Tijdens de laatste 3 dagen van het jaar doe ik nauwelijks een oog dicht. Een gezonde spanning voor Oud & Nieuw overheerst waardoor het moeilijk wordt om de slaap te vatten. De meeste uurtjes rust breng ik door op de bank of half slapend voor mijn pc.
29 december
Voor deze dag heb ik een strooptocht langs diverse verkooppunten uitgestippeld. Tegen achten rijden we met 2 man aan om vervolgens onze kofferbakken te vullen met Dynasty, Full Loaded, Pro-Line en Diamond Collection-vuurwerk. Bij aankomst thuis zal het vuurwerk worden gesorteerd en opgesteld voor een collectiefoto. Vanaf dan constant bezig zijn met vuurwerk, tot en met 1 januari. We hebben een consumentenshow voor onze buurt geconstrueerd en het gros van de beschikbare tijd zal hierin gaan zitten. De show zal op diverse plauteaus worden gebouwd, zodat het op Oudjaarsdag een hoop werk wegneemt. Afgewisseld met pauzes en momenten van rust wordt op deze dag het grootste deel van de show gebouwd.
30 december
Deze dag heb ik opgesplitst in twee delen: het finishen van de show én alles gereed maken voor Oudjaarsdag. De laatste cakes worden gefixeerd, doorgelont en ge-e-matched. Onder het genot van traditionele lekkernijen zal het stookgoed voor Oudjaarsdag worden gesorteerd. Het vuurwerk wordt in diverse categorieën ingedeeld, zoals: "knal overdag & middag", "cakes", "klein sier" etc. Vroeg in de avonduren hopen we alles te hebben afgerond. De slaap wordt vroeg ingezet opdat we de 31e fris en fruitig kunnen starten.
31 december
Dé grote dag is aangebroken. Na een vermoedelijk moeizame nacht met veel woelen en wringen, dringt het door dat dit dé dag is waar menig uurwerkliefhebber naar heeft toegeleefd. Rond een uur of 7 ´s morgens, na het ontbijt, worden de laatste puntjes op de i gezet. Het gesorteerde stookgoed plus veiligheids -en hulpmiddelen ondergaan een laatste safety check. Vol adrenaline en spanning in de buik is het wachten tot de klok 10 uur slaat. Het openingsproject wordt ontstoken en 31 december, inclusief de buurt, is hiermee officieel ingeluid. Daarna is het non-stop stoken en genieten van de mooiste dag in het jaar.
's Avonds probeer ik, hoe moeilijk het ook is, tijdelijk de stoppen met stoken om gezellig met de andere gezinsleden samen te zijn. Onder het genot van ´gezonde´ hapjes en versnaperingen gaan we naar de klok van twaalven. Een uur vóór middernacht wordt de show gereed gemaakt. Alle veiligheidsnormen -en aspecten worden nogmaals doorgenomen en vervolgens uitgevoerd. Hierna worden de 'safety-slots' verwijderd en staat alles op scherp. Vanaf dan is het moment suprême slechts enkele minuten van ons af. Bij de 10e slag van de kerk (2010) gaat de show van start en kan de gehele buurt meegenieten van het spektakel.
Na afloop van de show wordt nog even gestrooit met enkele knallers. Daarna is het een kwestie van schoonmaakgerei pakken en alles opruimen zodat de plek tegen de ochtend schoon is, maar bovendien vrij is van eventuele blindgangers. Na het nodige naborrellen breekt de dageraad aan. De day after foto's worden genomen en dan is het écht de hoogste tijd om het warme bedje op te zoeken.
Met zwarte vingers en het vuuurwerk nog suizend door m´n hoofd kan ik eindelijk genieten van een goede ochtend/nachtrust.
- Anaconda