Ruim 600 huisdieren vermist na vorige jaarwisseling

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Gillende keukenmeiden, 100.000 klappers, knetterlinten. Jaarlijks raken honderden honden en katten vermist doordat ze schrikken van vuurwerk en op de vlucht slaan. Afgelopen jaarwisseling zijn 617 dieren aangemeld bij het meldpunt voor vermiste huisdieren Amivedi.

Lees ook: Steeds meer huisdieren spoorloos na jaarwisseling

Dat zijn er zelfs meer dan voorgaande jaren. Het knalvuurwerk jaagde 405 katten, 192 honden en 20 andere huisdieren de stuipen op het lijf. „Dat is voor dier en baasje geen leuke start van het nieuwe jaar”, zegt Yolande Schotel van Amivedi.

Het meldpunt start daarom ook dit jaar weer een postercampagne om huisdiereigenaren en omstanders te wijzen op de angst en stress die huisdieren ervaren tijdens de jaarwisseling. „Houd hier rekening mee en steek alleen vuurwerk af op oudejaarsavond.”

Sommige dieren kunnen zo angstig raken dat eigenaren overgaan op het toedienen van kalmerende medicijnen. De Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren waarschuwt echter om hier terughoudend mee te zijn. „Vaak is het dier verdoofd, maar blijft het gehoor hetzelfde”, zegt Joyce Plenter. „Het dier is dan nog steeds angstig, maar kan minder goed reageren.” Beter is om een huisdier tijdig vuurwerktraining te geven met behulp van cd’s of apps met vuurwerkgeluiden.

TIPS
Ook de Dierenbescherming geeft nog wat tips. Zoals het uitstellen van het avondeten van het huisdier tot later op de avond. Als dieren hongerig zijn, hebben ze namelijk minder aandacht voor het vuurwerk. Laat ze daarnaast zelf een plekje in huis zoeken waar ze zich het prettigst voelen. Met gesloten gordijnen en het licht en de televisie aan zullen de prikkels van buiten iets minder opvallen.

Wordt je dier toch angstig? Straf het dan niet, maar troost het ook niet op een overdreven manier. „Het dier krijgt daardoor bevestigd dat er iets mis is en dat zijn angst terecht is”, laat de Dierenbescherming weten. „Gedraag je dus zo normaal mogelijk.”

Bron

Als je deur dicht is vedwijnt je dier niet.
Ze proberen het telkens weer over een andere boeg.

Ondertussen wel dieren eten en van drinken natuurlijk.

Tuurlijk zo proberen via allerlei manieren vuurwerk te ontmoedigen en in een slecht daglicht te zetten, en dat is erg makkelijk

Kijk een vogel ja dat je die kwijt raakt oke! dat je zo dom ben de deur open te zetten en hij weg vliegt tja... je rent er niet effe achteraan. Maar welke dwaas raakt nou ze hond kwijt? Dat kan alleen maar als de baas nalatig is! Die katten raken ze het hele jaar door kwijt maar dat komt niet door vuurwerk ze moeten die dingen gewoon is binnen houden.

ik moet zeggen dat ik 617 ook niet echt geloof dat zijn 25 dieren per uur die we missen. Dan nog hoeveel dieren worden er zoiezo al niet dagelijks als vermist opgegeven ? Dat lees ik ook niet wie zegt mij niet dat er elke dag 600 dieren worden opgegeven.

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met het plaatsen van al deze negatieve berichten?
Blijft het een stuk gezelliger :wink:

Betere tip is om ze vast te laten wennen, zet wat vuurwerk filmpjes op als je dier er last van heeft

Dat werkt ook niet hoor :P Mijn honden zijn er ook bang van en daar merk je geen reet van tot dat het 31 december is en dan is het mis. Vuurwerk filmpjes komen toch regelmatig voorbij :D Daarbij moet er ook meteen een kant tekening gemaakt worden. Hoop honden gehad die bang zijn voor vuurwerk. Eerst jaar zijn ze misschien als de dood die ene dag de jaren erna wordt het alleen maar minder of is het zelfs weg. Geen therapie geen training geen pillen of andere onzin gewoon normaal doen is de beste oplossing.

Dat is het precies. Als je weet dat je dier er niet tegen kan moet je zeker niet naar buiten gaan. En als je een riem gebruikt vij het uitlaten is er niks aan de hand.

Dat is het precies. Als je weet dat je dier er niet tegen kan moet je zeker niet naar buiten gaan. En als je een riem gebruikt vij het uitlaten is er niks aan de hand.

Als ik op de site van Amivedi in de database zoek op vermist tussen 31-12-2015 en 01-01-2016 krijg ik 95 vermiste dieren. De andere 522 zijn dus alweer terug? Mooi. Flinke nalatigheid van de baasjes om de deur open te laten hoor. Bij mij staat de deur naar de woonkamer dicht om de 3 katten niet te laten ontsnappen, en het vuurwerk in de gang. No problem. Snap niet dat je ze laat ontsnappen, zielig is het.

Leuk geprobeerd, dit is echt ter plekke verzonnen. Alles aangrijpen om vuurwerk zwart te maken

Het probleem is dat wij het wel doorzien maar helaas tig procent van de bevolking niet en die gaan er weer over nadenken. Dus dit artikel bereikt echt wel zijn doel :angry:

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met het plaatsen van al deze negatieve berichten?
Blijft het een stuk gezelliger :wink:

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met het plaatsen van negatieve berichten?
Zeker...

Afgelopen jaarwisseling zijn 617 dieren aangemeld bij het meldpunt voor vermiste huisdieren Amivedi.
Afgelopen jaar zijn 150.000 mensen gebeten door huisdieren, daarvan is het grootste gedeelte kinderen en het grootste gedeelte daarvan werd in het gezicht gebeten.

En dan moeten wij onze grote passie zomaar opgeven, die laatste 8 uurtjes die ons nog amper gegund zijn? Omdat mensen blijkbaar zo dom zijn om hun dieren buiten los te laten op een dag dat ze weten dat er geknald word? :frusty:

Precies, gevaren van valse honden die meer schade toebrengen aan mensen hoor je niks over, kinderen die voor het leven verminkt zijn.

Las toevallig ergens een artikel dat fake nieuws een zeer groot en bekend probleem is. Ik heb z'n vermoeden dat dit er ook onder valt.

Back
Bovenaan