee en voordat je weet zit je in een vrije val. De importeur signaleert dat en moet het ook goedkoper aanbieden aan de winkel. Om toch geld te blijven verdienen komt de vraag in China kan de vraag omlaag? Ja hoor. Alleen de kwaliteit stort ook in elkaar.

De consument roept tegenwoordig alleen dat alles te duur is en hier op het forum is dat niet anders. Ga nou niet roepen dat de pijltjes €5 moeten worden. Een enkele liefhebber zal prijs stellen op betere fluitpijltjes maar 99% van het publiek laat ze dan gewoon verontwaardigd liggen.

Met rotjes (astronauten) hetzelfde verhaal:
Een groot vierkant pak rotjes van 400 stuks kostte vroegah 18 tot 25 Gulden.

Ik wil toch nog even reageren op alle verhalen omtrent het babypijltje.

Ze gaan er niet uit omdat ze gevaarlijk zijn maar omdat ze gevaarlijk gebruikt worden waardoor er onnodig (oog)slachtoffers vallen.
Wij hebben vorig jaar samen met Katan hele goede babypijlen op de markt gezet (€4.95) die weer deden wat ze moesten doen, namelijk een meter of 25 vliegen in tegenstelling tot de spotgoedkope stuntpijltjes die vaak maar enkele meters hoog of zoals de meesten ze misbruiken ver kwamen.
Nu zijn de betere kwaliteit babypijltjes dus nog gevaarlijker dan de slechte kwaliteit bij verkeerd gebruik.
Zolang er onnodig veel slachtoffers vallen door verkeerd gebruik van consumentenvuurwerk zal er op de hele vuurwerkbranche gelet worden, jullie hebben dus zelf ook een taak.
Gebruik vuurwerk zoals het hoort.
En, zet die vuurwerkbril op.

Ik wil toch nog even reageren op alle verhalen omtrent het babypijltje.

Ze gaan er niet uit omdat ze gevaarlijk zijn maar omdat ze gevaarlijk gebruikt worden waardoor er onnodig (oog)slachtoffers vallen.
Wij hebben vorig jaar samen met Katan hele goede babypijlen op de markt gezet (€4.95) die weer deden wat ze moesten doen, namelijk een meter of 25 vliegen in tegenstelling tot de spotgoedkope stuntpijltjes die vaak maar enkele meters hoog of zoals de meesten ze misbruiken ver kwamen.
Nu zijn de betere kwaliteit babypijltjes dus nog gevaarlijker dan de slechte kwaliteit bij verkeerd gebruik.
Zolang er onnodig veel slachtoffers vallen door verkeerd gebruik van consumentenvuurwerk zal er op de hele vuurwerkbranche gelet worden, jullie hebben dus zelf ook een taak.
Gebruik vuurwerk zoals het hoort.
En, zet die vuurwerkbril op.

je hebt helemaal gelijk .
als het aan ons was kwam deze hele discussie niet aan de orde .
sterker nog die rare ongelukken kwamen gewoon niet voor .

Laatst bewerkt:
Mischien is het een andere discussie, maar wat is de reden achter het tijdsbesluit? Waarom gaan we pas om 18:00 stoken?
Ik irriteer me deze week mateloos aan alle kranten die meteen refereren aan alle verkeersborden/bushokjes en ander straatmeubilair. Ze melden allemaal dat het nu is afgelopen met het slopen van die artikelen, kunnen we niet gewoon eens een test uitvoeren voor alle landelijke media en laten zien dat je met een slof rotjes geen schade aanricht aan een verkeersbord?

Omtrent de babypijltjes vind ik dit een goede ontwikkeling, het is inderdaad zoals Frits zegt, ze zijn veilig maar worden verkeerd gebruikt, helaas ben ik bang dat dit ook voor de romeins kaarsen en de thunderking achtige artikelen gaat gelden.....

Back
Bovenaan