RACT/Vuurwerkbesluit

Richardus

VWC lid
Gek genoeg in deze subsectie geen topic met de officiele NL wetgeving op het gebied van vuurwerk. Bij deze:

Vuurwerkbesluit, de algemene wetgeving: https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2020-12-15

Voor consumentenvuurwerk, het RACT: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2020-12-01

Richtlijn voor strafvordering: https://wetten.overheid.nl/BWBR0044148/2020-10-01

Goed/interessant om door te neuzen.

Vraag; ik kan in geen van beiden (zo gauw) de indelingen van de f3 en f4 classificaties vinden. Iemand die daarheen kan linken? Dank.

Hierbij: https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2020-12-15#Hoofdstuk1a_Paragraaf1_Artikel1A.1.3

Weet niet of je dit bedoeld? Verdere indeling van F3 en F4 is mij zo snel niet bekend.
Verder dan dat kom ik dus ook niet, terwijl ik me toch echt een staatje kan herinneren zoals voor F1/F2 e.d. in het RACT waarin de NEMs van F3 in ieder geval ook opgenomen was (F4 is (nu) geclassificeerd als 'wat niet in de rest valt'). Nou zie ik door de referenties in al die wetteksten ook misschien iets over het hoofd... :D

Valt dat in EU wetgeving nog terug te vinden, die classificering f3/f4? Ik kon het niet vinden...best een oerwoud, die ambtenarentaal- en opzet.

DIRECTIVE 2007/23/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
(a)

For category 1 fireworks, the following conditions must be met:

the safety distance must be at least 1 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance,
category 1 must not comprise bangers, banger batteries, flash bangers and flash banger batteries, throwdowns in category 1 must not contain more than 2,5 mg silver fulminate.

For category 2 fireworks, the following conditions must be met:
the safety distance must be at least 8 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance.

For category 3 fireworks, the following conditions must be met:
the safety distance must be at least 15 m. However, where appropriate the safety distance may be less, the maximum noise level must not exceed 120 dB (A, imp), or an equivalent noise level as measured by another appropriate method, at the safety distance.

Meer valt er niet vinden, volgens mij kunnen lidstaten dit zelf regelen verder.

De eisen aan F1 t/m F3 zijn te vinden in Europese norm EN 15947-5 en die aan F4 in EN 16261-2, waarnaar de Pyrorichtlijn (2013/29/EU) verwijst. Die eerste is voor F1 en F2 in aangepaste vorm gereproduceerd in de Ract, maar de normen zijn auteursrechtelijk beschermd en over het algemeen helaas niet gratis verkrijgbaar.

Laatst bewerkt:
Valt een astronaut nu in f4 hoorde ik? Dat kan toch helemaal niet?
Te weinig kruit.
Niet explosief genoeg.

Te weinig kruit.
Niet explosief genoeg.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit soort knalvuurwerk artikelen nu beoordeeld worden volgens de wet.Ik zie verzamlers sloffen vol in de vitrines hebben. Wordt dit nu net zo zwaar bestraft als 200 nitraten van 3 gram en CE keurmerk?

Geldt het zelfde voor single shots, vuurpijlen ect.

Te weinig kruit.
Niet explosief genoeg.
Een artikel heeft één categorie, en dat is degene waaronder hij is laten 'keuren' door een notified body in opdracht van degene die hem op de markt wil zetten.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit soort knalvuurwerk artikelen nu beoordeeld worden volgens de wet.Ik zie verzamlers sloffen vol in de vitrines hebben. Wordt dit nu net zo zwaar bestraft als 200 nitraten van 3 gram en CE keurmerk?

Geldt het zelfde voor single shots, vuurpijlen ect.
De richtlijn voor strafvordering die in post #1 al genoemd wordt, heeft twee aparte lijsten (met sublijsten) voor illegaal vuurwerk: eentje, Lijst II, voor 'professioneel' vuurwerk ingedeeld in categorie F2 of F3, T1 of T2 en handfakkels (m.a.w., F2- en F3-artikelen niet aangewezen als consumentenvuurwerk door de Ract en theatervuurwerk of handfakkels), waaronder dus vanaf 2020 rotjes, pijlen en singleshots vallen, maar ook bijvoorbeeld ook knetterpellets uit categorie F2, Belgische flashknallers uit categorie F2 of matten uit categorie F2 of F3. Daarnaast is er Lijst III, voor F4-vuurwerk, vuurwerk zonder CE en P1/P2 in zoverre dat als vuurwerk beschouwd wordt.

In theorie zijn rotjes en veel nitraten dus inderdaad 'even strafbaar', daar het allebei bangers uit categorie F2 zijn en dus onder Lijst A van Lijst 2 vallen. Echter is de richtlijn niet bindend en lijkt het me niet dat het OM voor een vondst van een paar sloffen Astronauten dezelfde straf eist als voor de vondst van een paar honderd nitraten uit cat. F2. Het kan in theorie natuurlijk, maar als het zover komt dat een rechter ernaar kijkt en ziet dat het om vorig jaar legaal aangekocht Nederlands vuurwerk gaat, zou het mij verbazen als de straf niet lager uitvalt dan als het om illegaal aangekochte Poolse nitraten gaat. Maar zeker ben ik natuurlijk niet.

Laatst bewerkt:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2021-12-18

Per 18 dec weer eens aangepast.
Maar waar de veranderingen zitten? Nog geen idee. Zal wel tijdelijke aanpassing zijn mbt covid.

Voor de liefhebbers zonder papieren zit de belangrijkste wijziging in Artikel 2.3.6: Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen.
Kan zo snel niet vinden of dit besluit op 2 januari 2022 weer automatisch wordt teruggedraaid.

Voor de liefhebbers zonder papieren zit de belangrijkste wijziging in Artikel 2.3.6: Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen.
Kan zo snel niet vinden of dit besluit op 2 januari 2022 weer automatisch wordt teruggedraaid.

stond toen ook niet in het ract bij het verbod van vorig jaar echter wel in het wetsvoorstel wat is aangenomen.

geen idee waar ik dit anders kon vragen maar iemand die mij toevallig het verschil kan uitleggen tussen:

Artikel 1.2.2​

• 1 Het is verboden professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, indien bestemd voor particulier gebruik, binnen het grondgebied van Nederland te brengen, op te slaan, te vervaardigen, voorhanden te hebben of aan een ander ter beschikking te stellen.

en:

Artikel 1.2.4​

• 1 Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in

lijkt nu alsof ze me voor 2x hetzelfde proberen te naaien alleen onder een andere naam....

Het verschil zit hem in de nuance "indien bestemd voor particulier gebruik".

Artikel 1.2.2: producten die technisch wel voor consumenten geschikt zijn. (Daar zit/zat in België de maas in de wet... ;))
Ook is de omschrijving breder: opslag, vervoer, etc.

Artikel 1.2.4: professionele markt. Alleen het voorhanden hebben.

geen idee waar ik dit anders kon vragen maar iemand die mij toevallig het verschil kan uitleggen tussen:

Artikel 1.2.2​

• 1 Het is verboden professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik, indien bestemd voor particulier gebruik, binnen het grondgebied van Nederland te brengen, op te slaan, te vervaardigen, voorhanden te hebben of aan een ander ter beschikking te stellen.

en:

Artikel 1.2.4​

• 1 Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in

lijkt nu alsof ze me voor 2x hetzelfde proberen te naaien alleen onder een andere naam....
Wie probeert jou te naaien?

Het is inderdaad de nuance van het verhaal

Back
Bovenaan