Prijsstijgingen.

Prijsstijgingen.

• Ik denk dat meer mensen naar BE gaan hierdoor.

Stemmen: 50 50,5%
  • Ik denk dat mensen toch in NL blijven kopen.

Stemmen: 17 17,2%
  • Ik denk dat er minder vuurwerk wordt verkocht.

Stemmen: 32 32,3%

• Totaal stemmers
    99

killswitch

VWC lid
Beste medefreaks ,

Zoals velen van jullie al gehoort/gemerkt hebben zijn de prijzen aan het stijgen :sad:

Dit komt ( volgens iedereen ) door de export van china , ze hebben de havens in gebruik voor andere producten dat dit niet meer ''genoeg'' oplevert :rolleyes:

Ik ben laatst nog eens naar belgie gereden om de prijzen te bekijken ( bij een dealer )
Moet zeggen dat alle prijzen +- met 50 cent omhoog zijn gegaan.
(Choeét banger van 4 euro naar 4,5 :shocked:)

Ik weet niet of dit in baarle etc. ook is , maar in ieder geval , er zijn prijsstijgingen. :shocked:

In Nederland willen ze ook prijsstijgingen gaan introduceren om dezelfde redenen , maar naar mijn mening komen ze met dit ''smoesje'' meer tot een grotere winst ( Als je weet wat ik bedoel , het is nederland hè , de prijzen stijging misschien met 15% en nederland wilt dan nog 20% meer winst , kom je op 35% uit ;) )

Nu mijn stelling ..
Er worden prijsstijgingen ingevoerd in BE en NL ..

-NL wordt na verwachting 30 a 40% duurder.
-België wordt na verwachting maximaal 20% duurder.

En de Nederlandse regering vind het dan raar dat nog meer mensen na BE gaan?

Wat is JOUW mening hierover? als in nederland de prijzen inderdaad met zoveel procent stijging , zullen dan volgens jouw meer mensen naar Belgie gaan , of kopen ze toch in Nederland?

Zie poll.

Bedankt voor jullie mederwerking :bye:

Di percentages liggen naar mijn idee toch echt lager, je hoort de importeurs zeggen dat het ongeveer hooguit 20% zal stijgen, sommigen hanteren geeneens meer dan 10%. :wink:

Tuurlijk moeten de kosten doorberekend worden aan de consument wanneer je meer moet gaan betalen voor de productie en import, dat kan niet anders, maar je ziet gelukkig wel dat de importeurs het ook liever niet doen, want het is geen winst, maar kosten doorberekenen. Zo zullen er producten zijn die 5% stijgen, maar ook producten die 10% stijgen zodat er een ander product op gelijke prijs kan gaan zitten, vaak de wat goedkopere cakes natuurlijk.

Ik denk dat men gewoon minder vuurwerk zal gaan kopen, voor consumentenvuurwerk is het toch al niet veel interessanter meer om naar België te gaan, behalve de prijs dan. Ik denk dat men eenzelfde budget hanteert, misschien toch die 10% meer en het gewoon in Nederland zal kopen. België stijgt ook, het wordt pas echt interessant als de prijzen daar gelijk blijven en ze hier stijgen.
En vergeet niet dat veel mensen niet dicht bij de grens wonen, een tank benzine moet worden meegerekend in het totale plaatje voor velen en op die benzine loop je leeg tegenwoordig, ik denk dat velen alsnog niet veel goedkoper uit zijn (voor cakes tot 250 gram).
:bye:

Di percentages liggen naar mijn idee toch echt lager, je hoort de importeurs zeggen dat het ongeveer hooguit 20% zal stijgen, sommigen hanteren geeneens meer dan 10%. :wink:

Tuurlijk moeten de kosten doorberekend worden aan de consument wanneer je meer moet gaan betalen voor de productie en import, dat kan niet anders, maar je ziet gelukkig wel dat de importeurs het ook liever niet doen, want het is geen winst, maar kosten doorberekenen. Zo zullen er producten zijn die 5% stijgen, maar ook producten die 10% stijgen zodat er een ander product op gelijke prijs kan gaan zitten, vaak de wat goedkopere cakes natuurlijk.

Ik denk dat men gewoon minder vuurwerk zal gaan kopen, voor consumentenvuurwerk is het toch al niet veel interessanter meer om naar België te gaan, behalve de prijs dan. Ik denk dat men eenzelfde budget hanteert, misschien toch die 10% meer en het gewoon in Nederland zal kopen. België stijgt ook, het wordt pas echt interessant als de prijzen daar gelijk blijven en ze hier stijgen.
En vergeet niet dat veel mensen niet dicht bij de grens wonen, een tank benzine moet worden meegerekend in het totale plaatje voor velen en op die benzine loop je leeg tegenwoordig, ik denk dat velen alsnog niet veel goedkoper uit zijn (voor cakes tot 250 gram).

Meeste BELGISCHE dealers ligt het toch echt tegen de 10 tot 20% aan ( Hier dan in 't zuiden )

En wat betreft de nederlandse dealers , ik had ergens gelezen dat het tussen de 20 en 40% zou stijgen , hoogswaarschijnlijk 30%.

En ja , na mijn mening kopen mensen dan gewoon minder , vind het eigenlijk toch jammer voor de mensen met niet zo'n groot budget :sad:

Ik denk dat er minder wordt gekocht EN dat er meer naar belgie gaan door de betere prijzen EN de handel zal alleen nog maar groter worden tenzij daar de prijzen ook enorm stijgen.

Buiten de kosten staat er ook nog een evt. btw verhoging voor de deur. Dus het vuurwerk zal in Nerderland toch een stuk duurder worden. Ik denk dat een prijsverhoging negatief zal werken voor de handel in Nederland.

Om de "illegale handel" te verkomen moet er een gunstige prijsbalans zijn tussen Belgie en Nederland. Een prijsverhoging verstoord dit. Er is al een scheve verhouding door het zwaardere vuurwerk(wat de liefhebber) wil en een prijsverhoging lokt alleen maar meer mensen naar Belgie. Ook al is de benzine nog zo duur. Maar ik ben dan ook in het voordeel en heb niet te klagen een paar kilometertjes rijden en ik zit in het paradijs:D:D

Ik verwacht de komende jaren aanzienlijke prijsstijgingen voor het vuurwerk.

de grondstoffen in China zijn duurder geworden
de Chinezen willen zelf plotseling ook meer gaan verdienen
de kosten van opslag/transport stijgen jaarlijks
nieuwe wetgeving leidt ook tot hogere kosten. Na de sprinklerinstallaties krijgen we de straks de kosten voor de invoering van het CE keurmerk voor onze kiezen.

Mijn keuze voor de poll :

Ik koop in Nederland, maar minder als de prijzen exhorbitant gaan stijgen.

prijsstijgingen

prijsstijgingen

Er zal minder vuurwerk worden verkocht, maar daarin tegen meer omzet worden geboekt.
Dus zal men van het MKB zeggen, dat er toch weer meer vuurwerk is verkocht.

Minder tonnage maar meer euries !! :bonk:

mvg,

Sjemmie

illegale handel wordt nog lucratiever zo, en er zullen meer hobby pyro's komen denk ik. Mischien dat een europese vuurwerk producent straks onze cakes e.d gaat maken

De prijs ligt ook aan de importeur, die in Nederland maken de prijzen meestal 3x zo hoog dan de inkoop prijs, als ze het 1,5x zo duur doen blijven ze verdienen.

Ik verwacht de komende jaren aanzienlijke prijsstijgingen voor het vuurwerk.

de grondstoffen in China zijn duurder geworden
de Chinezen willen zelf plotseling ook meer gaan verdienen
de kosten van opslag/transport stijgen jaarlijks
nieuwe wetgeving leidt ook tot hogere kosten. Na de sprinklerinstallaties krijgen we de straks de kosten voor de invoering van het CE keurmerk voor onze kiezen.

Mijn keuze voor de poll :

Ik koop in Nederland, maar minder als de prijzen exhorbitant gaan stijgen.

Je vergeet de overstromingen en aardbeving van de afgelopen tijd. Dit heeft ook een ongunstige invloed gehad op de economie daar.

De prijs ligt ook aan de importeur, die in Nederland maken de prijzen meestal 3x zo hoog dan de inkoop prijs, als ze het 1,5x zo duur doen blijven ze verdienen.

Inderdaad , Nederland verdient bakken met geld aan vuurwerk , in principe is en blijft het maar wat kruit en karton , en dan zie je die bakken van 100+ Euro...absurd.

Volgens mij betalen ze die aan inkoop maximaal 15 euro :sad:

Ik denk dat het dit jaar wel duurder zal worden , maar wegens weinig verkochte producten dat het volgend jaar weer een stuk goedkoper zal zijn .

Heb trouwens nog informatie over belgie ;
De prijsstijgingen bij de meeste dealers zullen rond de 5 A 10% liggen.
( Ben zelf even een rijtje winkeltjes afgeweest voor informatie , maar producten van bijv Thor kun je rekenen op een prijsverhoging van 50 Cent op choeet banger bijv. ( Dit is het duurste na mijn mening ;'4 euro + 50 cent = 12.5 % prijsstijging )

Hoop dat jullie hier iets aan hebben , wordt in belgie gelukkig niet te duur :)

Er zijn ook uitschieters in Belgie hoor. Zo zijn de Big Three pijlen van 22,50 naar 27,50 verhoogd, zag ik laatst. Da's een stijging van 22%. Evenwel zijn deze pijlen het nog steeds waard, naar mijn mening. Ik denk ook dat in dit geval de populariteit een rol heeft gespeeld bij deze indexering.

Los hiervan hou ik ook mijn hart vast wat er in NL gaat gebeuren op dit vlak. We staan aan de vooravond van grote veranderingen op veler gebieden van onze hobby.

De handhaving staat onder druk
Afsteektijden en locaties staan ter discussie in het kader van "vandalismebestrijding".

De prijzen stijgen almaar tot soms volkomen absurde hoogtes
Afgelopen jaar heb ik een 500 grammer gespot die 155 euro moest opleveren! De baas van de winkel zei me dat "er nog gekken zijn die 'm kopen ook".

Conformatie aan de EU norm
Binnen twee jaar moet het gros van regels "EU proof" zijn in Nederland (en andere lidstaten). Natuurlijk mag binnen eigen grenzen op bepaalde punten worden afgeweken van de globale norm, maar of er veel draagvlak in de politiek is om ons liefhebbers tegemoet te komen betwijfel ik. Het zal bij afwegingen vooral gaan om: inkomsten & economie, veiligheid. Op mijn wensenlijstje voor dit proces staan: verhoging pts per cake naar max. 1000 gram (dit staat serieus op de politieke agenda) en het toestaan van beter knalvuurwerk in Nederland, want wat we nu hebben ... :bonk:

Wat ik zelf doe bij stijgende prijzen? Ik reserveer in elk geval nog steeds hetzelfde bedrag voor mijn hobby. Mogelijk kan ik er dan wat minder voor kopen, dat is dan maar zo. Misschien is mijn show dan maar iets minder uitbundig. Evenwel zal ik mij niet vervelen, denk ik :cool:

Groetjes,
Cameo

Denk dat het allemaal wel meevalt met de prijzen. Prijsstijgingen heb je elk jaar, dit jaar misschien iets meer maar dit zal denk ik niet extreem hoog zijn.

We zijn vuurwerkfreaks dus zoeken naar de juiste producten met een juiste prijs moet naar mijn mening geen probleem zijn. Gewoon een kwestie van kiezen voor de juiste merken.

Als je kijkt naar een merk als Dynasty die zet gewoon goede producten neer tegen een goede prijs, mocht hier een paar euro bijkomen dan lig ik er nog niet wakker van aangezien de prijzen nu soms gewoon laag zijn voor Nederland. Voor kwaliteit wil ik best wat extra betalen.

Je moet gewoon selectief zijn met de merken die je koopt, ik zal nooit een product kopen van Breeschoten (de Kruiterij) want dit zijn gewoon (nu al) idiote prijzen.

Een dure collectie die dit jaar het duurste van allemaal word is Ferro, vorig jaar koste bijna alles uit die collectie meer dan €25,00 en voor hun is het normaal dat slechte cakes €80,- kosten, de prijs/kwaliteit verhouding wordt erg slecht dit jaar....:cry: Maar er komt misschien een oplossing als de regering de opslag regels veranderd (dat zijn ze misschien van plan) want de opslag zorgt ook voor dure prijzen!

Laatst bewerkt:
...
Conformatie aan de EU norm
Binnen twee jaar moet het gros van regels "EU proof" zijn in Nederland (en andere lidstaten). Natuurlijk mag binnen eigen grenzen op bepaalde punten worden afgeweken van de globale norm, maar of er veel draagvlak in de politiek is om ons liefhebbers tegemoet te komen betwijfel ik. Het zal bij afwegingen vooral gaan om: inkomsten & economie, veiligheid. Op mijn wensenlijstje voor dit proces staan: verhoging pts per cake naar max. 1000 gram (dit staat serieus op de politieke agenda) en het toestaan van beter knalvuurwerk in Nederland, want wat we nu hebben ... :bonk:

Naar 1000gr pts per cake zou een goede zet zijn, mits dan ook de max per tube omhoog gaat.
Anders worden de effecten niet beter/groter, maar de cake simpelweg langdradiger.
Althans, dat lijkt me zo :wink:

Beter knalvuurwerk is een mooi streven :)
Echter gezien de 'problemen' met vandalisme denk ik niet dat politiek Den Haag erg happig is op harder knalwerk.

Wat ik zelf doe bij stijgende prijzen? Ik reserveer in elk geval nog steeds hetzelfde bedrag voor mijn hobby. Mogelijk kan ik er dan wat minder voor kopen, dat is dan maar zo. Misschien is mijn show dan maar iets minder uitbundig. Evenwel zal ik mij niet vervelen, denk ik :cool:

Same here.
Alles wordt duurder, dus ook vuurwerk.
Ik leg af en toe wat opzij om zo aan het eind v/h jaar een leuke collectie te halen.
Dat zal niet gauw veranderen :)

En of de hogere winkel prijzen ook het illegale vuurwerk bevordert,valt nog te bezien want ook dit is inkoop duurder geworden in china, en de handelaar zal ook gewoon daar wat aan willen blijven verdienen en dit doorberekenen in zijn prijs.

Aan de andere kant zou de prijs helemaal niet hoeven stijgen daar vuurwerk in china allemaal met dollars betaald word en de koers tov van 2007 ong 10 tot 15% minder waard is geworden. Dus het vuurwerk goedkoper is dan in 2006 door de wisselkoersen

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan