Ik doe hier uit principe nooit aan mee, aan geen enkele loterij en al helemaal niet de staatsloterij. Ik sponsor de staat jaarlijks al genoeg met bijna 50% inkomstenbelasting en nog tal van andere belastingen. Doe mij maar een extra cake voor het geld van een lot met een 'verlieskans' van meer dan 85%. Spanning genoeg die avond, daar heb ik ook geen lot voor nodig.
Ter beeldvorming
"De Staatsloterij heeft een gemiddelde omzet van 840 miljoen euro, waarvan ze 585 miljoen euro uitkeren. Er gaat niets naar het goede doel, dus jaarlijks verdient de staat 255 miljoen euro aan de Staatsloterij.
De kans op de jackpot van 30 miljoen hangt af van het aantal verkochte loten. In 2021 werd een recordaantal van ruim 7,1 miljoen loten verkocht, waarvan 3,7 miljoen halve loten en 3,4 miljoen hele loten. De kans om de hoofdprijs te winnen was toen ongeveer 0,00001429 procent. Ter vergelijking: de kans dat je door de bliksem wordt geraakt is 3,5 keer groter.
Wel heb je bij de Staatsloterij een goede kans om in ieder geval íets te winnen. Die kans is namelijk 51,6 procent. Daar vallen echter ook de lage prijzen onder minder dan de kosten van je lot, en dan had je het lot misschien beter überhaupt niet kunnen kopen. Dat kost namelijk dertig euro. De kans dat je een prijs wint die hoger is dan je eigen inleg, wisselt per trekking en is in 2023 13,7%. Dit is een gemiddelde over alle 16 trekkingen."