Opschudding in Zeeland om mysterieuze knal

Opschudding in Zeeland om mysterieuze knal

UPDATE In de provincie Zeeland is vanavond opschudding ontstaan over een knal die rond 22.00 uur was te horen in grote delen van Midden-Zeeland.
Bij de politie zijn al zeker 40 meldingen binnengekomen en de telefoon staat roodgloeiend.

Het is nog totaal onduidelijk wat aan de hand is. Defensie heeft laten weten dat het niet om een oefening gaat. De woordvoerster van de politie meldde dat er geen meldingen zijn van branden of ontploffingen. Meldingen komen met name vanuit het oosten van Vlissingen.

Bij grote bedrijven in havengebied Vlissingen-Oost is niets te zien.
Een bewoner van 's-Heerenhoek hoorde de knal zelf. 'Het was een hele harde klap. Wij waren bang de ramen eruit sprongen. Die stonden te trillen in het kozijn.'

In eerste instantie werd gedacht dat de afgedankte Amerikaanse satelliet misschien in Zeeland was neergestort, maar die komt pas over enkele uren de dampkring binnen. (ANP/Redactie)

bron

Volgens de media was de klap ook te horen in Brabant ?

Brabanders horen mysterieuze knal, politie tast in duister

TILBURG - Veel Brabanders hebben vrijdagavond rond tien uur een mysterieuze knal gehoord. Het geluid werd onder anderen gehoord in Tilburg en Eindhoven. De meeste meldingen kwamen echter uit de provincie Zeeland. De politie heeft nog geen idee wat de knal veroorzaakt heeft.

Vooral in de streek rondom havengebied Vlissingen-Oost is de knal gehoord. Mensen in de wijde omtrek voelden hun huis trillen.

'Het leek wel een explosie'
Op Twitter meldden veel Brabanders de mysterieuze knal. "Het leek op zwaar vuurwerk". Een ander omschrijft de knal als een "explosie".

Explosie op strand
Omroep Zeeland meldt dat de knal mogelijk afkomstig is van een explosie op het strand van Ritthem. Daar zou een zwarte rookpluim zijn gezien. De politie heeft het strand afgezocht met een helikopter. Op het strand werden kleine brokken bitumen gevonden, waarvan asfalt wordt gemaakt. Of die brokstukken iets met de knal te maken hebben, is niet duidelijk.

Geen oefening
Defensie heeft laten weten dat het niet gaat om een oefening. Vlakbij het strand van Rittem ligt een militair opslagdepot, maar ook daar lijkt de knal dus niet vandaan te komen.

Ook geen satelliet
Ook een afgedankte Amerikaanse satelliet is niet de oorzaak van het harde geluid. Brokstukken van de satelliet zouden zaterdagnacht op aarde terechtkomen, maar dat gebeurde in ieder geval niet in Europa.

bron

zoals sommige in de chat wel hadden gelezen heb ook ik de klap gehoord en gevoeld.
Er is sirieus waar nog nooit iemand die mijn raam+verwarming heeft kunnen laten trillen, het was dus echt een rotklap!
Ook op www.hvzeeland.nl en in de pzc staat een artikel maar er is niks bekend

Hmm, als jij het hebt meegemaakt?
Dan weet jij waarschijnlijk wel of het vuurwerk was? Waarschijnlijk uitgesloten!
Spannend hoor :D

Politie Zeeland vindt krater op strand RITTHEM -

Politie Zeeland vindt krater op strand RITTHEM -

De politie heeft zaterdagochtend op het strand bij het Zeeuwse Ritthem een krater gevonden. Vrijdagavond kwamen er tientallen telefoontjes bij de politie binnen van mensen die waren geschrokken van een harde knal. De meldingen kwamen vooral uit de streek rondom het havengebied Vlissingen-Oost. Mensen tot in de wijde omtrek voelden hun huis trillen.

Zaterdagavond werd er al kort onderzoek gedaan, onder meer met een helikopter met warmtekijkers en infrarood. Op het strand namen agenten kleine brokken bitumen, waarvan asfalt wordt gemaakt, mee. Of die brokstukken iets te maken hebben met de doffe knal is nog niet duidelijk.

Bron : de telegraaf.nl

Caisson ontploft op strand Ritthem
Laatste update: 24 september 2011 10:29 info
Bekijk op de kaart .RITTHEM - Op het strand bij Ritthem is een betonnen caisson ontploft. Dat is de oorzaak van de knal die gisteren in grote delen van Zeeland is gehoord.

Caisson ontploft op strand Ritthem Fotoserie Volgens een politiewoordvoerder liggen de brokstukken tot op meer dan 100 meter van de krater die bij de explosie is veroorzaakt.

Een caisson is een grote betonnen constructie die wordt gebruikt in de waterbouw. De politie heeft het strand, dat compleet is bezaaid met beton, afgezet. Van de caisson is niets meer over.

Langzaam wordt het allemaal een beetje duidelijk. Er lijkt een Caisson te zijn ontploft. Dat is een hele grote betonnen constructie die gebruik wordt in de waterbouw. Het is mogelijk dat dit komt door een oude bom. Bij het strand zijn vaak oude bommen gevonden en ook liggen er munitie opslagplaatsen.

Politie doet al sinds vanochtend onderzoek.

@ Hardcore, de klap was hier ook erg goed te horen. Echt heel hard en dof.

*EDIT* Ruben was me voor ! :p

zoals sommige in de chat wel hadden gelezen heb ook ik de klap gehoord en gevoeld.
Er is sirieus waar nog nooit iemand die mijn raam+verwarming heeft kunnen laten trillen, het was dus echt een rotklap!
Ook op www.hvzeeland.nl en in de pzc staat een artikel maar er is niks bekend

Ik vindt dit echt raar want hoe laat was dit dan? Volgens mij zat ik op het moment een film te kijken, maar heb echt niks gehoord:P.

Ik hoorde de klap eigenlijk niet maar ik voelde wel het hele huis trillen en een deur schoot zelfs uit zijn slot(was niet op slot) terwijl hij dicht was. Ook hoorde je een soort windvlaag tegelijkertijd wat dus die drukgolf was.

Schijnt dat ze vroeger zijn gevuld met explosieven zodat de caissons begonnen te zinken. Wellicht heeft zo'n explosief nu voor die gigantische klap gezorgd. Alles wordt nog onderzocht. Vanaovnd za een hoop duidelijk zijn denk ik.

Strand is helemaal ontruimd trouwens. EOD doet onderzoek.

Ontploffing caisson waarschijnlijk oorzaak knal Zeeland

zaterdag 24 september 2011 10:54

De politie heeft zaterdagochtend in Zeeland op het strand bij Ritthem een krater gevonden. Agenten troffen op het strand kleine brokken bitumen, waarvan asfalt wordt gemaakt, aan. De knal die vrijdagavond door bewoners werd gehoord, is waarschijnlijk veroorzaakt door het opblazen van een caisson.

De politie is nog bezig met het onderzoek naar de harde knal

De politie heeft onderzoek gedaan met een helikopter met warmtekijkers en infrarood omdat er vrijdag meldingen binnen kwamen van bewoners rondom het havengebied Vlissingen-Oost.

Brokstukken
Mensen tot in de wijde omtrek voelden hun huis trillen en zagen een rookpluim van het strand komen. Bij een kantine vielen de schilderijen van de muur. Wat er precies aan is gebeurd, is nog onduidelijk.

Een van de caissons, een betonnen constructie die wordt gebruikt in de waterbouw, op het strand Ritthem is opgeblazen en er liggen overal brokstukken. De brokstukken liggen tot op meer dan 100 meter van de krater die is aangetroffen.

Volgens de politie is het mogelijk dat een mijn uit de Tweede Wereldoorlog tegen de caisson is aangekomen. In het gebied werden in 1944 veel bommen gedropt en mijnen gelegd.

Dampkring
Bewoners spraken vrijdag van een harde knal. 'Het was een hele harde klap. Wij waren bang dat de ramen eruit sprongen. Die stonden te trillen in het kozijn,' zegt een bewoner van 's-Heerenhoek.

Eerder werd gedacht dat de afgedankte Amerikaanse satelliet UARS misschien in Zeeland was neergestort, maar deze is zaterdagochtend vergaan in de dampkring. De satelliet drong boven de Grote Oceaan de dampkring binnen en brokstukken zijn volgens NASA mogelijk in Canada terechtgekomen.

Welk explosief bij strandexplosie?

Welk explosief bij strandexplosie?

De knal op het strand bij Ritthem op het Zeeuwse Walcheren is veroorzaakt door een explosief. Een groot betonnen caisson is ontploft. Tientallen mensen in Zeeland maakten bij de politie melding van de ontploffing die ook letterlijk voelbaar was. Het strand ligt bezaaid met stukken beton tot op 100 meter van een krater die is geslagen onder het caisson. Vannacht werd nog geen spoor van een ontploffing gevonden.

De knal moet zijn veroorzaakt door een explosief, of door een speciale combinatie van professioneel vuurwerk. Eerder op de avond zouden in de buurt al kleinere knallen te horen zijn geweest, die leken op gewoon consumentenvuurwerk. ook zou siervuurwerk zijn gezien.

Voor het opblazen van beton is een massaexplosie - een zeer snelle explosie - die alleen kan worden veroorzaakt door explosieven als TNT of semtex. In zeer bijzondere gevallen is er geconstateerd dat professioneel vuurwerk massa-explosief kan reageren. Maar daarvoor moet er veel vuurwerk samengebracht zijn en op een bijzondere manier verpakt.

Zaterdagochtend vond een voorbijganger hulzen van vuurwapens op het strand.

Het Explosieven Onderzoekscommando zal onderzoek doen naar de ontploffing.

bron

Ik heb het idee dat een of andere persoon een soort van oefening heeft gedaan om er achter te komen of je met een explosief beton kan kapot maken. Met andere woorden, ik denk dat er iemand een terroristische aanslag aan het voorbereiden is. Daarom denk ik ook dat de EOD een serieus onderzoek is begonnen. Denk ook dat dit topic verkeerd staat. Dit is overduidelijk geen vuurwerk als het zelfs in Goes te horen is

Ik vind het erg vreemd dat vuurwerk hier mee in contact word gebracht. Van een terroristische proef zou ik het eerder kunnen begrijpen maar ook dat vind ik erg ver gezocht. Lijkt mij dat een terrorist toch niet zo een "spoor" zal achterlaten. Sommige zeggen het het misschien een oude mijn zou kunnen zijn die er tegen aan is gedreven door de stroming. Een bom of mijn uit de 2e wereld oorlog is helemaal niet gek, het ligt hier nog bezaaid met die dingen. Dat en de kracht van de drukgolf doen mij het vermoeden geven dat het om een munitieopslag/bom/mijn uit wo2 is geweest.

Ik denk ook dat we te maken hebben gehad met een oude bom. Maar het blijft gissen. Het lijkt mij de enigste echt reeële optie. Er liggen rond Ritthem waarschijnlijk nog heel veel van die dingen. Ook zijn er opslagplaatsen voor. Wat ook nog zou kunnen is dat een stel onverlaten dat ding heeft proberen op te blazen met bijvoorbeeld vuurwerk, maar dat daarbij een oude bom ook is ontploft.

Het zou allemaal kunnen, maar het blijft zoals gezegd gissen. Hoop dat ze uiteindelijk de oorzaak wel weten te vinden. Blijft het toch ontzettend raar vinden. Een gigantische klap en de oorzaak is moeilijk te achterhalen. Ben echt benieuwd waarom er zo'n flinke explosie ontstond.

Zeer zwaar explosief oorzaak ontploffen caisson

Zeer zwaar explosief oorzaak ontploffen caisson

De caisson die vrijdagavond op het strand bij Ritthem in Zeeland explodeerde, is gesprongen door een zeer zwaar explosief. Dat heeft de politie vandaag laten weten. Inmiddels is duidelijk dat het geen bom uit de Tweede Wereldoorlog was die de betonnen constructie heeft doen ontploffen.
Om erachter te komen welk explosief is gebruikt en wie voor de explosie verantwoordelijk is, is een Team Grootschalige Opsporing van ongeveer twintig rechercheurs opgetuigd. Vandaag gaat de politie verder met buurtonderzoek.

Veel Zeeuwen werden vrijdagavond opgeschrikt door een enorme knal. In eerste instantie was niet duidelijk waar die vandaan kwam, maar gisterochtend bleek het om een ontplofte caisson te gaan. De explosie heeft een krater geslagen van drie meter doorsnee en de brokstukken van de constructie, die in de waterbouw wordt gebruikt, lagen over het strand verspreid.

De technische recherche heeft gisteren de hele dag onderzoek gedaan, in samenwerking met de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). (ANP/Redactie)

bron

Ja een bom uit de WO2 kan ook niet zomaar gaan drijven dus hoe sommige mensen op die gedachte komen vind ik knap. Artikel hierboven bevestigd dit dus ook.

Misschien is het wel die Shell geweest die in Berlijn word afgeschoten. :p Ze zouden er toch 1 testen op een geheime locatie.....

Back
Bovenaan