In mijn jeugd stonden we altijd met buurjongens en buurmeisjes vanaf 10:00 uur 's ochtends de hele dag klein spul te stoken. Hele ladingen kanonslagen, grondbloemen, baby pijltjes, romeinse kaarsen, thunder kings etc. Vooral door de kanonslagen werd het kruispunt één oranje vlakte. Op 1 januari stonden we dan met flink wat buren te vegen, zelfs buren waarvan de kinderen niks afstaken. Dan kwamen er nog oliebollen tevoorschijn en dan was het feest compleet. Ik kon het dan nooit laten om nog wat resten op te pakken en van dichterbij te bewonderen. Hoorde toch echt bij het nagenieten en ook het gezamenlijk opruimen gaf een goed gevoel en voldoening.
De laatste jaren was ik niet meer thuis met de jaarwisseling. Bij kennissen hadden ze altijd een grote vuurton, waarin dan al het afgestoken vuurwerk verdween. Dan was het 's ochtends alleen nog maar even vegen en klaar. Dit was zo gedaan, dus mijn hulp hadden ze daarbij niet nodig. Ik snap het wel dat men graag de resten in de vuurton gooit, maar juist het opruimen op 1 januari vind ik er gewoon echt bij horen.
Vorig jaar bij familie gevierd en ook daar hadden buren een vuurton staan. De leeggeschoten cakes zijn aan het einde van de avond daarin beland. Ik heb de hele avond veel klein spul afgestoken met een aantal nichtjes. Voor de deur was het één grote bende, hierop besloot ik om op 1 januari vroeg de wekker te zetten. Iedereen thuis lag nog in diepe slaap en gewapend met vuilniszakken, bezem en stoffer en blik, ben ik weer naar de familieleden gereden. Ook daar was alles nog dicht bij de huizen en niemand nog te bekennen in de woonkamers. Ben dus maar alleen begonnen, maar het tempo zat er goed in.
Toen de buren en de familieleden eenmaal wakker waren en het ontbijt achter de kiezen hadden, kwamen ze vol verbazing naar buiten, omdat ik terug was gekomen om op te ruimen. Ik gaf aan dat dit echt bij de traditie hoort en dat ook dit nog veel plezier en voldoening oplevert. Het is toch geweldig om nog labeltjes, fonteinen, leeg geschoten thunder kings tegen te komen en nog even te bedenken hoe geweldig de jaarwisseling was. En als je rommel maakt, dan ruim je het ook op. Ze konden het erg waarderen en vroegen dan ook of ik dit jaar weer O&N bij de familie zou vieren. Dat had ik graag gedaan, niet wetende dat corona roet in het eten zou gooien. Kortom, het opruimen hoort er wat mij betreft echt bij.
Nu met cat 1 zal ik 's avonds weinig afsteken hier in de straat. Dat opruimen op 1 januari is dan ook met twee tellen wel gedaan. Wel ben ik van plan, om er 1 januari ook wat eerder uit te gaan en om dan even een rondje door de wijk te fietsen/te lopen om hopelijk nog wat dayafter foto's te kunnen maken.