Ook dit jaar geen vuurwerk als afsluiter Koninginnedag (Weesp)

ylke

VWC lid
WEESP - Ook dit jaar is er geen vuurwerk als afsluiter van Koninginnedag in Weesp. Dat heeft voorzitter Hans Burggraaff van de Oranjevereniging bekend gemaakt. Vorig jaar won de Dierenbescherming een kort geding over het vuurwerk.

Volgens vogelliefhebbers hebben broedende vogels bij bastion de Nieuwe Achtkant last van het vuurwerk. Het verbod van de rechtbank leidde vorig jaar tot ophef. Zelfs de overkoepelende organisatie van de Oranjeverenigingen was bezorgd over de gevolgen van deze uitspraak.

Ondanks het ongeluk en de toestand van Prins Friso gaan de Weesper feesten rond Koninginnedag gewoon door.

Bron

Triest dat de dierenbescherming aan het langste eind trekt, terwijl het maar om enkele feestelijke minuten gaat en ik me nauwelijks kan voorstellen dat de dieren daar nu zoveel hinder van hebben :sad:

Triest dat de dierenbescherming aan het langste eind trekt, terwijl het maar om enkele feestelijke minuten gaat en ik me nauwelijks kan voorstellen dat de dieren daar nu zoveel hinder van hebben :sad:

Dat ben ik ook met je eens, wat ik verder niet begrijp is als ze al weten dat de dierenbescherming moeilijk doet, ze een plek kiezen waar natuur is en waar bij voorbaat al weet dat er zich dieren bevinden.

Dat ben ik ook met je eens, wat ik verder niet begrijp is als ze al weten dat de dierenbescherming moeilijk doet, ze een plek kiezen waar natuur is en waar bij voorbaat al weet dat er zich dieren bevinden.

Scheelt natuurlijk wel weer een smak geld.:angel:

Ook met jullie eens.
Maar waar is geen natuur, dus welke plek moeten we dan zoeken om vuurwerk te stoken? Ik ben ervan overtuigd dat de broedende vogels vluchten op het moment van die enkele minuten vuurwerk.
Als er in de natuur geen gevaar meer is (vuurwerk in dit geval) hersteld zich dit binnen een aantal uren.
Het nest zal dus op tijd weer bezocht worden, moederinstinct...

Alleen wij mensen willen ons bemoeien met de natuur, maar eigenlijk moeten we dus lezen, er zijn mensen die last hebben van vuurwerk en misbruiken andere mogelijkheden (dieren in dit geval, die niet kunnen spreken) om hun standpunt duidelijk te maken.

Wat ik erger vind is de jacht naar het eerste kievitsei. Daarmee breng je wel onherstelbare schade toe aan de natuur (nesten van broedende vogels). En gek genoeg wordt dit wel toegestaan door het koninklijk huis om maar even een link te maken met 30 april...

Dit gaan we meer en meer tegenkomen (helaas). Naar mijn mening wordt er te ver doorgeanalyseerd. Sommige zaken zijn gewoon wat ze zijn en daar moet je geen wetenschappelijke basis onder willen zoeken. Er was een tijd dat we een feestje konden vieren om het feestje, maar dit verdwijnt.

Tegenwoordig spelen zaken als milieu en het dierenrijk een steeds prominentere rol bij de besluitvorming. Omdat er maar weinig mensen zijn die ECHT weten hoe het in elkaar steekt (de effecten/gevolgen van vuurwerk bijvoorbeeld) krijgen de groene strijders steeds vaker het voordeel van de twijfel en moet een traditie als "luxeartikel" al snel het onderspit delven.

Begrijp me overigens niet verkeerd; ik zeg niet dat we maar lukraak vuurwerkfeesten moeten toestaan waar we maar willen. Het is heel goed dat er afwegingen gemaakt worden tussen een evenement, de locatie en de eventuele overlast die kan ontstaan. De discussies moeten, net als met andere onderwerpen, wel goed onderbouwd worden en er moet een basis zijn om een probleem gezamenlijk op te willen lossen. Een andere locatie zoeken bijvoorbeeld.

Cameo

Het is heel goed dat er afwegingen gemaakt worden tussen een evenement, de locatie en de eventuele overlast die kan ontstaan. De discussies moeten, net als met andere onderwerpen, wel goed onderbouwd worden en er moet een basis zijn om een probleem gezamenlijk op te willen lossen. Een andere locatie zoeken bijvoorbeeld.

En dat is vaak het grote probleem van deze maatschappij Nick, degene die het " verbod / verbieding " voor zijn kiezen krijgt moet op zoek naar een alternatief en indien dat niet mogelijk is volgt er dus vaak een complete streep voor het evenement. Waarom moet het niet zo zijn dat degenen die zo'n evenement door wat voor reden dan ook niet door willen gaan op de desbetreffende locatie niet naar voren komen met een alternatief ?
Nee zij zijn tegen en totaal geen voorstanders van het doorgang vinden van een feestelijk iets want zij hebben toch immers hun doel bereikt !

Het lijkt me een mooie vooruitgang dat er in de wet een regel bij komt dat tegenstanders van een evenement wat betreft locatie of iets dergelijks meteen met een alternatief komen zodat dit meteen door een rechter kan worden vastgelegd zodat er geen afwijzing meer kan plaatsvinden maar alleen een verplaatsing van het evenement.

Ook met jullie eens.
Maar waar is geen natuur, dus welke plek moeten we dan zoeken om vuurwerk te stoken? Ik ben ervan overtuigd dat de broedende vogels vluchten op het moment van die enkele minuten vuurwerk.
Als er in de natuur geen gevaar meer is (vuurwerk in dit geval) hersteld zich dit binnen een aantal uren.
Het nest zal dus op tijd weer bezocht worden, moederinstinct...

Alleen wij mensen willen ons bemoeien met de natuur, maar eigenlijk moeten we dus lezen, er zijn mensen die last hebben van vuurwerk en misbruiken andere mogelijkheden (dieren in dit geval, die niet kunnen spreken) om hun standpunt duidelijk te maken.

Wat ik erger vind is de jacht naar het eerste kievitsei. Daarmee breng je wel onherstelbare schade toe aan de natuur (nesten van broedende vogels). En gek genoeg wordt dit wel toegestaan door het koninklijk huis om maar even een link te maken met 30 april...

Voor wie geintereseert is kan hier lezen hoe vogels op vuurwerk en evenementen reageren.http://www.pyroevents.nl/Vuurwerk%20en%20Vogels.pdf

Beste vuurwerkliefhebbers,
De plek waar op Koninginnedag 2011 in Weesp vuurwerk afgestoken zou worden was een soort woestijn. Geen kip te zien en helemaal geen vogels. Ik kan dat met foto's laten zien. Maar de rechter redeneerde: Al is er maar 1 toevallig passerend vogeltje dat last zou kunnen hebben van het vuurwerk, dan is dat volgens de Flora & Faunawet al reden om het vuurwerk te verbieden. Wij waren en zijn het niet eens met deze rechterlijke beslissing, maar hebben ons wel bij het verbod voor die Koninginnedag neergelegd. Tegen het verbod dat de Oranje Vereniging Weesp kreeg om vuurwerk af te steken in 2011 is door ons bezwaar gemaakt bij het ministerie in Den Haag.
Wordt vervolgd.
Hans Burggraaff, voorzitter
Oranje Vereniging Weesp

Hallo Hans, leuk om het vanuit jullie kant ook te horen, al is het natuurlijk een diep triest verhaal.
Ongekend hoe moeilijk ze tegenwoordig doen en wat voor een macht de dierenliefhebbers hebben met dat slappe gedoe van ze. Natuurlijk zijn er situaties dat het te overwegen is, maar zoals hier is het dus grote onzin!

Hopelijk volgt er nog eens goed nieuws voor jullie op het gebied van vuurwerk!

Hans,

Veel succes gewenst in jullie strijd om feest te mogen vieren!
Ik hoop dat jullie aan het langste eind trekken!

Beste vuurwerkliefhebbers,
De plek waar op Koninginnedag 2011 in Weesp vuurwerk afgestoken zou worden was een soort woestijn. Geen kip te zien en helemaal geen vogels. Ik kan dat met foto's laten zien. Maar de rechter redeneerde: Al is er maar 1 toevallig passerend vogeltje dat last zou kunnen hebben van het vuurwerk, dan is dat volgens de Flora & Faunawet al reden om het vuurwerk te verbieden. Wij waren en zijn het niet eens met deze rechterlijke beslissing, maar hebben ons wel bij het verbod voor die Koninginnedag neergelegd. Tegen het verbod dat de Oranje Vereniging Weesp kreeg om vuurwerk af te steken in 2011 is door ons bezwaar gemaakt bij het ministerie in Den Haag.
Wordt vervolgd.
Hans Burggraaff, voorzitter
Oranje Vereniging Weesp

En weer hebben mensen die er totaal geen verstand van hebben iets weten te verbieden wat voor vele honderden, zo niet duizenden mensen een vaste traditie is met Koninginneag.
Bedankt voor je bericht, ben zeer benieuwd naar wat volgt.

Back
Bovenaan