Politie waarschuwt voor zeer gevaarlijk vuurwerk

Aan ene kant zijn zulke berichtgevingen niet goed wat dit lokt heel veel aandacht van jeugd maar ook volwassenen. Zo worden die dingen alleen maar interessanter en spannender.

Dit zijn toch de imitatie? Voor zover ik weet hebben de originele een Italiaanse tekst én een pre-burner zodat je nooit onaangenaam "verrast" kan worden als je het lontje opnieuw zou aansteken.

In dit kader is het dan wel een goede waarschuwing maar ik ben bang dat het tegen dovemansoren is gezegd...

Dit zijn toch de imitatie? Voor zover ik weet hebben de originele een Italiaanse tekst én een pre-burner zodat je nooit onaangenaam "verrast" kan worden als je het lontje opnieuw zou aansteken.

In dit kader is het dan wel een goede waarschuwing maar ik ben bang dat het tegen dovemansoren is gezegd...

Nee dit is geen immitatie, komt gewoon van DBE af enkel met een andere opdruk. Die waar jij op doelt komen uit china via een andere zwarte handel importeur ...

Dit is verspeelde tijd en moeite,die gene die ze wilde hebben heeft ze inmiddels al, en die ze heeft gaat ze echt niet weg gooien omdat oom agent zegt dat het niet veilig is.Omdat ze dat op voorhand al niet zijn. Daarbij trek ik het ook in twijfel of de lontjes stoppen als er een knikje in zit.

Natuurlijk heb jij nog nooit weigerend visco gehad.

Daardoor kan er dus niks mis mee zijn? Het word nog steeds met de hand gemaakt. Zelfs Lesli heeft problemen gehad met lont aan rotjes door knikken.

Conclusie, dit vuurwerk is niet voor niks verboden. In consumentenvuurwerk zitten soms ook fouten. De gevolgen van die fouten zijn vaak te overzien.
Ben je zo een halve mongool of een onwetend klein kind die dit spul weer opraapt en afsteekt dan heb je een wat groter probleem.

Het lijkt af en toe net of ze oogkleppen gratis uitdelen.

zucht... dan zeg je eigenlijk dat legaal vuurwerk ook levensgevaarlijk is? Er zit meer kruit in nederlands vuurwerk zoals een cake bijvoorbeeld. Als die weigert kan ook iemand zwaar gewond raken aan het gezicht met blijvend letsel

Ik begrijp niet dat men zo anti illegaal is wat legaal wordt met dezelfde bestand delen en materiaal gemaakt. Vuurwerk is allebei net zo veilig. Je kunt hooguit vinden dat er teveel kruit in zit. Maar dat maakt het nog niet gevaarlijk.

Het is jammer dat sommige nog steeds niet begrijpen dat je door toegeven je hobby gaat verliezen. Je moet de beestjes bij de naam noemen

Vuurwerk is inderdaad vuurwerk Karol,maar het is niet voor niks in categorie ingedeeld ik vind ook alles mooi maar je bent het er toch mee eens als iedereen zich aan de regels had gehouden we nu niet deze discussies hadden gehad. Groen link blijft GL en zullen altijd zeiken,maar hadden dan helemaal geen draagvlak gehad.
En het schild ook nog wat doe je met je illegaal vuurwerk,ik heb zo iets van iedereen moet het voor zich zelf weten wat ze doen,en als ze wachten tot 31 dec en dan niks slopen is er nog geen man overboord en hadden we geen totaal verbod boven ons hoofd hangen.

Het is jammer dat sommige nog steeds niet begrijpen dat je door toegeven je hobby gaat verliezen. Je moet de beestjes bij de naam noemen

Ik denk dat velen, waaronder ikzelf, zich irriteren aan mensen die met oogkleppen voor koste wat kost illegaal vuurwerk en dan met name het zwaardere knalvuurwerk blijven verdedigen terwijl je kunt aantonen dat met legaal vuurwerk er veel minder stukgemaakt wordt dan met dat zwaardere knalvuurwerk.
Natuurlijk kun je legaal vuurwerk ook wel ombouwen, maar dat gebeurt gewoon veel minder. Daarnaast ben ik, en bijna iedereen hier tegen zelfmaak rotzooi, in die zin dat dit het mengen van kruit betreft zodat er een bom (oid) meegemaakt kan worden.
Ik ben voor vuurwerk, maar wel legaal. en ik word er zo langzamerhand ziek van dat er mensen het zware vuurwerk blijven verdedigen. Net als het gezeik op VWC dat men geen goede lijn inzet en het gezeik dat mensen die vroeger illegaal vuurwerk hebben gestookt en er nu tegen zijn niet geloofwaardig zijn. En het gaat maar door en het gaat maar door en zal doorblijven gaan zolang er mensen zoals jij hier op het forum komen. Ik vermoed dat er andere fora zijn waar je naar hartelust je passie voor het zware illegale knalvuurwerk kunt promoten. Maar misschien is het goed om er hier mee te stoppen.
greetzz

Ik denk dat velen, waaronder ikzelf, zich irriteren aan mensen die met oogkleppen voor koste wat kost illegaal vuurwerk en dan met name het zwaardere knalvuurwerk blijven verdedigen terwijl je kunt aantonen dat met legaal vuurwerk er veel minder stukgemaakt wordt dan met dat zwaardere knalvuurwerk.
Natuurlijk kun je legaal vuurwerk ook wel ombouwen, maar dat gebeurt gewoon veel minder. Daarnaast ben ik, en bijna iedereen hier tegen zelfmaak rotzooi, in die zin dat dit het mengen van kruit betreft zodat er een bom (oid) meegemaakt kan worden.
Ik ben voor vuurwerk, maar wel legaal. en ik word er zo langzamerhand ziek van dat er mensen het zware vuurwerk blijven verdedigen. Net als het gezeik op VWC dat men geen goede lijn inzet en het gezeik dat mensen die vroeger illegaal vuurwerk hebben gestookt en er nu tegen zijn niet geloofwaardig zijn. En het gaat maar door en het gaat maar door en zal doorblijven gaan zolang er mensen zoals jij hier op het forum komen. Ik vermoed dat er andere fora zijn waar je naar hartelust je passie voor het zware illegale knalvuurwerk kunt promoten. Maar misschien is het goed om er hier mee te stoppen.
greetzz

Ik zal je dat uitleggen. Ik ben lid van ook andere fora maar je gaat naar een vuurwerkforum om te discussiëren. Die maken je wijzer. Je moet weten wat er speelt. Waarom zijn mensen voor en waarom zijn mensen tegen

Opvallend is dat nu iedereen hier zegt "illegaal is fout" en geen onderscheid in maakt wat voor vuurwerk tenzij het uit België je komt want "dat moet kunnen"

Ook probeer ik te begrijpen waarom "jullie" niet willen geloven dat als vuurwerk allemaal netjes volgens de regels ging er geen tegenstand is. Ik heb dat vaker gezegd:

"Overlast"
"Vervuiling"
"Ongelukken"

Die blijven overeind staan ook met legaal. Op TV werd dat nog eens nadrukkelijk gezegd door Groenlinks en de Chirurg. 70% was legaal vuurwerk aldus die vrouw. Of het op waarheid berust of niet dat geeft draagvlak voor een verbod. Niet omdat piethein om de hoek een cobra 6 afsteekt.

Daarbij geloof ik niet in dat men verschil hoort tussen legaal en illegaal. Een single shot knalt net zo hard als een nitraat en die salute cakes nog maar te zwijgen. Voor een leek knalt alles hard, zeker mensen die haten. Een hond slaat al aan bij een Nederlands rotje

Wel goed, die mening is onderhand wel bekend. Dus de oogkleppen die ik op zou hebben kun je ook omdraaien. Waarom oogkleppen op hebben en denken als we illegaal uitbannen dan zijn onze problemen opgelost?

Jullie kennen zelf de verhalen dat het asfalt opnieuw gedaan moet worden. Niks met vuurwerk te maken maar wordt er bij gehaald. Zou er geen illegaal vuurwerk zijn, zijn die branden er nog steeds en krijgt vuurwerk nog steeds de schuld

Daarbij nog eens komt er een CE keurmerk aan in 2017 waarbij tot 10 gram flash kruit legaal wordt. Bommen nu zoals sommige maar dadelijk goedgekeurd door de Europese Unie en alles. Dan kan je niet meer als overheid aan komen met de term: "Bom" En dan kopen "jullie" het in eens wel want het is dan legaal. Terwijl nu hetzelfde vuurwerk wordt aangeboden.

Een bekende uitspraak is: Vuurwerk is vuurwerk. En daar ben ik het wel mee eens. Je kunt gaan praten over de hardheid of hoeveel kruit maar dat betekent niet dat het per direct slecht of gevaarlijk is. Je bent een liefhebber van vuurwerk of niet. Ik vind dat je dan een slechte liefhebber bent die alleen van legaal houdt en illegaal verafschuwd en vervolgens na 2017 dat illegaal prachtig vind omdat het in eens legaal is. Die logica snap ik gewoon weg niet.

Dat je het mooi vind en vuurwerk bekent niet dat je het moet kopen, zelf af te steken of promoten maar nu is eigenlijk net als roken: "Illegaal vuurwerk is slecht" En dat is absoluut niet waar en waar dit topic om draait.

Dit verhaal slaat gewoon nergens op, dit vuurwerk is niet veel onveiliger dan ons vuurwerk. Wij gebruiken dezelfde lontjes en bij ons hebben wij ook weigeraars. En daarmee kan het ook gruwelijk mis gaan. Maar er worden verhalen de wereld in geslingerd vuurwerk een slechte naam te brengen maar ik denk dat jullie vergeten dat je ook daarmee je eigen ramen in gooit.

En meer ga ik er niet op zeggen. Ik wens u allen een fijne dag

zucht... dan zeg je eigenlijk dat legaal vuurwerk ook levensgevaarlijk is? Er zit meer kruit in nederlands vuurwerk zoals een cake bijvoorbeeld. Als die weigert kan ook iemand zwaar gewond raken aan het gezicht met blijvend letsel

Ik begrijp niet dat men zo anti illegaal is wat legaal wordt met dezelfde bestand delen en materiaal gemaakt. Vuurwerk is allebei net zo veilig. Je kunt hooguit vinden dat er teveel kruit in zit. Maar dat maakt het nog niet gevaarlijk.

We kunnen het niet altijd eens zijn. :wink:

Legaal vuurwerk kan inderdaad ook levensgevaarlijk zijn. Ik denk namelijk niet dat je het overleeft als je een hele cake in je gezicht laat schieten maar dat is vrij moeilijk voor elkaar te krijgen.
Overlijden door zwaar knalvuurwerk is een stuk makkelijker. Daar zit voor mij het verschil in.
Zwaar vuurwerk verdedigen en het blijven afsteken is eerder toegeven dan met zijn allen laten blijken er tegen te zijn. Het zal ook best zo zijn dat jij en de andere knalliefhebbers hier wel weten waar ze mee bezig zijn maar dat is toch geen vrijbrief? ik vind het eerder koppig dan slim. Het brengt gewoon te veel risico's met zich mee en er zijn te veel mensen die er niet mee om kunnen gaan. Helaas kunnen die mensen het vuurwerk wel kopen.
Naast de extra risico's veroorzaakt dit vuurwerk ook de meeste overlast. Waarom zou je er dan mee door blijven gaan? De meeste mensen zitten er gewoon niet op te wachten.

Dat laatste punt is voor mij de grootste reden er tegen te zijn. Dat andere mensen zichzelf opblazen is hun eigen verantwoordelijkheid (ook al was dit niet gebeurd als dit vuurwerk niet beschikbaar was).
Dat er slachtoffers vallen onder omstanders vind ik dan wel weer erg. Zie het verhaal tijdens die discussie tijdens Arena. Je weet natuurlijk niet wat er echt gebeurd is maar mocht het echt zo gegaan zijn als zij zegt dan is dat toch doodzonde? Zij is een oog kwijt omdat een of andere handeltokkie zo nodig wat geld wilde verdienen aan de verkoop van illegaal vuurwerk. Dat jochie van 12 met een lawinepijl 2 jaar terug op dat voetbalveld is daar ook een mooi voorbeeld van..

Probeer je nu eens te verplaatsen in een ander. Handelen naar je eigen gedachtegoed en standpunten is niet altijd de beste oplossing. Er zijn namelijk nog meer mensen met ander gedachtegoed en andere standpunten en we leven in een samenleving waar we samen nadenken en met elkaar meedenken en niet in de islamitische staat.

Je zal uiteraard je eigen standpunten vasthouden en deze zullen denk ik pas veranderen als je zelf een ongeluk krijgt of een naaste van je overkomt wat door dat spul. Maar dan is het al te laat.

Dan nog even over een mogelijk verbod in de toekomst.
Er word hard tegengas gegeven maar mocht deze er ooit komen dan hoop ik dat we als liefhebbers toch nog onze hobby kunnen uitoefenen op dezelfde manier als bv. schietverenigingen dat doen. Gaat dat niet lukken dan haal ik mijn papieren wel.

Maar wat zien jullie onder zwaar illegaal vuurwerk? Als het aan de media ligt is een Nitraatje uit Belgie met 1,5 gram flash kruit al zwaar illegaal vuurwerk. Sowieso, vuurwerk onder de 10 gram flash kruit vind ik geen zwaar vuurwerk. Het knalt loeihard, maar qua drukverplaatsing en explosieve kracht stelt het niets voor. Als je het dan over Cobra's gaat hebben, dat is inderdaad zwaar vuurwerk. Heeft toch aardig wat druk verplaatsing en explosieve kracht, maar we weten allemaal dat het niet bedoeld is om dingen mee op te blazen.

Ik vind, dat als je zwaar vuurwerk gebruikt, je dat niet in woonwijken af moet gaan steken. Ik geef toe, wij hebben dat ook wel eens gedaan, en het is allemaal hartstikke leuk. Het is alleen niet leuk als je nietsvermoedend binnen zit en een hartverzakking krijgt omdat er een Cobra 3 meter naast je huis afgaat. Ik heb het ook meermaals meegemaakt dat ik binnen zat en in een keer een loeiharde dreun vlakbij hoorde, je schrikt je helemaal kapot, ook als vuurwerkfreak zijnde.

Als we het gaan hebben over hoe gevaarlijk zwaar illegaal vuurwerk is, vind ik dat wel meevallen, mits het in de juiste handen beland. Je moet het gewoon niet aan kinderen geven als handelaar, ook al kun je dat niet altijd controleren. Als je een Cobra gewoon aan de lont aansteekt en wegrent, KAN er gewoon niets gebeuren. Hetzelfde geld voor een Cipolla of Big Boy. Zolang dit geproduceerd word met een uitstekende verpakking en lang visco lont, kan er gewoon niets misgaan als je het op de normale manier gebruikt.

Blijkbaar vinden sommige mensen hier op het forum dat je absoluut niet mag discussiëren over ( zwaar ) illegaal vuurwerk. Dan zit je hier denk ik niet op de juiste plaats. Dit is namelijk een forum over vuurwerk, juist ja, vuurwerk. Dat betreft dus elk soort vuurwerk wat er op de wereld gemaakt word, en niet alleen het vuurwerk waar jij als individu mee te maken wilt hebben. Ik kan de afkeer goed begrijpen, maar ga elkaar toch niet verbieden om er over te praten. Het zou wat anders zijn als mensen hier over zelf vuurwerk knutselen gingen praten, maar dat gebeurd immers niet. Ik vind het aan de ene kant ook wel een beetje hypocriet. Degene die hier een afkeer hebben van zwaar illegaal vuurwerk zullen vast wel 1 of meerdere keren een professionele vuurwerkshow bekeken hebben. Daar word ook alleen maar illegaal vuurwerk afgestoken, en ook keiharde klappers zoals salute shells, maar dan is het opeens wel allemaal mooi, omdat het in de juiste handen word afgestoken. Echter zijn dit ook nog altijd mensen, die nog steeds fouten kunnen maken. Ook op vuurwerkshows kunnen er dingen misgaan.

Ik vind in ieder geval dat je zwaar vuurwerk op een afgelegen plek moet afsteken, en niet in woonwijken. Ik zelf koop ook geen Cobra's of vergelijkbaar zwaar vuurwerk, omdat ik het veels te duur vind, en net zo veel plezier beleef aan nitraatjes of single shots. Maar laat a.u.b. elkaar gewoon in zijn waarde. Zolang mensen zwaar illegaal vuurwerk op een veilige manier af steken, moet er niets aan de hand zijn. Ja, het is verboden, maar goed, we doen allemaal wel eens dingen in ons leven die verboden zijn. En als je dit enkel op oud en nieuw afsteekt, dan valt de ernst van je "criminele daad" ook wel weer mee

het probleem in je verhaal zit om het in feit dat je zegt: ALs het op de juiste manier gebruikt wordt. Jij doet dat misschien, anderen hier misschien ook, maar heel veel mensen gewoon niet. Je zegt ook: handelaren moeten het gewoon niet aan kinderen geven. MAar het gebeurt wel. Als aan alle condities die jij stelt voldaan wordt, dan zou het geen probleem moeten zijn, dan komen de liefhebbers van dit spul elkaar wel tegen in het weiland. Maar dit is een utopie en daarom ben ik er zo fel op tegen. Niet verheerlijken waardoor mensen misschien het willen gebruiken. Gewoon helemaal afschaffen. Oja en ik zie ook wel eens een mooie show en help er zelfs wel eens wat aan mee( niet verschrikkelijk zwaar prof spul). maakt mij dit nu tot een hypocriet als ik vind dat dit spul op straat niet thuis hoort? volgens mij niet.
Wat mij betreft flikkeren ze het allemaal in de noordzee en wordt het nooit meer gemaakt. (wat betreft de zware knallers als big boys etc.)
greetz

Persoonlijk denk ik dat illegaal vuurwerk (knallers) in de regel niet gevaarlijker is dan legaal vuurwerk. Okee er zit meer kruit in, wat een grotere drukverplaatsing geeft en dus een grotere knal. Ik denk persoonlijk ook, dat als iedereen het (in zo ver je het gezond verstand kan noemen) met gezond verstand afsteekt er alleen klachten over het geluid kunnen komen.

Maar, het grote probleem is denk ik persoonlijk, dat als er mensen een harde knaller hebben, de eerste tien leuk zijn om af te steken, maar dan het kind weer naar boven komt, en er gekeken gaat worden wat die illegale knaller kan veroorzaken. Denk aan verkeersborden, bushokjes, brievenbussen etc. Wat dus de vele klachten oplevert.

Tuurlijk is het ook zo dat er in Nederland wetten en regels zijn ten behoeve van de hoeveel heid en het soort kruit, maar dat heeft (denk ik) te maken met het verleden van vuurwerk , en wat er mee is gebeurd.

Hoe je het ook went of keert, er zullen altijd mensen zijn de vuurwerk gebruiken waar vuurwerk niet voor bedoeld is, en het dus wederom weer klachten oplevert.

Begrijp me niet verkeerd he, van mijn part schaffen ze ook al dat illegale vuurwerk af, ik zou me er niet druk om kunnen maken. Maar er zijn nu eenmaal genoeg mensen die er wel van kunnen genieten op een normale manier, en ik vind dat we op zijn minst hier op het forum daar over mogen discussiëren. Het spreekt verder voor zich dat shells en ander professioneel vuurwerk niet thuishoren in de woonwijk. In Nederland heb je ook gewoon niet de ruimte om zware knallers af te steken. Als je kijkt naar filmpjes in het buitenland zie je heel vaak dat ze afgestoken worden op afgelegen bossen of terreinen, dat is nu eenmaal in Nederland niet haalbaar voor iedereen. Je kan moeilijk al het zware illegale spul gaan verbieden op basis van de klachten in 1 land

Back
Bovenaan