Rapportage Vliegende brigade Vuurwerk 2008

Interessante passage uit dit stuk mbt de veiligheid van consumentenvuurwerk:

... Met name het zogenoemde ‘single shot’ vuurwerk, dat een relatief
kleine basis (bodemplaat) heeft, blijkt bij testen veelvuldig om te
vallen waardoor het vuurwerk ongecontroleerd horizontaal wordt
afgeschoten
en daarmee een grote gevaarszetting heeft. ...

Begrijp ik het nu goed dat bij het testen de tube alvorens deze gaat schieten al omvalt? Dit roept bij mij toch vragen op over de omstandigheden waarin wordt getest. Op een helling? Op oneven vlakken? Misschien met windkracht 9? Van alle singeshots die ik zelf ooit heb afgestoken (moeten er ruim 200 zijn) is er nog nooit een omgevallen voor deze ging schieten. Wel erna, maar dat is niet erg.

Verder vind ik het een keurig rapport waarin VROM duidelijk verantwoording aflegt voor haar werkzaamheden. Het geeft een goed beeld van de situatie en maakt het mogelijk knelpunten aan te wijzen.

Bedankt voor het attenderen hierop, Fred.

Nick

Hmm begrijp ik nou goed dat er dit jaar of volgend jaar geen dure gaasverpakkingen meer in de dozen hoeven? Dan wordt het vuurwerk ook goedkoper of niet?:rolleyes:

En wat bedoelt de Brigade met paragraaf 4.1? De Pyrotechnische richtlijn? Hoort dat ook bij de CE-keurmerk?:frusty:

Greetzz

Ik vindt het vreemd dat in het rapport wordt gesproken over een goede samenwerking waardoor het kennisniveau omhoog is gegaan. Dan vindt ik het nog altijd lachen als we weer de bekende docu's of journaals-items krijgen waarbij we illegaal vuurwerk te zien krijgen. Vorig jaar nog gezien dat ze een 100k een classificatie geven van 1.1, of dat je met een lawinepijl een auto kan opblazen etc.. Dan denk ik bij mijzelf er is nog veel werk aan de winkel om het kennisniveau omhoog te halen inplaats van zich op de borst te kloppen.

of dat je met een lawinepijl een auto kan opblazen etc.. Dan denk ik bij mijzelf er is nog veel werk aan de winkel om het kennisniveau omhoog te halen inplaats van zich op de borst te kloppen.

Ooit wel eens een echte lawinepijl gezien of meegemaakt? En of je daarmee flinke schade kunt aanrichten!

Hmm begrijp ik nou goed dat er dit jaar of volgend jaar geen dure gaasverpakkingen meer in de dozen hoeven? Dan wordt het vuurwerk ook goedkoper of niet?:rolleyes:
...

Wat ik eruit opmaak zorgen steeds meer importeurs ervoor dat ze (net) binnen de gestelde begrenzingen blijven van de productspecificaties, zodat een gaasverpakking niet nodig is. Daarnaast blijkt bij controle dat de specificaties vervolgens toch niet stroken met het eerder vermelde. Simpel gezegd proberen importeurs de dure verpakkingen te vermijden door de producten iets aan te passen.

Die gaasverpakkingen, daar zitten we voorlopig nog wel even aan vast ben ik bang.

Cameo

Interessante passage uit dit stuk mbt de veiligheid van consumentenvuurwerk:

Begrijp ik het nu goed dat bij het testen de tube alvorens deze gaat schieten al omvalt? Dit roept bij mij toch vragen op over de omstandigheden waarin wordt getest. Op een helling? Op oneven vlakken? Misschien met windkracht 9? Van alle singeshots die ik zelf ooit heb afgestoken (moeten er ruim 200 zijn) is er nog nooit een omgevallen voor deze ging schieten. Wel erna, maar dat is niet erg.

Verder vind ik het een keurig rapport waarin VROM duidelijk verantwoording aflegt voor haar werkzaamheden. Het geeft een goed beeld van de situatie en maakt het mogelijk knelpunten aan te wijzen.

Bedankt voor het attenderen hierop, Fred.

Nick

Volgens mij word het getest op een hoek van 10 graden, dus dan heb je wel de kan dat hij omvalt.(ik weet dit niet 100% zeker!)

Ooit wel eens een echte lawinepijl gezien of meegemaakt? En of je daarmee flinke schade kunt aanrichten!

Ja ik weet wel waar ik over praat. Maar ik weet niet of jij wel eens journaals volgt of actualiteiten programma's ziet zoals een vandaag, zembla etc.. Waarschijnlijk niet want wat hier verkondigt wordt staat vaak ver de werkelijkheid. Met een lawinepijl liggen zeker de ruiten uit een auto maar wordt de wagen opgeblazen zoals vermeld in de media. Een lawinepijl wordt vaak vergeleken met een handgranaat. Nou ik kan je vertellen ik heb in het leger vaak met handgranaten gewerkt maar dan spreek je over een iets andere kracht. Wat ze wel laten zien is een grote shell opblazen in een auto want dat maakt indruk. Shells worden mortieren genoemd etc.
Een tip volg dit jaar maar eens alle uitzendigingen mbt tot vuurwerk of zoek ze op op youtube dan zie waarover ik het heb. :wink:

Wat de gaasverpakking betreft, heb ik inderdaad gehoord dat verschillende importeurs dit jaar zonder gaasverpakking gaan leveren.

Onze vraag toen, of dit niet ten koste van de kwaliteit van het produkt gaat, werd negatief beantwoord. Ik ben benieuwd!!

In de regel gaat dit natuurlijk altijd ten koste van de kwaliteit, afhankelijk van het soort product. Ik ben vorig jaar betrokken geweest bij een productselectie van een niet nader te noemen importeur, waarbij de oorspronkelijke artikelen het fantastisch deden. Toen kwam de rekenkamer erbij en werd gekeken of nog bespaard kon worden op de logistiek, op zich een goede zakelijke insteek. Het lukte om ze "met enkele aanpassingen" in een voordeliger gaasvrije verpakking te krijgen. De producten die ik echter daarna op een besloten demo zag, waren toch echt anders dan de versie waar het verhaal mee begon. Niet slecht, maar wel duidelijk minder intens/heftig.

Als je daarentegen nooit te zien krijgt hoe het origineel er uit zag (en dat geldt natuurlijk voor 99,99% van het kopende publiek), dan kan ik mij voorstellen dat men tevreden is met het resultaat.

Natuurlijk wil ik niet generaliseren. Het kan best zijn dat de aanpassingen met respect voor het artikel of het effect worden uitgevoerd. We zullen dit per importeur/merk moeten gaan zien.

Cameo

Ik ben daarnaast ook benieuwd of de artikelen die uiteindelijk zonder gaasverpakking komen, ook goedkoper worden... Want de gaasverpakking op zich kan al aardig oplopen qua kosten, waardoro de pot uiteindelijk toch goedkoper kan / moet worden, want kan oplopen tot enkele Euris per pot.

Ik vraag me eigen zo ie zo af waarom Nederland het enigste land ter wereld is die deze idiote ( en soms nogal gevaarlijke scherpe) gaas verpakkingen heeft. Daarnaast slaat het de plank ook geheel mis.. want de eindgebruiker, de consument dus.. die krijgt niks geen bescherming qua gaas verpakking ofzo mee naar huis..

Daarnaast slaat het de plank ook geheel mis.. want de eindgebruiker, de consument dus.. die krijgt niks geen bescherming qua gaas verpakking ofzo mee naar huis..

Ik zie wel een markt voor de fabrikanten van vogelkooien, kooien voor ratten, muizen, enz.

--

Het kooien verhaal is een typich voorbeeld van iemand die deze maatregel achter zijn/haar bureau heeft zitten bedenken.
In de praktijk is het zeer moeilijk uitvoerbaar.
En het is in feite schijnveiligheid.

Laatst bewerkt:
Ja ik weet wel waar ik over praat. Maar ik weet niet of jij wel eens journaals volgt of actualiteiten programma's ziet zoals een vandaag, zembla etc.. Waarschijnlijk niet want wat hier verkondigt wordt staat vaak ver de werkelijkheid. Met een lawinepijl liggen zeker de ruiten uit een auto maar wordt de wagen opgeblazen zoals vermeld in de media. Een lawinepijl wordt vaak vergeleken met een handgranaat. Nou ik kan je vertellen ik heb in het leger vaak met handgranaten gewerkt maar dan spreek je over een iets andere kracht. Wat ze wel laten zien is een grote shell opblazen in een auto want dat maakt indruk. Shells worden mortieren genoemd etc.
Een tip volg dit jaar maar eens alle uitzendigingen mbt tot vuurwerk of zoek ze op op youtube dan zie waarover ik het heb. :wink:

Om even het anders te verwoorden.
Je kan een handgranaat niet vergelijken met een lawinepijl of een shell.

Ten eerste werkt een handgranaat met scherfwerking en bevat een handgranaat kogeltjes die alles moeten vernietigen, als een handgranaat af gaat.

Een lawinepijl is gewoon een uit de kluiten gewassen vuurpijl.
En wordt helaas door tuig gebruikt om straatmeubelair te mollen.:angry:

--

Het overdrijven van de kracht van buitenlands vuurwerk in de pers, door politie en justie, is iets wat me erg irriteert.

Leg desnoods in spotjes uit, hoe je met buitenlands vuurwerk om moet gaan.
Justitie moet mensen niet bang maken, want dan wordt het juist meer verkocht, dan als je goede voorlichting er over geeft.

En voor de genen die Straatmeubilair gaan mollen.
Tijdens een heterdaadje, hoppa een prent van 2000 euro.
Dat zag ik in Canada ook, dump je vuilnis, dan kan je een bekeuring krijgen van 2000 dollar.
Dat werkt stukken beter dan, een taakstraf van 30 uur.

Feitelijk voert Nederland precies hetzelfde beleid met buitenlands/Nederlands vuurwerk, als Amerika met hun drugsbeleid doet.

Laatst bewerkt:
Ik zie wel een markt voor de fabrikanten van vogelkooien, kooien voor ratten, muizen, enz.

--

Het kooien verhaal is een typich voorbeeld van iemand die deze maatregel achter zijn/haar bureau heeft zitten bedenken.
In de praktijk is het zeer moeilijk uitvoerbaar.
En het is in feite schijnveiligheid.

ja we hebben pietje de kanarie moeten laten vliegen, hoezo? ja we moesten een kooi meenemen om ons vuurwerk in te steken als we het gingen ophalen :p

Beste mannen (cigarman en redbaron) ik ben het ook helemaal eens met jullie. Het punt wat ik alleen wilde aandragen was dat, en dat is mijn persoonlijke mening, het kennisniveau niet hoog is van de opsporende instanties. Dit aangewakkerd door een op sensatiebeluste media.

Back
Bovenaan