Zo, we zijn weer wakker en nu even uitgebreider verslag doen, want dat verdient de organisatie zeker! Na een rit van ruim 2 uur was het fijn om geen gedoe te hebben met het parkeren en het vinden van een goede plek. De locatie blijft prettig en het wachten tot de start van de show was nu een stuk aangenamer dan vorig jaar, toen stond ik echt te klappertanden van de kou en harde wind. De show in zijn geheel overtrof mijn hoge verwachtingen! Echt knap wat er met (relatief) klein kaliber shells aan indrukken gemaakt kan worden. Er zaten prachtige unieke shells tussen, zoals die rond 3:06 met een soort tollen in de kern, die rond 5:14 met hummers, en die rond 5:42 met een soort krijsende visjes/slangen. Ik laat me graag corrigeren door medeliefhebbers die de precieze namen van al deze effecten weten
Sommige stukken vond ik thematisch echt top. De hummer-shells met voorafgaand een drietrapsfluit en een saluut erna was een hele toffe combinatie. Een steeds heftiger wordende cracklingmuur blijft in mijn ogen ook altijd een vette toevoeging, in deze show dus ook (rond 6:17). De combinatie van (vermoedelijk) 5 blue maroons met daarboven een spervuur van blinkershells was net zo vet! Ten slotte blijf ik een groot fan van mooie tails, zeker als ze strak synchroon worden geschoten. Rond 3:00 en 7:10 was dus echt genieten.
En dan de salute-finale: hier zal iedereen die ervan wist, het meest naar uit hebben gekeken. En het stelde niet teleur! Wat een magisch effect blijft het toch, zo simpel, maar toch zo'n unieke combinatie van sensaties. De bijna verblindende flits, de trillende grond onder je voeten, de lucht die je langs je broekspijpen voelt slaan, de krakende hemel en de galmende echo van het geluid dat tegen de bebouwing terugkaatst. Super dat ze niet alle salutes op het eind deden, tussendoor her en der een paar schieten bouwde een soort spanning op naar het eind. Ik sprak erna nog met wat inwoners van Katwijk die ook helemaal overdonderd waren. Een mevrouw stond met open mond aan de grond genageld; zoiets had ze nog nooit meegemaakt zei ze! Niet iedereen was echter zó onder de indruk; toen ik wegliep, hoorde ik een voorbijlopend jongetje tegen zijn vader zeggen dat hij het harder had verwacht xD
Al met al heb ik ontzettend genoten van de avond. In totaal 4 uur rijden voor 10 minuten vuurwerk klinkt absurd, maar dit was het waard. De opname hieronder is ook mijn eerste met een nieuwe microfoon, de Zoom AM7, op aanraden van liefhebbers hier! Het maakt een gigantisch verschil t.o.v. de ingebouwde mic van mijn S24, oordeel zelf. Heel veel dank aan iedereen die geholpen heeft bij het organiseren en graag tot volgend jaar!