Prijs van siervuurwerk.

ach ja mensen vergeten dat sinds enschede de geode eromheen heel veel kost. En je de marge is wel goed. Maar dit houd ook veel winkels overeind. Veel winkels die vuurwerk verkopen moeten in die 3 dagen tijd. Heel wat geld verdienen om het rest van het jaar te overleven in deze economie. Anders gezegd als nu van de bijvoorbeeld 100 bedrijven die vuurwerk verkoopt opeens dat niet meer mag. Zou al snel 1 op de 5 in slechter vaarwater komen. Vooral kleine dorps winkeltje die dit als goede bij verdienste doen. Verder ben ik het met hierboven eens. 25 grammers zijn er al vaak zat voor 25 dit was jaren geleden anders. Maar in een economische tijd merk ik zelf ook dat veel mensen makkelijker overal de negatieve kant opzoeken ipv postieve en de positieve onwikkelingen niet zien of niet willen zien :).

Als merken als rubro zena zo door gaan komt et wel goed. Lesli gaat ook de beter kant op maar mag nog wel wat de prijs drukken. En tja Proline/weco kartel heb ik al opgegeven die blijven achterlijke prijzen hanteren :)

Aan de ene kant snap ik het geklaag van de topic starter, aan de andere kant vind ik het onnodig.

Als je naar het buitenland kijkt, is alles te relativeren. Een simpele cake kost daar meer dan 50% goedkoper dan het hier ooit zal kosten. Daarom gaan velen mensen ook naar het buitenland, zonder te beseffen dat ze hiermee onze hobby na de ***** helpen. (T geld wat in t buitenland besteed word, komt nooit meer in de Nederlandse staatkas en daarbij betalen we Europa al veel te veel! Daarbij nemen we nog extra dat hoe minder in NL gekocht kan worden, hoe minder men BULK kan verkopen (en hoe duurder t dus word), om niet de verloren banen/mogelijke faillisementen mee te rekenen. En dan is er natuurlijk nog elke negatieve artikel in de media die gemeld word omdat jij zo nodig graag na t buitenland gaat.)

Maar aan de andere kant is het inderdaad zo dat alles te duur is. Al komt dat niet door de dealers/importeurs na mijn inziens. Maar door onze ***** overheid. Wij als klant betalen alles, zo gaat t met alles wat we kopen. Eerst de BTW, die zien we direct. 21% is niet normaal meer, sowieso over wat dan ook. Dan de dealers, die moeten enorm investeren in personeel / veiligheid en andere onzin voorschriften die er elk jaar weer bij bedacht worden of bestaan, en alleen maar logisch dat ze een deel hiervan doorberekenen aan de klant. En dan de importeurs, die elk jaar weer 1000den producten 1000den kilometers moeten laten reizen, met alle nodige veiligheidsvoorschriften van dien, om de extreem hoge importkosten niet te vergeten. En logisch dat dat word doorberekent. T is de overheid die alles zo duur maakt. Maar goed, ze ver*****n alles in dit land dus t zal wel niet de eerste keer zijn dat dat zo is. *** overheid.

Zelf vind ik het wel meevallen de prijs. Voor minder dan 40 euro per cake kun je elke keer 30 seconden genieten van t mooiste vuurwerk wat Nederland te bieden heeft. We mogen zelf t afsteken. En omdat we zo dichtbij staan worden de effecten alleen nog mooier. Ik vind 40 euro prima (als maximaal prijs) voor alle cakes die er zijn. En wij als klant kunnen enigszins druk uitoefenen meer zo goedkoop te maken door niet over die prijs heen te gaan. En ja, die doorlontcakes. Ze lijken peperduur. Maar als je ze per cake deelt. Kom je meestal alsnog op de 40 euro uit. Dus wat lopen we te zeiken.

Even berekenen: Voor 40 euro, zonder belastingaftrek, hoef je nog niet eens 1 dag te werken of uitkering te trekken.

De enigste probleemgevallen zijn sommige cakes met fanshape/wave effect. Sommige kosten 70 euro of meer PER stuk. En de effecten zijn zo mager, dat ik niet snap hoe die cakes uberhaupt nog verkocht worden. Zeker aangezien je bij een andere importeur met dezelfde effecten ma de helft van de prijs kwijt ben. Vooral de groten weten hier altijd handig misbruik van te maken. Maar sommigen beginnen te begrijpen dat niemand zo dom is erin te trappen.

En ja, verder hangt t af van hoe of wat. Dit jaar zelf heb ik 1050 euro besteed, niks vergeleken met de echte freaks. Familie pist off en zeikende dat t geldverspilling is geweest. Maar ik kan nog steeds morgen lekker uit eten als ik dit zou willen. Wij sparen er voor. En uiteindelijk zullen we allemaal zoveel kunnen besteden als we gewoon goed kunnen boekhouden. T is wel zo dat ik met zo'n laag budget wel mijn buurt (toch 20 man) ruim een uur plezier heb kunnen gunnen. Dat waar men bij echte shows 1000x zoveel kwijt is en amper 7 minuten weet te vullen.

T is maar een perspectief en hoe je zelf kan omgaan met geld.

Begrijp de topic starter wel maar aan de andere kant moet iedereen er ook zijn brood mee verdienen. En dan mag je wat mij betreft ook wel naar andere zaken kijken: Computers, Tablets, Smartphones etc. Daar gebeurd uiteindelijk precies hetzelfde. Dat wordt ook voor een habbekrats gemaakt en voor een belachelijk hoge prijs verkocht. Het is maar wat jij ervoor over hebt.

Dat is nou net de reden dat ik geen iphone heb.
Niks mis met goede verdiensten draaien en ik koop het ook gewoon, maar als ik zie dat de prijzen bij sommige winkels dik over de kop kunnen dan vind ik toch dat het wat minder kan.
Ook het voorbeeld van hoe duur het eerder was, is dat pure ontwikkeling dat t nu goedkoper is of naaierij dat t toen duurder was.
Net als de gekke 'regel' dat bepaalde producten een vaststaande prijs hebben.
Is toch gewoon kartelvorming.

De prijs word gewoon gebaseerd op de kosten, dan moet er nog winst op.

Kosten importeur:
Reizen naar China
productie
CE
Transportkosten naar NL
Importkosten
Transportkosten naar opslag (vaak Duitsland) en terug naar de winkeliers.
Verzekeringen
Opslagkosten
Keuringen van de opslag
Personeelskosten
Kosten bij afkeur
bedrijfspand

Kosten winkeliers:
Bunker en keuring daarvan
Verzekering
Reclame
Personeelskosten

Er zal vast nog wel meer zijn. Dan moet er nog geld verdiend worden.

Cakes zijn in verhouding over het algemeen duurder dan cakeboxen.
Kost 1 losse cake 50 euro. De box met 4 van die cakes kost 150.

Daarnaast word vaak gedacht dat de winkeliers hun zakken vullen met de kortingsacties. In werkelijkheid is het bijna liefdadigheid en mag de winkelier blij zijn mocht hij er een paar euro aan overhouden. Je moet de kosten er immers nog aftellen.

Sommige producten zijn niet te krijgen met korting i.v.m. concurrentie met dezelfde items. Winkel A bied een box aan voor 50 euro terwijl winkel B 6 km verderop de adv. Prijs aanhoud van 75 euro. Probeer dat als importeur maar te verkopen aan klant B.

De vuurwerkbranche heeft maar 3 dagen de tijd om hun product aan de man te brengen. In die korte tijd moet er dus verdiend worden wat er in een jaar uitgaat en dan willen ze ook nog winst maken.

Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat vuurwerk (te) duur is als je kijkt naar de reden van de prijzen.

Het wordt tijd dat de winkelier gaat uitleggen waarom de Sternen Himmel maar 5 euro kost en de Killer Instinct maarliefst 25 euro. Aan het verschil in kruit zal het niet liggen.

Beide potjes zouden voor de prijs van pindakaas (wat betreft kostprijs) over de toonbank kunnen gaan.

Kerel, het is gruwelijk veel goedkoper geworden! Ik weet nog dat de eerste 500grammer onder de €35 te koop was, Black Fantasy, wat enkel wat gefluit en gepruttel was, en nu verwacht men bij elke box een prijs van €25 per cake. 500grammers waren vroeger normaal tussen 50 en 70 euro, nu mág het van niemand meer dan €40 zijn. En als je ziet wat die importeurs (of eigenlijk juist dealers daarvan) overhouden, die de cakes voor lage prijzen aanbieden, dan is dat significant minder dan waar het prijsniveau 'normaal' ligt. Ik gun m'n medemens graag ook een boterham, en daarvoor zijn deze marges nodig.

De grote marges zijn de schuld van de overheid met hun debiele regels qua opslag en keuringen. Was dat realistischer en minder panisch, dan zouden de prijzen hier zoals in het Oostblok/rest van EU liggen, en niet zo hoog.

Vuurwerk is een luxe product, het is een kunst om het te maken, een ambacht. Daar betaal je voor. Elke (tussen)persoon van China naar Als je geen goeie baan hebt, kun je gewoonweg minder kopen. Zolang de regels en keuringensysteem van NL en EU niet veranderen, zal de prijs écht niet lager kunnen dan dit. Zoek maar gerust naar de prijsstunters als je goedkoper wilt, maar gun de worstelende kleine ondernemer (dealer én importeur) ook z'n brood!

Dat viel me dus ook op, had in totaal 56 500grammers in de collectie en zat gemiddeld op iets minder als 0.85ct per shot terwijl ik normaal ruim op de euro per shot zat. die 500 grammers zijn juist stukken goedkoper als voorheen! en dat met enkel zena royal en rubro blokken in de collectie... ;) en alles in de voorverkoop halen is al een wereld van verschil!

De duurste 500 grammers die ik had waren 35 per stuk. de goedkoopste 24,75
+ ruim 300+ aan gratis vuurwerk erbij :)

En als je dus 30% korting geef, hou je ongeveer 2 euro over van je winstmarge. Dan kun je je voorstellen dat kortingen van >30 procent vaak dus amper kunnen.[/QUOTE]

je geeft 30% korting op de adviesprijs, welke veeeer boven de normale prijs ligt. dus nee je houdt geen 2 euro over, maar nog steeds een dikke winst ;). Er wordt namelijk 30% korting gegeven op een verkoopprijs van 220% bovenop inkoopprijs.

Ik denk dat het mooiste voorbeeld nog wel die van de rekenkamer was.
Daarin werd een pijlenpakket onder de loep genomen. (of ben ik nu mosterd?) Maar die berekening klopte ook niet helemaal, want om nou 7 euro veiligheidskosten te berekenen op 1 pak pijlen is ook zwaar overdreven.

Maar die berekening klopte ook niet helemaal, want om nou 7 euro veiligheidskosten te berekenen op 1 pak pijlen is ook zwaar overdreven.

En jij weet wat de kosten voor die winkelier in totaal zijn voor die bunkers met sprinklers, keuring, etc?

Laat die kosten gemiddeld eens 10.000e zijn. De winkelier verkoopt in totaal 2000 items waar hij gemiddeld 10 euro aan overhoud. Dan zit je al op 5 euro per item alleen aan veiligheid. Hoe meer een winkelier verkoopt hoe meer winst, niet zo gek. Je zou als ondernemer wel gek zijn om dan de prijs te verlagen i.p.v. het in eigen zak te steken.

Ik val even in,

Hoe zit het dan eigenlijk met Zena in Olen?
Hun geven de hele maand januari minimaal 50% korting oplopend tot 80% korting! op ELK artikel.
dat zou dan betekenen dat ze niet tot nauwelijks winst maken? dat kan ik me niet voorstellen.

Dat komt omdat in België het hele jaar verkocht kan worden. Dus een langere tijd om vuurwerk te verkopen, tevens kunnen zij gelijk vuurwerk leveren, een reden te meer waarom zij vele klanten hebben. Daarnaast is de Januari korting er vooral om ruimte te creëren voor het volgende vuurwerk seizoen.

Zena Olen heeft 366 dagen om hun sprinklers terug te verdienen, andere vuurwerkwinkels hoogstens een maand.

Zena Olen zal vast iets verdienen op die hoge kortingen, mede omdat het ook de rol als importeur heeft, dus de winstmarge van de importeur zit er niet meer tussen. Ook is de omzet in Januari wanneer er veel meer korting is vele male minder dan de omzet in December, dit komt omdat de mensen die in Januari komen doorgaans toch al letten op acties.

Vuurwerk verkopen is niet zomaar een business, denk er niet te simpel over, denk tevens ook aan de ondernemers, zonder ondernemers had jij nooit jouw behoefte om vuurwerk af te steken kunnen vervullen. Het maakt niet uit welke winkel of handelaar, uiteindelijk wilt iedereen geld verdienen net zoals jij en ik die in loondienst werken van een ander.

Die kortingen zijn ook op advies prijzen. En achja iedereen denkt dat ondernemen gouden bergen is. Mensen die recent in de fincele wereld zitten of gezeten hebben weten wel beter. Heb in de bedrijfs boekhouding gezeten voor stage. En man man. Bij zat bedrijven van heel klein tot middel groot valt het echt tegen wat er binnen komt per verkochte 100 euro bijvoorbeeld. Heb wel is bij een transport bedrijf wat papier werk gedaan. En als je dan van elke vrachtwagen die dag uitrekkende wat de kosten waarde en wat ze kregen. Dacht je echt van wow das best beroerd weinig. Niet voor niks maakt dan ook in die sector zobeetje 60 procent van die bedrijven geen winst maar speelt net gelijk of verlies.

Even alleen voor de topicstarter die er de pest in heeft dat hij de Sky Palms van Royal heeft gekocht voor 43 euro: de fabricagekosten liggen nog lager dan 4 euro (karton+kruit+vakmanschap). Daar komt dan nog de distributiekosten bij. Een volle container China - Europa voor 6000 Euro. En natuurlijk het voorraadbeheer en de veiligheid binnen NL, maar ik zou niet weten wat dat kost. Je mag er echter vanuit gaan dat de importeur en de winkelier grof aan je hebben verdiend.

Het zou goed zijn voor de portemonnee van de consument, als er meer grote (Europese) importeurs tot de Nederlandse markt zouden toetreden. Dus meer Vulcan, Weco, Jorge, Zena die allemaal recht-toe-recht-aan potten zouden verkopen. Dan kan Rubro geen 25 euro meer vragen voor bijvoorbeeld de Killer Instinct.

Het wordt tijd dat de winkelier gaat uitleggen waarom de Sternen Himmel maar 5 euro kost en de Killer Instinct maarliefst 25 euro. Aan het verschil in kruit zal het niet liggen.

Beide potjes zouden voor de prijs van pindakaas (wat betreft kostprijs) over de toonbank kunnen gaan.

Als ik jou was zou ik een winkel beginnen aangezien je het zo goed weet.
Ik denk dat je het zeker een maand volhoud.

Even alleen voor de topicstarter die er de pest in heeft dat hij de Sky Palms van Royal heeft gekocht voor 43 euro: de fabricagekosten liggen nog lager dan 4 euro (karton+kruit+vakmanschap). Daar komt dan nog de distributiekosten bij. Een volle container China - Europa voor 6000 Euro. En natuurlijk het voorraadbeheer en de veiligheid binnen NL, maar ik zou niet weten wat dat kost. Je mag er echter vanuit gaan dat de importeur en de winkelier grof aan je hebben verdiend.

Het zou goed zijn voor de portemonnee van de consument, als er meer grote (Europese) importeurs tot de Nederlandse markt zouden toetreden. Dus meer Vulcan, Weco, Jorge, Zena die allemaal recht-toe-recht-aan potten zouden verkopen. Dan kan Rubro geen 25 euro meer vragen voor bijvoorbeeld de Killer Instinct.

Jij weet het wel allemaal goed te vertellen. Begin inderdaad dan zelf maar eens een winkel. Vergeet niet dat voordat jij 1000 euro loon aan jezelf kan overmaking, je eerst over dat bedrag 54% belasting mag betalen. (21% omzetbelasting 33% inkomstenbelasting)

Daarnaast heb ik begrepen dat om 1 product CE gekeurd te krijgen dat al tussen de 4 en de 5000 euro per product kost. Reken daarbij het transport, veiligheid, personeel en reclame kosten. Verdeel dan die kosten over je producten die je importeert. Als een product dan 3 euro kost om te laten maken dan kost een importeur het bijvoorbeeld al 12 euro voordat het ook nog maar bij de dealers in de bunkers ligt. Dealers hebben te maken met 1x in de 5 jaar een nieuwe keuring van de bunker en alle sprinklerkoppen moeten vervangen worden. Als jij dan ook nog voor 2000 euro reclame maakt dan moet je eerst 4000 omzetten om je reclame kosten er uit te halen. Dus ja, als je ziet wat er terug verdiend moet worden voordat je je boterham pas gaat verdienen dan is marge op producten zeker wel fijn. Ik denk dat we met zn alle ook blij mogen zijn dat er nog dealers zijn die freakkorting geven.

Grtz

Ik val even in,

Hoe zit het dan eigenlijk met Zena in Olen?
Hun geven de hele maand januari minimaal 50% korting oplopend tot 80% korting! op ELK artikel.
dat zou dan betekenen dat ze niet tot nauwelijks winst maken? dat kan ik me niet voorstellen.

Zit er ook gewoon in dat klanten blijven terug keren naar een winkel. Er zijn zat winkels hier in Nederland die het laatste uur of wat er nog over is in de buffer voor 50% weg te doen. Puur en alleen om klanten te lokken en klanten te behouden!

Staar je ook niet blind op de kortingen die worden gegeven. Het is echt niet zo dat als er 50% korting word gegeven dat er dan nog veel overblijft voor de winkelier. Ik heb hier acties op het forum gezien waarbij producten onder of tegen inkoopprijs werden aangeboden.
Dit gebeurt in iedere branche. Als bij de AH de coca cola in de aanbieding is voor 1 euro moet er ook geld bij. Dit is puur om klanten naar de winkel te trekken die anders niet zouden komen en vervolgens toch meer mee nemen dan die fles cola, producten waar wel een gezonde marge op zit.

Staar je ook niet blind op de kortingen die worden gegeven. Het is echt niet zo dat als er 50% korting word gegeven dat er dan nog veel overblijft voor de winkelier. Ik heb hier acties op het forum gezien waarbij producten onder of tegen inkoopprijs werden aangeboden.
Dit gebeurt in iedere branche. Als bij de AH de coca cola in de aanbieding is voor 1 euro moet er ook geld bij. Dit is puur om klanten naar de winkel te trekken die anders niet zouden komen en vervolgens toch meer mee nemen dan die fles cola, producten waar wel een gezonde marge op zit.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar bepaalde onkosten zijn er al. Dus elke freak die een grote bestelling bij jou komt doen heb je er dan extra bij. Zou je geen freak acttie doen dan heb je die klanten zoiezo niet. Ik realiseer me we dat we heel blij mogen zijn met freakacties. Zeker een grote winkel die eigenlijk druk genoeg is, lees amper genoeg capiciteit heeft met normale klanten, die heeft het er niet veel aan. zeker omdat de marges op de gewone consument veel hoger zijn. Maar winkels die meer kunnen omzetten kunnen zo mooi hun gaten opvullen, waardoor de onkosten lager zijn. Personeel bv loopt er toch dat is een vast gegeven, net zoals sprinkler installaties en bunkers. Dus je kosten worden per product lager als je meer verkoopt. Daarom is ook een frakactie voor winkels wel lonend. Kosten drukken op elk product.

Jij weet het wel allemaal goed te vertellen. Begin inderdaad dan zelf maar eens een winkel. Vergeet niet dat voordat jij 1000 euro loon aan jezelf kan overmaking, je eerst over dat bedrag 54% belasting mag betalen. (21% omzetbelasting 33% inkomstenbelasting)

Daarnaast heb ik begrepen dat om 1 product CE gekeurd te krijgen dat al tussen de 4 en de 5000 euro per product kost. Reken daarbij het transport, veiligheid, personeel en reclame kosten. Verdeel dan die kosten over je producten die je importeert. Als een product dan 3 euro kost om te laten maken dan kost een importeur het bijvoorbeeld al 12 euro voordat het ook nog maar bij de dealers in de bunkers ligt. Dealers hebben te maken met 1x in de 5 jaar een nieuwe keuring van de bunker en alle sprinklerkoppen moeten vervangen worden. Als jij dan ook nog voor 2000 euro reclame maakt dan moet je eerst 4000 omzetten om je reclame kosten er uit te halen. Dus ja, als je ziet wat er terug verdiend moet worden voordat je je boterham pas gaat verdienen dan is marge op producten zeker wel fijn. Ik denk dat we met zn alle ook blij mogen zijn dat er nog dealers zijn die freakkorting geven.

Grtz

jij snapt hem :D

Even alleen voor de topicstarter die er de pest in heeft dat hij de Sky Palms van Royal heeft gekocht voor 43 euro
Sorry maar hoe kom je hierbij?

Volgens de balangenvereniging is de winst voor een kleine vuurwerkwinkel jaarlijks €30.000. Met een kleine vuurwerkwinkel wordt er een met een bunker van 6000kg bedoeld. Zo'n bunker kost ook €30.000 met alles erop en eraan volgens de belangenvereniging.
Deze is dus in een jaar tijd met de winst 'terugverdiend'
€30.000 euro winst wil zeggen dat de omzet hoger ligt. De inslag en btw zitten hier nog niet bij.
De meeste winkels in nederland hebbwn met deze cijfers te maken.
In nederland zijn ongeveer 1500 vuurwerkwinkels. De verkoop ligt op €65000000 dit getal delen door het aantal winkels en je zit op iets meer den €43000 euro omzet per winkel. De winkel maakt €30000 winst. Er blijft dus €13000 euro over voor de btw en de inkoop bij de importeurs. De btw komt neer op €43000 * 0.21 = €9030 per winkel de rest van de omzet (€3970) gaat naar de importeur die hiervan ook winst moet draaien, wat ze ook zeker zullen doen.
Natuurlijk klopt mijn berekening niet helemaal, er zullen grotere winkels en misschien ook kleinere winkels zijn.
Al deze getallen waarmee ik mijn 'berekening' heb gemaakt komen af van de belangenvereniging of leo groeneveld.
Globaal gezien zal mijn berekening dicht in de buurt komen.

Al die reacties hier begrijp ik wel, zo dacht ik er ook wel lang over.
Maar een groot deel geloof ik niet meer.
Het klopt gewoon niet.
En het maakt me nog niet eens uit dat er veel verdiend wordt, al heb ik het natuurlijk zo goedkoop mogelijk.
Maar dat er beweerd wordt dat er maar amper op verdiend wordt en dat de bunkers terugverdiend moeten worden, het zijn maar 3 dagen enz. Dat lijkt me gewoon niet juist, er wordt echt wel grof op verdiend.
Vooral als ik al die getallen zo lees.

Back
Bovenaan