Plintje's Sfeertopic

Voor de liefhebbers van knapperende haardvuurtjes. Al kun je natuurlijk ook een haardvuur opzoeken op YouTube en op de tv aanzetten. Of nog beter gewoon lekker de vuurton aan gooien.

Het is toch jammer dat we van het wegen en uitzoeken van de goede batches knetterlinten bij de Lidl, omdat ze verassend hard gingen, naar dit soort producten zijn gegaan die nauwelijks geluid produceren. Stiekem hoop ik toch wel dat er nog eens wat goede knetterlinten op de markt komen. Waren leuke vervangers van de 90 schots matjes van vroegâh.

Het seizoen is begonnen!

Vorig jaar wilde ik op de terugweg vanuit Olen nog een doosje Alpha Assorted mee pikken bij HQ. Deze was toevallig net uitverkocht, maar ik kon natuurlijk niet met lege handen de winkel weer uit lopen. In een hoekje van de winkel heb ik toen snel het forum door staan spitten en kwam ik bij de Supercharged Sensation uit. Ik had een vrij slechte internet verbinding, dus kon niet even wat beelden bekijken. Toch een beetje een blinde gok dus. Maar wat een bak is dit zeg! Persoonlijk voor mij de dikste goud bak die ik geschoten heb en ook zeker in de top 5 van alle boxen die ik ooit geschoten heb. De hele straat was enorm enthousiast na deze.

Mijn favoriet uit de serie Luft Heulers. De zilverstaart is een leuke toevoeging en de fluit is net zo goed als bij de andere kleuren.

Nog maar 100 dagen!

En daarom een wat oudere video van een van mijn favoriete boxen de Colorful City. Alles aan deze box is goed wat mij betreft. De kleuren, spreiding, burst, spinners, het tempo. Hij heeft een aantal jaar steevast in de collectie gezeten terwijl ik het liefste ieder jaar andere producten schiet, dus dat zegt genoeg!

Top filmpjes allemaal weer hoor. En inderdaad, die colorful city blijft wel echt een pracht bak. Bedankt voor de films!

De volgende uit deze serie fonteinen. De Hekla. Ik val een beetje in herhaling, maar ook dit is een top fontein net als de andere fonteinen uit deze serie. De groene strobes hebben in het echt een hele mooie kleur. Eentje die ik ook niet heel vaak zie in vuurwerk. Het is een beetje richting mint groen. Op film komen ze wat flets over.

Ook deze doet het prima, net als de andere 4! Af en toe spuwt die ook nog wat gele en roze sterren eruit. Toppertje.

De Willow Green Strobe uit de serie 7sh potjes van Zena. Prima spul en net als de andere leuk stookvoer in de vooravond.

Je wandelt op een dag eens de Hema binnen. Ziet daar een bak met categorie 1. Je koopt wat spulletjes. En bent vervolgens verrast door de behoorlijke kwaliteit van dit pakketje.

Dit overkwam mij dus vorig jaar. Had er na de pruttellinten weinig van verwacht, maar er zaten echt wat prima fonteintjes tussen en de grondbloemen en discoflitsers blijven altijd leuk.

De laatste fontein uit deze serie. En de Helgafell is een hele mooie. Een volgende keer zou ik hem wel op een verhoging zetten. Ik denk dat het goud dan wat beter tot zijn recht komt. Desondanks valt het nu ook al heel mooi.

En de laatste kleur Lutheulers. Zoals ik hierboven al beschreven heb blijven de zilveren favoriet. Maar in iedere kleur is het geinig spul.

We zitten weer in de laatste 2 maanden van het jaar. Tijd om het archief weer eens te openen. Vanaf nu ga ik iedere zondag weer een oud product posten. Inclusief een verslagje/review wat ik er van vond en hoe het product in mijn collectie beland is.

We trappen vandaag af met de Grand Finale No. 1 van Vulcan. In 2015 liep er een prijsvraag vanuit Vulcan. Ieder uur kwam er een nieuwe vraag online. De antwoorden waren op de site te vinden. Ieder uur werd deze box vergeven. Ik geloof 100 stuks in totaal als ik het mij goed herinner. Volgens mij is deze box toen door heel veel forumleden gewonnen. Na heel vaak proberen was ik één van de gelukkige winnaars. Vulcan, voorheen Schuurmans/Beko, was voor mij al een hele tijd van de radar verdwenen. Er waren simpelweg veel importeurs die op dat moment beter vuurwerk leverden of in ieder geval een betere prijs/kwaliteit verhouding hadden. Ergens vond ik dit heel jammer, omdat mijn passie voor vuurwerk begonnen is bij de lokale Schuurmans/Beko dealer. Ik was dan ook erg verheugd dat ik mijn gewonnen prijs uitgerekend daar op mocht halen.
Tijdens de afhaaldagen ging ik dus op pad naar Haitsma in Bleiswijk. Daar was ik geen onbekende. Ze vonden het dan ook erg leuk dat ik degene was die daar de prijs op kwam halen. We hebben nog een foto gemaakt voor de plaatselijke krant. De doos zelf zag er erg goed uit en had een flink formaat. Ik schoot in die jaren nog voornamelijk losse cakes, zoals ook te zien is op mijn collectiefoto van dat jaar.

Collectie 2015 - 2016.png

De uitwerkingen van de box vielen, als ik mijn ongezouten mening er over geef, toch wel wat tegen. De waaier was oké, maar de boeketten waren helaas aan de kleine kant. Je mag een gegeven paard natuurlijk nooit in de bek kijken en dat doe ik ook zeker niet. Maar toch, als liefhebber ben je nou eenmaal kritisch. Het doet me wel deugd dat Vulcan de afgelopen jaren weer zulke topproducten heeft neergezet en ze zijn dan ook zeker weer vertegenwoordigd in mijn collectie dit jaar.

Hierbij de video van de Grand Finale No. 1

Ik heb maar weer eens een vergelijkingsfilmpje in elkaar geknutseld. Door de verboden de afgelopen twee jaarwisselingen heb ik veel te veel cat. 1 gekocht. Sommige producten zijn regelrechte troep, andere zijn een stuk beter. In deze video komen 6 verschillende soorten knetterlinten voorbij van verschillende importeurs en batches. Het is goed te zien dat de kwaliteit met de jaren zienderogen afneemt. En dat terwijl de kruithoeveelheden eigenlijk niet echt veranderen. :confused:

Nog 50 dagen!! En dit was dan echt mijn aller, allerlaatste doosje met grote single shots. Nog één keer genieten van de Kometenbomben 2. Wat een prachtig spul blijft dit!

Het is weer zondag dus duiken we het archief weer in. Vandaag heb ik de Time Rain Willow van Beko/Schuurmans eruit te voorschijn gehaald. Deze 15 schots cake uit de Skyline Fireworks lijn heeft meerdere jaren in de collectie gezeten. Hij hoorde bij de eerste echte cakes die ik kocht toen ik wat meer budget kreeg. Ik vond het een fraaie cake met een effect dat je eigenlijk vandaag de dag niet meer ziet in consu cakes.
Sowieso hebben de labels van de Skyline Fireworks voor mij een hoog nostalgisch gehalte. Vroeger kende ik het krantje van de lokale dealer uit mijn hoofd. De labels spraken mij altijd enorm aan door het gebruik van de foto's en de vuurwerkeffecten hierop. Dit is ook nog uit de tijd dat je met je verbeelding moest bedenken wat de uitwerkingen van het vuurwerk was. De labels hielpen hier altijd bij. Meestal droomde ik voor de jaarwisseling al van de uitwerkingen van het vuurwerk of althans hoe ik bedacht dat het eruit zou zien.

En we zijn al weer een week verder. Tijd voor nieuwe beelden uit het archief. In 2010 ging ik nog gewoon met mijn ingevulde foldertje naar de dealer. Dit jaar was Zena Pijnacker (tegenwoordig Haokan) één van de winkels die ik afging. Er was in die tijd nog niet van ieder stuk vuurwerk een product- of straatfilm te vinden. Sommige dingen kocht ik dus op basis van de omschrijving en/of het label. Bij de Horse Tail sprak zowel de omschrijving als het label mij aan. Gezien het flinke formaat van de cake had ik er ook wel hoge verwachtingen van. Ik had mij, onterecht bleek, voorgesteld dat er echte horsetails uit zouden komen. Niet zo groot als ik ze uit shows kende, maar in ieder geval wel in die richting. Uiteindelijk viel het tijdens de nieuwjaarsnacht toch een beetje tegen. Horsetails zijn natuurlijk (bijna) niet te doen in consumentenvuurwerk. In de praktijk was het een crackling boeketje met rode falling leaves. Tegenwoordig kan ik dit soort producten meer waarderen, maar ruim 10 jaar geleden wilde ik gewoon nog dat het lekker knalde.
Desondanks is het leuk om hem zo terug te zien op beeld.

Back
Bovenaan