Regelgeving wat betreft transport consumenten vuurwerk

Je mag vuurwerk niet in bezit hebben ( fop en scherts uitgesloten ) tenzij je het in een afgeloten ruimte bewaard. ( en dan ook nog in je huis of op eigen grond )
De politie heeft wel ten aller tijden recht je auto ( bij een aanhouding ) te onderzoeken bij een controle ( afgezien van het feit dat je vuurwerk 1.4 of hoger niet mag vervoeren ).
Wordt er vuurwerk aangetroffen ben je gewoon de ***.

Onjuist, bij een controle is geen sprake van aanhouding maar van staande houding. Je controleert immers iemand en daarbij is het de vraag of hij een strafbaar feit heeft begaan. Bij controle ben je in beginsel verplicht mee te werken.

Bij aanhouding ben je verdachte van een strafbaar feit (of is er sprake van een redelijk vermoeden van strafbare feiten in georganiseerd verband gepleegd of aanwijzingen van terrorisme) krijgt de politie andere, zwaardere, bevoegdheden dan bij staande houding. Ook heb jij dan als verdachte het recht te zwijgen en niet mee te werken; bij een controle moet je in beginsel meewerken! Bij staande houding mag de politie niet per definitie je auto doorzoeken. Zit dus wel essentieel verschil tussen.

Als je het van je auto naar de ander of vanuit je huis naar je auto verplaatst kom je door openbare ruimte heen! Oftewel daar heb je je antwoord dat het niet mag!

Als je het van je auto naar de ander of vanuit je huis naar je auto verplaatst kom je door openbare ruimte heen! Oftewel daar heb je je antwoord dat het niet mag!

Niet altijd, als jij je auto in je eigen garage hebt staan niet. Zo zijn er nog wel meer situaties denkbaar waarbij dat niet zo is.

Ik heb dit forum doorgelezen en net als de regelgeving is me het eigenlijk nog niet helemaal duidelijk.
De discussie begint eigenlijk al wat is een openbare ruimte,volgens Wikipedia,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbare_ruimte
Als je dat als uitgangspunt neemt dan hoef je het vuurwerk niet in een afgesloten kast te bewaren en is een auto ook geen openbare ruimte.
Dus, volgens mij, zou je dan ook gedurende het jaar vuurwerk, mits >25kg gewoon mogen vervoeren.
Wat jammer is van de regel/ wetgeving, deze is niet duidelijk genoeg wat je als particulier nu wel of niet mag.

Volgens de wet mogen we,als particulier, de laatste 3 dagen van het jaar vuurwerk kopen.
Maar volgens de zelfde wet mogen we dat ook eerder, mits je je aan de regels houdt.
Bron,http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/Hoofdstuk1/3/Artikel132/geldigheidsdatum_28-11-2015
Het gaat om lid 1 en 2.

Het ADR ( en WVGS/VLG )verbiedt het vervoer over de weg van vuurwerk of laat dit slechts toe onder bepaalde voorwaarden.

Vuurwerk in UN-verpakking.
Vervoersdocument
Brandblusser
Opleiding
Etc.

Consumentenvuurwerk (met uitzondering van 'kindervuurwerk') is alleen maar toegestaan om voorhanden te hebben tijdens de verkoopdagen en afsteektijden.

Aangezien we dit jaar een vuurwerkverbod hebben, hebben we dus ook geen verkoopperiode en mogen we dus ook geen legaal vuurwerk uit Duitsland halen?

Vervoeren van een locatie naar een andere met de auto, valt niet onder het voorhanden hebben. Als ik verhuis en ik heb nog vuurwerk, mag ik dat ook vervoeren naar mijn nieuwe adres, mits ik niet meer dan 25KG bruto vuurwerk bij me heb. Zolang het vuurweek voldoet aan de voorwaarden van het RACT, mag je het vanuit bijvoorbeeld België of Duitsland gewoon NL invoeren, gezien dat onder het vrije verkeer van goederen valt. Voorhanden hebben gaat vooral om het op straat lopen met bijvoorbeeld een tas vuurwerk, buiten de verkoopdagen, met mogelijk de intentie om het ter plekke af te kunnen steken.

Vervoeren van een locatie naar een andere met de auto, valt niet onder het voorhanden hebben. Als ik verhuis en ik heb nog vuurwerk, mag ik dat ook vervoeren naar mijn nieuwe adres, mits ik niet meer dan 25KG bruto vuurwerk bij me heb. Zolang het vuurweek voldoet aan de voorwaarden van het RACT, mag je het vanuit bijvoorbeeld België of Duitsland gewoon NL invoeren, gezien dat onder het vrije verkeer van goederen valt. Voorhanden hebben gaat vooral om het op straat lopen met bijvoorbeeld een tas vuurwerk, buiten de verkoopdagen, met mogelijk de intentie om het ter plekke af te kunnen steken.

Ik word een beetje moe van al die spookverhalen, ook vwb het afsteken.

Een boete thats it.

Laatst bewerkt:
Ik word eem beetje moe van al die spookverhalen, ook vwb het afsteken.

Een boete thats it.

Sorry hoor, maar in de 2 weken dat je hier op het forum zit ben jij één van degenen die de hele tijd allerlei spookverhalen de wereld in stuurt. Namens veel leden biedt ik je nu de kans om even wat te matigen....

Ik word eem beetje moe van al die spookverhalen, ook vwb het afsteken.

Een boete thats it.
Ja het woordje strafblad is vertekenend, het is opgedeeld in een delict of een overtreding, overtreding wordt alleen genoteerd als het €100 of meer is.... een delict is een notitie met gevolgen

Succes, als je wordt aangehouden. Je bent je vuurwerk kwijt en krijgt een boete. Mocht het anders zijn, dan ben ik erg benieuwd naar het wetsartikel waarin staat dat vuurwerk buiten de toegestane tijden vervoert mag worden :wink:

Back
Bovenaan