Poll stand.nl

Ook gestemd,maar we staan echt dik achter !! Al hecht ik geen waarden aan deze kneuzen van radio 1, daar zitten de meeste azijnzeikers

Ik ga straks even een reactie plaatsen met ALLE argumenten die er toe doen. Want ik wordt zo moe van dat kortzichtige publiek...

Ik ga straks even een reactie plaatsen met ALLE argumenten die er toe doen. Want ik wordt zo moe van dat kortzichtige publiek...

Ik ben gestopt met het lezen van de reacties.
Zodra je het toestaan van consumentenvuurwerk gaat vergelijken met de wapenwet in de USA ben je me helemaal kwijt :bonk:

Deze tekst geplaatst. Ik kan hem bewerken, indien iemand nuttige toevoegingen heeft:

Er zijn legio argumenten te benoemen waarom de centrale shows en vooral een algeheel verbod een onhaalbaar en slecht idee zijn. Hierbij de belangrijkste:

Centrale shows: Er zijn slechts een handjevol gecertificeerde schietbedrijven in Nederland. Het is dus per definitie onmogelijk om in elke gemeente of zelfs maar regio een show te organiseren. Daarnaast zullen deze bijeenkomsten gepaard gaan met hoge kosten, flinke druk bij de hulpdiensten en verkeersproblemen. En dat is als het plan slaagt, want bij reeds georganiseerde shows was het aanwezige publiek gering. Maar het kost wel een flinke bak geld. Daarnaast zal er een groot risico zijn dat er in het publiek een paar idioten zijn die toch vuurwerk meenemen in de menigte. Illegaal vuurwerk dus.

Legaal vs. illegaal vuurwerk: De overlast die gemeld wordt, wordt veelal gemeld in de weken voor oud en nieuw, en betreft vaak harde knallen en vernielingen. Zowel de harde knallen (illegaal vuurwerk) als de vernielingen zijn bij wet verboden. Ook het afsteken voor 31 december om 18:00 uur is bij wet al geruime tijd verboden. Het ontbreekt aan handhaving. Deze overlast zal naar schatting toenemen bij een algeheel verbod. Ook zal er dan tijdens de jaarwisseling vuurwerk worden afgestoken dat niet aan de CE eisen voldoet, met alle gevolgen van dien.

Letsel: Elke gewonde is er één teveel, laat dat duidelijk zijn. De meest ingrijpende letsels (handen eraf, vingers kwijt) kunnen simpelweg niet door consumentenvuurwerk uit Nederland worden gerealiseerd. Dat geldt overigens ook voor de vernielingen. Er is één uitzondering; oogletsel. Daarom is het verstandig om een verplichting van vuurwerkbrillen in te stellen tijdens de afsteektijden. Ook voor omstanders. Deze worden vaak al gratis aangeboden door de vuurwerkwinkels. Al het andere letsel komt door illegaal vuurwerk, dat al reeds bij wet verboden is.

Kosten: Vaak wordt als argument genoemd dat het de gemeenschap veel geld kost, al die gewonden en vernielingen. Dat klopt niet. De schade door vuurwerk (legaal en illegaal) is elk jaar iets minder, en vorig jaar ongeveer 13 miljoen euro. Een gemiddelde kleine vuurwerkshow kost ca. €20.000,-, maar dat bedrag mag zeker verviervoudigd worden door de inzet van gemeente, verkeersregelaars, dranghekken, politieinzet, alcoholcontroles, brandweer, catering, etc. €80.000 euro maal 388 gemeenten zou neerkomen op 3,1 miljoen euro. Daarnaast wordt er elk jaar voor ca. 90 miljoen euro aan consumentenvuurwerk verkocht. Hierover ontvangt de overheid 21% BTW. Dat is 18,9 miljoen euro. In totaal zullen de kosten dus verdubbelen t.o.v. de huidige situatie. Daar betaald iedereen aan mee, of je nou wel of niet naar die show gaat. Daar komt bij dat het meerendeel van deze kosten wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk, en dat zal minstens zoveel zijn.

Kort samengevat; de oplossing zit in de handhaving, en met bovenstaande rekensom kan de overheid zeker 26 miljoen euro per jaarwisseling investeren in die handhaving. Pak de illegale troep aan, laat wijkagenten de jeugd aanspreken op hun gedrag, en verhaal zonder pardon schade op de vernielers. De vuurwerkbranche zorgt voor veilig vuurwerk, voordelige of gratis veiligheidsartikelen en goede voorlichting. Dan is iedereen toch happy?

Helemaal waar. Tis alleen de vraag of dit doordringt bij het in mijn ogen hersenloze volk vandaag de dag, die eigenlijk de hele dag niets anders te doen hebben dan overal maar over blijven zeiken.

Maak je niet druk. Ook al is het een gerenommeerd programma er zijn op dit moment maar iets meer dan 2.100 uitgebrachte stemmen, midden op de dag bij een Radio-programma waar vooral ouderen naar luisteren. Dat blijkt ook wel uit het stemgedrag: hoe jonger de stemmer, hoe lager het aantal vóór-stemmmers (dus vóór centrale shows). Maar omdat het programma vooral een wat oudere doelgroep aanspreekt valt de stemming voor de Vuurwerktraditie negatief uit. Maar nog geen 20% van de stemmers was jonger dan 40 jaar...

Zou je dezelfde poll vanmiddag bij bijv. de Coen & Sander-show houden op 538, die een heel andere doelgroep aanspreken, dan weet ik zeker dat het resultaat totaal anders zou zijn...

Maak je niet druk. Ook al is het een gerenommeerd programma er zijn op dit moment maar iets meer dan 2.100 uitgebrachte stemmen, midden op de dag bij een Radio-programma waar vooral ouderen naar luisteren. Dat blijkt ook wel uit het stemgedrag: hoe jonger de stemmer, hoe lager het aantal vóór-stemmmers (dus vóór centrale shows). Maar omdat het programma vooral een wat oudere doelgroep aanspreekt valt de stemming voor de Vuurwerktraditie negatief uit. Maar nog geen 20% van de stemmers was jonger dan 40 jaar...

Zou je dezelfde poll vanmiddag bij bijv. de Coen & Sander-show houden op 538, die een heel andere doelgroep aanspreken, dan weet ik zeker dat het resultaat totaal anders zou zijn...

Helaas wordt dit wel gezien als serieuze poll. En helaas zijn de bewindslieden meestal ook 40+.

Ook al maakt het niets uit we gaan de goede kant op dus nog ff stemmen. Tis nu,

Poll 2.PNG

Bijlagen

• Poll.PNG
    Poll.PNG
    21,9 KB · Weergaven: 0
opvallende dat we weinige vrouwen die stemmen, ook zoveel tegen zijn.

Misschien moet vuurwerk distrubuteurs eens op vrouwen gaan toe spelen. "vrouwelijk vuurwerk" ?

Back
Bovenaan