Prima dat het mooiste NL vuurwerk niet exclusief blijft

MGMT

VWC lid
Ik ben zeer benieuwd of jullie het met deze stelling eens zijn;

Prima dat het mooiste NL vuurwerk niet exclusief blijft maar wijd verspreid te koop aangeboden wordt.

Ik zal hem even verduidelijken. Verplaats je even naar 10 jaar geleden. Wat werd er toen voornamelijk verkocht? Broekhoff, BKV de Kruiterij en Lesli waren de volgens mij de grote marktleiders. Het aanbod bestond voornamelijk uit vuurwerk van deze importeurs. Dit was wat het gros van de mensen kochten. Ik begon destijds met Wolff, wat in mijn omgeving onbekend was maar wel met sommige producten boven het standaard spul uit stak. Daar ben ik via VWC mee in aanraking gekomen. Zo heb ik ook mijn weg gevonden naar Valk in Nijverdal met Vuurwerk Per Doos vanaf het eerste jaar.

Later had ik dat met Evolution. Terwijl de rest in mijn omgeving nog met standaard assortimenten van Ferro of Pro-Line bezig was kwam ik met showboxen die toen nog niet overal verkocht werden. Ik reed er echt speciaal voor naar Valk. 1 Keer aansteken en gaan. Echt een klasse apart toen, men vroeg waar ik het toch vandaan haalde.

Nu worden er overal compounds en doorlontbakken aangeboden. Natuurlijk is het mooi dat het vuurwerk van hogere kwaliteit wordt en dat het steeds mooier is, maar als je 0:00 om je heen kijkt wordt het als "freak" steeds lastiger hier bovenuit te komen.

Uiteindelijk gaat het om mooi vuurwerk en is het genieten om te zien, maar laten we eerlijk zijn; het blijft leuk om nét even een mooiere cake dan de buurman aan te steken? :devil:

Ik denk dat wij ons als ''freaks'' zijnde altijd zullen blijven onderscheiden. Jan met de pet bekijkt wat china filmpjes in de winkel of laat zijn keuze afhangen van de mooie plaatjes in de folder. Wij zoeken alles tot op de bodem uit, kopen veel voor weinig, maken mooie projectjes, veel in een keer.

En dan heeft de buurman 1 compound, wij komen met 10 stuks aan minimaal.

Je hebt exclusief en de illusie van exclusief, sommige importeurs mikken vooral op dat tweede.

Echt exclusief vuurwerk hou ik wel echt van, is in mijn ogen vaak een beetje een niche product wat de "gewone" consument niet zo snel zou kopen maar waar ik als freak wel echt van kan genieten, Denk aan een All at once waaiers, Falling leaves of een cake die fontein en bombette's combineert , Een cake met tails of een Cake met alleen maar mines etc. vaak zijn deze automatisch al niet breed beschikbaar.

Helaas zie je steeds minder van dit soort niche producten.

Ik steek sowieso af wat ikzelf mooi vind en daarnaast wil ik de omstanders ook een plezier doen. Het is inderdaad zo dat er tegenwoordig weinig slecht vuurwerk tussen zit, ik kijk met veel plezier om me heen tijdens de jaarwisseling en waardeer vooral als anderen ook wat moois hebben. Ik kan gerust een box neerzetten om vervolgens eerst de box van verderop in de straat af te kijken voordat ik zelf die box aansteek.

Dus eens, dikke prima dat het zo goed verspreid is in Nederland, ik vermaak mij perfect zo. En wat betreft de buren, die vragen altijd wat het is en halen jaar op jaar ook beter vuurwerk daardoor, helemaal top, met elkaar een feestje ervan maken. :)

Aanpassing

Aanpassing

Ik ben zeer benieuwd of jullie het met deze stelling eens zijn;

Prima dat het mooiste NL vuurwerk niet exclusief blijft maar wijd verspreid te koop aangeboden wordt.

Ik zal hem even verduidelijken. Verplaats je even naar 10 jaar geleden. Wat werd er toen voornamelijk verkocht? Broekhoff, BKV de Kruiterij en Lesli waren de volgens mij de grote marktleiders. Het aanbod bestond voornamelijk uit vuurwerk van deze importeurs. Dit was wat het gros van de mensen kochten. Ik begon destijds met Wolff, wat in mijn omgeving onbekend was maar wel met sommige producten boven het standaard spul uit stak. Daar ben ik via VWC mee in aanraking gekomen. Zo heb ik ook mijn weg gevonden naar Valk in Nijverdal met Vuurwerk Per Doos vanaf het eerste jaar.

Later had ik dat met Evolution. Terwijl de rest in mijn omgeving nog met standaard assortimenten van Ferro of Pro-Line bezig was kwam ik met showboxen die toen nog niet overal verkocht werden. Ik reed er echt speciaal voor naar Valk. 1 Keer aansteken en gaan. Echt een klasse apart toen, men vroeg waar ik het toch vandaan haalde.

Nu worden er overal compounds en doorlontbakken aangeboden. Natuurlijk is het mooi dat het vuurwerk van hogere kwaliteit wordt en dat het steeds mooier is, maar als je 0:00 om je heen kijkt wordt het als "freak" steeds lastiger hier bovenuit te komen.

Uiteindelijk gaat het om mooi vuurwerk en is het genieten om te zien, maar laten we eerlijk zijn; het blijft leuk om nét even een mooiere cake dan de buurman aan te steken? :devil:

Leuk om te lezen. Ik vind het inderdaad ook prima. Hoe meer mensen ervan kunnen genieten, hoe beter. Toch? Mijn eerste echte cakes waren de Magic moments ( vuurwerktotaal ), Shining stars ( herlat of Thor) en de Magicians ( Katan). Mijn eerste vuurpijlen waren de All stars van Lesli. Misschien dat ik nog wat vergeten ben. Daar voor altijd alleen veel knalvuurwerk, singleshots en babypijltjes. 4/5 jaar geleden ben ik pas begonnen met cakeboxen / doorlontboxen en compounds. Al heb ik het idee dat dat meer van de laatste jaren is. Ik kom uit '96.

Ik steek sowieso af wat ikzelf mooi vind en daarnaast wil ik de omstanders ook een plezier doen. Het is inderdaad zo dat er tegenwoordig weinig slecht vuurwerk tussen zit, ik kijk met veel plezier om me heen tijdens de jaarwisseling en waardeer vooral als anderen ook wat moois hebben. Ik kan gerust een box neerzetten om vervolgens eerst de box van verderop in de straat af te kijken voordat ik zelf die box aansteek.

Dus eens, dikke prima dat het zo goed verspreid is in Nederland, ik vermaak mij perfect zo. En wat betreft de buren, die vragen altijd wat het is en halen jaar op jaar ook beter vuurwerk daardoor, helemaal top, met elkaar een feestje ervan maken. :)

Tuurlijk Mike, helemaal mee eens.

Maar wij zoeken het hele jaar, maken onze lijstjes al in Augustus klaar, en "jan met de pet" zoals eerder genoemd loopt even een vuurwerkwinkel binnen en bestelt die ene box waar jij de hele avond al naar uitkijkt ook. En die steekt hem in de vooravond af. Dan ben je het toch wel met me eens dat het hele "wow" effect er om 0:00 af is?

Je moet er als freak wel meer moeite voor doen om 'exclusief' te zijn. Dat zit 'm in projecten, in het 'in meervoud schieten', unieke artikelen en het kwaliteitsniveau van vuurwerk in Nederland vandaag de dag. Ik ben in de loop der jaren echter behoorlijk kieskeurig geworden. Het gaat me niet zozeer over de hoeveelheid vuurwerk ieder jaar, maar ik ben altijd wel op zoek naar artikel die zich onderscheiden van anderen. Voorbeeld van deze week: de Bloody Blue, een 'Duet Crosette' cake.

Onderscheid is wel dat ik altijd exclusief wil zijn voor mezelf (omdat ik dat leuk vind), wat de buurman of die vriendengroep op de hoek doet, dat interesseert me vrij weinig. Leuk om naar te kijken zelfs.

Kortom: ik ben het wel eens met de stelling.

Ja, ben het met de stelling eens. Ik vind het helemaal niet erg dat de buurman goed vuurwerk heeft. Vind het juist ook wel chill, dat ik niet per se een topper hoeft te kopen om hem daadwerkelijk in de straat te zien. Paar jaar geleden was dat bijvoorbeeld met de jackhammer.

Natuurlijk vind ik het ook leuk om net iets beter vuurwerk te hebben als de buren, ook al staat dat niet bij mij op de eerste plek.

Toch heb ik, en waarschijnlijk iedereen op VWC, genoeg manieren, inspiratie en voldoende creativiteit om onderscheidend/exclusief te zijn en te blijven. Meervoud schieten, betere afstemming van de collecties, uniekere producten, het denken in projecten/shows/finale, het budget :bonk:, doorlonten of elektronisch schieten, maar ook de aanwezige product- en marktkennis.

Vind het wel fijn dat ook het mooie spul verkocht wordt aan jan modaal. Zo kan ik ook eens genieten om me heen en niet alleen het suffe budget spul. Met een 'freak-mindset' zal je altijd wel authentiek en onderscheidend blijven in de straat.

Ik schiet rond 00:00 uur altijd eerst meerdere fluit cakes zoals Return Of The Phoenix, die hoor je bijna nergens, i.c.m. een paar salute cakes.

Dan wat losse pijlen en single shots om tot 00:20 te wachten tot 70% hun meeste kruit hebben verschoten.
En geniet dan rustig van mijn boxen.

Daarnaast heb ik het idee dat de gemiddelde Nederlander die vuurwerk afsteekt, niet meer dan 100,- á 150,- uit geeft, en daar dan wel meerdere dingen voor wilt hebben, met als resultaat kleinere effecten.

Als wij freaks vervolgens onze 1.2" boxen hebben uitgezocht en gekocht, is dat nogal een verschil met het gemiddelde vuurwerk.
Wij zullen ons altijd wel onderscheiden met net even andere geluids effecten en effect grootte.

Daarnaast heb ik het idee dat de gemiddelde Nederlander die vuurwerk afsteekt, niet meer dan 100,- á 150,- uit geeft, en daar dan wel meerdere dingen voor wilt hebben, met als resultaat kleinere effecten.
Dat idee deel ik met je. Voor veel mensen is oud&nieuw een feest waar vuurwerk bij hoort, het is eenmaal een traditie. Maar voor de meerderheid van de mensen is het gekkenwerk om voor 150/200 euro een box te kopen en die dan in 1 minuut de lucht in te knallen, Dat is 2 dagen werken voor 1 minuut plezier, Laat staan om een heel maandloon de lucht in te knallen. Alleen vriendengroepen zouden wel aan zulke bedragen kunnen komen. wij freaks beginnen al vanaf 2 januari met het vullen van de spaarpot.

Tuurlijk is het altijd leuk om het net wat beter dan de buurman te doen, maar dit hoeft niet altijd met betere producten. Dit is ook al het geval als de buurman na 15minuten al klaar is en jij nog maar net met de warming up van je show bezig bent. Laat de buurman ook maar mooi spul kopen, alleen maar beter voor de traditie. Als hij een paar potten koopt voor 100 euro en het is bagger dan zal hij dit volgend jaar sneller laten dan als hij een paar potten haalt waar zijn mond van open valt.

Tuurlijk Mike, helemaal mee eens.

Maar wij zoeken het hele jaar, maken onze lijstjes al in Augustus klaar, en "jan met de pet" zoals eerder genoemd loopt even een vuurwerkwinkel binnen en bestelt die ene box waar jij de hele avond al naar uitkijkt ook. En die steekt hem in de vooravond af. Dan ben je het toch wel met me eens dat het hele "wow" effect er om 0:00 af is?

Ik heb dat dus niet, kan er dan ook nog prima van genieten, maar begrijp het ook als je dat wel vervelend zou vinden hoor.

Wel denk ik dat het andersom veel vaker speelt; in de avond al wat mooie cakes en boxen schieten om er lekker op je gemak van te genieten. Dan hoor je regelmatig "oh, kom ik aan met mijn pakketje straks...". En daarbij zeg ik dan direct dat ik na 00.00u zelf start met wat fonteinen met de kids en lekker meekijk met de rest.
En stel nou dat ie dan bijvoorbeeld een Transbomber pakt en die heb ik ook, zal ik voorstellen om hem samen even aan te steken, mooie chaos. :wink:

Ik snap je punt, maar bij mij gaat dat wow effect er zeker niet aan als de buren ook de beste boxen hebben. :)

Omdat wij de freaks er meer verstand van hebben maken wij uiteindelijk de betere keuze dan de normale consumenten ik zie om me heen dat die laatste groep veel minder kijkt maar kruitgewicht en tubegrootte en meer afgaat op aantal schoten

De stelling, daar ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er niet om of je je kan onderscheiden maar of het goed is dat het betere vuurwerk een algemeen goed aan het worden is. Vroeger zag ik nog wel eens boxen gekocht worden door een standaard consumentment voor flinke bedragen met flut uitwerkingen dat ik dacht, zo die kopen nooit geen vuurwerk meer. Het is juist mooi dat mooi exclusief vuurwerk voor steeds meer mensen binnen handbereik is. Ik vind ook dat de betere vuurwerkverkoper zich hier in kan onderscheiden, door goed te adviseren en niet alleen maar omzet binnen te halen. En gelukkig zijn er hier genoeg van! Zoals al eerder genoemd is het juist een feestje om rustig samen van elkaars mooie vuurwerk te genieten.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf niet de drive om het mooiste vuurwerk van de buurt te hebben of het meeste. Ik ben gewoon blij als er veel mooi vuurwerk te zien is. Ik ga nu om 0.00 naar buiten om van het vuurwerk van anderen te genieten en ga zelf pas wat later afsteken of eerder op de avond.

Ik ben het dus eens met de stelling

Laatst bewerkt:
Voor mij maakt dat allemaal niets uit. Zou tog geweldig zijn als je buurman een nog grotere collectie heeft dan menig freak hier. Dubbel op genieten dan.

Ik vind het vuurwerk met alle collecties/merken vooral een eenheidsworst worden. Ja, het is prima dathet "exclusieve" vuurwerk op grote schaal verkrijgbaar is, maar het wordt uberhaupt steeds moeilijker om iets "exclusiefs" te vinden.
Zitten her en der prachtige dingen tussen, maar veel compounds bv zijn toch allemaal standaard

Vuurwerk moet naar mijn mening gedeeld worden, daarom vind ik het prachtig dat de selectie voor iedereen beter wordt.

Ben het helemaal met je stelling eens! Als de buren ook mooi vuurwerk hebben kan ik hier mooi van meegenieten :) Als liefhebber heb je toch altijd wel wat producten die een ander niet heeft wat dan weer extra opvalt.

Ik ga het heel dwars maar gedeeltelijk eens zijn.

Het is goed dat de gemiddelde kwaliteit omhoog gaat en daardoor de buren ook sinpelweg beter vuurwerk kunnen kopen, al dan niet door puur toeval. Dat vergroot het plezier en het draagvlak.

Andere kant, merken die zich voorheen als freak merken profileerden zoals Evolution en Pangu worden door bedrijfstechnische keuzes ook beter beschikbaar, wat voorraad uit onze freakacties wegtrekt. Of ik daar perse fan van ben weet ik niet (kans op aanzienlijke ptijsstijgingen)

Back
Bovenaan