Opzet ingezonden brief namens VWC leden

bonbridge1

VWC lid
Goed ik kreeg wat commentaar dus bij deze, is het een idee om namens VWC leden een ingezonden brief/Manifest in elkaar te zetten dat we kunnen versturen naar media maar ook naar politici. Iets waar meerdere leden aan werken en waar we met zijn alle achter staan. Misschien heeft het impact misschien ook niet. Als we er met meer mensen aan werken komen we vast tot een goed eindproduct. Niemand een journalist in de familie toevallig? Ik heb een opzetje gemaakt maar ook mijn vak is het niet en ik kan heel goed tegen kritiek :bonk:.

Ieder jaar rond de jaarwisseling ontstaat er een discussie over het verbieden of beperken van consumentenvuurwerk. Een discussie kunnen we dit eigenlijk niet noemen. Het beperkt zich slechts tot een stortvloed aan geklaag en onjuistheden door mensen die voor een verbod zijn. De liefhebbers en voorstanders komen zelden in het publieke debat voor. Kranten schrijven er niet over en praatprogramma's nodigen de liefhebbers niet uit. Een eerlijk debat over dit onderwerp wordt er dus niet gevoerd. Het gevolg is dat tegenstanders van consumentenvuurwerk van alles kunnen roepen zonder dat zij gecorrigeerd worden. Het volk wordt, ook door bewindslieden, op deze manier verkeerd voorgelicht. De feitenkennis laat zeer te wensen over bij veel mensen. Natuurlijk kleven er nadelen aan consumentenvuurwerk maar laten we die dan wel eerlijk afwegen tegen de voordelen.

"Schade jaarwisseling minstens 15 miljoen” kopte de krant. Die 15 miljoen wordt in veel gevallen in zijn geheel aan vuurwerk toegeschreven. In een aantal gevallen is hier vast vuurwerk bij gebruikt maar zeker niet altijd. We moeten ons afvragen of een verbod op consumentenvuurwerk deze schade ook maar met 1 euro zal verminderen. U gelooft toch zelf niet dat deze vandalen bij een vuurwerkverbod netjes met een oliebol bij paps en mams op de bank blijven zitten? Parijs kent een algeheel vuurwerkverbod. Ieder jaar gaan er honderden auto’s in vlammen op en wordt er voor vele miljoenen schade aangericht. Dit jaar waren er meer dan 100.000 agenten nodig om de orde te handhaven, dat allemaal met een vuurwerkverbod. Vuurwerk is het probleem niet maar de vandaal en die moet worden aangepakt. Miljoenen mensen steken iedere jaar met veel plezier vuurwerk af. Omdat er, vooral in de grote steden, enkele idioten rondlopen die denken de stad te moeten slopen en hulpverleners aan te moeten vallen moeten we vuurwerk maar verbieden? Gaat dat ook maar iets van de problemen oplossen? Natuurlijk niet, deze mensen gaan nog steeds rellen, halen illegaal vuurwerk of gebruiken andere attributen. Moeten we straks alles gaan verbieden dat relschoppers gebruiken om te rellen?

Dat vuurwerk de maatschappij veel geld kost valt te betwisten. Alleen aan BTW kwam er afgelopen jaarwisseling ongeveer 15 miljoen euro in de kassa van de staat terecht. Nederland telt ongeveer 1500 verkooppunten, importeurs en transporteurs die werknemers in dienst hebben en belastingen afdragen. Het verbieden van vuurwerk zal dus ook nog eens duizenden banen kosten. Het plan om gemeenten centraal vuurwerk af te laten steken zal de belastingbetaler wel miljoenen gaan kosten. Een gemiddelde show kost al snel € 50.000,-. We tellen 355 gemeenten in Nederland. Dat is een kleine 20 miljoen euro uit de schatkist. Daarbij komt dat er geen 355 gecertificeerde bedrijven zijn die een vuurwerkshow mogen schieten. Het plan kan dus helemaal niet.

Een groot gedeelte van de schade komt door illegaal vuurwerk. Helaas wordt dat in de discussie nauwelijks meegenomen en wordt alles dat knalt over een kam geschoren. In Nederland hebben wij strenge regels wat kruitinhoud betreft. Geen enkel stuk legaal consumentenvuurwerk heeft dan ook voldoende kracht om een verkeersbord of prullenbak op te blazen. Dit gebeurt met illegaal vuurwerk of vuurwerk dat zelf geknutseld is. Illegaal vuurwerk is in Nederland op iedere hoek van de straat te koop. Wellicht is het een goed idee om eerst te handhaven voor we iets nieuws gaan verbieden. Een betere handhaving op illegaal vuurwerk kan een hoop ellende voorkomen. Ook ledematen verlies je niet met legaal consumentenvuurwerk, daar heeft het onvoldoende kracht voor. Een verbod op consumentenvuurwerk zal eerder voor meer afgerukte ledematen zorgen dan minder. De vraag naar zwaarder illegaal vuurwerk neemt immers toe. Natuurlijk gebeuren er ook ongelukken door legaal consumentenvuurwerk, helaas wel. Als miljoenen mensen iets ondernemen vallen er slachtoffers. Zo is het aantal gewonden, en zelfs doden, door wintersport een stuk hoger en toch hoor ik weinig mensen over een wintersportverbod. Jaarlijks vallen er 2500 doden door alcohol. Ook hier zijn dat in verschillende gevallen "omstanders". Dit gebeurt vaak in het verkeer. Over een verbod op alcohol spreekt men ook nooit. Daar willen we de daders aanpakken. Bij vuurwerk moet dat dus niet anders zijn.

Wanneer men normaal en verantwoord met legaal vuurwerk omgaat kan het aantal ongelukken tot een minimum beperkt worden. Goede voorlichting kan helpen, zowel door de overheid als door ouders. De vuurwerkbril kan het overgrote deel van oogletsel voorkomen. Helaas zie je om 00.00 uur maar een klein gedeelte met een bril op naar het vuurwerk kijken. In de auto doet u uzelf en uw kind toch ook een gordel om? Vuurwerk mag verkocht worden aan personen vanaf 16 jaar. Toch zie je ieder jaar weer kinderen van (ver) onder de 16 met vuurwerk in de weer. Deze kinderen nemen het niet zo nauw met de veiligheid. Waar zijn de ouders? Uw kind stuurt u toch ook niet met een krat bier de straat op op zijn twaalfde?

Verbieden helpt niet, dat weten we al jaren. Of het nu om drugs, te hard rijden of illegaal vuurwerk gaat. Verbieden heeft geen zin gehad. Daarnaast moeten we niet willen dat alles verboden wordt. Nu is het misschien niet uw hobby en maakt het u niet uit als er een vuurwerkverbod komt. De volgende keer kan het wel uw hobby zijn. We leven met 17 miljoen mensen in dit land. Een groot gedeelte geniet 1 dag per jaar van vuurwerk. Laten we ervoor zorgen dat ook deze traditie niet verpest wordt door een kleine groep mensen die zich niet weten te gedragen. Laten we in plaats daarvan harder optreden tegen bewust verkeerd omgaan met vuurwerk, beter handhaven op illegaal vuurwerk en afsteektijden, meer doen aan voorlichting en ouders, let op uw kinderen.

Mijn zegen heb je!
alleen het gedeelte onderstaand zou ik weg laten.
Dat vuurwerk de maatschappij veel geld kost valt te betwisten. Alleen aan BTW kwam er afgelopen jaarwisseling ongeveer 15 miljoen euro in de kassa van de staat terecht. Nederland telt ongeveer 1500 verkooppunten, importeurs en transporteurs die werknemers in dienst hebben en belastingen afdragen. Het verbieden van vuurwerk zal dus ook nog eens duizenden banen kosten. Het plan om gemeenten centraal vuurwerk af te laten steken zal de belastingbetaler wel miljoenen gaan kosten. Een gemiddelde show kost al snel € 50.000,-. We tellen 355 gemeenten in Nederland. Dat is een kleine 20 miljoen euro uit de schatkist. Daarbij komt dat er geen 355 gecertificeerde bedrijven zijn die een vuurwerkshow mogen schieten. Het plan kan dus helemaal niet.

Ik denk dat de opzet inhoudelijk niet gek is, maar fijn lezen doet het niet. Het 'voelt' nu als geroep, als boosheid.
Ik wil er best een beetje in herschikken om het wat gestructureerder te maken? Als word bestandje ofzo?

Idd een mooi initiatief alles helpt zullen we maar zeggen. En word t ook niet eens tijd dat de vuurwerkbranche zelf s wat laat horen...

Mijn zegen heb je!
alleen het gedeelte onderstaand zou ik weg laten.

Waarom zou jij dat weglaten? Ik denk dat dit stukje, met misschien een beetje aanpassing en nuance prima thuis hoort in het gehele bericht. De schade van 15 miljoen is misschien voor nog geen 1 derde aan vuurwerk te wijten, echte cijfers van de oorzaken zijn namelijk niet gepubliceert. Dit soort onvolledige info verspreiden is of propoganda of makkelijk lezers scoren, want de werkelijke oorzaken uitzoeken is onmogelijk of te veel werk, dus dan de makkelijke weg maar. Ik vindt dan ook dat we dit best ter discussie mogen stellen, zoals de anti's ook doen, maar nooit met echte of enkel met verdraaide cijfers (die hun goed past) komen.

Zo is het aantal gewonden, en zelfs doden, door wintersport een stuk hoger en toch hoor ik weinig mensen over een wintersportverbod. Jaarlijks vallen er 2500 doden door alcohol. Ook hier zijn dat in verschillende gevallen "omstanders". Dit gebeurt vaak in het verkeer. Over een verbod op alcohol spreekt men ook nooit. Daar willen we de daders aanpakken. Bij vuurwerk moet dat dus niet anders zijn.

Mooi geschreven. Ik zou alleen bovenstaand stuk weglaten. Ik snap je punt, alleen is het al verboden om met te veel alcohol te rijden. Dit lijkt dan een beetje hetzelfde als de 'tegenstanders' die klagen over harde knallen in de weken voor oud&nieuw terwijl dat al verboden is. Ook krijg je dan weer dat men, misschien wel terecht, gaat roepen dat dit appels en peren vergelijken is. Het verkeer heeft een duidelijke functie, met vuurwerk is het vooral onze liefhebberij.

Ik denk dat, zoals jij al beschrijft, vooral duidelijke voorlichting moet komen tussen de verschillen met illegaal en legaal vuurwerk. En dat het afsteken voor 31 december 18:00 al verboden is. En ook moet benadrukt blijven worden dat een kleine groep het voor de grote groep verpest; de overgrote meerderheid gaat gewoon normaal met vuurwerk om. Daarbij heeft, zoals jij ook terecht opmerkt, de overlast van oud&nieuw (rellen, vandalisme, geweld) niets met het consumentenvuurwerk te maken.

Ook de milieuoverlast lijkt mij gering, maar hier zou denk ik een deskundige beter op kunnen ingaan.

Ik heb de tekst her en der aangepast. Laat even weten wat jullie er van vinden:

De zwarte deken over onze prachtige traditie:
Ieder jaar rond de jaarwisseling ontstaat er een discussie over het verbieden of beperken van consumentenvuurwerk. Maar kunnen we het nog wel een discussie noemen? Het lijkt zich te beperken tot slechts een stortvloed aan geklaag en onjuistheden door mensen die voor een verbod zijn. De liefhebbers en voorstanders komen zelden in het publieke debat voor. Kranten schrijven er niet over en praatprogramma's nodigen de liefhebbers niet uit. Een eerlijk debat over dit onderwerp wordt er dus niet gevoerd. Het gevolg is dat tegenstanders van consumentenvuurwerk van alles kunnen roepen zonder dat zij gecorrigeerd worden. Het volk wordt, ook door bewindslieden, op deze manier verkeerd voorgelicht. De feitenkennis laat zeer te wensen over bij veel mensen in deze discussie. Ik zeg niet dat consumentenvuurwerk zonder risico is, maar vrijwel geen enkele bezigheid, vooral waar erg veel mensen bij betrokken zijn, is zonder enige risico. Is het risico van consumentenvuurwerk dan ook daadwerkelijk zo groot als dat nu wordt geschetst? Wij denken van niet. Een oplossing kan in onze ogen ook pas daadwerkelijk tot stand komen als men ook van hun eigen standpunt durft af te wijken en het grote geheel wil zien, in plaats van enkel wat hem of haar goed van pas komt.

Het is de rest van het jaar niet anders:
"Schade jaarwisseling minstens 15 miljoen” kopte de krant. Die 15 miljoen wordt in veel gevallen in zijn geheel aan vuurwerk toegeschreven, maar hoeveel van deze schade is veroorzaakt door (consumenten)vuurwerk en als er dan al (consumenten)vuurwerk is gebruikt, hadden ze die schade niet op een andere manier veroorzaakt? We moeten ons afvragen of een verbod op consumentenvuurwerk de schade tijdens de jaarwisseling daadwerkelijk zoveel naar beneden kan krijgen, als dat men nu doet geloven. Gelooft u zelf dat deze vandalen bij een vuurwerkverbod netjes met een oliebol bij paps en mams op de bank blijven zitten? Al voorbeeld nemen tegenstanders vaak landen waar een vuurwerkverbod geldt en daar zogenaamd geen problemen zijn. In Parijs geldt voor de gehele binnenstad een algeheel vuurwerkverbod. Ieder jaar gaan er honderden auto’s in vlammen op en wordt er voor vele miljoenen schade aangericht, niet met vuurwerk als gereedschap, maar wel met andere middelen. Dit jaar waren er meer dan 100.000 agenten nodig om de orde te handhaven en gaan hulpverleners bepaalde wijken niet eens meer in, omdat ze daar voor hun leven moeten vrezen en dat allemaal met een vuurwerkverbod. Je kunt denken dat vuurwerk het probleem is, maar als je nagaat dat er in landen waar een verbod geldt ook veel ellende is tijdens de jaarwisseling, lijkt vuurwerk ineens het probleem niet meer, helemaal consumentenvuurwerk niet. Miljoenen mensen steken iedere jaar met veel plezier en zonder problemen vuurwerk af, maar omdat er, vooral in de grote steden, enkele idioten rondlopen die denken de stad te moeten slopen en hulpverleners aan te moeten vallen moeten we vuurwerk maar verbieden? Als we naar andere landen en het verleden kijken, ook met andere zaken, lijkt een vuurwerkverbod alles, behalve een oplossing te zijn. Deze mensen gaan nog steeds rellen, halen illegaal vuurwerk of gebruiken andere attributen. Moeten we straks alles gaan verbieden dat relschoppers kunnen gebruiken om te rellen? Tevens is dat niet eens een probleem wat alleen tijdens de jaarwisseling plaats vindt. In een gemiddeld weekend zijn er ongeveer 29 gevallen van agressie en/of geweld tegen hulpverleners. Zorgen dronken mensen op jaarbasis ook voor miljoenen Euro’s aan schade en veroorzaken zij ook overlast.

Wat kost een verbod de maatschappij:
Ik lees vaak dat men denkt dat vuurwerk de maatschappij enorm veel geld kost aan belasting, zorgpremie en verzekeringspremie, maar wat kost een verbod de maatschappij? Aan BTW kwam er afgelopen jaarwisseling ongeveer 15 miljoen euro in de kassa van de staat terecht. Nederland telt ongeveer 1500 verkooppunten, importeurs en transporteurs die werknemers in dienst hebben en belastingen afdragen. Het verbieden van vuurwerk zal dus duizenden banen kosten en de staat mogelijk meer geld gaan kosten, dan dat het nu doet. Het plan om gemeenten centraal vuurwerk af te laten steken zal de overheid miljoenen gaan kosten en dat komt allemaal uit de zakken van de belastingbetaler. Een gemiddelde show kost al snel € 50.000,-. We tellen 355 gemeenten in Nederland. Dat is een kleine 20 miljoen euro uit de schatkist, dan nog alle hulpverleners die daarbij aanwezig moeten zijn en het kost al gauw erg veel geld. Daarbij komt dat er geen 355 gecertificeerde bedrijven zijn die een vuurwerkshow mogen schieten. Dát plan is dus helemaal niet uitvoerbaar.

“The Big Bang”:
Een groot gedeelte van de schade komt door illegaal vuurwerk. Helaas wordt dat in de discussie nauwelijks meegenomen en wordt alles dat knalt over een kam geschoren. In Nederland hebben wij strenge regels wat kruitinhoud en kracht betreft. Geen enkel stuk legaal consumentenvuurwerk heeft dan ook voldoende kracht om een verkeersbord of prullenbak op te blazen. Dit gebeurt met illegaal vuurwerk of vuurwerk dat zelf geknutseld is. Illegaal vuurwerk is in Nederland op iedere hoek van de straat te koop. Ook ledematen verlies je niet met legaal consumentenvuurwerk, daar heeft het onvoldoende kracht voor. Een verbod op consumentenvuurwerk zal dan ook niet voor minder afgerukte/geamputeerde ledematen zorgen, sommige experts verwachten zelf meer zwaargewonden, omdat de nu “brave” burger dan mogelijk wel overstapt op illegaal vuurwerk en doordat het stiekem moet, onvoorzichtiger/onoplettender wordt. De vraag naar zwaarder illegaal vuurwerk neemt mogelijk (fors) toe. Natuurlijk is legaal consumentenvuurwerk ook niet zonder risico, dat is niet te ontkennen en dat doen we ook niet. Als miljoenen mensen iets ondernemen vallen er slachtoffers. Dat is met vuurwerk niet anders, al hadden veel slachtoffers voorkomen kunnen worden als de slachtoffers zelf hun verantwoordelijkheid hadden genomen, ook de omstanders. Alle mensen met oogletsel droegen GEEN vuurwerkbril, ondanks dat deze op heel veel plekken verkrijgbaar was en ook nog eens kosteloos. Jaarlijks vallen er 2500 doden door alcohol. Ook hier zijn dat in verschillende gevallen "omstanders". Dit gebeurt vaak in het verkeer. Over een verbod op alcohol spreekt men ook nooit, want in die situatie vindt men dat de schuld bij de veroorzaker ligt en niet bij het gebruikte middel. Daar spreken we enkel van daders die ze dan maar hard moeten aanpakken. Waarom is dat bij vuurwerk dan anders?

“Tijd om weer normaal te gaan doen”:
Wanneer men normaal en verantwoord met legaal vuurwerk omgaat en ook de omstanders hun verantwoordelijkheid nemen, kan het aantal ongelukken tot een minimum beperkt worden. Goede voorlichting kan helpen, zowel door de overheid als door ouders, vooral de ouders spelen de belangrijkste rol. De vuurwerkbril kan het overgrote deel van oogletsel voorkomen. Helaas zie je om 00.00 uur maar een klein gedeelte met een bril op naar het vuurwerk kijken. In de auto doet u uzelf en uw kind toch ook een gordel om? Vuurwerk mag verkocht worden aan personen vanaf 16 jaar. Toch zie je ieder jaar weer kinderen van (ver) onder de 16 met vuurwerk in de weer. Deze kinderen nemen het niet zo nauw met de veiligheid. Waar zijn de ouders? U stuurt uw kind toch ook niet met drank over straat, op zijn twaalfde of zelfs jonger?

De “oplossing”!?:
Het opzoeken van grenzen en er (soms) overheen gaan zit in de aard van het beestje. Bij de een meer dan bij de ander en sommigen gaan er graag flink overheen. Of het nu om drugs, te hard rijden of (illegaal) vuurwerk gaat. Mensen zoeken de grens en gaan er soms (flink) overheen en een verbod houdt enkelen nu eenmaal niet tegen. Daarnaast moeten we niet willen dat alles verboden wordt, waar men de bron niet van aan kan pakken. We zien, vooral in deze discussie, dat er een enorm tekort is aan mankracht, middelen en wetgeving, die het mogelijk maakt om overtreders aan te pakken. Maar omdat men dat niet aankan, grijpen ze naar een verbod, welke ze daarna ook weer niet aankunnen. Zo verschuif je steeds de zogenaamde “oplossing”, maar blijft het probleem bestaan of verergerd deze mogelijk. We leven met 17 miljoen mensen in dit land. Een zeer groot gedeelte geniet 1 dag per jaar van vuurwerk, laten we ervoor zorgen dat ook deze traditie niet verpest wordt door een kleine groep mensen die zich niet weten te gedragen. Laten we in plaats daarvan harder optreden tegen bewust verkeerd omgaan met vuurwerk, beter handhaven op illegaal vuurwerk en afsteektijden, meer doen aan voorlichting en ouders, let op uw kinderen.

Ik zou het stuk leesbaarder maken door wat spaties toe te voegen binnen de alinea. Dit is een lange tekst en het leest gewoon wat lekkerder als er zo nu en dan een spatie is. Zeker als hij of zij dit via de mail ontvangt.

Verder goeie tekst! Goed initiatief, ik zou het wel onderbouwen met wat meer bronnen. Ik geloof dat je onderzoek hebt verricht, maar goed om ze is een lijst met bronnen te geven dat ons standpunt kan versterken. En niet dat het slechts een betoog lijkt dat met aannames werkt. Je hebt het over parijs. Maar geef ze eens de exacte cijfers. En zoek bijvoorbeeld nog andere vergelijkbare situaties/steden Ik wil hier graag ook best aan mee helpen. Geef ze het 'sociaal bewijs' (referend naar een ander topic) en overtuig ze met meer bronnen dat een vuurwerkverbod met deze maatschappij en cultuur gewoon niey werkt.

Ik zou het ook nog iets bondiger maken. Tijd is geld, en je doelgroep zal weinig tijd hebben om voor deze brief de tijd te nemem. Koppen helpt, maar hoe bondiger hoe beter. En hoe meer impact een tekst kan hebben op een lezer.

Ik zou het stuk leesbaarder maken door wat spaties toe te voegen binnen de alinea. Dit is een lange tekst en het leest gewoon wat lekkerder als er zo nu en dan een spatie is. Zeker als hij of zij dit via de mail ontvangt.

Verder goeie tekst! Goed initiatief, ik zou het wel onderbouwen met wat meer bronnen. Ik geloof dat je onderzoek hebt verricht, maar goed om ze is een lijst met bronnen te geven dat ons standpunt kan versterken. En niet dat het slechts een betoog lijkt dat met aannames werkt. Je hebt het over parijs. Maar geef ze eens de exacte cijfers. En zoek bijvoorbeeld nog andere vergelijkbare situaties/steden Ik wil hier graag ook best aan mee helpen. Geef ze het 'sociaal bewijs' (referend naar een ander topic) en overtuig ze met meer bronnen dat een vuurwerkverbod met deze maatschappij en cultuur gewoon niey werkt.

Ik zou het ook nog iets bondiger maken. Tijd is geld, en je doelgroep zal weinig tijd hebben om voor deze brief de tijd te nemem. Koppen helpt, maar hoe bondiger hoe beter. En hoe meer impact een tekst kan hebben op een lezer.

Goed punt, ik denk echter dat we iemand nodig hebben die uit deze lap tekst de bondige stukjes kan halen, zonder de essentie van het bericht te verliezen. Iemand die enigzins de journalistieke kunstjes kent.

Ik klik een pilsje open en dan zal ik ook even met deze tekst aan de gang gaan. Reply volgt.

Thanks Bonbridge en htevents voor de voorzetten!

Misschien is het ook een idee om alvast namen en bedrijven, die deze brief willen ondertekenen. Zo creeer je draagvlak en ziet de lezer dat het door meerdere partijen wordt gesteund. Winkeliers, Brancheverenigingen, Importeurs, liefhebbers, etc.

Ik heb misschien een lijntje die het proberen waard is. Mocht iemand deze kar serieus willen trekken daar zie ik graag een PM.

Dit is toch wel het minste wat we kunnen doen als liefhebber zijnde. Goede brief geschreven lijkt mij zo. In ieder geval de "kosten aan vuurwerk schade", zou ik erin houden want het is helaas een feit dat gemeenten zo niet elke gemeente als er maar iets aan schade is aan gemeentelijk materiaal dat dit aan vuurwerk schade wordt toegeschreven ook al is dit niet het geval dat vuurwerk de oorzaak was.

Ik kan niets anders zeggen dan respect voor degenen die dit serieus oppakken! De brief schetst duidelijk hoe het nu zit. Ik hoop daadwerkelijk dat het effect gaat hebben!

Even vooruitlopend op de zaken, wie gaat de media te woord staan bij eventueel het oppakken van de media? En eventueel op televisie komen?

Ik heb zelf dus ook een brief gestuurd en daae gaven ze aan erg graag een liefhebber te spreken als die willen.

Top initiatief gasten!

Back
Bovenaan