Overtreden 25kg regeling levert ongezonde spanning op

Vind die 25 kilo regel ook nergens opslaan.
Veel boxen hebben ook nog een kooi er om heen dat zijn ook weer kilo's en extra doos die je moet mee tellen bij de 25 kilo regel.
Beter 25 kilo aan vuurwerk kruit per persoon.
Dat moet ook wel voldoende zijn voor 98% van de pyro-freaks.

Vind die 25 kilo regel ook nergens opslaan.
Veel boxen hebben ook nog een kooi er om heen dat zijn ook weer kilo's en extra doos die je moet mee tellen bij de 25 kilo regel.
Beter 25 kilo aan vuurwerk kruit per persoon.
Dat moet ook wel voldoende zijn voor 98% van de pyro-freaks.

Volgens mij moeten ze officieel alleen kijken naar het gewicht minus transport verpakking. Dus de kooi telt dan niet mee dacht ik

Er was een melding dat er illegaal vuurwerk bij mij in de woning zou moeten liggen maar was alleen maar legaal

Ergens kan ik er niet bij, hebben ze wel een bevelschrift gehad of heb je ze vrijwillig binnen gelaten? De hele gang van zaken komt mij vreemd over dat ze geen procedure volgen en vervolgens zelf vuurwerk meenemen. Waar gaan ze dat laten? Zelf afsteken ?

Ik zal eens mijn best doen het aankomende jaar voor veel dingen wat mij tegenstaat. 1 daarvan is een standaard beroepschrift en een handboek wat te doen met de politie, mensen moeten hun rechten beter weten. Zo kun je voor een rechtbank met gemak die 25 kilo regel weerleggen als de verkoper jou bewust in staat stelt meer dan 25 kilo te kopen door giga pakketten aan te bieden. Tevens de bonnen waarop staat dat je het met twee mensen moet ophalen kunnen gebruikt worden voor dat soort zaken. Volgens mij is er nog iets dat zegt in redelijkheid had men kunnen of moeten weten.

Dit zijn nou echt dingen die aangepakt moeten worden om ervoor te zorgen dat iedereen daar voordeel aan heeft.

@Hardstyle: Aangezien ze beslag legging hebben gedaan is er ook een proces verbaal opgemaakt, zou je deze willen delen en dan je naam en adres gegevens blinderen. Dit kan enorm veel mensen helpen in de toekomst!

@Iedereen: Weet iemand een compound box die zwaarder is dan 25 kilo? (hierdoor kan de wetgeving omzeep geholpen worden) men mag het vuurwerk niet vervoeren boven de 25Kg maar men mag een compound box niet uitklaar halen omdat het dan modificeren is.

(Zij praten over discriminatie, beeldvorming en etnisch profileren. Als iemand in het "systeem" zit) Met dit moet ook iets te doen zijn om de aanhouding of bezoek aan huis te kunnen aanvallen. vorm van discriminatie en daardoor in strijd met de mensenrechten.)Daarom kunnen ze ook niet zomaar tijdens de verkoop dagen mensen gaan aanhouden op de weg. Er moet wel een gegronde reden zijn, en niet speculatie of vermoedens.

Laatst bewerkt:
niet teveel showen en praten heb je wienig last van en over de you tube shit sja die pakken ze op ja voor meerdere dingen als voorbeeld en afschrik

@Iedereen: Weet iemand een compound box die zwaarder is dan 25 kilo? (
Compound box wel, compound niet, box wel...je benaming moet dus al specifieker. Er zijn als 1 gepresenteerde producten die compound zijn, waarvan het totaal/het karton, zwaarder is dan 25kg, maar die bevatten dan dus 2 compounds die elk an sich niet zwaarder dan 25kg zijn... Er is wel nagedacht door de importeurs. Die zou dus zo'n samengestelde compound box ontmanteld in meerdere delen moeten meegeven aan de klant. Daarop procederen levert je alleen een fout van de winkelier op, niet een fout in de wetgeving.

Zat ik eerst ook al aan te denken en idd het moet specifieker..... Goede opmerking!

Ik ga er alles aan doen om de mazen in de wet te vinden, er moeten mogelijkheden zijn om onder eventuele problemen uit te komen, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Ergens kan ik er niet bij, hebben ze wel een bevelschrift gehad of heb je ze vrijwillig binnen gelaten? De hele gang van zaken komt mij vreemd over dat ze geen procedure volgen en vervolgens zelf vuurwerk meenemen. Waar gaan ze dat laten? Zelf afsteken ?

Ik zal eens mijn best doen het aankomende jaar voor veel dingen wat mij tegenstaat. 1 daarvan is een standaard beroepschrift en een handboek wat te doen met de politie, mensen moeten hun rechten beter weten. Zo kun je voor een rechtbank met gemak die 25 kilo regel weerleggen als de verkoper jou bewust in staat stelt meer dan 25 kilo te kopen door giga pakketten aan te bieden. Tevens de bonnen waarop staat dat je het met twee mensen moet ophalen kunnen gebruikt worden voor dat soort zaken. Volgens mij is er nog iets dat zegt in redelijkheid had men kunnen of moeten weten.

Dit zijn nou echt dingen die aangepakt moeten worden om ervoor te zorgen dat iedereen daar voordeel aan heeft.

@Hardstyle: Aangezien ze beslag legging hebben gedaan is er ook een proces verbaal opgemaakt, zou je deze willen delen en dan je naam en adres gegevens blinderen. Dit kan enorm veel mensen helpen in de toekomst!

@Iedereen: Weet iemand een compound box die zwaarder is dan 25 kilo? (hierdoor kan de wetgeving omzeep geholpen worden) men mag het vuurwerk niet vervoeren boven de 25Kg maar men mag een compound box niet uitklaar halen omdat het dan modificeren is.

(Zij praten over discriminatie, beeldvorming en etnisch profileren. Als iemand in het "systeem" zit) Met dit moet ook iets te doen zijn om de aanhouding of bezoek aan huis te kunnen aanvallen. vorm van discriminatie en daardoor in strijd met de mensenrechten.)Daarom kunnen ze ook niet zomaar tijdens de verkoop dagen mensen gaan aanhouden op de weg. Er moet wel een gegronde reden zijn, en niet speculatie of vermoedens.

Met de politie valt weinig uit te vechten, dat zal je in de rechtbank of in de politiek moeten doen. De politie volgt gewoon de wet en die zegt niet meer dan 25kg. Volgens mij zijn er geen compunds die meer dan 25kg wegen. Wel zijn er boxen die bestaan uit verschillende compounds waarbij elke compound 25kg of minder weegt vanwege de regelgeving.

winkels hoeven maar met 1 regel rekening te houden, ze mogen niet meer dan 25kg per persoon uitgeven. Dat jij dus met 2 personen 50kg ophaalt maar vervolgens in 1 auto vervoert is niet hun probleem juridisch gezien.

De verhoging in het verleden van 10kg naar 25kg vuurwerk had te maken met dat na onderzoek bleek dat mensen doorgaans meer dan 10kg vuurwerk bestellen waardoor ze dus eigenlijk vaker op en neer naar de winkel moesten. Doordat 2x een ritje maken en een vuurwerk bestelling over de toonbank meegeven meer gevaar en gedoe oplevert dan 1x deze handeling doen is besloten de 10kg regel af te schaffen en te verhogen.

Dit ging wel samen met het oordeel dat 25kg vuurwerk opslag geen noemenswaardige verhoging van gevaar oplevert aan de woning en omwonenden dan 10kg vuurwerk opslag in huis.

Nou ziet men hier het liefst geen limiet of een significante verhoging naar 100kg ofzoiets maar dat zou waarschijnlijk wel een verhoging van gevaar opleveren ten opzichte van 25kg.

25kg kruit zou ook een optie zijn maar dan gaan ze waarschijnlijk eerst uitzoeken wat voor gevaarsverhoging 25kg kruit heeft tenopzichte van 25kg karton+kruit.

Zeker met de komst van compounds is er nu wel een goed onderbouwing om de 25kg regel aan te passen maar het stukje gevaarverhoging kan roet in het eten gooien.

Ik begrijp je redenatie en ben het deels met je eens, mijn punt zit er ten eerste in dat ik wil voorkomen dat het uitloopt op een rechtszaak. Dus hoe voorkom je de eerste aanhouding en/of huiszoeking. Zodra je daar al goed je rechten weet dan heb je al de helft van de winst te pakken. Als je vormfouten of procedure fouten weet te herkennen en/of te creëren is dat extreem handig.

Dus om bij voorbaat te zeggen er valt niets uit te vechten en zij volgen slechts de wet is wel heel erg simpel gedacht. Ieder mens behoort de wet te kennen, maar ik neem aan dat de politie ook best wel wat fouten maakt :) Althans, dat is mijn ervaring en geluk :)

Zat ik eerst ook al aan te denken en idd het moet specifieker..... Goede opmerking!

Ik ga er alles aan doen om de mazen in de wet te vinden, er moeten mogelijkheden zijn om onder eventuele problemen uit te komen, is het niet linksom dan wel rechtsom.

Een sterk punt is vooral dat bruto niks zegt over netto. Er zijn 4kg NEM boxen van 25kg bruto en 1.3kg NEM boxen van 25kg. Bruto zegt niet veel over explosieve massa. Daarbij moet men gaan bedenken dat de gevarenklasses er niet voor niets zijn: 10kg nem is niet explosie-gevoeliger dan 5kg nem, het is geen 1.1G

Er zitten gewoon veel denk- en kennisfouten in de wetgeving.

Ik begrijp je redenatie en ben het deels met je eens, mijn punt zit er ten eerste in dat ik wil voorkomen dat het uitloopt op een rechtszaak. Dus hoe voorkom je de eerste aanhouding en/of huiszoeking.
maar daar sta je als burger gewoonweg zwak; als een agent vraagt "mag ik in je huis kijken" en je zegt "nee" dan is het voor hun al voldoende om een vermoeden te hebben, wat alweer voldoende is voor het aanvragen van een huiszoekingsbevel. Ik zou ze gewoon binnenlaten, collectie laten zien, dat je geen illegaal hebt en alles legaal is, en in gesprek gaan dat je compounds hebt, niet doorlont, van plan bent het veilig te doen en dat die 25kg regel voornamelijk karton is ipv kruit...Het zijn mensen die zelf ook nadenken en echt niet altijd blind de wet volgen. Ventje hier vroeg op oudjaarsnacht aan surveillerende agenten of hij een nitraat mocht afsteken, en ze vonden het geen probleem als hij het maar een eindje weg gooide... Zo kom je dus het verst. Werk je tegen, heb je wat te verbergen. Gedraag je je als goede burger die gewoon een beetje heel veel lol wilt hebben, kom je een heel stuk verder. Ik heb agenten gekend, kom ze nog veel in situaties tegen, en is vrijwel altijd net zo redelijk mee te praten als elk ander persoon, behoudens de klootzakken die in elk beroep zitten (bv ook in zorg kom ik krengen tegen, het zijn mensen).

wall of text, sorry

maar daar sta je als burger gewoonweg zwak; als een agent vraagt "mag ik in je huis kijken" en je zegt "nee" dan is het voor hun al voldoende om een vermoeden te hebben, wat alweer voldoende is voor het aanvragen van een huiszoekingsbevel. Ik zou ze gewoon binnenlaten, collectie laten zien, dat je geen illegaal hebt en alles legaal is, en in gesprek gaan dat je compounds hebt, niet doorlont, van plan bent het veilig te doen en dat die 25kg regel voornamelijk karton is ipv kruit...Het zijn mensen die zelf ook nadenken en echt niet altijd blind de wet volgen. Ventje hier vroeg op oudjaarsnacht aan surveillerende agenten of hij een nitraat mocht afsteken, en ze vonden het geen probleem als hij het maar een eindje weg gooide... Zo kom je dus het verst. Werk je tegen, heb je wat te verbergen. Gedraag je je als goede burger die gewoon een beetje heel veel lol wilt hebben, kom je een heel stuk verder. Ik heb agenten gekend, kom ze nog veel in situaties tegen, en is vrijwel altijd net zo redelijk mee te praten als elk ander persoon, behoudens de klootzakken die in elk beroep zitten (bv ook in zorg kom ik krengen tegen, het zijn mensen).

wall of text, sorry

als ze bij je voor de deur staan hebben ze meestal al een reden daarvoor, een tip is daar al voldoende voor ind.

In het verkeer is dat anders en mag je bijvoorbeeld weigeren om de kofferbak te openen als de reden voor de verkeerstop daar geen aanleiding voor geeft om de auto te doorzoeken bijvoorbeeld bij een snelheids overtreding

Laatst bewerkt:
mischien leuk om even de procedure van de politie hier uit te typen:

Consumentenvuurwerk Consumentenvuurwerk betreft al het vuurwerk dat in Nederland verkrijgbaar is voor consumenten in de periode dat vuurwerk mag worden verkocht.

Is het vuurwerk afkomstig uit het buitenland (bijv vuurwerk wat is gekocht bij de Aldi in Duitsland), dan betekent dit niet dat het vuurwerk verboden is voor consumenten.

Hoe bepaal ik of het vuurwerk consumentenvuurwerk is?

• bij consumentenvuurwerk staat op het etiket altijd een categorie code, namelijk:
• F1 (vanaf 12 jaar), F2 (vanaf 16 jaar), F3 (vanaf 18 jaar).
• F4 betreft professioneel vuurwerk, dus GEEN consumentenvuurwerk.

Het advies is om consumentenvuurwerk tot max 25 kg niet in beslag te nemen, het is namelijk toegestaan om dit per woning op te slaan. Overhandig het vuurwerk bij minderjarigen aan de ouders.
Bij meer dan 25 kg of een andere reden voor inbeslagname, volg dan de instructie 'illegaal vuurwerk en consumentenvuurwerk'. Voor strafbaarstelling zie feitenboekje en 'Richtlijn voor strafvordering vuurwerkdelicten' en evt 'Richtlijn en kader voor strafvordering jeugd en adolescenten inclusief strafmaten Halt'.

Ik twijfel....

Is het vuurwerk voorzien van een etiket met opdruk? Kun je je zien of er een categorie F1, F2 of F3 op staat, de opmerking 'geschikt voor particulier gebruik', afbeelding/vermelding van het effect?

Zoja, categorie F1/F2 is fop- en schertsvuurwerk. Als categorie F2 en F3 alsmede de aanduiding 'voor particulier gebruik' bevatten is het wellicht consumentenvuurwerk.

Als het bovenstaande ontbreekt is het professioneel vuurwerk. Categorie F4 is professioneel (dus verboden) vuurwerk.

Of benader de milieuagent of de taakaccenthouder vuurwerk binnen je team/eenheid.

Het vuurwerk lijkt zelf gemaakt / niet origineel

Wanneer je vuurwerk aantreft wat zelf gemaakt 'vuurwerk' bom lijkt of niet meer origineel is, bel dan met het TEV! Voor deze typen vuurwerk geldt een aparte inbeslagname en afhandel werkwijze, klik hier.

De werkwijze voor inbeslagname en afhandeling van professioneel (voor consumenten verboden) vuurwerk is verandert. Om alle richtlijnen en afspraken die voor dit jaar gelden overzichtelijk te maken is de wegwijzer vuurwerk ontwikkeld. Hierin vindt je in duidelijke taal wat je moet weten en waar je meer informatie vindt.

Consumentenvuurwerk:

Het advies is om consumentenvuurwerk tot max 25 kg niet in beslag te nemen, het is namelijk toegestaan om dit per woning op te slaan. Bij meer dan 25 kg of een andere reden voor inbeslagname, volg dan de instructie protocol afhandelen aangetroffen consumenten vuurwerk.

Maximaal 25kg

Maximaal 25 kg consumentenvuurwerk
• Als het mogelijk is NIET inbeslagnemen maar ter beschikking stellen ouders
• Max 25kg mag de burgerindewoning (plaats niet voor het publiek toegankelijk) voorhanden hebben.

Meer dan 25 kg Indien meer dan 25kg, dan inbeslagname:

• Plaatsen in centrale opslagvoorziening binnen de eenheid (250kg bunker), cat 1.4 of gelijkwaardig.
• Vuurwerkkast op team kan niet ivm meer dan 25kg!
• Verpak het vuurwerk in een antistatische zak, niet dicht nieten
• Opmaken KVI (tijdens diezelfde dienst!) EN KVI in antistatische zak, niet er aan nieten! • Invullen logboek
• BVH/Summit registratie (tijdens de dienst!)
• In kennis stellen KBH

Professioneel cq Illegaal (dus geen consumenten)vuurwerk

• Profesioneel (voor consumenten verboden cq illegaal) vuurwerk wordt door de politie vervoerd en ook opgeslagen in politiegebouwentenzij sprake is van .
• De OVD-P beslist of sprake is van operationele noodzaak en naar welke veiligere locatie het vuurwerk kan worden verplaatst. Vanaf deze alternatieve locatie blijft gelden dat het vuurwerk bewaakt blijft tot de ADRtransporteur arriveert om het vuurwerk af te voeren.
• Mocht het optreden van de ADR-vervoerder te lang op zich laten wachten, dan is in een aantal eenheden PD-bewaking te organiseren via de OC/Meldkamer. In de andere eenheden zijn contracten afgesloten met een lokale ADR-vervoerder en is van een dergelijke lange wachtijd geen sprake en is geen PD-bewaking te organiseren.

Geimproviseerd vuurwerk / vuurwerkbommen

Dit betreft 'vuurwerk' wat bestaat uit zelfgemaakte constructies zoals vuurwerkbommen. Potentieelgevaarlijk!

Let op dat statische elektriciteit voor ontbranding kan zorgen. Raak het vuurwerk niet aan en volg onderstaande instructie.

Actie:
• Laat de meldkamer de TEV (team Explosieven verkenning) waarschuwen.
• Overleg met de TEV over het vervolg.
• Contact met helpdesk COV tbv onderzoek.
• Afspraken met de EOD vindt je hier.

Veiligheid

Vuurwerk is gevaarlijk en onberekenbaar. Denk daarom altijd aan je eigen veiligheid en die van anderen.

Een aantal tips:
• Zichtbare kruitresten of zelf gemaakt vuurwerk? Neem via de meldkamer contact op met de TEV. • Houd gepaste afstand
• Niet met voorwerpen in het vuurwerk prikken of snijden
• Géén telefoons of portofoons binnen een straal van 1.5 meter van het vuurwerk.
• Meer informatie zie Factsheet vuurwerk seizoen 2017-2018

Controle van een voertuig

Als er eenaanwijzing is dat vuurwerk wordt vervoerd....
• kun je op basis van art 23 van de WED een voertuig stilhouden
• Gebruiik hiervoor het 'normale' stopteken
• Denk aan verdere bevoegdheden van de WED zoals inbeslagname, overbrengen voertuig voor nader onderzoek, onderzoeken voertuig Wanneer mag je het voertuig doorzoeken?
• De aanwijzing op grond van WED (melding / andere info) - WED geeft bevoegdheid totonderzoeken van het vervoersmiddel
• Indien sprake van verdachte op heterdaad) dan obv artikel 96b WvSv voertuigdoorzoeken Of bestuurder geeft toestemming.

Geenaanwijzing/verdachte/heterdaad oftoestemming>Nietdoorzoeken!

Het advies is om consumentenvuurwerk tot max 25 kg niet in beslag te nemen, het is namelijk toegestaan om dit per woning op te slaan.
Dus dat.

Back
Bovenaan