Regeringspartijen zijn VVD en CDA zijn om: verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen

L@rs

VWC lid
Ook de Tweede Kamerfracties van VVD en CDA zijn om: er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen. Wel vinden beide partijen dat er 'stevig moet worden ingezet op handhaving'.

"Voortschrijdend inzicht", noemt VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff het veranderde standpunt van zijn fractie. Volgens de VVD kan de jaarwisseling niet langer op de huidige voet doorgaan. "Als mensen er verantwoordelijk mee omgaan, had het niet zover hoeven komen", zegt Dijkhoff. "Maar te veel mensen misbruiken vuurwerk."

Handhaving

VVD en CDA hameren wel op stevige handhaving. Met alleen een uitbreiding van het vuurwerkverbod verandert er anders 'geen klap', vindt CDA-Kamerlid Chris van Dam.
Van Dam wil dat raddraaiers harder worden aangepakt in de toekomst. "Die pure hufterigheid, de anarchie in de nacht en de ontreddering van heel veel mensen die denken dat alles kan, is het diepere probleem."

Meerderheid

Een meerderheid van regeringspartijen D66 en ChristenUnie en SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA, 50 Plus, DENK en de SGP had al eerder aangegeven voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen te zijn.

Het kabinet heeft gezegd in februari met plannen te komen om het vuurwerkverbod verder uit te breiden. "Deze jaarwisseling is weer niet geworden wat-ie moet zijn en dat vraagt om meer maatregelen", zei minister Grapperhaus van Justitie daar vorige week over.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4985386/cda-vvd-verbod-knalvuurwerk-vuurpijlen

Was te verwachten, maar hopen dat ze dan ook echt gaan handhaven en de raddraaiers aanpakken aankomende jaarwisseling, niet het pappen en nathouden wat we veelal zien.
Anders staan ze volgend jaar januari te roepen dat een deelverbod blijkbaar niet werkbaar is en verbieden ze alsnog de hele reutemeteut.

Joh, wat kan mij die rotjes en die vuurpijlen nou schelen. De laatste keer dat ik dat flutspul kocht, leefden we nog in de vorige eeuw.
Daarbij is het punt natuurlijk dat de Hollanders hebben aangetoond er niet mee om te kunnen gaan. Het is logisch dat de politiek daarop acteert.

Joh, wat kan mij die rotjes en die vuurpijlen nou schelen. De laatste keer dat ik dat flutspul kocht, leefden we nog in de vorige eeuw.
Daarbij is het punt natuurlijk dat de Hollanders hebben aangetoond er niet mee om te kunnen gaan. Het is logisch dat de politiek daarop acteert.
Lekker egoïstisch, triest. Politie en hulpverleners worden bestookt met singleshots en illegale knallers. Niet door nl knal en vuurpijlen.

Lekker egoïstisch, triest. Politie en hulpverleners worden bestookt met singleshots en illegale knallers. Niet door nl knal en vuurpijlen.
Ja maar we weten allemaal dat dit in navolging is van wat er op de markt is. Wij steken geen rotjes af, gooien er niet mee. Als we door dit verbod onze shows mogen blijven schieten en het wordt weer een feest IPV oorlogsgeweld ( in de grote steden) heb ik het er wel voor over. Mijn kinderen steken dan wel met veel plezier knettertroep af en kleine potjes. Dan maar zo, kunnen we iig nog jaren plezier met z'n allen beleven

Ja maar we weten allemaal dat dit in navolging is van wat er op de markt is. Wij steken geen rotjes af, gooien er niet mee. Als we door dit verbod onze shows mogen blijven schieten en het wordt weer een feest IPV oorlogsgeweld ( in de grote steden) heb ik het er wel voor over. Mijn kinderen steken dan wel met veel plezier knettertroep af en kleine potjes. Dan maar zo, kunnen we iig nog jaren plezier met z'n allen beleven
Siervuurwerk zal ook verder ingeperkt en vervolgens verboden worden. Ik verwacht niet dat je er nog jaren plezier van gaat beleven in NL. Liefde voor vuurwerk begint bij klein spul. Volgend jaar staat sowieso de luchtvervuiling en het dierenleed door vuurwerk op het programma. Veel plezier en gegroet, een 'zware' vuurpijlenliefhebber.

CDA en VVD zijn alleen voor een deelverbod als de straffen en handhaving ook omhoog gaan. Iets genuanceerder dus dan de medi het brengt.

CDA en VVD zijn alleen voor een deelverbod als de straffen en handhaving ook omhoog gaan. Iets genuanceerder dus dan de medi het brengt.
Het leuke hieraan is als de straffen straks nog verder omhoog gaan en er komt een verbod dan heb je straks een strafblad als je met oud en nieuw een cake uit belgie afsteekt :bonk:

Het leuke hieraan is als de straffen straks nog verder omhoog gaan en er komt een verbod dan heb je straks een strafblad als je met oud en nieuw een cake uit belgie afsteekt :bonk:
Daarom overgaan tot niet alleen met o&n maar het hele jaar door afsteken. Pakkans is dan minimaal.

Walgelijk, dit. :thumbsdown:

Ze weten dat mensen nu nog meer pijlen en knal uit duitsland of belgie gaan halen dus ook meer controles zullen komen nu vooral bij belgie als ik VW op haal is dat altijd meer dan 25kg zit niet tewachten op een mega boete en om alles in televeren dus ga nog helemaal los dit jaar in duitsland en belgie dan blijf ik bij het nederland vuurwerk risico ga ik niet lopen geen zin meer in.

Een verbod op legaal knalvuurwerk en vuurpijlen... ze snappen toch wel dat dit niets oplost? Of denken ze echt dat het nederlandse knalvuurwerk zo 'zwaar' is...?! De knallers maakt mij niet zoveel uit maar het gaat meer om het idee. Met het legale knalvuurwerk kan je niets opblazen, is niet gevaarlijk en veroorzaak je echt geen overlast mee, dat weet iedereen wel zou je zeggen. Dat we geen pijlen meer kunnen kopen vind ik wel jammer... ook hier wordt weer niet verder gekeken dan hun neus lang is. Want je gaat mij niet vertellen dat politie, brandweer of ambulance personeel wordt bestookt met sierpijlen... zullen wel single shots zijn... maar waar vallen deze onder, knalvuurwerk of siervuurwerk?

Dit zullen ze wel met 'vuurpijlen' bedoelen... hier schieten ze duidelijk single shots op de politie, brandweer of ambulance. Wel triest om te zien dat dit gebeurd...

Ja maar aan de andere kant... als men ECHT wil doorpakken, dan moeten ook de straffen omhoog. Pakkans omhoog. Afschrikken. Dat zeggen de VVD en CDA er gelukkig wel bij nu, gedeeltelijk verbod slaagt alleen als er nog meer maatregelen genomen worden m.b.t. betere handhaving en aanpak van het illegale.

Back
Bovenaan