Opruimen op nieuwjaarsdag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Na het stoken is het natuurlijk ook een moment van terugkijken op een geweldige dag. Op 1 januari begint het altijd met het opruimen van het vuurwerk, voor iedereen nog een laatste kans om te genieten van de laatste kruitdampen, weigeraars en een geweldige rotzooi dat iedereen heeft gemaakt op de laatste dag van het jaar.

Blijf jij op 1 januari zo lang mogelijk op bed liggen en hoop je op een schone straat als je het gordijn open doet of sta jij om 10.00 buiten op straat alles aan te vegen ?

Dit jaar wilde ik het eigenlijk zelf doen, maar mijn neven hadden het al gedaan.
Dus dat was wel jammer enerzijds.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de rest het doet met opstoken van geschoten vuurwerk. Aangezien ik dit jaar best veel heb voor de 1e keer, zoek ik het niet om de leeg geschoten compounds achterin de auto naar de stort te brengen :bonk: . Wil dit jaar speciaal voor het opstoken een oud olie/vuur ton kopen maar heb geen idee of ik qua maten nog ergens rekening moet houden zodat het er ook wel in past :rolleyes:
Aangezien we een groene wijk hebben zijn er weinig volledig bestrate parkeerplaatsen.

Afgelopen jaarwisseling de boel grotendeels opgefikt in een aanwezige vuurton, s'Ochtends twee bladblazers van de locale hovenier geleend, zooi bij elkaar, vuilniszakken gevuld. Nog geen 10 minuten werk:cool:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de rest het doet met opstoken van geschoten vuurwerk. Aangezien ik dit jaar best veel heb voor de 1e keer, zoek ik het niet om de leeg geschoten compounds achterin de auto naar de stort te brengen :bonk: . Wil dit jaar speciaal voor het opstoken een oud olie/vuur ton kopen maar heb geen idee of ik qua maten nog ergens rekening moet houden zodat het er ook wel in past :rolleyes:
Aangezien we een groene wijk hebben zijn er weinig volledig bestrate parkeerplaatsen.

1: Ik heb een pesthekel aan het opruimen van de troep. Dit heeft te maken met het biologische verschijnsel van een teveel toxines in het lichaam i.c.m. een hevig vochtgebrek en een direct slaaptekort..:frusty::handsup:
1b. Wij zorgen er altijd voor dat het "gestookte" middels vreugdevuren opgeruimd word met as en beton als enige residue. Hierdoor geef ik mijn lichaam en hoofd de kans om op 1 januari weer "mens" te worden.

2. Het gebruik maken van een oliedrum. á 200L is een mooi medium om je karton te verbranden, echter!

*Zorg voor voldoende ventilatie gaten. (er kunnen er niet genoeg in zitten) Gebruik hiervoor een slijptol om horizontale sleuven te trekken of een gatenzaag.
* Zorg dat het vuur niet verstikt! blijf met regelmaat middels een lange buis of pijp "roeren" in de ton om deze luchtig te houden! Hij kan nml makkelijk gaan verstikken.

Ter illustratie:
Screenshot_20200828_185903.jpg

Veel succes :tongue2::biertje:

200 liter is wel echt een must als je in redelijk korte tijd een hoop compounds/cakes wil opbranden.
Als dat eenmaal brand gaat het prima. En inderdaad genoeg ventilatie gaten maken, dat versnelt het alleen maar.

Tnx heren, zat marktplaats al enige tijd in de gaten te houden voor een 200L vat dus dat komt wel goed dan :thumbup:

Bij ons is er al een paar jaar de actie dat (kinderen) geld krijgen voor het inleveren van lege potten. An sich leuk bedacht maar...levensgevaarlijk omdat je dan dus de hele nacht kids hebt die bij een net leeggeschoten cake ff komen kijken of die al mee kan. Je weet wel, goed je kop er boven zodat je zeker weet dat hij uit gebrand is :frusty:
Maar ja, scheelt wel opruimen :angel:

Veel van het afgestoken vuurwerk gaat dezelfde avond nog de vuurton in, wat overblijft gaat op de aanhanger en dan naar de stort. aanhanger vuurwerkkopie.jpg

Ik verwacht ook een grote vuurton nodig te hebben. vorig jaar met een stuk of 7compounds al het hele asfalt vernielt, nadat er wat begon te branden de hele wijk een kampvuur ging bouwen op straat tot de brandweer der was..

Mijn broer en ik gaan het meestal opruimen na dat we onze laatste boxen hebben weg gestookt. We pakken alle potten en boxen en doen het dan aan de straat. Ik probeer dit jaar wel een foto te maken van de berg/muur. (Als er niet weer mist komt:p)

Ik kan het in brand steken van je cake's/compounds alleen maar afraden. Het gebeurd zeer vaak dat er bommetjes niet af zijn gegaan, die vliegen dan alsnog door de straat of tegen dingen op als je ze in een vuurton gooit.

Ik laat 's-nachts alles langs de kant van de straat staan. Met de daaropvolgende ochtend dan rond het middaguur de jaarlijkse traditie van het semi-uitgeslapen vegen van het straatje. Vaak sta ik (vrij brak) in m'n trainingsbroekie en op badslippers 1-1,5 uur te vegen en na te praten met de buurtjes die meestal rond hetzelfde tijdstip buiten staan om schoon te maken. Ook al ben ik lang niet fit, nog even nagenieten door alle leeggeschoten boxen in de achterbak van de auto te laden en alle troep te bekijken maakt de traditie voor mij elk jaar weer compleet.

Ik kan het in brand steken van je cake's/compounds alleen maar afraden. Het gebeurd zeer vaak dat er bommetjes niet af zijn gegaan, die vliegen dan alsnog door de straat of tegen dingen op als je ze in een vuurton gooit.

Afgelopen jaar met de Heavy Legend 25’s gehad. Knalde uit elkaar waarna na een tijdje een omstander nog wat resten in het vuur heeft gegooid. Bleken achteraf dus nog gevulde resten te zijn. Enkele schoten vlogen rakelings over de huizen vanuit het vuur. En tot enkele uren daarna nog steeds plofjes uit het vuur. Gewoon lekker laten staan, kun je de volgende dag nog ff nagenieten van de karkassen die dan nog in de straat staan.

Tussenoplossing, na genoeg waarschuwing op het forum gelezen te hebben, heb ik voordat de cakes het vuur ingingen alles gecheckt of het leeg was. Toen het vuur in gegooid.

Ook het opruimen op nieuwsjaarsdag hoort er zeker bij. 's-Avonds gaan meestal alle cakes en cakeboxen van de straat naar de zijkant van de weg, even opschuiven voor het verkeer. Een aantal producten die al in de fik vliegen laat ik gecontroleerd uitbranden en schuif ik ook even weg van het midden van de straat. De volgende ochtend met bladblazers en bezems de kleine troep opruimen en alle cakes en boxen die niet zijn afgegaan de bus in om weggebracht te worden naar de stort. Levert overigens leuke beelden op van mensen die ook aanwezig zijn op de stort!

IMG-20190101-WA0189.jpg

Ook het opruimen op nieuwsjaarsdag hoort er zeker bij. 's-Avonds gaan meestal alle cakes en cakeboxen van de straat naar de zijkant van de weg, even opschuiven voor het verkeer. Een aantal producten die al in de fik vliegen laat ik gecontroleerd uitbranden en schuif ik ook even weg van het midden van de straat. De volgende ochtend met bladblazers en bezems de kleine troep opruimen en alle cakes en boxen die niet zijn afgegaan de bus in om weggebracht te worden naar de stort. Levert overigens leuke beelden op van mensen die ook aanwezig zijn op de stort!

Bekijk bijlage 54787

Waar zo'n bus al niet goed voor is :D

Vorig jaar eerst alle cakes gecontroleerd en dan op 1 hoop gegooid en in de fik gestoken. Volgende dag in zakken gedaan en netjes opgeruimd

Zorg dat je een ton hebt staan met een dikke wand. Vorig jaar ook een nieuwe vuurton gefixt voor jaarwisseling, alleen met een dunne wand. Duadanig hard gestookt dat die daarna eigenlijk al niet meer geschikt was om in te stoken. Op diverse plekken was de wand al echt dun / poreus geworden.

Verzeker je ervan dat de cake of box ook echt helemaal leeggeschoten is. Had een limited edition 3, dacht dat die helemaal leeg was totdat na een minuut of 5 er nog tubes afgingen in de ton. Iedereen als een gek dekking zoeken, achteraf konden we er wel om lachen maar op het moment zelf toch wel flink schrikken.

Houd er ook rekening mee dat het zeker nog een dag of 2 blijft smeulen de vuurwerkresten. Ik laat het dit jaar wel uit mijn hoofd om afgestoken vuurwerk nog in de ton op te stoken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan