• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Salon Roger] Thundercracker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati

VWC lid
Artikelnaam: Thundercracker
Aantal per verpakking: 20
Aantal in karton: Onbekend
Fabrikant/Importeur: Salon Roger
Kruitgewicht:
Prijs: Onbekend
Effectomschrijving: Knal

Laatst bewerkt door een moderator:
Doet me denken aan die zwart-gele nitraten van thor. Ik vind het wel jammer dat de mammoth zo vaak wordt nagemaakt.

Omdat de naam het zelfde is? Want ik zie totaal geen overeen komst.

En wie zegt dat het een namaak is? Er is gewoon weer een Spaanse knaller er bij! En als er een nitraat bij komt is het toch ook niet weer een TT nagemaakt!

Omdat de naam het zelfde is? Want ik zie totaal geen overeen komst.

En wie zegt dat het een namaak is? Er is gewoon weer een Spaanse knaller er bij! En als er een nitraat bij komt is het toch ook niet weer een TT nagemaakt!

Kijk, je kunt ook gewoon normaal reageren... Ik vind dat nitraten ook allemaal gebaseerd zijn op TT's, want dat is ook zo. Dit is ook gewoon allemaal namaaksel van de Mammoth, net als de Python, Bombero, Scorpio en nu ook deze ThunderCracker.

Er mag best concurrentie zijn, maar geef er dan ook je eigen draai aan. En dat jij geen overeenkomst ziet? Volgensmij ziet ie er precies hetzelfde uit, ook met Spaans procuce enz. enz.

Kijk, je kunt ook gewoon normaal reageren... Ik vind dat nitraten ook allemaal gebaseerd zijn op TT's, want dat is ook zo. Dit is ook gewoon allemaal namaaksel van de Mammoth, net als de Python, Bombero, Scorpio en nu ook deze ThunderCracker.

Er mag best concurrentie zijn, maar geef er dan ook je eigen draai aan. En dat jij geen overeenkomst ziet? Volgensmij ziet ie er precies hetzelfde uit, ook met Spaans procuce enz. enz.

En wat versta jou dan onder er een nieuwe draai aan geven?
Wat kun je er veel anders aan doen dan het product een nieuw uiterlijk of verpakking te geven.Het gaat zich toch om de knal of niet?Wat boeit het dan dat producten qua uiterlijk op elkaar lijken.

En b.t.w het zijn geen namaaksels van de mammoth.Er bestonden al veel eerder knallers zonder beton zoals de supervlinders van Bex of de Trueno:bye:

En wat versta jou dan onder er een nieuwe draai aan geven?
Wat kun je er veel anders aan doen dan het product een nieuw uiterlijk of verpakking te geven.Het gaat zich toch om de knal of niet?Wat boeit het dan dat producten qua uiterlijk op elkaar lijken.

En b.t.w het zijn geen namaaksels van de mammoth.Er bestonden al veel eerder knallers zonder beton zoals de supervlinders van Bex of de Trueno:bye:

Zijn supervlinders of Trueno's nitraten? Achja, ik heb mijn mening, en ik vind het onzin dat er zoveel dezelfde knallers op de markt komen die allemaal maar 1 tikkeltje harder gaan dan de ander. Gooi liever een leuke nitraat met een goede vlam op de markt die via een omweg legaal is ofzo.

Die zijn er al, kijk maar naar bijvoorbeeld de ugly joe. Als je het persé wilt kan ik je een lijstje geven met knallers die tegenwoordig een effect hebben in Belgie.

En over dat je zegt dat al die knallers gebasseerd zijn op de Thumping Thunder. Die opmerking slaat nergens op, want nog voor de thumping thunder was er een nitraat die Thunder Cracker heette. Van de importeur BEX. En een tijd later kwam pas de Thumping Thunder. Dus dan zou de Thumping Thunder dus als je het via jou theorie ziet gebasseerd zijn op de Thunder Cracker. Dus dan is jou verhaaltje al helemaal onzin.

Waar ik me wel in mee kan vinden is de opmerkelijke verschijnsel van ( te veel, en dat zal ik je uit gaan leggen ) Spaanse knallers.

Okee, toen de spaanse knallers in Belgie kwamen was iedereen er enthousiast over. Maar nu komen er zoveel dat het niet meer speciaal is, dus de vraag is er gewoon minder naar. Kom inderdaad met een leukere draai, en maak niet tientalle knallers die even hard knallen als Bombero,Python,Supero enzovoort.

Van de importeur bex? Ik zal een foto opzoeken op mijn oude pc. Je hebt verschillende versie's gehad. De laatste was de 'imitatie bex' zoals die word genoemt. Maar die heet ook Thunder Cracker. Die ken je toch hoop ik wel, met het bekende ruitvormige bex logo?

Niets mis mee wanneer een concurrerend bedrijf een zelfde soort knaller op de markt brengt. Ik denk dan alleen maar aan één ding; dat wordt minder betalen voor "hetzelfde" product, of beter kwaliteit voor hetzelfde geld. Dat Salon Roger nu met deze knaller(s) komt kan ik in eerste instantie alleen maar toejuichen tot nu toe.

Het slaat pas door wanneer één importeur onder 5 verschillende eigen merken 50 gelijksoortige knal producten in z`n vitrine propt waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Salon Roger komt nu echter ook met een hele serie knallers waarvan ik tot nu toe alleen een enorm verschil in prijs zie onderling en ik betwijfel of de producten qua knal ook zo onderscheidend zijn van elkaar, maar hoe dan ook mogen ze het van mij hier bij laten met hun collectie "spaanse" knallers.

Inderdaad 'spaanse' knallers. Maar kijk ik vind het ook niet erg als consument dat er veel verschillende producten komen, want dan is er meer keuze en logisch gezien zou de prijs er dan ook gunstiger op worden voor de ons als consument. Maar daar merk ik nog aardig weinig van, want je betaald gewoon voor al die 'spaanse' knallers de jackpot. Kwa matten is er trouwens geen dubbel product uit me hoofd gezegt, en de prijzen zijn daar wel gunstig in. Maar kwa knallers is het echt om te huilen om 10 euro voor 10 knallers te gaan betalen. En mensen hoeven bij mij niet met het verhaaltje aan te komen 'ik betaal liever meer voor een knaller zonder gips', want als je 10 euro voor 10 knallers betaald koop je denk ik ( logisch gezien ) niet veel knallers, en dan ben je gewoon te lui om de knallers recht overeind te zetten.

Als je nitraat met gips rechtop zet, en dat werkt gewoon altijd, zal het gips op de grond blijven waar de knaller stond.

Prijs verschillen zijn minimaal en het onderlinge verschil qua knal tussen al die verschillende merken qua gelijksoortige producten in grote lijnen ook. In dat opzicht kan ik de kritiek van Shock ook wel begrijpen. In de praktijk is er van een concurrerende prijzen oorlog nog niet echt spraken.
Al zie je het toch wel zo nu en dan. Toen Original de enige waren met hun Toffee en Mamoet kon men er voor vragen wat ze wilden, niet lang nadat de concurrent met een gelijksoortig product op de markt kwam kon er opeens een paar euro`s af van de Toffee en Mamoet. Vervolgens komt Salon Roger met de Lady Cracker die even hard knalt als de Toffee maar je voor hetzelfde bedrag het dubbele aantal krijgt. Dus met dát in de gedachte, kopieer elkaar maar lekker suf.

En tja, 10 euro voor 10 knallers... Ik betaalde 7 jaar geleden nog met plezier 7,- of 8,- euro voor het bekende witte doosje met 10 vlinders (ja vlinders waren altijd een stuk prijziger dan die goede nitraatjes met vlam), Dus zoveel duurder is het allemaal niet geworden wanneer je er zo aan terug denkt. En na die dip van een aantal jaren zijn de knallers van tegenwoordig weer te vergelijken met vroeger of misschien zelfs nog beter. (nee ik doel niet op super vlinders en die zooi)

Daar heb je wel gelijk in. De knallers beginnen wel in de buurt te komen met de knallers die je echt nitraten kan noemen. Zo merkte ik op met oud en nieuw dat de Supero nagenoeg even hard was als de Fenix.

Maar waar ik op doel is dat ze in Belgie nu wat je zegt vragen wat ze willen voor de 'hardst toegelaten knallers', omdat je in belgie toch niet harder krijgt. En wat me opvalt is dat de keuze nu eigenlijk zo hoog is, dat het prijs verschil wel meevalt.

Maar wat je zegt is inderdaad waar, de mammoth en toffee zijn goedkoper geworden. En de lady cracker is een echte budget spaanse vlinder.

Hier en daar heb je al knallers die sommige feestvuurwerk nitraten van 8 jaar geleden al overstijgen.
Vanaf de wetswijziging tot nu (praten over vóór 2000 vind ik even irrelevant) betaal je (20 tot 25 gulden tot 2002) 10,- euro voor een pakje nitraten a 20 stuks en 7,- tot 8,- euro voor een pakje vlinders a 10 stuks. Ongeacht het merk, dat waren de gemiddelde prijzen. Het onderscheid tussen nitraat en vlinder valt vandaag de dag niet echt meer te maken, aangezien tegenwoordig alles zonder staart of met crepe papier per definitie een nitraat word genoemd zonder dat er op z`n minst ook maar één vlam bij te pas komt, maar dat terzijde. Omdat vlak na de wetswijziging de gehele regelgeving omtrent feestvuurwerk een gatenkaas was waren de knallers in het begin van de afgelopen 10 jaar gewoon goed. 2gram knalsas was de grens, en vlammetje vooraf was toegestaan. Nadat het verplicht werd om alle producten dat als feestvuurwerk door moest gaan te laten keuren en er allerlei obstakels in zicht kwamen, toen was de pret over. Vlammetje ging weg, minder knalsas, het werd allemaal wat zachter. De prijzen bleven echter hetzelfde. De laatste jaren is men binnen die zelfde regelgeving pas echt innovatief aan de slag gegaan en kwamen er weer harder knallers op de markt. Op dat moment was elke nieuwe knaller op dat moment dan ook voor even de hardste knaller. Een chooet banger wat je in totaal dan 14 euro kostte voor 20 stuks. Door het te zien als een "nitraat", ervoer men het ook als duur. Zag het als een vlinder zonder staart en 7,- euro voor 10 stuks viel dan nog wel mee. Lang leve hetgeen tussen de oortjes. Nu vandaag de dag zijn er knallers op de markt die even hard zo niet harder knallen dan de legale knallers vóór het hele keuringsgebeuren. Prijzen of in ieder geval prijs/kwaliteit verhouding zijn, met hier en daar een uitschieter van 1,- euro duurder, nog steeds hetzelfde als toen.

Uiteindelijk hebben we nu vast de grens bereikt van het toelaatbare binnen de regelgeving qua geluidsniveau van de knallers, dus toekomstige knallers die de grens van 1,- euro per stuk gaan passeren valt dan ook niet meer te rechtvaardigen. Maar nu op het moment kan ik niet zeggen dat de hardste knallers van het moment duur zijn. Want met hoogstens een stijging van 10 tot 20 cent per knaller over 9 jaren, zijn ze even duur als die hardste legale vlinders die ik destijds voor hetzelfde bedrag kocht en het nu misschien wel moet afleggen tegen die "Spaanse" zooi.

Edit: Ik was blijkbaar iets te enthousiast aan het typen, het is een hele lap tekst geworden. Ik laat het maar hier bij.

Ben het met het meeste wat je zegt eens. Wat je ook vergeet is het tijdsverschil, want de waarde toen van iets was en wat het nu is. Dat even terzijde.

Het verschil tussen vlinders en nitraten was er eerst wel, maar sinds dat er 2 gram per knaller mag zitten, is het inderdaad het uiterlijk waar je voor betaald. Heeft het een staart, betaal er dan maar bijna 2 x zoveel voor.

Maar omdat het begrip er was dat vlinders harder knallen dan nitraten, is dit erin gehouden terwijl de nitraten tegenwoordig even hard knallen als de vlinder, als het niet harder is.

Waar het mij eigenlijk om gaat, om niet te diep in dit onderwerp door te gaan, is dat je dus omgerekent 20 euro voor 20 knallers betaald. Terwijl de waarde van 20 goede nitraten, om het even bij nitraten te houden, 10 euro kost. Met goede nitraten bedoel ik dus knallers rond het aantal decibel dat de knaller produceerd en de druk. Met of zonder staart kan mij niks schelen.

De winkels proberen hier hun slaatje uit te slaan omdat de knallers 'spaans' zijn, en omdat het 'de hardst toelaatbare knal heeft'. En dan komt er nog eens bij datje voor de vlinder versie van dit allemaal nog even een schepje erboven op betaald.

Die zijn er al, kijk maar naar bijvoorbeeld de ugly joe. Als je het persé wilt kan ik je een lijstje geven met knallers die tegenwoordig een effect hebben in Belgie.

:D :thumbsup:

Zou je die eens willen geven? :)

En btw ik ben het ook met jullie eens dat er teveel spaanse knallers komen die niet echt speciaal anders zijn waarvan je zegt: wow! Supero blijft voor mij aan top en dit blijft een droom:

images

huh hoe heb je dat plaatje gemaakt? Of waar hebje dat vandaan? Ziet er wel goed uit.

En over dat lijstje, ik zal wel een paar voorbeelden noemen.

Green light cracker, ugly joe, nitraten van pyrostar ( met hun fontein lont ). Kan er nog wat opnoemen maar ik ben nu te moe haha. ( 03:09 )

Dat vergeet ik niet. Ik vond toen een muggenscheet ik al loeihard klinken. Laat juist daarom de intense beleving van toen buiten beschouwen. Maar dat is een factor dat voornamelijk relevant is wanneer je een product van vroeger als harder wilt bestempelen dan een product van nu, in plaats van andersom.

De waarde van 20 goede nitraten was toen 10 euro. De waarde van 20 goede vlinders kwam toen tegen de 18 euro aan. Het is uiteindelijk maar waar je het hardste product van nu mee wilt vergelijken. Daarnaast moet je ook vooral de illegale alternatieve die goedkoper zijn en harder knallen, buiten beschouwing laten omtrent de beleving van de prijs/kwaliteit verhouding van het legale aanbod. Die fout maak ik ook snel.

De andere factoren die jij opnoemt, het hele image gebeuren van het product, dat is zeker een feit, maar dat erbij opgeteld, plus de inflatie van 10 jaar, denk ik dat we met het uiteindelijk resultaat van de nieuwe ontwikkelingen, de knallers die men nu aanbiedt, toch nog enigszins tevreden mogen zijn met de huidige prijzen. Zolang de 1,- euro per knaller maar niet word gepasseerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan