Opruimen op nieuwjaarsdag.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Na het stoken is het natuurlijk ook een moment van terugkijken op een geweldige dag. Op 1 januari begint het altijd met het opruimen van het vuurwerk, voor iedereen nog een laatste kans om te genieten van de laatste kruitdampen, weigeraars en een geweldige rotzooi dat iedereen heeft gemaakt op de laatste dag van het jaar.

Blijf jij op 1 januari zo lang mogelijk op bed liggen en hoop je op een schone straat als je het gordijn open doet of sta jij om 10.00 buiten op straat alles aan te vegen ?

Afgelopen jaar een gek met zijn zoon die vroeg of hij wat afgeschoten dozen mee mocht nemen. Weg is weg.. hij is meerdere keren op en neer gereden. 🤣

Na het stoken en blussen gooi ik alles op een grote stapel en dan in de ochtend, na de oliebollen, het vegen en een kansloze poging doen om van de kartonnen rondjes af te komen, in deze tijd van het jaar kom ik ze nog steeds tegen.

Eigenlijk brand altijd alles op door het smeulen. Hierdoor het as & alle gips stukjes opvegen en vervolgens in de kartonnen van compounds doen om vervolgens naar de stort te rijden.

Vaak ‘s avonds al lekker opgestookt en dan in de ochtend even vegen en weg ermee. Vaak nog even een bakkie met de buurmannen en afhankelijk van het tijdstip nog een biertje voor het nieuwe jaar

Opruimen? 's Nachts na de grote show gaat een dikke bult met de restanten in de fik, en soms ff veger om kleine brut van straat erop te vegen. Klaaaaar! Volgende ochtend als ik om 10u wakker word is gemeente alweer met de veegwagen over de bult as geweest, grijper als onverlaten uit de buurt er grofvuil op geplempt hebben.

Wat niet in de vuurton verdwenen is bij elkaar rapen en gaat in vuilniszakken om ingeleverd te worden een paar dagen later. Voor de vele restjes werkt de combinatie vuilniszak, bezem en vooral bladblazer prima.

Afgelopen jaarwisseling, alles wat nog over was op een hoop gezet. Toen ik beneden kwam waren vrienden die bij ons bleven pitten al bezig met de rest opruimen. Dat was maar goed ook want ik had meer dan genoeg aan mezelf na een iets uit de hand gelopen avond met de tot nu toe nog steeds kater van het jaar!!🥴

De buurt weet hier dat ik veel vuurwerk heb, maar het ook altijd opruim. Vorig jaar tot 6 uur bij de buurman wezen drinken, daarna op het fietsje naar me ma voor de sneeuwschep. Stuk of 9 vuilniszakken vol met as en afgebrande tubes later was ik eindelijk klaar.

Dit jaar gaat zo veel mogelijk op het gras.

Ik vind de aftermath foto's van leeg geschoten compounds en cakes er altijd heel tof uitzien. Hele muren vol.

Maar in veel gevallen vliegt er vanzelf iets in de fik en dan schuif je de rest er tegenaan.
Even met de zaklamp erop schijnen om er zeker van te zijn dat er geen bombettes meer in zitten... en uit laten fikken.
Vaak een flinke stapel die ik - afhankelijk van de wind - rond een uurtje of 4 of verder bij elkaar veeg. Of juist uit elkaar en dan rustig door laat branden.
Scheelt toch 99% aan volume tov niet uit laten branden !

De volgende ochtend alles bij elkaar bezemen en de duizenden kleiproppen in de kliko.
Dan maak ik vaak een rondje rondom mijn huis. Zooi van anderen opruimen, om te voorkomen dat er gedacht wordt dat alles van mij afkomstig is.

Afgelopen jaren eigenlijk al het vuurwerkafval verbrand in een ton. Deze door de gemeente laten ophalen. Poging doen tot aanvegen en klaar.

Hoort er toch een beetje bij, hoe gammel ook. S'morgens vroeg zo vroeg mogelijk de bende opruimen. Soms heb ik het geluk dat ik wat hulp krijg, zelfs meerdere jaren gehad dat de buurt meehielp, werd ik om 9 uur smorgens wakker en was het al weg. Heerlijk

Back
Bovenaan