Ook in Den Haag gedeeltelijk vuurwerkverbod tijdens jaarwisseling

Musclemax

VWC lid
Rond de ziekenhuizen in Den Haag mag tijdens oud en nieuw geen vuurwerk worden afgestoken. Ook bij dierenopvangplaatsen en kinderboerderijen is vuurwerk verboden.
Dat heeft burgemeester Jozias van Aartsen dinsdag aangekondigd.

Hij maakte dat bekend bij de presentatie van een vuurwerkshow bij de Hofvijver. Bij dat evenement op 31 december worden 15.000 toeschouwers verwacht. Ook de Hofvijver en omgeving is daarom vuurwerkvrij gebied.

''Ik ga niet garanderen dat geen enkel rotje wordt afgestoken, maar we moeten onze capaciteit verstandig inzetten. We hebben veel capaciteit nodig om alles in goede banen te leiden'', aldus Van Aartsen.

Onder meer de gemeente Rotterdam had vorige week al aangekondigd dat geen vuurwerk is toegestaan bij ziekenhuizen en kinderboerderijen.

Momenteel zijn er 22 gemeenten met vuurwerkvrije zones en zes overwegen een verbod. Van 260 gemeenten is bekend dat ze het niet doen, 115 gemeenten hebben nog niet geantwoord op een rondgang van NU.nl naar de vuurwerkverboden. Eerder liet Den Haag nog weten geen vuurwerkverbod in te stellen.

De landelijke richtlijnen voor het afsteken van vuurwerk op Oudejaarsavond zijn dit jaar aangescherpt; dat mag alleen nog tussen 18.00 uur en 2.00 uur.

http://www.nu.nl/binnenland/3943127/in-haag-gedeeltelijk-vuurwerkverbod-tijdens-jaarwisseling.html

Klinkt logisch een verbod in te stellen rondom een vuurwerkshow. Zal uit de klauwen lopen als daar bijvoorbeeld een cobra 6 afgestoken word. Dat verkloot het hele feest en dat mag niet gebeuren.

Klinkt ook wel logisch om het te verbieden bij dierenopvangplaatsen/boerderijen. Bedoel, die dieren ontzien van die herrie is prima. Ze verdienen rust op een toch al stressvolle dag.

Nu benieuwd of ze t uberhaupt kunnen handhaven. Niet dat ik leef in Den Haag, maar ik vind dit goed zo.

Klinkt logisch een verbod in te stellen rondom een vuurwerkshow. Zal uit de klauwen lopen als daar bijvoorbeeld een cobra 6 afgestoken word. Dat verkloot het hele feest en dat mag niet gebeuren.

Klinkt ook wel logisch om het te verbieden bij dierenopvangplaatsen/boerderijen. Bedoel, die dieren ontzien van die herrie is prima. Ze verdienen rust op een toch al stressvolle dag.

Nu benieuwd of ze t uberhaupt kunnen handhaven. Niet dat ik leef in Den Haag, maar ik vind dit goed zo.

Burgemeester Jozias van Aartsen heeft voor de komende jaarwisseling een aantal vuurwerkvrije zones ingesteld in Den Haag. In de directe omgeving van ziekenhuizen, stadsboerderijen en dierenasiels mag geen vuurwerk meer worden afgestoken.

Het kabinet heeft besloten dat het vuurwerk alleen nog maar op 30 en 31 december mag worden verkocht en tijdens de jaarwisseling uitsluitend tussen 18.00 en 02.00 uur mag worden afgestoken. In negentien andere gemeenten worden ook vuurwerkvrije zones ingesteld. De burgemeester kondigde eerder al aan dat de gemeente een eigen vuurwerkshow op de Hofvijver verzorgt.

GroenLinks, de partij die al jaren pleit voor minder vuurwerk, is enthousiast over het voorstel vertelt fractievertegenwoordiger Mariët Herlé. “Wij zijn blij met de stap die onze burgemeester nu zet. Vuurwerkvrije zones brengen onze stad naar een jaarwisseling die weer voor iedereen leuk is.”

Het kabinet heeft besloten dat het vuurwerk alleen nog maar op 30 en 31 december mag worden verkocht, weet iemand hier meer over ze hadden toch gezegt dat ze dat niet gingen veranderen ?

Voor vuurwerk vrije zone's rond ziekenhuizen en dierenopvangplaatsen heb ik zeker begrip. Zoals herdervriend ook al aangeeft is oudjaarsdag stressvol genoeg voor dieren, dus ze verdienen hun rust.

Het kabinet heeft besloten dat het vuurwerk alleen nog maar op 30 en 31 december mag worden verkocht, weet iemand hier meer over ze hadden toch gezegt dat ze dat niet gingen veranderen ?

Klopt verandert ook niet, maar veel media werken nog met oude/verkeerde info.

Als je ergens een vuurwerkvrije zone in stelt dan kan je daar toch onmogelijk een vuurwerkshow af laten schieten

Back
Bovenaan