Plan-B

Een paar jaar geleden, toen het woord vuurwerkverbod ontstond, al gaan denken over iets anders waar ik mijn tijd in kon gaan steken. Het was gewoon steeds minder leuk, steeds meer gezeur, steeds meer kritiek, het forum was (en is) niet meer wat het was, er ging alsmaar meer geld en tijd in zitten en de beleving werd minder. Ik begon het al somber in te zien en mocht het verbod er over een paar weken wel komen dan zit het er voor mij op. Het was gewoon wachten op het moment dat, en tot die tijd er nog even extra van genieten.

Ik roep de laatste drie jaar tegen mijn zoontjes, "geniet er nog maar van" volgend jaar kan het voorbij zijn. ieder jaar dat ze het nog konden vieren waren bonus jaren, maar nu is daar toch echt het moment aangebroken dat ze het de kop in gaan drukken. Vals dat ze zijn is Corona plots de reden en dat steekt mij enorm.

Ik heb mijn zoontjes geleerd dat ze geen gekke dingen moeten doen, bril dragen, geen licht ontvlambare kleding.... mocht ik het wel zien dat ze lopen te stunten of vernielen dan zou ik diegene zijn die het verbied.
Ik heb werkelijk nog nooit iets hoeven zeggen tegen ze, altijd zonder kleerscheuren op een verbrande duim na dan.

Ik zal oud en nieuw enorm missen, en met name de hele aanloop er naar toe, daar geniet ik wellicht nog het meeste van. Het bezoeken van demo's, het lijstjes maken, het elkaar gek in de kop maken, de countdown, de afhaal dagen enz enz. Ik zal niet snel oud en nieuw in het buitenland vieren, ik heb een gezin en die kan ik niet verplichten om ergens anders naar toe te gaan omdat ik zo graag wil stoken.

Maar de hobby zal zeer zeker niet overgaan, het zal een andere invulling krijgen, dat wel. Ik ga sowieso ieder jaar al naar Valencia en de laatste jaren ook naar Adelfia en we zouden dit jaar voor het eerst naar Sicilië gaan. Zelf stoken in Valencia doen wij al jaren niet meer, maar wellicht dat dat dan wel weer iets meer gaat worden. Voor mij zou al het geld dat ik normaal uitgeef aan oud en nieuw nu direct gaan naar nog wat extra tripjes per jaar, dat zou dus betekenen dat ik 5/6 festivals per jaar zal bezoeken. De hobby wordt er niet minder om en de liefde voor de magie van vuurwerk zal bij mij altijd blijven bestaan.

Overigens heb ik nog wel een plan C ook: Als er over een week of twee blijkt dat het verbod er komt, ga ik elke avond wat van mijn restanten afsteken. Elke avond 1 cake, pijl, single shot, whatever.

Heterdaad wordt het dan niet, en het is net zo verboden als op oudjaarsavond. Dan gaan we gewoon een maand genieten in plaats van een avond. Lekker filmpjes ervan opnemen en delen in de topics hier. Dikke prima!

Komt het verbod er niet, dan doe ik dat ook zeker niet, want dan wil ik dat mensen in de buurt zo min mogelijk overlast ervaren om elke hoop op de voortzetting van de traditie te koesteren.

Overigens heb ik nog wel een plan C ook: Als er over een week of twee blijkt dat het verbod er komt, ga ik elke avond wat van mijn restanten afsteken. Elke avond 1 cake, pijl, single shot, whatever.

Heterdaad wordt het dan niet, en het is net zo verboden als op oudjaarsavond. Dan gaan we gewoon een maand genieten in plaats van een avond. Lekker filmpjes ervan opnemen en delen in de topics hier. Dikke prima!

Komt het verbod er niet, dan doe ik dat ook zeker niet, want dan wil ik dat mensen in de buurt zo min mogelijk overlast ervaren om elke hoop op de voortzetting van de traditie te koesteren.

Dit is precies hetzelfde wat ik ook ga doen mocht er een verbod komen. Maar ik ga er niet vanuit op dit moment

Een goed idee ja. Als ze het dan toch al verbieden en er niks meer te verliezen valt, dan ga ik ook regelmatig een cake, vuurpijl o.i.d. afsteken. Heb nog genoeg klein spul. En idd, heterdaad betrappen zal er niet in zitten dan. Kijken of ze dan op het verbod terug zullen komen wanneer er massaal geen gehoor aan wordt gegeven maar juist voor meer overlast gaat zorgen.

Plan B: Mijn vuurwerk in Duitsland ophalen en tijdens het carbid schieten avonds afsteken. Dan vallen die paar knalletjes toch niet op.

I.g.v. een verbod zouden we ook met zijn allen als protest op een bepaalde datum + tijd wat af kunnen steken. Pakkans is dan wel iets groter maar ik heb het er voor over.

Goed idee. En waarom niet het hele jaar door eigenlijk? Een permanent (risicoloos) protest van elke brave vuurwerkliefhebber die zich belazerd voelt.

Bij een verkoop/aftseekverbod haal ik het elders. In binnen- dan wel buitenland is voldoende te verkrijgen en het aanbod zal dan ook alleen maar toenemen. Ook winkels in de grensstreek zullen als paddenstoelen uit de grond schieten indien Nederland het enige land in heel Europa wordt waar vuurwerk verboden is.

Wel zou ik het natuurlijk vreselijk jammer vinden omdat de hele beleving er omheen weg valt.

Tsja... Ik zou niet eens meer durven zeggen dat je daar vast geen commentaar op gaat krijgen want inmiddels weet je niets zeker.
Ik zelf rijd graag motor maar het commentaar daar op wordt ook steeds meer. Het is jammer dat iedereen overal wat van moet vinden..

Men gunt elkaar niets meer. Dat is het. Maar wat ik vanochtend schreef, daar ben ik al weer op teruggekomen. Vuurwerk is een virus he. Zal nooit helemaal verdwijnen. Dus ook bij mij niet.:wink: Heeft iets te maken met stemmingswisselingen hehe.:D

Laatst bewerkt:
Lijkt mij toch écht verschrikkelijk, stoken met dat warme weer. Nee, het weer is voor mij zeker één van de meest bepalende factoren tijdens oudjaar. Lekker koud en helder graag!

Back
Bovenaan