[Sfeerverslag] Schitterend bruiloft jubileum vuurwerk met Tuinmani Vuurwerkshows

pyrofan#1

VWC lid
Enige tijd geleden werd ik gevraagd door één van de mannen van Tuinmani Vuurwerkshows of ik wou helpen bij het bouwen van een besloten vuurwerkshow. Hier zeg ik natuurlijk geen nee tegen en ik was dan ook erg benieuwd hoe het zou verlopen, want tot dat moment had ik nog niet eerder een besloten show geschoten.

Ik heb al geruime tijd contact met één van de leden van Tuinmani Vuurwerkshows en ik heb dan ook vanaf de zijlijn het gehele traject gevolgd van het halen van de papieren tot het uiteindelijk opzetten van Tuinmani Vuurwerkshows. Dat het er nu eindelijk van kwam om samen een show te bouwen, was voor mij een lang gekoesterde wens.

Hedel meer haar ......
Ruim op tijd vertrok ik richting Hedel. Ik wou tenslotte niet in de spits terechtkomen en te laat verschijnen op de afsteeklocatie. Hierdoor was ik dan ook ruim voor de afgesproken tijd al aanwezig in Hedel en zodoende heb ik nog even een kasteel bezocht op een paar minuten afstand van het schietveld. Hier in de regio kom je dergelijke imposante bouwwerken met een flinke geschiedenis niet tegen, dus het was zeker interessant om even een kijkje te nemen. In het kasteel was op dat moment een bruiloft aan de gang en daardoor was het niet mogelijk om ook binnen even een kijkje te nemen, maar dat mocht verder de pret niet drukken. Vervolgens ben ik alvast naar de schietlocatie gereden en niet veel later kwamen ook de mannen van Tuinmani aanrijden en kon de pret pas echt beginnen.

Tuinmani informatief
Ronald is de huidige eigenaar van Tuinmani en dit bedrijf is opgezet door zijn ouders. Toen zijn ouders uit de zaak stapten nam Ronald vol enthousiasme en passie de zaak over. Zoals velen hier op het forum heeft Ronald altijd al de wens gehad om vuurwerk te verkopen, maar dit was wegens tijdelijke locaties van Tuinmani in een eerder stadium niet mogelijk. Wel heeft hij weleens een vergunning verkregen voor een tijdelijke inrichting, maar verder dan dat kwam het tot dan toe nog niet. Vanaf 2013 is Tuinmani gevestigd aan de Revalstraat 7 te Deventer en toen begonnen de plannen omtrent de vuurwerkverkoop steeds meer vorm te krijgen. In 2014 werd de daad bij het woord gevoegd en zodoende werd dit het eerste jaar van Tuinmani Vuurwerk.

Naast de lang gekoesterde wens tot het verkopen van vuurwerk was er ook het idee om zelf vuurwerkshows te gaan organiseren en schieten. Dit is natuurlijk niet zo 1, 2, 3, geregeld en hier komt nog best wat bij kijken. Uiteindelijk kwam net voor de corona uitbraak de mogelijkheid om te starten met de opleiding en de stageplekken die daarvoor nodig zijn. Ondanks dat er in die periode minder shows werden geschoten in Nederland is het Ronald toch gelukt om in 2021 zijn certificaat te behalen. Edwin tevens forumlid zat bij Ronald op de opleiding en zo is er uiteindelijk het één en ander ontstaan. Na het regelen van een verzekering en nog de nodige zaken achter de schermen is Tuinmani Vuurwerkshows ontstaan met een toepassingsvergunning op 21 juni 2021.

Gezien de huidige onrust op het gebied van vuurwerk en vooral de verkoop daarvan en het in stand houden van de geweldige oud & nieuw traditie is Ronald blij dat hij nu zelf een alternatief achter de hand heeft. Bij het opzetten van een vuurwerkwinkel moet er behoorlijk geïnvesteerd worden, waarbij de bunkers en bijhorende sprinklerinstallaties een grote kostenpost zijn. Laten we hopen dat het verbod er nooit zal komen, maar mocht dat wel zo zijn dan is het in ieder geval fijn dat de bunkers ook nog als doel hebben om het vuurwerk op te slaan dat Tuinmani Vuurwerkshows in kan zetten voor de vuurwerkshows en de investering in de bunkers dus geen weggegooid geld is.

Tuinmani Vuurwerkshows is lekker aan de weg aan het timmeren en zet zich volop in om de naamsbekendheid te vergroten. Zodoende zijn ze dan ook geregeld te vinden op verschillende beurzen en dit begint zijn vruchten af te werpen. Naast het certificaat groot vuurwerk hebben Ronald en Edwin ook hun papieren voor het schieten van PSE (Pyrotechnic Special Effects). Daarnaast beschikt Tuinmani Vuurwerkshows ook over meerdere waveflames en zelfs een DJ set. Hierdoor kan Tuinmani Vuurwerkshows zo goed als elke wens van de klant uit laten komen op het gebied van een spectaculaire vuurwerkshow.

Een en al genieten
20220826_163715.jpg
Eenmaal op locatie werden we hartelijk ontvangen door de opdrachtgever, die al meteen aangaf dat hij erop stond dat we na de show en het opruimen even langs zouden komen voor een drankje. Toen het schietveld eenmaal was afgezet, konden we beginnen met uitladen. Inmiddels stonden ook de werkbanken klaar en kon het feest pas echt beginnen. Al snel kwam de ene bekende topper na de andere tevoorschijn van o.a. Broekhoff en Katan, maar ook een mooi aantal ‘nieuwe’ artikelen die ik nog niet eerder live had gezien. Dit waren voornamelijk artikelen van TNT Pyro en Bonfireworks en ook de Golden Bonfire Fanshape was van de partij. In Duitsland waren eerder dit jaar al wat producten van TNT Pyro en Bonfireworks geschoten en aan de reacties te zien zou dit erg goed zijn, maar bij vuurwerk gaat er niets boven het product zelf live beoordelen.
20220826_165329.jpg

20220826_174441.jpg

20220826_182732.jpg

20220826_182804.jpg

20220826_183056.jpg

20220826_183208.jpg

20220826_183347.jpg

20220826_174518.jpg

Ik vind het geweldig om zoveel mogelijk verschillende producten live in actie te zien, te beoordelen en te vergelijken. Zeker als er dan nieuwe merken voorbijkomen, kan ik hier erg naar uit kijken. Naast bovengenoemde producten waren er ook meerdere PSE artikelen aanwezig. Ricasa kon hierbij natuurlijk niet ontbreken en op dat moment was dat de eerste keer dat ik met artikelen van Ricasa mocht werken. Dat ik later dit jaar nog veel vaker zou werken met artikelen van Ricasa kon ik op dat moment nog niet voorzien. Ik kan niet anders zeggen dan dat het werken met PSE echt geweldig is. Onder het genot van een heerlijk zonnetje zat de sfeer er op het schietveld goed in en alles verliep georganiseerd en voorspoedig. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt en voor ik het wist waren alle producten dan ook voorzien van een ontsteker.

20220826_183927.jpg

20220826_205240.jpg

Niet veel later werden we geroepen door de opdrachtgever, want hij vond dat de mannen wel een maaltijd hadden verdiend. Na een heerlijk patatje en een overheerlijke snack, konden we vervolgens beginnen met het uitzetten van de posities en het aansluiten van de ontstekers op de schietkisten. Ook nu verliep alles volgens planning en naar wens en na een laatste test van de systemen zat het werk er even op.

Kleine pyro
Toen ik naar de auto liep om even een vest te pakken stond er in de tuin van de opdrachtgever een groepje kids. Zij waren gemoedelijk aan het spelen, maar één jongetje had daar geen oog voor en was enkel gefixeerd om ‘de man van het vuurwerk’. De blik op zijn gezicht en de twinkeling in zijn ogen zeiden zoveel meer dan duizend woorden. De gezonde spanning, enthousiasme, klein beetje zenuwen waren bij hem duidelijk zichtbaar en ik vond het geweldig om te zien. In alles herkende ik de kleine Jordi hierin. Al zolang als ik me kan herinneren heb ik een fascinatie voor vuurwerk en was ik tijdens oud en nieuw, een vuurwerkshow of in de vuurwerkwinkel als wij het vuurwerkpakket en wat klein spul op gingen halen ook enorm enthousiast, zenuwachtig en gespannen tegelijk. Ik vond het echt geweldig om te zien en besloot dit niet zomaar voorbij te laten gaan. Nog voordat ik wat kon zeggen, was hij me al voor: “hoelang duurt het nog voor het vuurwerk?” Hierop heb ik hem verteld dat het nog wel 1:30 uur zou duren, maar dat het, het wachten meer dan waard is. Hij was nog wel benieuwd of er wat harde knallen zouden zijn, want ook dat vond hij erg interessant. In de show zaten meerdere bodenblitzen verwerkt, dus wat betreft de harde knallen zat het wel goed.

Showtime
Tijdens de show mocht ik op het schietveld staan met één van de bouwers. Dit om goed zicht te hebben op de producten, de schietsystemen en alles eromheen. Uiteraard kon ik het niet laten om de show ook te filmen. Vooraf werd er wat PSE van Ricasa geschoten en dit diende als test om zodoende goed de producten te kunnen beoordelen en de mogelijk verdere inkoop op te baseren. Uiteindelijk was het moment daar en kon het spektakel echt beginnen. Dat de artikelen van Magnum/Broekhoff van top kwaliteit zijn dat weten we inmiddels. De Tailgate Fan, Sky blue Crossette, Red Crossette, Time Rain Willow Crossette en zeker ook de Big Fat Chill, waren weer geweldig om live te ervaren. Wat een kwaliteit! Maar naast de toppers van Magnum/Broekhoff was het nu ook de beurt aan een aantal artikelen van Bonfireworks en TNT Pyro om hun kunsten te vertonen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik compleet verrast werd door de kwaliteit van beide merken. De productfilmpjes zagen er al geweldig uit, maar om een aantal artikelen nu live te kunnen beoordelen was fantastisch. De Arctic Horizon was een prima cake voor de vooravond, maar niet veel later kwam ook de Fata Morgana Wave in actie van TNT Pyro. Wat een rammer is dit zeg. Heerlijk tempo, goed uitgevoerde effecten, een geweldige burst en erg divers. De w-shapes tussendoor waren een leuke toevoeging en dit maakt de Fata Morgana Wave dan ook een dikke aanrader. Dit gaat ook op voor de Dragon Fire. Hierbij ligt het tempo wat lager, maar ook hier weer top kwaliteit vuurwerk met goed uitgewerkte effecten en een dikke burst. Ook de producten van Bonfireworks waren minstens net zo overtuigend. De Great Strobe, Bloody Chameleon (op een enkele ploffer na) en de Triple Thunder Stars zijn mij allen erg goed bevallen om nog maar niet te spreken over de Golden Bonfire Fanshape. Dit is eigenlijk de Nederlandse versie van de Elegant Night van Funke en mocht je hem nog tegenkomen dit jaar dan is de Golden Bonfire Fanshape bijna te mooi om te laten liggen. De finale met de Special#1 en Kingstown Hangover/1.2” Insane Crown Bomber zat ontzettend goed in elkaar en ook de PSE artikelen waren een geweldige toevoeging. Op zo’n schietveld beleef je een show nog intenser en dit samen met de top kwaliteit van het overgrote deel van de artikelen maakt dat wij beide behoorlijk enthousiast reageerden. Dat was absoluut niet geacteerd en dit geeft goed weer wat vuurwerk los kan maken.

De opdrachtgever was overigens net zo enthousiast en na het applaus van het publiek kon de controle van het schietveld beginnen om vervolgens alles op te ruimen. Na het opruimen zijn wij uiteraard op de uitnodiging ingegaan en hebben we nog even wat gedronken op het feest. Dit was de eerste keer dat ik mocht helpen bij het opbouwen van een besloten vuurwerkshow waarbij er sprake was van een particuliere opdrachtgever. Dit was echt geweldig om het vanaf de zijlijn te mogen ervaren. Het was goed zichtbaar dat Tuinmani precies weet hoe je dit aan moet pakken en alles tot in de puntjes kan verzorgen en dat resulteert uiteindelijk in een zeer geslaagde show en een uiterst tevreden opdrachtgever. De gastvrijheid en vooral de dankbaarheid zijn mij erg bijgebleven. Uiteindelijk kwam er zo een einde aan een zeer geslaagde dag en een geweldige ervaring. Het was echt van begin tot eind genieten, de sfeer was super en het was geweldig om dit samen met de liefhebbers van Tuinmani te mogen beleven.

Ik wil de mannen van Tuinmani dan ook nogmaals bedanken voor een zeer geslaagde dag en een prachtige herinnering. Ik blijf het zeggen, maar het mooiste werk is vuurwerk en van Tuinmani gaan we zeker nog meer horen en zien de komende jaren!

Wat een heerlijk verslag weer! Complimenten Jordi. Mooie producten, die mannen van Tuinmani weten wel wat ze doen. :D

Fantastisch verslag Jordi, met veel plezier gelezen! Goed om te horen dat de producten van TNT Pyro bevielen.

Poeh leuk verhaal heb je er van gemaakt zeg! Mooie foto’s er bij! En meer dan een prima showtje top,leuk om mee te maken moet gewoon dikke pret zijn:D

Lekker verslag Jordi, mooi verwoord hoe jij die dag hebt beleefd en ook de achtergrondinformatie is erg leuk om te weten! De foto's en video spreken voor zich. Geweldige dag met het allerbelangrijkste: een tevreden opdrachtgever.

Back
Bovenaan