Oud en nieuw in andere landen: Noorwegen

Maar als je als Nederlander in de zomervakantie naar Noorwegen op vakantie zou gaan, zou je dan gewoon vuurwerk kunnen kopen? Wat zou je dan zoal (het meeste) tegen kunnen komen, en op welke winkels moet je het meeste letten, welke winkels verkopen het vaakst vuurwerk?

Maar als je als Nederlander in de zomervakantie naar Noorwegen op vakantie zou gaan, zou je dan gewoon vuurwerk kunnen kopen? Wat zou je dan zoal (het meeste) tegen kunnen komen, en op welke winkels moet je het meeste letten, welke winkels verkopen het vaakst vuurwerk?

Hun hebben gewoon zoals hier verkoopdagen op einde van December.

Ik ken een jongen uit Noorwegen en die zegt dat het nu heel het jaar illegaal is dus er is ook geen oud en nieuw met legaal vuurwerk afsteken meer.

Dit is sinds dit jaar.

Ik ken een jongen uit Noorwegen en die zegt dat het nu heel het jaar illegaal is dus er is ook geen oud en nieuw met legaal vuurwerk afsteken meer.

Dit is sinds dit jaar.

Is het dan verboden bij wet? Kan je dat na navragen?
Ik weet dat het al jaren rommelt in Noorwegen, er jaarlijks veel ongelukken zijn gebeurd, vooral met vuurpijlen.
Ze waren van plan om vuurpijlen te gaan verbieden dit jaar.

:bye:

Is het dan verboden bij wet? Kan je dat na navragen?
Ik weet dat het al jaren rommelt in Noorwegen, er jaarlijks veel ongelukken zijn gebeurd, vooral met vuurpijlen.
Ze waren van plan om vuurpijlen te gaan verbieden dit jaar.

:bye:

Ze mogen het niet meer verkopen en zoals ik het begrijp is het nu helemaal illegaal dus.
Ze hadden altijd gewoon oud en nieuw maar dat is sinds dit dus afgeschaft.
Ik had ook gevraagd waarom dit nou zo is gekomen en dat komt door dingen als veel branden enzo.
Hij gaat als het goed is ook binnenkort een topic aanmaken en dan kan je er zelf ook even met hem over hebben.
Hij is trouwens die nieuwste member fiddler :bye:

Ik heb het nagevraagt bij die vriend uit Bergen, hij zegt dat het nog steeds is toegestaan. Enige dat niet meer is toegestaan zijn vuurpijlen.

das wel jammer, mijn broer woont sinds dit jaar in noorwegen en komt met oud en nieuw naar nederland. had gehoopt dat hij een paar mooie pijle mee kon nemen. iemand enig idee wat de verkoop dagen zijn daar?

Las zaterdag 14-2 2009 in De Gelderlander een column in de serie 'Standplaats Noorwegen'. Onder de kop "Verboden" beschrijft correspondente Windy Kester de neiging van de Noorse overheid om alles wat maar enigszins gevaarlijk of schadelijk is, te verbieden voor haar burgers. Onder meer de volgende passage viel mij op:

Een van de nieuwste verboden die de Noren moeten slikken, heet "het verbod op vuurpijlen". Dit vuurwerk op een steeltje dat je in een fles moet zetten, zou op oudejaarsavond verantwoordelijk zijn voor bijna 70 procent van de ongelukken. De fles kan omvallen en de pijl kan in de lucht van richting veranderen. Verbieden dus maar.
Afgelopen jaarwisseling meldden de ziekenhuizen, op wat afgeschoten vingertjes na, veel minder oogschade en brandjes dan ooit tevoren. En geen enkel dodelijk ongeval. Buurlanden Zweden en Denemarken hebben al interesse getoond in het volgen van het vuurpijlenverbod. Het lijkt erop dat deze ban net zo snel ingeburgerd zal raakt als het verbod op alcoholreclame en roken."

Interessante tekst. Ooit eerder ergens zo duidelijk een verband gelegd tussen oogletsel en pijlen?

Er bestaat een kleine kans dat ik dit jaar in Noorwegen zit met O&N, ik wil alleen weten hoe het nou zit? Is het vuurwerk nou helemaal verboden, of alleen de pijlen?

don't worry.

don't worry.

Alleen de pijlen zijn verboden hoor.
Siervuurwerk is er veel en niet echt duur.
Goedkoper dan NL.
Ben er in 2005 geweest, en de potten zijn echt van uitmuntende kwaliteit.
Pijlen waren echt ziekelijk groot! tot 400 gram kruit... Terecht dat die nu verboden zijn.
Het volk drinkt echt als idioten, en dan gebeuren er veel ongelukken.
Drank verbieden is ook zo wat...

't merk dat veel verkocht werd rond Sandefjord is Festival (Fyrverkeri
Onder: Produkter / Tiger & Thunderline / effektbatteri vind je een paar potten die ik had waaronder de Thunder (29 kronen toen, 3,5 euro voor 200 g kruit), Power Super, Black Night.
tot 30 gram per tube, 2" en 1000 gram krudd/pot is geen uitzondering.

Er bestaat een kleine kans dat ik dit jaar in Noorwegen zit met O&N, ik wil alleen weten hoe het nou zit? Is het vuurwerk nou helemaal verboden, of alleen de pijlen?

Ik was afgelopen jaar in Noorwegen op vakantie en tijdens een wandeling kwam ik een 100sh ''houten kist'' van Svea tegen. Deze heb ik natuurlijk op de foto gezet. Zal hem is opzoeken en posten.

Back
Bovenaan