• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Ricasa] Trueno Ricasa no° 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er staat ook op de gebruiks aanwijzing:
Op de grond leggen ,aansteken en afstand nemen.

Anders had er wel op gestaan:
In de hand houden, aansteken en wegwerpen.

Dus...ze zijn gewoon veilig als je er normaal mee omgaat!

Ja 3xh, was van de week. Dit vind ik echt heerlijke knallers die niet veel onder doen dan de zwaardere.

Ik hoor dat hier weer 1,85 gram in zou zitten ipv 1,3gram? Met daarbij het gerucht dat het met 3 gram afgevuld zou zijn. Hebben we het hier dan nog wel over de echte? Iemand die er meer van weet?

@Richardus. Wat is jou bron?
Lijkt me sterk dat de nr4 weer 3gram zou bevatten waar de spaanse wetgeving 2 gram toe staat.
En het verschil tussen 1,85 en 2 gram is zo klein..
Lijkt me sterk dat het gewicht is aan gepast.
Maar goed misschien heb jij een betrouwbare bron die het kan bevestigen.

Gaat om nr. 3 hè; die zou op het doosje weer 1,85gram vermelden (zoals vroeger) maar onderhand een daadwerkelijke inhoud van 3 gram hebben. Daarom vraag ik me dan ook af of het dan nog wel om de echte door Ricasa geïmporteerde versie gaat of er een immitatie is, of iemand los van Ricasa is gaan importeren met een beetje sjoemelarij daarbij.

Ik heb het zelf nog niet gezien, tot dan vind ik elke bron altijd onbetrouwbaar :D en daarom vraag ik het weer hier :)

* Een vuurwerkitem is 1.4G als deze:
- <=0,13 gram flashkruit per item of compartiment bevat;
- hoogstens 5% van het totale kruitgewicht uit flashkruit bestaat van een compartiment of groep compartimenten (item).
Voor knallers geldt: t/m 1 gram flashkruit of 10 gram buskruit per compartiment is het 1.4G.

* Een vuurwerkitem is 1.3G als deze:
- >0,13 <=2,00 gram per compartiment aan flashkruit bevat;
- meer dan 2,00 gram flashkruit per compartiment bevat, zolang het percentage flashkruit niet meer dan 25% van het totale kruitgewicht is.

* Een vuurwerkitem is 1.1G als er meer dan 25% van het kruitgewicht uit flashkruit bestaat en/of dit per compartiment meer dan 2,00 gram is;
(denk aan Salutes, Fenix nitraten, Cobra's, Salutepijlen van 40 gram en 25 gram flash etc.)
- Een vuurwerkitem of compartiment meer dan 2,00 gram flashkruit bevat en als enig effect een knal heeft (zonder siereffecten of titanium).

* Met gaasverpakking zijn 1.3G artikelen 1.4G.

* Een "compartiment" kan een knaller, bombette of vuurpijl zijn.

Zo zijn de nieuwe regels voor classificatie, en die gaan met de EU-vuurwerkeisen dan ook in de hele EU gelden.

Maar waarom ze bij de Ricasa No.3 van 1,85 naar 1,3 gram zijn gegaan blijft me een raadsel. In beide gevallen is het onverpakt 1.3G. Mocht het waar zijn dat ze weer 1,85 gram bevatten, dan zijn ze niet in overtreding maar hebben ze gewoon de nieuwe EU classificatie toegepast (deze geldt al langer).
Er geldt ook met de CE-classificatie: maximaal 120dB vanaf de genoemde veiligheidsafstand. Dit is bij categorie 2 minimaal 8 meter of meer en bij categorie 3 minimaal 15 meter of meer (en 25 meter voor omstanders). 25 meter geldt hier als maximum voor beide.
Dit betekent alsnog dat er feitelijk geen decibel limiet aan een knaller zelf kan zitten, zolang er maar op de veiligheidsafstand maximaal 120 dB wordt gemeten.

Laatst bewerkt:
Dit zijn en blijven toch lekkere knallertjes, vind ik.
Alleen de afwerking al, bijna zonde om aan te steken :D

Toen ik deze voor het eerst in mijn hand had, dacht ik dat het een dummy was. :bonk:
Ze wegen echt helemaal niks en kijk dus ook uit met tegenwind, want ze komen net zo hard weer terug.

Goed product en zeker de moeite waard.

Omdat het bijna dezelfde knaller is is het dus logisch dat het gewicht van de huls en lont en dergelijke bij beide bijna gelijk is. Dat de 3grams dus ook echt 3gram kruit bevat is nu dus bewezen. Mijn theorie is nu dus ook dat deze al gemaakt zijn voordat de nieuwe regeling in spanje inging, dit weet ik overigens niet zeker maar het lijkt me vrij logisch.

Over de knal kan ik nog niets zeggen, dat moet ik nog uitgebreid gaan testen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat het bijna dezelfde knaller is is het dus logisch dat het gewicht van de huls en lont en dergelijke bij beide bijna gelijk is. Dat de 3grams dus ook echt 3gram kruit bevat is nu dus bewezen.
Euh, nee en nee. Jij hebt de totale massa gewogen. Kruit, lont, karton, papier, 'eindstop', touwtjes, inkt. Hoeveel daarvan werkelijk kruit is, is gewoon nog onbekend. Daarvoor zul je echt een trueno open moeten maken en het kruit op het weegschaaltje leggen. Ik vind het geen goede aanname om te zeggen dat ze er van buiten hetzelfde uitzien, dus zal het gewicht van de huls hetzelfde zal zijn. Scheur dan op zijn minst de staat eraf, zodat je de dikte van de huls kan zien en inschatten.
Desondanks is het verschil van 2 gram (44% massaverschil) dermate groot, dat ik ook een verschil in kruit verwacht, maar dat heb je nu nog niet bewezen. Zeker niet dat de ene 3 gram kruit bevat. Kan toch net zo goed 4 gram zijn?

Euh, nee en nee. Jij hebt de totale massa gewogen. Kruit, lont, karton, papier, 'eindstop', touwtjes, inkt. Hoeveel daarvan werkelijk kruit is, is gewoon nog onbekend. Daarvoor zul je echt een trueno open moeten maken en het kruit op het weegschaaltje leggen. Ik vind het geen goede aanname om te zeggen dat ze er van buiten hetzelfde uitzien, dus zal het gewicht van de huls hetzelfde zal zijn. Scheur dan op zijn minst de staat eraf, zodat je de dikte van de huls kan zien en inschatten.
Desondanks is het verschil van 2 gram (44% massaverschil) dermate groot, dat ik ook een verschil in kruit verwacht, maar dat heb je nu nog niet bewezen. Zeker niet dat de ene 3 gram kruit bevat. Kan toch net zo goed 4 gram zijn?

Ok meneer, sorry meneer :sad:

Euh...de '3 grams' is een Risaca ipv Ricasa en van Pamda ipv Panda...

Shit zeg, zie ik nu pas! (dam you, dyslexie)
Dan is het toch namaak... Wel erg goede namaak zeg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan