Ook in Duitsland dreigt een vuurwerkverbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
In Duitsland wordt er druk gesproken over een vuurwerkverbod. Duitse deelstaten zijn het onderling niet met elkaar eens over een verbod, maar bondskanselier Merkel beslist aanstaande woensdag of het verbod er komt.

"Net als mijn collega’s het verbod in Nederland niks vinden, vind ik een verbod in Duitsland niks", reageert Hayo Wolff, vuurwerkhandelaar in Duitsland. In Nederland staat het vuurwerkverbod voor 2020 al vast, maar nu wordt ook in Duitsland gesproken over een verbod.

Met name de Groene partijen spreken zich uit voor een verbod, omdat het vuurwerk schadelijk zou zijn voor het milieu. Daarnaast zou een verbod op vuurwerk de Duitse zorg moeten ontlasten. Maar de Duitse deelstaten zijn het onderling niet met elkaar eens over een verbod.

"In Duitsland beslist uiteindelijk de Bondsregering over een verbod, maar wat ik weet is dat bijvoorbeeld Noordrijn-Westfalen tegen zo’n verbod is", vertelt de Duitse vuurwerkverkoper.

Duidelijkheid over een vuurwerkverbod in Duitsland komt woensdag 25 november. De Duitse bondskanselier Merkel komt dan met een uitspraak over het vuurwerk. "Alles is opgezet en staat klaar voor de verkoop, maar het is dus afwachten wat er woensdag gezegd gaat worden", aldus Wolff.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2479675/Ook-in-Duitsland-dreigt-een-vuurwerkverbod

In de duitse livestreams zijn ze maar aan de drank gegaan want het lijkt erop dat het verbod net als hier al lang bekend is.
Er was vandaag een partijleider op tv die zei dat het om een noodoplossing ging en vuurwerkverbod zat daar ook in.
Officieel komt de uitslag woensdag maar de duitse youtubers die met elkaar in een grote whatsapp groep zitten zijn er al 75% van overtuigd dat het verbod er komt.

Dat is slecht nieuws voor China. De 2 grootste afnemers van Europa die zo goed als niks afnemen komend jaar. Kan flinke gevolgen hebben.

Ik vrees met grote vrees, dat er tot dit verbod achter de coulissen al is besloten de afgelopen dagen.
De Duitsers waren al bang mbt de toeloop aan nederlandse klanten in de supermarkten, en over nederlanders die in Duitsland willen gaan afsteken.

Ik woon hier aan de grens; het slechte nieuws zal dan extra hard aankomen. Had nml al mn plannen klaar om in Duitsland te gaan kopen en stoken.
Dan toch maar aan de carbid daar? Volgens mij weten die Duitsers niet eens, wat dat is...

Wat zou eigenlijk de boete zijn in Duitsland wanneer je daar afsteek, ondanks het verbod (als die er zou komen)?

Want ik denk dat de meeste van ons dan toch beter in DLD kunnen afsteken aangezien de Duitse politie niet ook nog eens een huiszoeking doen wat de Nederlandse politie schijnbaar wel dan doet. Heb je mooi legaal spul maar meer dan 25kg, dan ben je de lul. Dus, wie weet wat de straf/boete zal zijn in DLD in geval dat?

Wat zou eigenlijk de boete zijn in Duitsland wanneer je daar afsteek, ondanks het verbod (als die er zou komen)?

Want ik denk dat de meeste van ons dan toch beter in DLD kunnen afsteken aangezien de Duitse politie niet ook nog eens een huiszoeking doen wat de Nederlandse politie schijnbaar wel dan doet. Heb je mooi legaal spul maar meer dan 25kg, dan ben je de lul. Dus, wie weet wat de straf/boete zal zijn in DLD in geval dat?

Afhankelijk van de hoeveelheid en soort die je bij hebt is de boete tot 10.000
Voor het afsteken van illegaal vuurwerk is de boete tot 50.000 of tot 3 jaar gevangenis.

https://www.bussgeld-info.de/sprengstoffgesetz/

Dat is slecht nieuws voor China. De 2 grootste afnemers van Europa die zo goed als niks afnemen komend jaar. Kan flinke gevolgen hebben.

De containers van dit jaar zijn toch al binnen of zijn nog onderweg naar Nederland/Duitsland?
Wat dat betreft zijn de Chinezen al binnen.

Maar een Nederlands/Duits totaalverbod zou wel een domper zijn. Maar... vorig jaar en het jaar ervoor was er best wat stress over artikelen die wel/niet geleverd zouden worden. Toen kregen we allemaal hier te horen dat er vertraging was door die grote overstromingen in China, maar ook doordat het overgrote deel van het vuurwerk voor Amerika bedoeld is en daarom productievoorrang krijgt.

Misschien dat China politieke druk zal willen zetten op NL/DE bij een totaalverbod, wie weet?

De containers van dit jaar zijn toch al binnen of zijn nog onderweg naar Nederland/Duitsland?
Wat dat betreft zijn de Chinezen al binnen.

Maar een Nederlands/Duits totaalverbod zou wel een domper zijn. Maar... vorig jaar en het jaar ervoor was er best wat stress over artikelen die wel/niet geleverd zouden worden. Toen kregen we allemaal hier te horen dat er vertraging was door die grote overstromingen in China, maar ook doordat het overgrote deel van het vuurwerk voor Amerika bedoeld is en daarom productievoorrang krijgt.

Misschien dat China politieke druk zal willen zetten op NL/DE bij een totaalverbod, wie weet?

Meeste is binnen inderdaad, voor dit jaar. Dat blijft dus allemaal over en zullen de importeurs komend jaar voor 95% minder bestellen. Misschien wat nieuws ofzo, maar gek meer zal het niet worden vermoed ik. Dus voor volgend jaar hebben de Chinezen wel wat werk minder zeg maar.

Meeste is binnen inderdaad, voor dit jaar. Dat blijft dus allemaal over en zullen de importeurs komend jaar voor 95% minder bestellen. Misschien wat nieuws ofzo, maar gek meer zal het niet worden vermoed ik. Dus voor volgend jaar hebben de Chinezen wel wat werk minder zeg maar.

O ja, daar heb je gelijk in. Maar aan de andere kant is nog volkomen onduidelijk of Nederland de opslagcapaciteiten wel heeft voor de 6 miljoen kg aan vuurwerk dat het in totaal zal zijn of dat ze het zullen kunnen regelen met Duitsland. Als Duitsland ook met een verbod komt, zullen ze hun eigen bunkers met hun eigen voorraad vullen.

En dan nog een ander punt van zorg: al die bunkers, zijn die allen geacclimatiseerd? Nederland heeft niet zo'n goed klimaat en dit zou wel eens nadelig kunnen werken op het opgeslagen vuurwerk.

Stel de opslag capaciteiten zijn er niet en gaan er ook niet komen: dan volgt er vernietiging en moeten er alsnog nieuwe bestellingen worden gedaan.

Back
Bovenaan