Ja ik weet wel waar ik over praat. Maar ik weet niet of jij wel eens journaals volgt of actualiteiten programma's ziet zoals een vandaag, zembla etc.. Waarschijnlijk niet want wat hier verkondigt wordt staat vaak ver de werkelijkheid. Met een lawinepijl liggen zeker de ruiten uit een auto maar wordt de wagen opgeblazen zoals vermeld in de media. Een lawinepijl wordt vaak vergeleken met een handgranaat. Nou ik kan je vertellen ik heb in het leger vaak met handgranaten gewerkt maar dan spreek je over een iets andere kracht. Wat ze wel laten zien is een grote shell opblazen in een auto want dat maakt indruk. Shells worden mortieren genoemd etc.
Een tip volg dit jaar maar eens alle uitzendigingen mbt tot vuurwerk of zoek ze op op youtube dan zie waarover ik het heb.
Om even het anders te verwoorden.
Je kan een handgranaat niet vergelijken met een lawinepijl of een shell.
Ten eerste werkt een handgranaat met scherfwerking en bevat een handgranaat kogeltjes die alles moeten vernietigen, als een handgranaat af gaat.
Een lawinepijl is gewoon een uit de kluiten gewassen vuurpijl.
En wordt helaas door tuig gebruikt om straatmeubelair te mollen.
--
Het overdrijven van de kracht van buitenlands vuurwerk in de pers, door politie en justie, is iets wat me erg irriteert.
Leg desnoods in spotjes uit, hoe je met buitenlands vuurwerk om moet gaan.
Justitie moet mensen niet bang maken, want dan wordt het juist meer verkocht, dan als je goede voorlichting er over geeft.
En voor de genen die Straatmeubilair gaan mollen.
Tijdens een heterdaadje, hoppa een prent van 2000 euro.
Dat zag ik in Canada ook, dump je vuilnis, dan kan je een bekeuring krijgen van 2000 dollar.
Dat werkt stukken beter dan, een taakstraf van 30 uur.
Feitelijk voert Nederland precies hetzelfde beleid met buitenlands/Nederlands vuurwerk, als Amerika met hun drugsbeleid doet.