Opruimen op nieuwjaarsdag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben dit jaar van plan om op een grasveld te gaan stoken, heeft iemand tips hoe je die kartonnen rondjes daar een beetje netjes weg krijgt?

Een bladhark is inderdaad een goede optie, wellicht is het bij wat droger weer handig om een bladzuiger te gebruiken ipv bladblazer

Hahahaha het mooiste moment euro's pakken op de hoek van de straat. Als ik klaar ben met stoken alles gauw in de auto 2 januari handje contantje wordt er nog voor betaald ook per zak

Dat duurt ook niet lang meer, want de echte bomen gaan ze ook ooit verbieden .... :bonk:

Zie het al voor me. Dingdong. Wij hebben een verzoek tot binnentreding. We hebben een anonieme tip gekregen over het in bezit hebben van een echte boom. :bonk:

Ik denk dat het dit jaar voornamelijk as is, en misschien hier en daar een verdwaalde wondertol. Helaas.
Het liefste heb ik 1 januari wel overap spierpijn en van alles op te vegen.

In mijn jeugd stonden we altijd met buurjongens en buurmeisjes vanaf 10:00 uur 's ochtends de hele dag klein spul te stoken. Hele ladingen kanonslagen, grondbloemen, baby pijltjes, romeinse kaarsen, thunder kings etc. Vooral door de kanonslagen werd het kruispunt één oranje vlakte. Op 1 januari stonden we dan met flink wat buren te vegen, zelfs buren waarvan de kinderen niks afstaken. Dan kwamen er nog oliebollen tevoorschijn en dan was het feest compleet. Ik kon het dan nooit laten om nog wat resten op te pakken en van dichterbij te bewonderen. Hoorde toch echt bij het nagenieten en ook het gezamenlijk opruimen gaf een goed gevoel en voldoening.

De laatste jaren was ik niet meer thuis met de jaarwisseling. Bij kennissen hadden ze altijd een grote vuurton, waarin dan al het afgestoken vuurwerk verdween. Dan was het 's ochtends alleen nog maar even vegen en klaar. Dit was zo gedaan, dus mijn hulp hadden ze daarbij niet nodig. Ik snap het wel dat men graag de resten in de vuurton gooit, maar juist het opruimen op 1 januari vind ik er gewoon echt bij horen.

Vorig jaar bij familie gevierd en ook daar hadden buren een vuurton staan. De leeggeschoten cakes zijn aan het einde van de avond daarin beland. Ik heb de hele avond veel klein spul afgestoken met een aantal nichtjes. Voor de deur was het één grote bende, hierop besloot ik om op 1 januari vroeg de wekker te zetten. Iedereen thuis lag nog in diepe slaap en gewapend met vuilniszakken, bezem en stoffer en blik, ben ik weer naar de familieleden gereden. Ook daar was alles nog dicht bij de huizen en niemand nog te bekennen in de woonkamers. Ben dus maar alleen begonnen, maar het tempo zat er goed in.

Toen de buren en de familieleden eenmaal wakker waren en het ontbijt achter de kiezen hadden, kwamen ze vol verbazing naar buiten, omdat ik terug was gekomen om op te ruimen. Ik gaf aan dat dit echt bij de traditie hoort en dat ook dit nog veel plezier en voldoening oplevert. Het is toch geweldig om nog labeltjes, fonteinen, leeg geschoten thunder kings tegen te komen en nog even te bedenken hoe geweldig de jaarwisseling was. En als je rommel maakt, dan ruim je het ook op. Ze konden het erg waarderen en vroegen dan ook of ik dit jaar weer O&N bij de familie zou vieren. Dat had ik graag gedaan, niet wetende dat corona roet in het eten zou gooien. Kortom, het opruimen hoort er wat mij betreft echt bij.

Screenshot_20201107-212831_Gallery.jpg

Screenshot_20201107-212843_Gallery.jpg

Screenshot_20201107-212851_Gallery.jpg

Nu met cat 1 zal ik 's avonds weinig afsteken hier in de straat. Dat opruimen op 1 januari is dan ook met twee tellen wel gedaan. Wel ben ik van plan, om er 1 januari ook wat eerder uit te gaan en om dan even een rondje door de wijk te fietsen/te lopen om hopelijk nog wat dayafter foto's te kunnen maken.

Eindelijk eens niet 2 uur vegen en opruimen en 25 euro betalen voor het afval. Dat is dan ook meteen het enige positieve dat ik kan bedenken aan dit alles. Ik ruim toch echt liever op en betaal ook liever voor mijn afval. Nah ja, volgend jaar beter.

Tot en met vorig jaar belande alles op een groot vuur. Dan was het op 02 januari (01 januari smeulde alles nog na) de boel bij elkaar vegen, dit in de groene container doen, en daarna met de tuinslang erover heen. Buiten een zwarte plek zag je er niets meer van.

Dit jaar wordt het anders. Geen vuur om alles op te gooien, dus wordt het 01 januari de containers van de buren lenen.

Hele herkenbare foto's hierboven! Zo zag de straat er vroeger altijd uit na een goed dagje stoken. Nieuwjaarsdag stond ik altijd al weer vroeg met een bezem en vuilniszak in de hand om alles op te ruimen. Dat hoort er nou eenmaal gewoon bij, en niet alleen vanwege het milieu. Het is altijd mooi om nog even na te genieten van al het moois dat de dag ervoor de lucht in is gegaan. Vegen deden we met alle kinderen en een aantal ouders in de straat. Ook degenen die niets afgestoken hadden want die vonden altijd dat ze wel mee konden genieten van ons spul.

Bij mijn ouders hadden we een overbuurman die ook van vuurwerk hield. We stonden altijd lekker om beurten cakes te stoken. Op het toppunt stookten we samen 50-60 cakes weg. En dan nadat alles op was een mooi muurtje ervan bouwen. Bij de milieu straat in het dorp hadden ze in die jaren ook een actie om vuurwerkafval tegen te gaan. Voor elke vuilniszak gevuld met vuurwerkafval kreeg je een kwartje. Zo sprokkelde ik altijd wel wat euro's bij elkaar.

De laatste jaren gaat er eigenlijk altijd wel een cake of box in de fik en dan stapel ik alles daar gewoon op. Volgende dag even het as op vegen en klaar. Dit jaar met al het kleine spul zal het wel weer meer weg gaan hebben van de foto's uit de startpost. Daar heb ik toch ook echt wel zin in!

Nou dat was de jaarwisseling weer.
Alles opgeruimd op naar volgende jaarwisseling maar dan met een blijvend vuurwerkverbod.
20201230_133656.jpg

Wat zou ik nu veel voor over hebben om op nieuwjaarsdag mijzelf uit de naad te vegen en te sjouwen om de vuurwerkresten opgeruimd te krijgen. Leuk hoor dat er weinig op te ruimen valt. Maar nou lieg ik.

Net met pijn in mijn hart de restanten en stellages in de achtertuin opgeruimd. Ik wilde er vanuit mijn luie stoel in de woonkamer er langer tegenaan kijken, maar moeder de vrouw was het er niet mee eens. :sad:

Gelukkig rest er nog wel een zwarte brandplek op het gras die ik de komende tijd nog wel blijf zien :p

Wij hebben de rotzooi ook 1 januari gelijk weer opgeruimd, ondanks een flink vervuilde straat toch redelijk snel alles aan de kant gekregen. Vele handen maken licht werk, met 4 man geveegd en daarna even de straat en tuinen door met de bladblazer en met een kleine 2 uur was het gedaan. Wel zo fijn ook voor alle buren :D

Ik heb al jaren niet meer hoeven vegen vanwege het enkel stoken van cat2 op een grasveld (veegt lastig) maar dit jaar door alle omstandigheden thuis gestookt op asfalt en een bult cat1. Oldskool vegen dus de 1e, er zijn uiteraard leukere bezigheden maar het gaf wel weer even een ouderwets gevoel :)

Dit jaar was er niet veel meer op te ruimen op nieuwjaarsdag. M'n schoonzusje kreeg het 's avonds 2 x koud en besloot dat vegen een goede manier was om het warm te krijgen. Volgende dag nog wat grondbloemetjes en knetterbaldopjes uit het gras gevist en daarmee was het al weer klaar.

De ronde kartonnetjes die op het grasveldje voor de deur lagen heb ik trouwens laten liggen, geen idee waar die vandaan kwamen, die lagen er denk ik al :wink:

Wij hebben de rotzooi ook 1 januari gelijk weer opgeruimd, ondanks een flink vervuilde straat toch redelijk snel alles aan de kant gekregen. Vele handen maken licht werk, met 4 man geveegd en daarna even de straat en tuinen door met de bladblazer en met een kleine 2 uur was het gedaan. Wel zo fijn ook voor alle buren :D

Precies, we hadden het zo aan de kant met 4 man. Het is daarbij ook gezellig en het hoort er simpel weg gewoon bij. Buren kwamen ook nog wat lekkers brengen, goed sfeertje dus.

Opruimen hoort er gewoon bij. En het is nog leuk ook. Hier komen we namelijk met de hele buurt naar buiten met bezems en dan is het ook zo schoon. Bakje koffie erbij, beetje ouwehoeren en het is zo weer gezellig in de straat. Is gewoon nog even een momentje nagenieten na een gezellige en geslaagde nacht. Prima bezigheid hoor, dat opruimen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan