Politie waarschuwt voor zeer gevaarlijk vuurwerk

Torrr

VWC lid
APELDOORN - De politie waarschuwt voor zwaar illegaal knalvuurwerk. Het gaat om de Cobra 62G met een Duitstalig opschrift. Deze specifieke soort Cobra is nog gevaarlijker en instabieler dan andere Cobra’s of ander illegaal vuurwerk.
Bij ongeveer 1 op de 5 exemplaren van de 30 onderzochte Cobra’s van het bewuste type 62G stopte de lont met branden net voor de dop. Hierdoor bestaat het risico dat dit specifieke type Cobra na enige tijd alsnog ontploft. Wanneer men de Cobra alsnog via het te korte lont probeert aan te steken, kan deze zo snel ontploffen dat men niet meer de kans heeft om op veilige afstand te komen, met mogelijk zwaar lichamelijk letsel of erger ten gevolge.

Bron : http://www.destentor.nl/regio/politie-waarschuwt-voor-zeer-gevaarlijk-vuurwerk-1.4678625

Zeer goede zaak dat ze dit in de media brengen.
Een goed gewaarschuwde telt voor 2.
Het klopt welvwant in het verleden had ik hier oookal ooit last van.
Ze zijn toch in de illegale handel.
Dus hulde voor deze waarswaarschuwing.

Zeer goede zaak dat ze dit in de media brengen.
Een goed gewaarschuwde telt voor 2.
Het klopt welvwant in het verleden had ik hier oookal ooit last van.
Ze zijn toch in de illegale handel.
Dus hulde voor deze waarswaarschuwing.

Nooit van gehoord. Zijn er al zoveel?

Lijkt mij weer een broodje aap verhaal. Lont is lont, visco is visco. Is niet illegaal. De rest wel maar visco is hetzelfde en brand gewoon op

Wat een klinkklare onzin! De cobra's met Duitse tekst erop zijn juist gekeurd volgens europa's CE richtlijnen en vallen in categorie 4, dus prof vuurwerk.

Nooit van gehoord. Zijn er al zoveel?

Lijkt mij weer een broodje aap verhaal. Lont is lont, visco is visco. Is niet illegaal. De rest wel maar visco is hetzelfde en brand gewoon op

Klopt alleen op de cobra 2G zit 2mm fragiel lont.
Vaak komen daar dan knikken in omdat het van handelaar via handelaar op de markt komt.
En knikken in de lont is vervelend..
Ik zelf heb in het verleden daar ook last van gehad.
Dus begrijp deze waarschuwing wel.
Verder vind ik de cobra een super nette betrouwbare knaller.
Maar eerlijk is eerlijk bij de 2g en italias mogen ze best 3mm visco gebruiken.

Lont is lont, visco is visco. Is niet illegaal. De rest wel maar visco is hetzelfde en brand gewoon op

Natuurlijk heb jij nog nooit weigerend visco gehad.

Wat een klinkklare onzin! De cobra's met Duitse tekst erop zijn juist gekeurd volgens europa's CE richtlijnen en vallen in categorie 4, dus prof vuurwerk.

Daardoor kan er dus niks mis mee zijn? Het word nog steeds met de hand gemaakt. Zelfs Lesli heeft problemen gehad met lont aan rotjes door knikken.

Conclusie, dit vuurwerk is niet voor niks verboden. In consumentenvuurwerk zitten soms ook fouten. De gevolgen van die fouten zijn vaak te overzien.
Ben je zo een halve mongool of een onwetend klein kind die dit spul weer opraapt en afsteekt dan heb je een wat groter probleem.

Het lijkt af en toe net of ze oogkleppen gratis uitdelen.

Ik vraag mij wel af waarom ze 30 cobra's hebben lopen testen, die dingen zijn toch levensgevaarlijk en hebben de verwoestende kracht van een handgranaat? Dat vuurwerk mag toch helemaal niet in Nederland worden afgestoken?

Waarom iets testen dat nooit gelegaliseerd wordt in Nederland?

Ik vraag mij wel af waarom ze 30 cobra's hebben lopen testen, die dingen zijn toch levensgevaarlijk en hebben de verwoestende kracht van een handgranaat? Dat vuurwerk mag toch helemaal niet in Nederland worden afgestoken?

Waarom iets testen dat nooit gelegaliseerd wordt in Nederland?

Waarom harddrugs testen als dat niet legaal is?

Om te waarschuwen en de veiligheid met dit soort producten te vergroten.

Het klopt wel gedeeltelijk. Een maat van me had vorig jaar 6x Cobra 6 2G. Bij 3 daarvan ging het lontje halverwege uit. Zaten ook allemmaal knikken in het lontje. Snap alleen niet waarom ze er nu weer bij zetten, dat als het lontje stopt met branden die alsnog opeens af kan gaan. Dat is toch niet mogelijk als er geen lontje brand

Het klopt wel gedeeltelijk. Een maat van me had vorig jaar 6x Cobra 6 2G. Bij 3 daarvan ging het lontje halverwege uit. Zaten ook allemmaal knikken in het lontje. Snap alleen niet waarom ze er nu weer bij zetten, dat als het lontje stopt met branden die alsnog opeens af kan gaan. Dat is toch niet mogelijk als er geen lontje brand

Ik heb zelf ook wel eens met rotjes of grondtollen gehad dat het lontje uit leek te gaan maar er gloeide nog iets waardoor deze toch weer aan is gegaan met wat wind. Het is dus zeker mogelijk dat de lont weer aan gaat en ik vind het ook een goed bericht dat dit in de media komt om mensen te waarschuwen. Er word niet zo overdreven met allemaal termen als granaat en weet ik veel maar gewoon de waarheid. Het is levens gevaarlijk

CE getest? Iedereen kan dat wel op een etiketje zetten. Zijn daar officiele documenten van terug te vinden, ben reuze benieuwd.

Goede zaak dat dit wordt vermeld, cobra's zijn naar mijn mening linke dingen. Paar keer al gezien dat het lontje halverwege stopt met branden en dat mensen er 2/3 keer naartoe lopen om hem opnieuw te ontsteken.

CE getest? Iedereen kan dat wel op een etiketje zetten. Zijn daar officiele documenten van terug te vinden, ben reuze benieuwd.

In dat geval, is het Nederlandse vuurwerk wel getest? Krijg ik bij aanschaf een uitdraai van de CE keuring mee per product? Nee niet dus ... Fire-event uit Oostenrijk is hier mee bezig (geweest) voor de markt aldaar, waar niet zulke bekrompen regels gelden als hier in Nederland.

Ondanks dat ik geen voorstander ben van dit soort harde knallers vanwege de overlast die erdoor wordt veroorzaakt, vind ik het wel jammer dat men al het vuurwerk dat niet in NL wordt verkocht altijd maar afdoet als zijnde gevaarlijk, onberekenbaar etc. In vele andere landen mag het (tot cat 3) gewoon verkocht worden, is het daar dan ineens niet meer gevaarlijk of ***t men hier n eind in het rond?

Mee eens bv als 100000 klappers via Rotterdam worden doorgevoerd naar bv België is het niet gevaarlijk(dit ivm import export staatskas)gaan wij het met oud en nieuw weer ophalen is het ineens levensgevaarlijk en onverantwoord. Demoniseren van buitenlands vuurwerkbeleid noemt men dat.

Het enige wat ik lees is: agenten hebben lol gehad met 30 stuks levensgevaarlijke vuurwerkbommen. Je ziet hier maar weer, het is maar net aan welke kant van de wet je staat.

APELDOORN - De politie waarschuwt voor zwaar illegaal knalvuurwerk. Het gaat om de Cobra 62G met een Duitstalig opschrift. Deze specifieke soort Cobra is nog gevaarlijker en instabieler dan andere Cobra’s of ander illegaal vuurwerk.
Bij ongeveer 1 op de 5 exemplaren van de 30 onderzochte Cobra’s van het bewuste type 62G stopte de lont met branden net voor de dop. Hierdoor bestaat het risico dat dit specifieke type Cobra na enige tijd alsnog ontploft. Wanneer men de Cobra alsnog via het te korte lont probeert aan te steken, kan deze zo snel ontploffen dat men niet meer de kans heeft om op veilige afstand te komen, met mogelijk zwaar lichamelijk letsel of erger ten gevolge.

Bron : http://www.destentor.nl/regio/politie-waarschuwt-voor-zeer-gevaarlijk-vuurwerk-1.4678625

Ik vind dat vwc een melding moet maken in het http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?13551-*-Di-Blasio-Elio-Cobra-6.
Zodat iedereen die deze knaller heeft en informatie hierover inwint gewaarschuwd is.

Een tip gooi dit soort knalvuurwerk in een emmer water..

Back
Bovenaan